Yamaha RD50M til ræs

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf 12V » lør 10. jun 2017 10:29

En Dellorto PHBG 21 mm i en stage6 version, bare fordi jeg havde den liggende. Kunne godt tænkes at der ryger en 24-28 mm pwk på en dag.

Godt at høre med olie tanken :-)
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf Leo P » lør 10. jun 2017 19:22

Ja det var fin tank..
Er også ved at makke i noget karburator og tun udstødning til mit vandkølings projekt,men der er vel ikke andet at gøre end at prøve sig frem.Der skal i hverfald noget benzin til når man fræser det halve af blokken væk og sætter en cylinder på med væggene fyldt af skudhuller :)
tak for info. :D

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf 12V » man 12. jun 2017 09:26

Har besluttet mig for at få RD'en klar til Fole her den 24.06 - så værkstedet kører på fuld tryk lige nu.

Motoren er færdig samlet og tilbage i stellet.

Billede

Billede

Har pustet tanken over med en hurtig gang hvid pulver, i går gav jeg den en POR15 tank sealer - tror den var ved at være tynd nogle steder. Bremekaliberen blev renoveret med nye gummier og en masse småting blev monteret. Fik også lavet et simpelt sæde med minimal komfort ;)

Billede

Billede

Billede

I aften skal jeg ud til en makker og splitte scooter udstødningen ad, for at få den kringlet på RD'en.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf 12V » lør 17. jun 2017 19:05

Så blev RD'en færdig og klar til Fole træffet. Har jordet op og ned af en mark hele dagen. Havde et problem lige fra start af som jeg havde svært ved at indentificere. Kunne køre bundgas gennem alle gear og så nogle sekunder i sidste gear døde den fuldstændig. 10 sekunder senere kunne den køre igen. Først troede jeg den gik mager og var ved at sætte sig, men det fortsatte selv med meget store dyser, bare mens den hakkede og spruttede. Så spekulerede jeg på varmeproblem, pga den lille cylinder, men den var kun lidt over 70 grader med den fede dyse.
Så bemærkede jeg benzinslangen og filter, total tømt for benzin, lige i det øjeblik den gik død. Løsningen blev at alle filtre blev fjernet, også indvendig i tanken og rører der stikker op. Alle huller i benzinhanen blev boret op med 0,5 mm, og det gjorde nåleventilen i karburatoren også nu jeg var i gang. Så var det slut med bøvl og jeg kunne få den dyset ordentlig ind.
I morgen vil jeg lige justere tænding lidt frem og tilbage og se om der er noget at hente der, jeg målte den i morges med strobo bare for at være sikker at den ikke står alt for tidlig. Den varierer godtnok meget, ca. 15° i alt

Billede

Billede

Den går rigtig godt og er pæn hurtig! Tænker jeg har noget video materiale efter næste weekend :wink:
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf Yamahafs1haslev » lør 17. jun 2017 22:03

Det er et meget spændende projekt du har fået gjort færdig, heldigt at cylinderen ikke blev skadet, jeg prøvede det samme med min RødeHest, 7km før hjem efter en tur samlet på 90km, en dyse 210 tog fusen på mig og RødeHest havde brugt en tank fuld ( pånær reserven) og det gav så et par milde klemmere inden det gik op for mig , hvad årsagen var.
Kan du ikke lave en data liste over opsætningen med alle data for cylinder, topstykke etc. incl mål på potten fra cylinder til stinger, samt hvad den yder: hk/ Nm / km/t.
Skal du ikke have et mere komfortabelt sæde på?

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf 12V » søn 18. jun 2017 17:01

Cylinder er på 70 ccm, enkelt oval udstødning der står 193° åben, blowdown på 31°.
Topstykke er replika af det der fulgte med, ca. 50% squishareal og ca. 12-13:1 kompression.
Udstødningen er en Top Performances Nardo scooter potte, fra flange til stinger måler den ca. 79 cm. Plus 5 cm udstødningsportlængde, minus 1/3 af modkonus giver rundt regnet 80 cm resonanslængde. Det giver teoretisk peak power ved ~10.250 RPM.
Har ingen data på effekt og hastighed pt. Den trækker super fra 9.000-12.500 omdrejninger og gearingen/gearkassen passer så den ikke falder udenfor registeret. Meget sjov at køre på :)
Har kørt 10 km på den i dag, det går udemærket med sædet, men heller ikke meget længere :P
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf Yamahafs1haslev » søn 18. jun 2017 20:49

Jeg er en hest til det der med grader, jeg måler altid i mm fra tdc til port åbning fordi jeg bruger skydelære og ikke en grad-skive.
Spændende med den udstødning: det jeg tidligere har forsøgt forstået var at scooter potter ikke du'r til gear-motorer. Men det er da selvfølgelig afhængig af porttiming.

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf 12V » man 19. jun 2017 08:49

Man kan i øvrigt se en rulning af cylinderen her, målingen er på baghjulet og med en 19 mm PHBG og standard tænding:
http://www.mxsracing.com/pdf/maxiscoot- ... -sport.pdf
Det passer meget godt med det område hvor min trækker mest, selvom den er ca. 2-3 grader skrappere med min RD slaglængde.

Potten ser ud til at passe godt til, nu den er bygget til sprint med kort gearing og spring mellem gearene.

Du kan rimelig nemt regne mm fra top, om til grader på krumtappen og omvendt. Hent Jaap's Puch Calculator her: http://www.puchmaxi.nl/puch_calculator.php
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3615
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf kreidlerhansen » man 19. jun 2017 10:31

Yamahafs1haslev skrev:Jeg er en hest til det der med grader, jeg måler altid i mm fra tdc til port åbning fordi jeg bruger skydelære og ikke en grad-skive.
Spændende med den udstødning: det jeg tidligere har forsøgt forstået var at scooter potter ikke du'r til gear-motorer. Men det er da selvfølgelig afhængig af porttiming.


Jeg måler i mm fra TDC og regner om til grader - kan sende dig et regneark, så du kan regne løs.
Det er nemmere at sammenligne portninger i grader. Den gængse med "mm fra top", som de fleste bruger, ender som regel i forvirring, fordi f.eks. nogle benytter et RD-stempel i en FS1 med ~2mm mere kompressionshøjde end de org. Ergo går der ged i det, når én påstår at udstødningsporten 21mm fra top er max og en anden holder ved 23mm.

Min påstand om, at scooterudstødninger ikke duer, skal ses ud fra gademaskine-kontekst. Som oftest ender man man nul ydelse op til trækområdet, og så kommer ketchup-effekten i spil.
Nardo fungerer forbavsende godt og endda selv til 50ccm. Den er undtagelsen, som bekræfter reglen, omend trækområdet er til den snævre side.
Hægter man den på 70ccm med et tilpas kompressionsforhold og ditto porttider, så fumgerer den langt bedre end på 50ccm med milde porttimings.

Samspillet mellem udstødningsvarighed, forbrændingskammer, tændingsforskydning og blowdown er alpha/omega for motorens fleksibilitet.

Derfor findes der ingen god universaludstødning, men Nardo er tæt på.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf 12V » søn 25. jun 2017 19:10

Jeg kom hjem med det gyldne topstykke. Maskinen gik super godt, og jeg var lidt heldig med modstanderne. Lars' vilde 94 ccm Puch MS er væsentlig hurtigere, men den kiksede i første løb og røg ud af konkurrencen. David med hans FS1 med Malossi MHR vandkølet cylinder røg også ud kort før finalen, tror han fik en dårlig start, den var en lille anelse kvikkere end mig.

Finalen kørte jeg mod Mikkel Vangsøes vilde Hercules med tunet Sachs motor, jeg kom bedre fra start og kom først over stregen, men den halede ind på mig. Så det var virkelig spændende!

Venter lige på de sidste videoer fra mine makkere, så klipper jeg noget sammen.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf Yamahafs1haslev » søn 25. jun 2017 20:17

Stor tillykke!
Det er bår dæjli med den fine motor

Brugeravatar
Leo P
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: tors 27. okt 2016 02:39

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf Leo P » søn 25. jun 2017 20:20

Tillykke med sejren :bravo

Husk den video af løbet,hvor blev det afholdt henne? :D

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf 12V » søn 25. jun 2017 22:34

Det var i Fole, over 600 knallerter!
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2423
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf 12V » man 26. jun 2017 12:46

mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf Yamahafs1haslev » man 26. jun 2017 17:45

Sådan en rd50 motor...passer dens opspænding til et Fs1er stel?

Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 619
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf Twinsport » tirs 27. jun 2017 08:07


claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2104
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf claus olieklud » tirs 27. jun 2017 23:43

hej...

sejt gået - tillykke med sejren, fedt det var dig som vandt det gyldne topstykke.

hilsen olieklud

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf Kim B S » ons 28. jun 2017 01:58

Hej Carsten.
Tillykke med sejren. :bravo Det var dælme godt gået. :bravo :flag
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 426
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf wolfe » ons 28. jun 2017 22:03

Sådan Carsten :bravo
Du sku for sej ! :mrgreen:

Hold nu kæft den lyder godt og frisk den rd50 :bravo

Og fede maskiner du var oppe mod, der var knald på de fleste. :mrgreen:
Tim C

Brugeravatar
MNH3660
Junior knallert
Indlæg: 99
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34

Re: Yamaha RD50M til ræs

Indlægaf MNH3660 » ons 28. jun 2017 22:57

12V skrev:Det var i Fole, over 600 knallerter!

Fole - altså taler vi om Fole i Sdr. Jylland/Ribe-egnen?

Jeg var slet ikke klar over, at der kunne samles så mange knallerter på en gang. Spændende arrangement - absolut et besøg værd næste år, men der er sgu langt fra 3660 Stenløse.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...


Tilbage til "Tuning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 1 gæst