Honing/boring?

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Honing/boring?

Indlæg af Clearice »

Hej derude. Jeg er ved at renovere en gammel Husqvarna, og da jeg endelig fik stemlet fri af cylinder i dag kan jeg se den som forventet trænger til at blive frisket op. Stemplet sat ikke urokkeligt fast men den måtte stå natten over med rustløsner, og så nogle små fine slag ovenpå stemplet. Men jeg kan se der er kommet en lille overflade af rust (går jeg ud fra), dog ingen farlige ridser eller andet. Mit spørgsmål er så om der er en herinde der kender en i Jylland der kan hone/bore den op en størrelse fra 38mm til 38,5mm? Og er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg går en størrelse op? Skal den have større dyse, eller noget? Håber der er en der har et godt råd:)
Vedhæftede filer
20170612_180522.jpg
20170612_180522.jpg (375.74 KiB) Vist 7429 gange
20170612_181404.jpg
20170612_181404.jpg (287.52 KiB) Vist 7429 gange
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Honing/boring?

Indlæg af Yamahafs1haslev »

En lille bi-bemærkning: mon ikke det vil være sundt at skille hele motoren ad og efter se/hoved-renovere og dybde-rense den??
Men større dyse?:
næppe!
(og ikke pga. op-boringen alene)
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Re: Honing/boring?

Indlæg af Clearice »

Det er skam også det jeg er i gang med:) Det hele bliver skilt ad, og samlet med nye lejer og alt det der. Men boring og honing kan jeg ikke selv klare, og så må man jo søge hjælp. Okay, jeg er ikke klar over hvor meget du skal op i størrelse før du skal op i dyse.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Honing/boring?

Indlæg af knallert »

prøv at rense delene..og put stempelringene ned i cylenderen..lidt under slidkanten..så man får et rigtigt slidbillede...jeg ville entelig ikke måle en masse..men hvis der er ca 3 hundredele frigang mellem stempel og cylender størelse..og der ikke er en tydelig slidkant hvor ringene stopper i cylenderen i topstilling..ville jeg prøve at montere det hele igen..med nye pakninger..9 ud af 10 gange er knallerten ikke opslidt..men opgiver af ejeren af ander årsager
strynboen på test profil
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Honing/boring?

Indlæg af FS1originalen »

Man kan da prøve, men jeg er nu ikke helt enig med Strynboen her.
Den "brune sovs" på stemplet får mig til at gætte på at cylinderen har rustskader- specielt der hvor ringene har stået længe.
Er det tilfældet så må den opbores. Her kan Kurt Oxbøl i Sunds garanteret hjælpe dig. Sender lige hans nummer i en PB.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Re: Honing/boring?

Indlæg af Clearice »

Cylinderen har helt sikkert rustskader - ikke ret meget, men alligevel nok til at jeg ikke tør løbe chancen. Det sovs der løber ud er rustløsner der har lagt natten over og så - ja rust:) Det lyder sgu super med det nummer der, kører igennem sunds hver dag så det kunne da være nemt. Har du erfaring med det han laver?
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Honing/boring?

Indlæg af FS1originalen »

Kun gennem andre. Jeg har selv haft udboringsapparat i mange år, men har nu sendt det på museum. Kurt har altid "kunnet slå" alle andre i honekvalitet og præcision.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Clearice
Junior knallert
Indlæg: 41
Tilmeldt: fre 20. maj 2016 11:34
Kontakt:

Re: Honing/boring?

Indlæg af Clearice »

Okay Så tør jeg vidst godt kontakte ham:) Jeg siger mange tak for hjælpen!
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"