Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Vil der være nogen effekt at hente på en samurai ved at skifte fra std.12 mm karburator dyse 62,5 til 20 mm karburator dyse 96 med specialbygget studs?
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Ikke så meget, en 12 mm karburator kan fint fodre en knallert op til 60-70 km/t. En Samurai er begrænset i indretningen af porttiderne, der skal arbejdes i cylinderen for at der sker noget fornuftigt. Jepser (kreidlerhansen) har før kommet med nogle forbedringsforslag til Juhl-Drengen, hvis jeg husker ret?
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
12 til 20 er sindssyg stor spring..normalt vælger man en 14 som næste størelse..men til en Suzuki..er en 12 fint for op til 60 kmt..som 12v er inde på..du skal tænke i portning og udstødning og studs..og sidst gearing(..men vent med det tilalt andet køre godt)
strynboen på test profil
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Jeg vil helst ikke lave indgreb i cylinderen, så jeg tror at jeg dropper den store karburator. Istedet har jeg også tænkt på at købe denne udstødning, giver den ikke også lidt optræk og trækkraft da det er en 28 mm?: http://www.mopedspeed.dk/produkter/udst ... i-dm50.htm
Der står at den kræver tilpasning, ved i hvordan?
Der står at den kræver tilpasning, ved i hvordan?
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Jeg har kørt med stort forrør og både Proma og Lafranconi, på min ellers lovlige Samurai for godt 17 år siden. Det gav under 5 km/t.
Har lige fundet det jeg nævnte før, hvor Juhl-drengen har målt port tiderne:
viewtopic.php?f=138&t=13118&p=119096&hi ... rt#p119096
Som Jesper nævner er der alt for lidt afstand mellem udstødningsport og skyllekanaler, det er helt klart her der skal optimeres!
Har lige tastet de data ind og regnet portenes åbningstid ud, hvis de mål stemmer er der kun ca. 98° på udstødningen og 88° på skyllekanalerne. Det giver et blowdown på latterlige (98-88)/2 = 5°.
En lovlig knallert har typisk 15-20° blowdown, det er helt klart der du skal hen, hvis du tør at fræse i cylinderen? Ellers vil jeg råde dig til at få hjælp til det, du kommer ingen veje med større udstødning eller karburator inden dette er fikset!
Det forklarer nok også hvorfor en Samurai er så langsom, selvom den kører uden plumbe og 12 mm karburator!
Hvis blowdown skal rettes til ca. 15° (for at starte mildt), så skal udstødningen hæves så den starter ved ca. 29,5 mm før top. Det vil give dig 128° på udstødningsporten.
Jeg ville dog kontrolmåle de data som Juhl-drengen har målt inden der fræses, det lyder vildt sløvt. I samme omgang er det nok en god ide at måle indsugnings timingen, mon ikke de også har begrænset den der.
Har lige fundet det jeg nævnte før, hvor Juhl-drengen har målt port tiderne:
viewtopic.php?f=138&t=13118&p=119096&hi ... rt#p119096
Som Jesper nævner er der alt for lidt afstand mellem udstødningsport og skyllekanaler, det er helt klart her der skal optimeres!
Har lige tastet de data ind og regnet portenes åbningstid ud, hvis de mål stemmer er der kun ca. 98° på udstødningen og 88° på skyllekanalerne. Det giver et blowdown på latterlige (98-88)/2 = 5°.
En lovlig knallert har typisk 15-20° blowdown, det er helt klart der du skal hen, hvis du tør at fræse i cylinderen? Ellers vil jeg råde dig til at få hjælp til det, du kommer ingen veje med større udstødning eller karburator inden dette er fikset!
Det forklarer nok også hvorfor en Samurai er så langsom, selvom den kører uden plumbe og 12 mm karburator!
Hvis blowdown skal rettes til ca. 15° (for at starte mildt), så skal udstødningen hæves så den starter ved ca. 29,5 mm før top. Det vil give dig 128° på udstødningsporten.
Jeg ville dog kontrolmåle de data som Juhl-drengen har målt inden der fræses, det lyder vildt sløvt. I samme omgang er det nok en god ide at måle indsugnings timingen, mon ikke de også har begrænset den der.
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Så længe det bare giver lidt, er jeg glad. Udover det sad plumpen også løst i studsen og den har jeg pillet ud. Det har ikke givet noget, og jeg har undersøgt mig lidt frem til, at jeg nok skal bore indsugningen op til samme millimeter som studsen før, der sker noget. Kan det passe?
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Jeg gjorde det samme med "plumben", på min var plumben det samme indvendig som karburatoren, det gav logisk nok heller ikke noget på min.Viggotd skrev:Så længe det bare giver lidt, er jeg glad. Udover det sad plumpen også løst i studsen og den har jeg pillet ud. Det har ikke givet noget, og jeg har undersøgt mig lidt frem til, at jeg nok skal bore indsugningen op til samme millimeter som studsen før, der sker noget. Kan det passe?
Jeg har lige opdateret mit sidste svar, det forklarer nok hvorfor der ikke sker så meget på sådan en Samurai.
Jeg ville ikke bore i indsugningen, den burde være fint stor til 12 mm karburatoren.
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Tak for den uddybende forklaring 12V, men jeg tør ikke at lave de store indgreb i cylinderen. Desuden søger jeg kun noget let tuning, da jeg bor i et meget bakket område, hvor den ofte ikke kan tage bakkerne i 2.gear, dog vil jeg stadig have, at den er nogenlunde lovlig. Har prøvet at dyse den op, men det har ikke rigtig givet særlig meget udover at den nu kører med den vilde tophastighed på 43 ned ad bakke. Jeg kunne godt tænke mig lidt mere, og når det så var opnået tænkte jeg på at købe et 10 eller 9-tands fortandhjul for at sænke farten ned til lovlig og øge kræfterne lidt.
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Kan man ikke bruge 45-stemplet til FZ50?
Stempeltoppen er drejet af, så kanalerne åbner tidligere. Evt. fjernes 2-3mm af stempelskørtet, også.
Kombineret med et mindre fortandhjul skal det nok hjælpe op ad bakke.
Stempeltoppen er drejet af, så kanalerne åbner tidligere. Evt. fjernes 2-3mm af stempelskørtet, også.
Kombineret med et mindre fortandhjul skal det nok hjælpe op ad bakke.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
ja stempel tuning er eneste vej frem..hvis du ikke kan skaffe en reserve cylender..eller en som bare passer nogelunde på..og arbejde med den..og så gemme den orginale under hovedpuden...hvilken knallert/motor/cylender matcher over på suzuki
strynboen på test profil
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Jeg har læst meget op på at hakke i stemplet og kunne egentlig godt tænke mig at prøve det på et thansen stempel for at se hvordan det går og hvis det går godt, så gøre det på original. Det er noget med at man laver et lille hak på 2-5 mm i indsugningssiden (den side hvor pilen peger opad) ik? Hvor bredt skal det være?
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
https://www.thansen.dk/scooter-knallert ... 040267197/
Du kapper blot 2-3mm af skørtet op mod indsugningen. Dvs. modsat af pilens retning.
Som sagt, dette stempel er drejet ned ud mod kanalerne, så de åbner tidligere. Dette stempel alene trækker typisk en Suzuki FZ50 op i omegnen af 40-42km/t (standard 33-36km/t) uden andre ændringer. Det er nærliggende at forvente, der er en lignende effekt på en DM50.
Du kapper blot 2-3mm af skørtet op mod indsugningen. Dvs. modsat af pilens retning.
Som sagt, dette stempel er drejet ned ud mod kanalerne, så de åbner tidligere. Dette stempel alene trækker typisk en Suzuki FZ50 op i omegnen af 40-42km/t (standard 33-36km/t) uden andre ændringer. Det er nærliggende at forvente, der er en lignende effekt på en DM50.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Ville jeg kunne følge denne guide, selvom det er til en puch maxi?: http://www.scootergalleri.dk/fotoalbum/ ... _puch_maxi
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Jep.
Dog skal der kun files på den side af skørtet, som vender op mod indsugningen.
Det er næppe nogen katastrofe at pille lidt af på udstødningssiden, men det gør heller ingen gavn = spildt arbejde.
Dog skal der kun files på den side af skørtet, som vender op mod indsugningen.
Det er næppe nogen katastrofe at pille lidt af på udstødningssiden, men det gør heller ingen gavn = spildt arbejde.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Mange tak! Du sagde før at jeg skulle file 2-3 mm af, hvor bred skal hakket så være? Eller hvor bredt må det max være? Desuden er det så bedst at have plumpen i eller ude med et hakket stempel?
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Hakket skal blot være lidt bredere end indsugningskanalen.
Hvis plomben ikke gør nogen forskel, så kan du gøre med den, hvad du vil.
Hvis plomben ikke gør nogen forskel, så kan du gøre med den, hvad du vil.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
Angående længden på hakket, hvorfor mener du så at det skal være 2-3 mm? Nogle steder læse jeg at man kan gøre det helt op til 9-10 mm, mens andre foretrækker at hakke op til 5-6 mm
-
- Moderator
- Indlæg: 3937
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Suzuki Dm50 samurai større karburator?
I og med du kun er på jagt efter lidt mere power, er der ingen grund til at gå direkte til max.
Om du tager 3mm eller 5mm gør næppe en kæmpe forskel... 10mm ville jeg dog ikke kaste mig ud i.
Om du tager 3mm eller 5mm gør næppe en kæmpe forskel... 10mm ville jeg dog ikke kaste mig ud i.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!