Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
hejsa...
wow hvor sejt - tænk at man kan pakke sådanne kugler om - olie som smøremiddel ? jeg troede det var fedt.
har aldrig hørt om SAE250, det må være tykt.
det tykkeste jeg har set hedder SAE140, og er en meget tyk gear/bagtøjsolie.
sådan noget SAE250 må være godt til kæder.
hilsen olieklud
wow hvor sejt - tænk at man kan pakke sådanne kugler om - olie som smøremiddel ? jeg troede det var fedt.
har aldrig hørt om SAE250, det må være tykt.
det tykkeste jeg har set hedder SAE140, og er en meget tyk gear/bagtøjsolie.
sådan noget SAE250 må være godt til kæder.
hilsen olieklud
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej Claus
Du har ret til at være skeptisk. Der skal selvfølgelig smøres med fedt, men da kuglen ikke kan komme ud af skålen, vurderede jeg at olie ville være en bedre løsning, da det kan sive ind alle steder. SAE250 er lidt til den tykke side, så dunken skal ligge nogle timer på radiatoren, inden man kan hælde det ud
Jeg har ellers masser af SAE160 olie på lager, så sig til hvis du skal bruge en prøve!
/Steen
Du har ret til at være skeptisk. Der skal selvfølgelig smøres med fedt, men da kuglen ikke kan komme ud af skålen, vurderede jeg at olie ville være en bedre løsning, da det kan sive ind alle steder. SAE250 er lidt til den tykke side, så dunken skal ligge nogle timer på radiatoren, inden man kan hælde det ud
Jeg har ellers masser af SAE160 olie på lager, så sig til hvis du skal bruge en prøve!
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Jeg er gået i gang med samling af en Ciao fra 1975.
Egentlig en enkel knallert at samle.
Har dog et par spørgsmål: Dækselskruerne. Skal de være i plast eller metal?
Skal ledningsnettet gå på højre eller venstre side af kronrøret op til forlygten?
Jeg har en del nye skærme, men ingen af disse har huller til beskyttergummi ved forbremsekabel. Skal der ikke
være det?
jeg har samlet Ciao dele i de sidste 10 ås, så intet bliver sparet. Næsten da.
Ellers er der et par "stemningsbilleder"
Egentlig en enkel knallert at samle.
Har dog et par spørgsmål: Dækselskruerne. Skal de være i plast eller metal?
Skal ledningsnettet gå på højre eller venstre side af kronrøret op til forlygten?
Jeg har en del nye skærme, men ingen af disse har huller til beskyttergummi ved forbremsekabel. Skal der ikke
være det?
jeg har samlet Ciao dele i de sidste 10 ås, så intet bliver sparet. Næsten da.
Ellers er der et par "stemningsbilleder"
- Vedhæftede filer
-
- C1.jpg (425.42 KiB) Vist 10390 gange
-
- C2.jpg (402.28 KiB) Vist 10390 gange
-
- C3.jpg (406.4 KiB) Vist 10390 gange
-
- C4.jpg (388.06 KiB) Vist 10390 gange
-
- C5.jpg (481.29 KiB) Vist 10390 gange
-
- C6.jpg (489.26 KiB) Vist 10390 gange
-
- C7.jpg (356.52 KiB) Vist 10390 gange
-
- C8.jpg (503.75 KiB) Vist 10390 gange
-
- C9.jpg (393.92 KiB) Vist 10390 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
hejsa...
steen: jeg vil meget gerne havde en prøve - faktisk samler jeg på olie, og des tykkere det er des mere værdifuldt er det, det derfor jeg hedder olieklud.
jens: jeg har sådan en upillet ciao årgang 1976 - skruerne til sidedækslerne er tilsyneladende lavet af metal, men de er ikke magnetiske, så det må være alu... ledningsnettet går venstre om kronrøret - jeg er helt sikker på det er originalt, idet det er de originale grå kabler, og kabelbundet både til højre og venstre bliver holdt sammen med sådanne nogle originale kabelsamlebånd.
beskyttelsesgummi ved forskærm er ligesom et stykke langt gummi som sidder fast via 3 huller i forskærmen hvor gummidutter er trukket igennem.
den ser ellers flot ud den vespa ciao du er ved at lave.
min er også i ret god stand ift den er 42 år gammel og upillet - eneste rust er på bagfælgen.
hilsen olieklud
steen: jeg vil meget gerne havde en prøve - faktisk samler jeg på olie, og des tykkere det er des mere værdifuldt er det, det derfor jeg hedder olieklud.
jens: jeg har sådan en upillet ciao årgang 1976 - skruerne til sidedækslerne er tilsyneladende lavet af metal, men de er ikke magnetiske, så det må være alu... ledningsnettet går venstre om kronrøret - jeg er helt sikker på det er originalt, idet det er de originale grå kabler, og kabelbundet både til højre og venstre bliver holdt sammen med sådanne nogle originale kabelsamlebånd.
beskyttelsesgummi ved forskærm er ligesom et stykke langt gummi som sidder fast via 3 huller i forskærmen hvor gummidutter er trukket igennem.
den ser ellers flot ud den vespa ciao du er ved at lave.
min er også i ret god stand ift den er 42 år gammel og upillet - eneste rust er på bagfælgen.
hilsen olieklud
- Vedhæftede filer
-
- IMAG0742.jpg (340.6 KiB) Vist 10384 gange
-
- IMAG0743.jpg (256.78 KiB) Vist 10384 gange
-
- IMAG0354.jpg (563.19 KiB) Vist 10384 gange
-
- IMAG0356.jpg (538.1 KiB) Vist 10384 gange
-
- IMAG0357.jpg (414.4 KiB) Vist 10384 gange
-
- IMAG0358.jpg (514.75 KiB) Vist 10384 gange
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Så er den så godt som færdig. Skal lige have flyttet kablerne over til venstre side af kronrøret.
Den startede kun ganske kort i eftermiddags. Udstødsrøret var stoppet. Jeg havde på fornemmelsen, hvad det var. Da potten blev sandblæst, satte jeg en gummiprop i ved bespændingen og en skrue i afgangen. Da potten kom retur fra sandblæsning, var proppen væk, troede jeg. Den var bare skudt ind i forrøret, så et blæs med trykluft og et stort "plop", fjøj gummiproppen ud. På med udst., og den startede og lyder perfekt.
Den startede kun ganske kort i eftermiddags. Udstødsrøret var stoppet. Jeg havde på fornemmelsen, hvad det var. Da potten blev sandblæst, satte jeg en gummiprop i ved bespændingen og en skrue i afgangen. Da potten kom retur fra sandblæsning, var proppen væk, troede jeg. Den var bare skudt ind i forrøret, så et blæs med trykluft og et stort "plop", fjøj gummiproppen ud. På med udst., og den startede og lyder perfekt.
- Vedhæftede filer
-
- C10.jpg (488.17 KiB) Vist 10320 gange
Senest rettet af Jensmc tirs 6. mar 2018 08:35, rettet i alt 1 gang.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
I dag har jeg kigget lidt på min, i går, nyerhvervede BFC Stafette fra 1959.
Den skal ikke restaureres, men dog have nye simmerringe ved krumtappen, da sælgeren fortalte, at den lægger røgslør.
Så nu har jeg 2 nye køretøjer, der skal køre veteranknallerløb til sommer.
Den skal ikke restaureres, men dog have nye simmerringe ved krumtappen, da sælgeren fortalte, at den lægger røgslør.
Så nu har jeg 2 nye køretøjer, der skal køre veteranknallerløb til sommer.
- Vedhæftede filer
-
- Stafette1.jpg (479.31 KiB) Vist 10319 gange
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Din Ciao er blevet super flot, interessant bagagebærer, ved du om det er original Piaggio tilbehør?
Flot BFC også
Flot BFC også
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
For hulen da Jens!
Den Ciao er blevet super, super fin! Dejligt at se endnu en eger-Ciao. Der er efterhånden ved at være lidt langt imellem dem.
/Steen
Den Ciao er blevet super, super fin! Dejligt at se endnu en eger-Ciao. Der er efterhånden ved at være lidt langt imellem dem.
/Steen
Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Det bliver ikke til meget knallert for tiden, men til gengæld rensede jeg karburatoren på Wartburg'en.
Den er ualmindelig avanceret og har ikke mindre end 12 dyser at holde styr på. Til gengæld har de allesammen samme gevind!
Nå, jeg håber at det gik godt. Det vil vise sig senere.
/Steen
Den er ualmindelig avanceret og har ikke mindre end 12 dyser at holde styr på. Til gengæld har de allesammen samme gevind!
Nå, jeg håber at det gik godt. Det vil vise sig senere.
/Steen
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
made in thekeslovakia..godt det land ikke eksistere mere...det er jo ikke til at stave til
strynboen på test profil
Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
knallert skrev:made in thekeslovakia..godt det land ikke eksistere mere...det er jo ikke til at stave til
- Men det er en fin karburator.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
ja den ligner en type 2 vw..bare lidt mere flad.
noget af .theko land var en del af Tyskland så de deler den tekniske historie..så de er fuld på højde med tysk,,bare tænk på den lille hetzer tank som de byggede og dutra sportsvogne med v8..og 8 hjul trukne terræn lastbiler...og tomos..og skoda..havde de ikke været komunististisk styret..var de nået langt, 60 års undertrykkelse gav sine spor..både i Østtyskland og de andre lande..men den tekniske del har altid været høj kvalitet(men gammeldags) udviklingen var sat i stå i 1960 erne..løb østblokken tør for penge ..eller tog militæret alt ud..så alt ny udvikling civilt stoppede..man kan se at alt østtysk fly/ tog/ skibværft/ udvikling stoppede samtidig omkring 1967..det var kun lidt mz og traktore og fortschritt mejetærskere som blev moderniceret..ting som blev solgt i vest..og gav valuta...var øst kolapset starter allerede efter Cuba krisen??
noget af .theko land var en del af Tyskland så de deler den tekniske historie..så de er fuld på højde med tysk,,bare tænk på den lille hetzer tank som de byggede og dutra sportsvogne med v8..og 8 hjul trukne terræn lastbiler...og tomos..og skoda..havde de ikke været komunististisk styret..var de nået langt, 60 års undertrykkelse gav sine spor..både i Østtyskland og de andre lande..men den tekniske del har altid været høj kvalitet(men gammeldags) udviklingen var sat i stå i 1960 erne..løb østblokken tør for penge ..eller tog militæret alt ud..så alt ny udvikling civilt stoppede..man kan se at alt østtysk fly/ tog/ skibværft/ udvikling stoppede samtidig omkring 1967..det var kun lidt mz og traktore og fortschritt mejetærskere som blev moderniceret..ting som blev solgt i vest..og gav valuta...var øst kolapset starter allerede efter Cuba krisen??
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
har skiftet koblings hoved cylender på hilux.
..olien var sort..og pedalen gik 1 ud af 10 gange i bund..det var stempel tætningen som var slidt væk af skidt i olien..havde de bare skiftet det hvert 4 år..så kunne det have holdt evigt..
fandt en ny i Tyskland til 270 kr incl fragt..og den var rimelig let at skifte..
fik også svejst nye støtte vanget til reservehjulet..de blev afmonteret i sommers..men har ikke lige kunne finde noget matriale..men et par hyldeknægte i industri kvalitet..og noget klippet 2 mm plade..kunne gøre det ..så nu skal der bare males..før hjulet kommer på igen..så jeg får lidt vægt ud bag bagakslen igen..desvære ruster hjulet..når det hænger i skidt og møg derude..
..olien var sort..og pedalen gik 1 ud af 10 gange i bund..det var stempel tætningen som var slidt væk af skidt i olien..havde de bare skiftet det hvert 4 år..så kunne det have holdt evigt..
fandt en ny i Tyskland til 270 kr incl fragt..og den var rimelig let at skifte..
fik også svejst nye støtte vanget til reservehjulet..de blev afmonteret i sommers..men har ikke lige kunne finde noget matriale..men et par hyldeknægte i industri kvalitet..og noget klippet 2 mm plade..kunne gøre det ..så nu skal der bare males..før hjulet kommer på igen..så jeg får lidt vægt ud bag bagakslen igen..desvære ruster hjulet..når det hænger i skidt og møg derude..
- Vedhæftede filer
-
- DSCF3018.JPG (588.28 KiB) Vist 10181 gange
-
- DSCF3019.JPG (591.37 KiB) Vist 10181 gange
-
- DSCF3020.JPG (556.02 KiB) Vist 10181 gange
-
- DSCF3016.JPG (487.6 KiB) Vist 10181 gange
-
- DSCF3017.JPG (426.75 KiB) Vist 10181 gange
strynboen på test profil
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Vi skifter bremsevæske hvert 2. år hvor jeg arbejder, og især på kobling cylinder er bremsevæsken sort selv efter 2 år. Det dog en udfordring og skifte på nogle biler, fordi kobling og brems har væske i samme beholder. når du sætter vaccum suger på koblingcylinderen, kan væsken ikke komme hurtigt nok ned til cylinderen så suger den luft i stedetfor, og pedalen går i bund. Så man nød til og pumpe væske baglæns igennem systemet ellers tager det en krig og få pedal på da væsken er skummet.knallert skrev:har skiftet koblings hoved cylender på hilux.
..olien var sort..og pedalen gik 1 ud af 10 gange i bund..det var stempel tætningen som var slidt væk af skidt i olien..havde de bare skiftet det hvert 4 år..så kunne det have holdt evigt.
Tim C
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
/Steen
Hvorfor pumper man det så ikke bare igennem på gammeldags manér, så? Jeg ved godt at det kræver en ekstra mand, men det tager kun fem minutter.wolfe skrev:... Så man nød til og pumpe væske baglæns igennem systemet ellers tager det en krig og få pedal på da væsken er skummet.
/Steen
- Poul-Erik A.
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
- Kontakt:
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Eller man sætter en ca. 1/2 meter klar benzinslange i lodret stilling på udluftnings-studsen, der løsnes lidt og efter længere tid vil forbindelsen til det pågældende hjul automatisk blive udluftet, uden kommandoerne "træd og slip".
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)
VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)
Honda Civic 1,5 1991
Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)
BFC Stafette 1954 (under restaurering)
BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
det ikke alle biler der gør det, og hvis man har en bil der gør, sætter man en gammeldags smørekande på udluftningsskruen og pumper. det tager samme tid som og gøre det 2 mandTwinsport skrev:Hej
Hvorfor pumper man det så ikke bare igennem på gammeldags manér, så? Jeg ved godt at det kræver en ekstra mand, men det tager kun fem minutter.wolfe skrev:... Så man nød til og pumpe væske baglæns igennem systemet ellers tager det en krig og få pedal på da væsken er skummet.
/Steen
Tim C
Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej
Jeg fortsætter med Wartburg'en. Nu er bremser og hjulophæng blevet samlet efter alle dele har været til forzinkning. Herudover er der blevet pudset lidt på motorrummet og installeret det originale (tilbehør) EBZA tændingsanlæg. Det er madkassen på højre inderskærm.
/Steen
Jeg fortsætter med Wartburg'en. Nu er bremser og hjulophæng blevet samlet efter alle dele har været til forzinkning. Herudover er der blevet pudset lidt på motorrummet og installeret det originale (tilbehør) EBZA tændingsanlæg. Det er madkassen på højre inderskærm.
/Steen
Re: RE: Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Hej Steen.Twinsport skrev:Hej
Jeg fortsætter med Wartburg'en. Nu er bremser og hjulophæng blevet samlet efter alle dele har været til forzinkning. Herudover er der blevet pudset lidt på motorrummet og installeret det originale (tilbehør) EBZA tændingsanlæg. Det er madkassen på højre inderskærm.
/Steen
Det er jo som at se en Wartburg der lige er kommet fra samlebåndet. Det er efterhåndet et meget sjældent syn. Jeg ser agertil nogen af dem til de forskellige træf, men din er godt nok i mellem de aller fineste af slagsen. Derfor glæder det mig også at det var dig som købte den af Claus, nu når jeg ser hvordan den bliver passet og plejet.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::
Den står virkelig flot.
Virker den nye tænding?
Virker den nye tænding?