Vil gerne gøre opmærksom på denne lille, men super interessante, hyggelige og vigtige sportsgren i DK, 50cc Classic racing. Vi er hvert år samlet til 3-4 løb i DK 20-25 kører i alt på Jyllands Ringen, Ring Djursland, Padborg Park og diverse opvisnings løb (Classic Race Aarhus, Cph. etc.). En gang i januar/februar mødes vi til fælles arrangement, med bøf med løg, kartofler og info om 50cc sporten, udstilling af maskiner, udstyr, film etc. Vil gerne tilføje at alle kan være med og der er en stor hjælpsomhed i gruppen af 50cc kørere hvad enten man kører ZU, Minarelli, Kreidler, Puch eller noget helt 5. Hvis behovet er større findes der desuden nærliggende løb i Sverige, Holland, Tyskland og UK. Kort sagt det er bare med at have en ide/drøm og komme i gang med at bygge sin drømme racer. Det er mere simpelt end mange af jer måske tror.
Jeg selv startede med et løst Everton stel som jeg byggede på i 2015, mest fordi jeg syntes det kunne være sjovt at introducere Everton på racerbanerne igen efter ca. 45 års fravær, i den korte periode hvor de gjorde sig bemærket som cross maskiner på de danske cross baner og med meget få maskiner. Jeg havde absolut ingen intentioner om at vinde løb. Blot for at vise at klassisk 50cc racing ikke behøver at være spor sofistikeret. Everton stellet blev installeret med en Minarelli P6R motor og der efter bygget op efter klassisk 50 cc reglementet som er meget simpelt (vedlagt). Stort set drejer det sig om at montere 18" hjul, alt udstyr som kunne købes i 70erne (greb, bremser, udseende etc. Tanken fik jeg svejst sammen i udklippet og selv designet alu plade. Fri for polering, men dejlig rå). Løse tanke i glasfiber kan købes hvis man ønsker at springe den process over.
Kåben blev støbt og leveret af Anders Elsberg, som senere har stået for tuning (og kompetent rådgivning) af motoren. D.v.s. at der nu er monteret drejeventil m. 28mm Dellorto, i stedet for 26mm Dellorto stempelstyret indsugning). Igen, det behøver ikke at være sofistikeret for at være med. Jeg vandt mit 2. løb og 1ste gennemførte løb sidste år 2016 på Padborg Park med en stempel styret indsugning, så alle har en chance og mulighed for at være med. Hvis det da drejer sig om at vinde løb.... Men det er absolut også sjovt bare at følge med som det tynde øl og som egentligt var min intention. Det eneste det kræver er interessen for sporten og ikke andet. Resten kommer af sig selv hen af vejen. Den ældste kører nærmer sig vist de 70, så alder er ingen hindring - og han kører stærk på sin vandkølede Kreidler.
Der er 2 klasser i 50cc. Vandkølet og luft kølet klasse. Simpelt, men utroligt sjovt når først man har taget skridtet ind i denne specielle og interessante, og ikke mindst mekaniske, verden. Kom nu og prøv det, byg din racer - det er ikke svære end beskrevet
50cc classic racing - en super interessant sports gren
Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
50cc classic racing - en super interessant sports gren
- Vedhæftede filer
-
- Nordisk 50cc classic reglement.docx
- (17.22 KiB) Downloadet 354 gange
-
- rezised JR.jpg (442.06 KiB) Vist 5726 gange
Gå til
- Ny på forum? Læs her!
- Vigtig information
- Frit Forum - Off Topic
- Præsenter dig selv
- Fælles køreture, træf, begivenheder og stumpemarked
- Knallert Grupper
- ↳ Yamaha Forummet
- ↳ Webshoppen
- ↳ Info og download af Yamaha
- ↳ Guide til renovering af Yamaha skrevet af brugerne selv, køb m.m.
- ↳ Karburator, rensning og justering trin for trin.
- ↳ Reperationshåndbog - Step by step
- ↳ Tilspændings momenter for Yamaha FS1
- ↳ Ledningsnettet tilsluttes på Yamaha FS1
- ↳ Bagsvinger opmåling
- ↳ 12 gode råd ved køb af knallert
- ↳ Tændings justering
- ↳ Motor renoverings guide - Step by step
- ↳ Koblingsguide - En guide der gennemgår FS1 koblingen
- ↳ Hjul & eger - en guide i opspænning af hjul
- ↳ 2 takts olie - en lille fil til computer / mobilen som kan regne oliemængde ud ved blanding af 2 taktsbenzin
- ↳ Cylinderudregning - en lille fil til computer / mobilen som kan regne Cylindervolumen ud
- ↳ Indregistrering af Yamaha FS1
- ↳ Malerguide - En guide til lakering af tank
- ↳ Regneark til grader VS mm Fortænding
- ↳ Reservedelskataloger, el-diagrammer og officiel teknisk dokumentation
- ↳ Reservedelskatalog 5 gears årg. 1969-71 (Scan i PDF format)
- ↳ Reservedelskatalog årg. 1969 (Kan kun åbnes i Microsoft internet explorer)
- ↳ Reservedelskatalog årg. 1972 (zip fil med jpg filer)
- ↳ Reservedelskatalog årg. 1972 (Scan i PDF format)
- ↳ Reservedelskatalog årg. 1973
- ↳ Reservedelskatalog årg. 1974 (Scan i PDF format af den lille reservedelsbog i ca. A6)
- ↳ Reservedelskatalog årg. 1975 (kræver plugin i andre browsere end Microsoft internet explorer)
- ↳ Reservedelskatalog årg. 1976
- ↳ Reservedelskatalog årg. 1978 (kræver plugin i andre browsere end Microsoft internet explorer)
- ↳ Reservedelskatalog Årg 1979 (Scan i PDF format)
- ↳ Reservedelskatalog 1974-1978 incl DX (Bemærk mange årgangsfejl fra importør)
- ↳ Reservedelskatalog fs1 2 gear DK
- ↳ Servicebog Dansk/Svensk
- ↳ Service manual FS1 5gear 1969-71 + modellerne: F5, J5, & G5G
- ↳ Stempel / Cylinder tolerancer
- ↳ Instruktionsbog Yamaha FS1 - Gammel model
- ↳ Instruktionsbog Yamaha FS1 - Ny model
- ↳ Ledningsdiagrammer
- ↳ Tum178 typegodkendelse
- ↳ Tun og reservedelslister fra "gamle dage"
- ↳ Passola reservedels katalog
- ↳ Sting reservedels katalog
- ↳ Fakta, Farver og nørdet information om FS1
- ↳ Mekanikken på Yamaha
- ↳ Start / køreproblemer > Læs her før du poster !
- ↳ Mekaniske problemer & spørgsmål
- ↳ Specialværktøjer & konstruktionsændringer af Yamaha
- ↳ Tuning
- ↳ Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha
- ↳ El-teknik på og til Yamaha
- ↳ Elektriske problemer & spørgsmål
- ↳ Guide ledningsnettet på Yamaha FS1 - udarbejdet af Nielsfup
- ↳ Elektronik og teknik hjørnet - tilbehør og ombygninger
- ↳ Kendte fejl MED løsningsforslag (STIL IKKE SPØRGSMÅL HER)
- ↳ Projekter & Maskiner
- ↳ Mine kørende Yamaha'er
- ↳ Renoverings projektet, nuværende..
- ↳ Billeder af Specials
- ↳ Køb, Salg & Søges - Yamaha
- ↳ Søg efter - og registrér selv dine stel, motorer nøgler/låse
- ↳ Køb, salg og bytte
- ↳ Yamaha Passola SA50
- ↳ Yamaha Sting SG50
- ↳ Skandinavien
- ↳ Litteratur og information
- ↳ Vesteuropa
- ↳ Litteratur og information
- ↳ Østeuropa
- ↳ Litteratur og information
- ↳ Sydeuropa
- ↳ Litteratur og information
- ↳ Asien
- ↳ Litteratur og information
- ↳ Knallertsnak
- ↳ Litteratur og information
- ↳ Tuning
- ↳ Litteratur og information
- Det gamle guld
- ↳ Motorcykler
- ↳ Øvrige køretøjer & nostalgi
- Handel
- ↳ Køb og salg af knallerter
- ↳ Køb og salg af reservedele
- ↳ Køb og salg af øvrige ting
- ↳ Henvisning
- ↳ Ydelser