Omdrejningstæller - hvor meget "saft" suger den?

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Omdrejningstæller - hvor meget "saft" suger den?

Indlæg af MNH3660 »

Hej Forum

Først lidt data:

6V spole
Pære, for: 15/15W
Pære, bag: 3/15W
Batteri
Speedometerlys 3W
Omdr.tællerlys 3W

Med omdrejningstæller tilsluttet OG lyset tændt, synes jeg, at der mangler noget kraft på forpæren. Da jeg vidste, at der skulle lys i omdrejningstælleren, satte jeg fra start den lidt mindre forbrugende pære i baglygten, til at kompensere for den ekstra instrumentpære.

Men hvor meget strøm bruger selve omdrejningstælleren? (ca - det er en gl. model th af den ustabile slags. Batteri lader til at være i fin form med godt trut i hornet, lys i neutrallampen og stoplyset)

Niels Fup m.fl. har lavet glimrende guides til fremstilling af diode-instrumentpærer. Jeg er meget fristet, men vil disse hjemmelavede diodepærer ikke flimre, da der ikke er monteret en ensretter (eller "udlignes" flimmeren sig i antallet af impulser ved højere omdrejninger dvs. over 50 hz)?

Sønnens knallert (K77) lyser rigtig godt, men det er ren standard opsætning med 15/15 pære fra Benny (det er altså en lysstærk pære...) og ingen omdrejningstæller.

Mikkel
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller - hvor meget "saft" suger den?

Indlæg af knallert »

rpm en bruger intet eller måske et par mili amp....og slet ikke fra batterier/lys systemet
strynboen på test profil
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller - hvor meget "saft" suger den?

Indlæg af Kai »

Tælleren bruger nok omkring 100-200ma, desuden er det fra batteriet så umiddelbart har den ingen indflydelse på lyset.

Instrumentpæren bruger til gengæld 3W. Det _kan_ godt gøre en forskel da den er koblet til sammen med for/baglys.

Diodepærer et ret simple at lave, skal de udskiftes direkte fra de gamle glødepærer skal der ubetinget en diode og en modstand i serie med den. Lysdioder tåler ikke ret stor forspænding i modsat retning (ved AC ) før de mister livet.

Vil du have det lidt anderledes, så sæt en passende modstand i serie med lysdioden/erne og flyt de to blå ledninger (fra lys i speedo og rpm tæller) over i det brune fordelerstik fra tændingslåsen. Så er der baggrundslys allerede i trin1 (og også i trin2= lys tændt) det ser ret fancy ud om aftenen at der lys når man slår tændingen til.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller - hvor meget "saft" suger den?

Indlæg af MNH3660 »

Kære Orakler...
Tak for input - endnu en gang.
Ideen med konstant lys i speedometer og omdrejningstæller er jo lidt blæret - og koster intet på watt-kontoen med diodelamper. Den vil jeg prøve, når jeg enten får lavet nogle pærer selv eller køber nogle på ebay.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller - hvor meget "saft" suger den?

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Køb dem på ebay, du kan både købe hvide, gule og blå led pærer der går direkte i soklen, evt skift baglygte pæren til led de fås også som to-i-en magen til den alm gløde pære.
Træk enten en ny ledning til batteri til at forsyne blinklys etc eller lav lidt om i forbindelserme fra hoved kablet / nøgle kontakt. På den måde kan du lave konstant lys ( dvs når motoren er stoppet) og kun forsyne forlygte pæren,
Som hidtil, som du så kan øge watt forbruget på.
Blinklys med LED kræver elektronisk relæ, standard relæet er af bi-metal typen og blink frekvensen er bestemt af belastning og en led pære bruger for lidt til at denne type relæ virker.
Du får på den måde et ganske kraftigt lys forlygten, så jo er ringe i standard udgave ( dog bedre end en alm puch)
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller - hvor meget "saft" suger den?

Indlæg af MNH3660 »

... har ALDRIG haft en Puch at sammenligne med (hvis jeg altså ser bort fra det flagskib, jeg havde som 14 årig til lidt mose-ræs. Jeg ville have gemt den, til jeg blev 16, men Yamahaerne trak mere i mig. Den blev solgt billigt, selv om min morfar synes den var værd at gemme, hvilket den absolut også var. Han var gammel DKW-mc-forhandler - en nebengeschäft til han aut. DATSUN forhandling/værksted, og han så straks "værdien" af et flagskib, der i midt-80,erne allerede var lidt sjælden - rød/grå m/blæsekølet motor).

Mht. lyset, vil jeg finde finde nogle af de to-i en- pærer, du nævner som LED. Det er da en super ide med konstant lys i baglygten.
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller - hvor meget "saft" suger den?

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg lavede allerede for mange år siden fast tændingslys i urene på min 76er - det er bare med alm glødepære vist nok 2 watt, og det klarer batteriet fint - syntes det ser sejt ud om aftenen når man sætter tænding på og omdrejningstælleren laver sin selvtest med at lige køre nålen i bund og tilbage igen.
jeg havde problemer med spændingsdyk når man brugte blink og stop samtidig, derfor har jeg sat ledpære i til blink og stop/baglys - så er der ingen spændingsdyk længere + masser af strøm til forlygten - har sat en spændingsbegrænser på til lyset, hjemmelavet passiv med kun en ledning, mest fordi hvis forlygtepæren sprænger, ja så vil den dyre diodepære i baglygten brænde sammen i samme sekund... blinkrelæet lavede jeg selv med en 555 kreds som amv, en småsignals transistor som driver, og en effekt transistor som udgangstrin - det hele fylder næsten ingenting, loddet som fuglerede og indstøbt i epoxy - der er billeder af konstruktionen her på knallertforum, sikkert i special konstruktioner, eller værkstedstråden
havde egentlig købt ledpære til urene, men så viste det sig at omdrejningstæller og speedometer brugte 2 forskellige pærer, ydermere viste det sig at den pære der passede havde + i selve fatningen, derfor måtte man lave om på polariseringen hvis det skulle virke - derfor lever jeg med 2 X alm glødepære i urene... det går altså også fint bare watt styrken ikke er for stor.

jeg ville ikke som nævnt lave fast baglys, jeg vil havde mulighed for at slukke - særligt hvis man får behov for at stikke af fra politiet igennem en mørk skov, så hjælper det ikke noget de kan se en rød baglygte. ha ha

hilsen olieklud
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller - hvor meget "saft" suger den?

Indlæg af MNH3660 »

Ja ja... det begynder at gribe om sig. Mht. blinklys har jeg endnu ikke monteret disse på knallerten - jeg har dem ganske enkelt ikke endnu, men det skal monteres på et tidspunkt. Har gjort overvejelser vedr. standard 6V m/belastningsafhængigt blinkrelæ contra elektronisk relæ og led-pærer i lamperne. Kan se på min søns knallert, der er ren standard, at blinklysene kan overses i dagslys, så et kraftigt "bål" i glasset vil være at foretrække. Jeg søger lige guiden til hjemmelavet blinkrelæ frem...

Mht. til at køre "Stealth-mode" i skoven på flugt fra ordensmagten.... Det har vi aldrig brugt i min familie :) . "I mine unge dage"... blev jeg kun stoppet en gang. Der var jeg så bare fyldt 18 og havde roen til at fortælle hr. civil betjent, at sådan en Yamaha jo bare kørte godt, hvis den var ordentligt indstillet. Jeg indrømmede, at den var gearet og udelod at udstødningen (TUM178) havde fået fjernet begrænseren. Han kvitterede med et "nåe ja - kør du bare..."

Idag kunne jeg godt finde på at køre stealth og forsøge at slippe væk - alt efter knallerten opsætning. Kører p.t. med kopi TUM178 udstødning, 11T og ren 16 mm hele vejen ind. Den går ikke så stærkt, men den har kræfter og er meget lydløs. Nogle gange ryger 5,3 potten på og 13 T og så går det stærkt og støjer lidt. Her vil det være oplagt at finde en sti, man lige kan benytte sig af. Faktisk vidste jeg ikke før jeg fik FS1 (igen), at der fandtes så udbygget et stisystem i Egedal / Ølstykke-Stenløse, men det er helt perfekt. Kører selvfølgelig pænt, da der også færdes små trafikanter, men bare det at have muligheden for at "kunne køre ubemærket" er jo meget rar. Det ville jo være rigtig skidt, hvis man fik konfiskeret knallerten (gør det det med veteraner eller bliver de solgt?) - Nå - det var lidt af en afhopper...
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller - hvor meget "saft" suger den?

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Stealth-mode laver du jo med trin l og trin II på nøgle afbryder og skal du være helt sikker skal forlygte jo også slukkes den spreder lyset meget, i mørke skal du dog alligevel stoppe helt, Jens Lang- @rm er jo ikke døv og er han på offroader: læg dig ned, "bang-du-er-død" her nytter ingen Ninja-trix. :thunge
Brugeravatar
MNH3660
Stor knallert
Indlæg: 100
Tilmeldt: ons 24. jun 2015 13:34
Kontakt:

Re: Omdrejningstæller - hvor meget "saft" suger den?

Indlæg af MNH3660 »

Uha - nej. En Offroader kan man vist ikke stille noget op i mod. Men spotter man en bil, kan man jo lige så stille smutte ind på stisystemerne... Slås pt. med andre problemer. En utæt motor og et sort stempel... nyt indlæg på vej
Yamaha FS1 K, årgang 1977 m/nummermatch.
(Det er sønnens knallert, men jeg får lov at skrue og prøvekøre...)
Yamaha FS1 DX, 1978 (Købt som 4G DX 77/78 på et 2G-stel. Alle dele "transplanteret" til indkøbt 4G DX78-stel)
SCO 3 gear 1958 - original med noget patina. Starter nu HVER gang...
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"