Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Strynboen, jeg bruger 4 promille af borings diameter som minimum ringgab. Så et sted mellem 0,15-0,20 mm.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

ok..det er mindre end de gamle hondaer...
.har tjekket pejlstangen..og den er bøjet.
.så stempel ring gabet er sikkert fint..det er selve stemplet som kæntre..og støder på i boringen.(.den havde smadret stemplet...og så også bøjet pejlstangen kan jeg nu se...)
jeg har sat en lang aksel i gennem..og rettet den igen..så nu køre det let og u besværet...
så moped speed skal ikke have skylden for alle mine problemer(bortset fra de forkerte dele)
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hejsa...

købte her sidst på sommeren denne gamle puch maxi - den var blevet efterladt i et gammelt drivhus hvor den så havde stået i 30 år.
det viste sig at være en model 1976 med original motor monteret - knallerten er rimelig hel, men noget slidt hist og pist.
jeg pillede straks karburatoren af idet den var helt forstoppet - giver man den en snaps i indsugningen starter den straks.
jeg gad ikke rode med den så satte den til side, men i dag fandt jeg den så frem igen.
jeg har skilt den ad, faktisk kan en adskilt puch maxi være i en spand.
ved ikke hvad jeg vil med den, jeg magter næsten ikke at skulle sandblæse og male, fordi det hiver en masse med sig, men vi må se hvad det kan blive til - nu starter jeg med at rette stellet der hvor der er spor af afsporet kæde, det kan også være meget godt at svejse forstærkningerne efter, de sidder jo kun med de der punktsvejsninger, og måske kunne jeg også godt finde på at forstærke yderligere med noget fladjern inde i baggaflen.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0683.jpg
IMAG0683.jpg (490.75 KiB) Vist 8210 gange
IMAG0684.jpg
IMAG0684.jpg (431.36 KiB) Vist 8210 gange
IMAG0687.jpg
IMAG0687.jpg (470.33 KiB) Vist 8210 gange
IMAG0688.jpg
IMAG0688.jpg (463.25 KiB) Vist 8210 gange
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

man kan jo godt bygge en patina..hvor reparationerne bliver malet..og resten står lidt slidt..men mekanisk helt i orden..min vz og ms bliver sådan..og maxi 2 gearen er helt orginal..da den ikke er skadet af rust..
er 75/76 sidste årgang med indvendig tændspole??de grå sideplader er nok udskiftet til sort på denne model..så dern er orginalt..selv om de ser lidt malet ud


dejligt at se puch"erne komme ud af skabet nu...
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

ja lige nøjagtig - fordi med et nymalet stel skal man næsten også skifte alt andet bare pga lidt rust.
næ så vidt jeg ved bruger en maxi grå plast helt op til 1980 - det ene skjold er gråt malet sort, og det andet er sort.
jeg vil ikke hænge mig så meget i om tingene er originale, bare knallerten hænger godt sammen.
det du nævner med udvendig tændspole har jeg aldrig set på en maxi - det plejer altid at være det klassiske bosch med det hele samlet på ankerpladen.

jeg købte også denne her fornyligt - den havde stået i en carport så længe at tanken er blevet utæt pga bundfældet vand.
den virker næsten hel, mangler kun sideskjolde, motoren drejer fint rundt, så mon ikke også den kan starte på en snaps... jeg kunne godt finde på at snuppe hjulene fra den da de virker rimeligt friske, også selv om det på ingen måde er de rigtige til en gammel årgang.

det hele bliver nemlig meget lettere hvis man ikke skal tænke på hvad der passer sammen ift årgang og model.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0685.jpg
IMAG0685.jpg (436.42 KiB) Vist 8197 gange
IMAG0686.jpg
IMAG0686.jpg (472.9 KiB) Vist 8197 gange
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

den ligner min 2 gear..made in italy..som der står på klistermærket..den har de kraftige fælge..og store dæk..har lige haft min ude og sprøjte over med olie..og sat tilbage på lager
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

de sidste østriske var med udvendig spole..ms super(del lækre orange metallic) skiftede også..omkring 77 tror jeg..det er nok tilfældigt at der var en 4-5 stykker på Strynø af dem..da jensen købte en stak af gangen..og solgte ud over flere år
Vedhæftede filer
peder jensen mekaniker 5943 strynø.jpg
peder jensen mekaniker 5943 strynø.jpg (273.99 KiB) Vist 8185 gange
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej...

så er der blevet gnistet noget 3mm fladjern ind i profilerne i baggaflen.
jeg har varmet og rettet beslag til sideskjold, og drevet en knækket skrue ud til bagskærm.
er begyndt at slibe lidt af med en stålbørste på vinkelsliber, skal havde slebet lidt mere.
planen er at det så må være mindre besværligt at blæse stellet rent for de sidste rester.
her går det langsomt, men sikkert - aldrig mere end en times arbejde ad gangen.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0693.jpg
IMAG0693.jpg (370.7 KiB) Vist 8060 gange
IMAG0694.jpg
IMAG0694.jpg (344.07 KiB) Vist 8060 gange
IMAG0695.jpg
IMAG0695.jpg (390.68 KiB) Vist 8060 gange
IMAG0696.jpg
IMAG0696.jpg (373.77 KiB) Vist 8060 gange
IMAG0697.jpg
IMAG0697.jpg (381.65 KiB) Vist 8060 gange
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej Claus

Hvor stærkt skal den køre, siden det er nødvendigt med alle de forstærkninger? :-)

/Steen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

Twinsport skrev:Hej Claus

Hvor stærkt skal den køre, siden det er nødvendigt med alle de forstærkninger? :-)

/Steen
altså hvis planen holder, og politiet ikke stikker en kæp i mit hjul, ja så satser jeg faktisk på at få registreret en verdensrekord i år.
det drejer sig om verdens hurtigste puch maxi i køge - den ligner en helt normal maxi, men følger nemt bilerne på motorvejen.

så har jeg stel, forgaffel og topplade klar til maling - har renset det værste med roterende stålbørste på vinkelsliber, her efter pustet med 40 kg sand.

det er ikke helt ensartet, men rigeligt fint - troede jeg skulle nå at sprøjte med grunder i dag, men så blev det lige pludselig mørkt.
ordner det i morgen, gider ikke så mange overvejelser, det får i første omgang med hammerite anti rust no 1 - fortyndet op med terpentin så det lige nøjagtig er sprøjtebart.

hilsen olieklud
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af mriisj »

Jeg vil da gerne se resultatet efter denne sprøjtning, har du en malerkabine eller hvordan gør du ??
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Jensmc »

Jaah, jeg ville ændre overskriften til: Hvad har du dog rodet dig ud i?
Nå, men for et år siden overtog jeg sønnens Derbi Senda fra 2006. Måske 2005. Stelnummeret viser 2006, men i.flg. reservedelsbøger etc. er det en 2005, når stelnummer begynder med de oplyste tal og bogstaver. Der gør det ikke lettere, men jeg er da kommet igennem det værste mht. reservedelsbestilling.

Konklusion: Jeg skulle ALDRIG være begyndt. Hellere have skudt den af for et par tusinde.
Fejl/mangler: Forfælg bulet. Stel revnet og et omotorphæng væk. Udst. revnet og kasseret. Forgaffel (Paiolo37) utæt og maling skallet af. Styr bøjet. Plastdele revnet. Baglygte ødelagt. Tændingslås slidt op. Kædestyr og rulle slidt op. Motor havde smidt et stempelleje med ødelagt cylinder til følge. Osv, osv osv.
Cylinder fik jeg af Nabojan for et par år siden. En del er købt mens der var ophørsudsalg ved scootershop. Alligevel er der købt al for mage dele, for at få den i nogenlunde stand igen.
Jeg var heldig at få fat i et helt nyt forhjul. Fælgen er desværre i blank alu, så den er aget med sandpapir og sende til maler for at blive sort.
Siden jeg begyndte, er der nok gået 2-3 måneder. Jeg har dog ikke arbejdet på den hele tiden, da jeg også er i gang med restaurering af 2 Ciao. En 72' er og en 75' er. 72' eren har jeg fået af Dan Otto, så jeg glæder mig til at vise ham det færdige resultat. Billeder herom kommer senere.
Her er lidt billeder af Senda. Dog ikke i mishandlet stand desværre. Jo, forgaflen er før istandsættelse.
Vedhæftede filer
D1.jpg
D1.jpg (413.24 KiB) Vist 7954 gange
D2.jpg
D2.jpg (522.85 KiB) Vist 7954 gange
D3.jpg
D3.jpg (467.51 KiB) Vist 7954 gange
D4.jpg
D4.jpg (443.13 KiB) Vist 7954 gange
D5.jpg
D5.jpg (451.12 KiB) Vist 7954 gange
D6.jpg
D6.jpg (475.78 KiB) Vist 7954 gange
D7.jpg
D7.jpg (436.42 KiB) Vist 7954 gange
Senest rettet af Jensmc tors 18. jan 2018 18:56, rettet i alt 1 gang.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hejsa...

kender godt det jens skriver om, altså det med at man siden hen tænker at man aldrig skulle være startet på projektet
har selv prøvet med mange gamle knallerter, men også gamle biler, og både - et af de mere slemme var et projekt jeg også har vist herinde.
det handlede om at jeg havde 30-35 kg polyester i overskyd som skulle bruges nu da det ellers ville gå til... derfor ville jeg bare lige bygge en mini speedbåd, men nogle måneder efter havde jeg brugt langt over 10000 kr og flere hundrede timer... hmm

ang puch maxien som skal males - næ jeg har ikke nogen malerkabine, men jeg har hængt en presenning op for ikke at misfarve mit fine brune træhegn.
det er rent udendørs kun delvis beskyttet imod regn, temperaturen var 2-3 grader, det er rigeligt, det tager bare lidt længere tid om at tørre.
jeg sprøjtede 2 gange med grundmaling med en times mellemrum - efter nogle timer er det støvtørt, og her til morgen 18 timer efter er det knastørt.
malingen ligger perfekt - alt det med malerkabiner og korrekt temperatur er noget opreklameret noget - desuden er kold luft = tør luft, og så er der ingen fluer i luften om vinteren... de sidste 2 billeder er fra her til morgen hvor grundmalingen er helt tør, og fået det helt rigtige matte udseende.
toplakken bliver også fra hammerite da den er benzinfast, det er der nemlig ikke ret meget 1k maling der er, men det er hammerite altså.
planen er at det bliver den røde med glat effekt - gammeldags maling som kan fortyndes med terpentin, således det kan sprøjtes på.

det skulle egentlig være i dag jeg ville male toplak, men vejrudsigten lover risiko for snefnug, så derfor bliver det nok udsat til i morgen.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0701.jpg
IMAG0701.jpg (431.23 KiB) Vist 7931 gange
IMAG0702.jpg
IMAG0702.jpg (430.96 KiB) Vist 7931 gange
IMAG0703.jpg
IMAG0703.jpg (360.36 KiB) Vist 7931 gange
IMAG0704.jpg
IMAG0704.jpg (399.17 KiB) Vist 7931 gange
IMAG0705.jpg
IMAG0705.jpg (394.28 KiB) Vist 7931 gange
IMAG0706.jpg
IMAG0706.jpg (297.57 KiB) Vist 7931 gange
IMAG0707.jpg
IMAG0707.jpg (330.21 KiB) Vist 7931 gange
Brugeravatar
mriisj
Gummi rocker
Indlæg: 625
Tilmeldt: søn 10. nov 2013 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af mriisj »

Hej Claus

Tak for de fine billeder omkring maling, jeg glæder mig til at se slut resultatet.

Jeg havde tænkt at bruge 2 komponent grunder og sander, 1 komponent top lak og 2 komponent klarlak, det vare ikke så længe før jeg skal afprøve dette i et Harald Nyborg pavillion telt.
Michael Jensen

MC: Kreidler RS 1968 Vulkan Rød
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Dansk
MC: Kreidler RS Elektronik 1975 Neon Gul Tysk
MC: Kreidler RS Elektronik 1979 Neon Grøn
MC: Kreidler RMC-S Elektronik 1979 (nyt projekt)
Knallert: Puch VZ50 Flagskib Vårgrøn
Knallert: Puch MS 50 (nyt projekt)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej

Med det tempo er du snart kørende igen! Er det planen at den skal køre til foråret? Og skal den ellers være standard? Dit indlæg forleden bar tydeligt præg af, at du havde sprunget dagens medicin over, så det valgte jeg at se bort fra :mrgreen: .

/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Ser ellers fed ud i mat brun :-)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

ja så er jeg her igen...

har lige malet endelig farve - den er blevet rød.
sprøjtet 3 gange med hammerite glat rød, det er en færdig farve som både virker som grunder, farve og top, glans 90, olie, benzin, kemikaliefast.
de første 3 billeder viser hvordan det så ud efter 1,2,3 lag - de første 2 lag er tynde ikke dækkende, sidste lag er fuldt dækkende, der gik ca 45 min imellem hvert lag, temperaturen er ca 2-3 grader.

jeg er helt tilfreds med resultatet, malingen ligger helt perfekt, ang farven så syntes jeg den rammer meget godt - kameraet gengiver dog farven lidt skrigende, men det tror jeg er fordi det er mørkt i vejret - jeg vil kalde farven for at være helt alm rød.

og steen: du har da fuldstændigt ret i at jeg netop var løbet tør for min medicin her den anden dag, men som forhenværende heksedoktor fik jeg da hurtigt rørt noget nyt sammen, så jeg fejler intet, slet intet nej.
næ min tanke er så ment ganske alvorlig med denne gamle puch maxi - der er jo et racerløb ovre i Jylland her til sommer, og rygtet fortæller at der sidste år manglede konkurrence i klassen for automatkoblinger.
jeg mener at en puch maxi er rimelig snild at havde med at gøre, og da jeg allerede havde nogle stykker på lager at den slags, ja da tænkte jeg denne årgang 1976 model kickstart ville være et godt valg.
jeg vil dog ikke spolere den med jernstang på tværs og manglende stumper - jeg vil helst at den ser helt rigtig ud, men bare er super hurtig.
racerløbet foregår på en græsplæne, og det handler om at komme hurtig op i fart - derfor skal den være lavt gearet, og så må den da gerne havde 10 hk - derfor er stellet diskret forstærket.
der er nummermatch på den, men da skyllekanalerne i motoren skal tilpasses racercylinderen, vil jeg vælge at bruge en anden motor til tuningen.
jeg har i mange år gemt på en rigtig fin løs motor fra midt firserne, jeg tror det bliver den jeg laver om til race - i den årgang er det den helt rigtige motor med 4 lejer og 3klo kobling... den originale `76er motor har dog også 4 lejer, men koblingen er kun en 2 klo type, så denne motor for lov til at ligge på lager, således man kan sælge knallerten som en original uspoleret hvis det skulle være.

og Carsten: tja - jeg syntes den brune ville være ok hvis den stod blank lige som på billedet hvor malingen er våd.
jeg havde ellers også i tankerne at male med semi grå hammerite, idet jeg havde det på lager i forvejen - syntes konceptet med grå, krom, rustfri, sort passer ret godt, jeg har nemlig lavet sådan et par stykker for hhv 22 og 25 år siden, men nu blev det altså til at en puch maxi skal være rød.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0708.jpg
IMAG0708.jpg (416.88 KiB) Vist 7877 gange
IMAG0709.jpg
IMAG0709.jpg (427.92 KiB) Vist 7877 gange
IMAG0710.jpg
IMAG0710.jpg (408.07 KiB) Vist 7877 gange
IMAG0711.jpg
IMAG0711.jpg (299.83 KiB) Vist 7877 gange
IMAG0712.jpg
IMAG0712.jpg (362.93 KiB) Vist 7877 gange
IMAG0713.jpg
IMAG0713.jpg (356.79 KiB) Vist 7877 gange
IMAG0714.jpg
IMAG0714.jpg (417.72 KiB) Vist 7877 gange
IMAG0715.jpg
IMAG0715.jpg (400.98 KiB) Vist 7877 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Det er sørme en fin spraydåse lakering! Jeg har på fornemmelse at hammerit er noget mere stabil end feks den klassiske fra Motip. Har brugt den sølvgrå til hjulnav og bremseplader, det virker lækkert.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen »

Flot arbejde Claus :(y)

Og Carsten: Jeg fik indtryk af at Claus bruger rigtig sprøjtepistol til projektet, men det be eller afkræfter han nok selv.
Den sølvgrå - glat effekt bruger jeg meget til nav, gaffelben, motorblok etc. Man skal lige øve sig lidt i tynde lag og pauser imellem, men så kan man sagtens lave pænt arbejde med en spraydåse!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej.

jo det er der vist ikke så meget tvivl om, både sprøjten, kompressoren og generatoren er jo med på billedet.
ingen tvivl om at en rigtig malerpistol er at fortrække, så har man nemlig mulighed for at justere på alle parametre selv.
det er kun 5 år siden jeg begyndte at bruge trykluft sprøjtemaling som privat amatør, men det jeg er kommet frem til virker bedst er så tyk maling som overhoved mulig, og masser af luft igennem pistolen.
opløsningsmiddelet skal jo fordampe fra emnet, og hvis den færdige blanding indeholder for meget opløsningsmiddel, ja så er der risiko for forskellige former for allergisk reaktion.

et tip hvis andre bruger hammerite - uanset om det er på spraydåser eller i bøtter, ja så har jeg konstateret at det kan købes til lidt over halv pris i England... jeg har selv tænkt på at købe noget til lager, det bliver ikke sådan lige gammelt af og stå.
har i øvrigt også brugt det nogle gange som motormaling på indenbords marinemotorer, jeg syntes det er et godt universalt produkt - det er ingen problemer med varme, fordi det kan alt sammen holde til 150 grader... det er da meget pænt.

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"