Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Pipefitteren »

Hej


Jeg har lige afsluttet min renovering af min Yamaha Fs1 1979 DX, og har kørt 80 km på den ca, opsætning er 16 mm karburator, med dyse 150,16mm indsugningsplade plade, både membran og kaburator er orginal og iorden,43 mm cylinder og 43 mm topstykke og 5,3 udstødning, gearing 13-43
Den køre bare skide godt og er rimlig frisk, lige pludselig gik den bare død, og vil ikke starte igen, jeg har så fejlsøgt på den i ca 2 timer og har bare været alt igennem, kaburator og tjek af benzin tilførsel var iorden, har så fundet ud af den ikke gnister, har målt modstand i både tændspole og tænding og det er iorden, platinafstand ser også fin ud, kan det måske være kondensatoren eller en defekt tændingslås,jeg er ikke så stærk i det elektriske men tror der er styr på det,
Er der nogle af de seje Yamaha folk der ved hvad der kan være galt , måske noget med ledningsnettet, den kørte bare super indtil den bare gik ud.

Håber i kan hjælpe mig for jeg er sgu på bar bund, tændspole er orginal, og tænding er nyrenoveret.

Mvh Anders
Brugeravatar
12inch
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 8. apr 2012 16:32
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af 12inch »

Hej
Hvad tændrør kører du med ? hvis NGK , så prøv et andet fx.Champion L82c - Bosch W7AC - Denso W24FSR.
Jeg havde lidt det samme problem som du beskriver
mvh.
Brugeravatar
Per P
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 11. feb 2008 21:10
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Per P »

Hej Anders

Sort ledning fra fødespole( ankerplade ) kobles direkte på sort ledning fra tændspole, derved kører du uden om ledningsnet og tændningslås.
Hvis der stadigvæk ikke er gnist vil jeg starte med andet tændrør, dernæst ny kondensator, til sidst anden tændspole, den kan du komme til Nibe og låne, der er selvfølgelig også fødespolen på ankerpladen men de er sjældent i stykker.
Det var mit bud.
Mvh

Per P
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Pipefitteren »

Hej tak for jeres indput

Jeg tænker ikke det er tændrøret da jeg har haft tændhætten af, og lagt ledning direkte på stel, og den gnister stadigvæk ikke. Tændrøret har den helt rigtige nøddebrune farve så tror sgu det er iorden, men jeg har ikke prøvet og køre uden om ledningsnet, det må jeg lige prøve, jeg tænker det enten er kondensator eller tændingslås da den har drillet mig lidt i forvejen
Og tændspole og tænding er målt igennem og der var fin modstand,

Jeg skal ud og prøve det andet,

Tak for hjælpen


Mvh Anders
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Pipefitteren »

Jeg kører med NGK tændrør, men når nu den ikke gnister med tændledning så kan det vel næsten ikke være det

Mvh Anders
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Pipefitteren skrev:Hej tak for jeres indput

Jeg tænker ikke det er tændrøret da jeg har haft tændhætten af, og lagt ledning direkte på stel, og den gnister stadigvæk ikke. Tændrøret har den helt rigtige nøddebrune farve så tror sgu det er iorden, men jeg har ikke prøvet og køre uden om ledningsnet, det må jeg lige prøve, jeg tænker det enten er kondensator eller tændingslås da den har drillet mig lidt i forvejen
Og tændspole og tænding er målt igennem og der var fin modstand,

Jeg skal ud og prøve det andet,

Tak for hjælpen


Mvh Anders

Hej Anders. Jeg hæfter mig ved at du skriver "....lagt ledning direkte på stel..." ? Men det skal vel forståes, at tændledningen (næsten) rørte stel og stadig ikke ville gnistre ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af FS1originalen »

Kan det tænkes at du har fået en ledning i klemme mellem motorblok og ankerplade da du monterede tændingen?
Det er set før, og det er sandsynligt at du har kunnet køre et stykke tid før isoleringen på ledningen "gav op"!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Pipefitteren »

Hej

Jeg mener og ha holdt ledningen lidt fra, og den gnistre stadigvæk ikke, men skal ud og kigge på det igen her på onsdag, så prøver jeg lige af igen, for og være sikker, med hensyn til ankerpladen så kunne det måske godt tænkes at det var det der var sket, at den har klemt en ledning, jeg var ellers rimlig omhyggelig da jeg monteret den, men det skal helt klart kontrolleres, tak for jeres indput,

Mvh Anders
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Pipefitteren »

Jeg vender tilbage når fejlen er fundet... ;-)
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Pipefitteren »

Godt så!!!!!

Aftenen gået i værkstedet, startet med og skifte tændrør ud med et nyt tændrør af andet mærke, lagde tændrør på stel, og jokkede i kickstarteren, ingen gnist, så af med tændhætten, sammen procedure, stadigvæk ingen gnist, så bypassede jeg lednings net og tændingslås ved og køre tændspole direkte i sort ledning fra tænding, stadivæk Ingen gnist, eller opstart for prøvede også med tændrør i topstykke, for og se om svinet ville starte men nej, så langt så godt, fejler må være i tændingssystemet, af med koblingsskjold og af med svinghjul. Kondensator var uorginal, så skiftede den til en orginal, og så startede den sgu :) det vil sige at fejlen var en defekt kondensator, så jeg var helt glad,men men men nu står tændings tidspunkt virkelig dårligt den har svært ved og ta gasssen og går generalt bare dårligt, farve på tændrør er gået fra nøddebrun til kul sort, har forsøgt og stille platiner 4 gange uden held og kørt 4 prøveture hvor hver tur var forskellig, jeg er sikker på at det er tændingsindstilling, men tror ikke platiner er orginale, ville det være nummmer 1 og købe nye orginale platiner og så indstille tænding med måle ur. Så det hele er orginal, og helt fin indstillet, ? For og få den til og køre kanon ligesom før kondensatoren stod af ?

Håber i kan dele ud af jeres tændings problem
Det skal lige siges at jeg aldrig har rodet med tænding osv før, så måske jeg bare er dårlig til og stille platiner, jeg har brugt Niels fups guide her fra forum, men dog kun den nemme og hurtige version, kan det være derfor jeg ikke kan ramme det rigtig tændingstidspunkt også ?

'Mvh Anders
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af 12V »

Er det en ny original kondensator du har monteret eller brugt?

Platinafstand på 0,4 mm, mere er der ikke at stille.

Hvis tændrøret er sort, er det enten fordi den får for meget benzin eller tændingen sætter ud, så forbrænder den ikke ordentligt.
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Allan M »

Prøv med et nyt platinsæt. Det kan meget vel være det.
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Pipefitteren »

Hej igen

Det er en helt any orginal kondensator, jeg må ha fat i et sæt orginale platiner :) har kontrolleret kaburator, og inden tændingsuheldet der gik den perfek, så det må være platinerne :)
Mvh Anders
Brugeravatar
12inch
Junior knallert
Indlæg: 58
Tilmeldt: søn 8. apr 2012 16:32
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af 12inch »

Ja nye org. platiner , Husk at smører filt puden på kondensatoren med lidt fedt
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Pipefitteren »

Hej forum

Nu fik jeg endelige skiftet platiner til de orginale. Jeg har fået indstillet tænding (med micrometerskrue)til at platinerne åbner 1,8 mm fra top og de er indstillet til og åbne 0,35mm ca, nå tændrøret er skruet ud og jeg træder i kickstarteren er der den flotteste blå gnist, og da tændrøret kom i og jeg trådte en gang i kickstarteren der sprang den
Igang, den tager gassen rigtig flot og falder hurtigt igen, til tomgang, da den har stået, i tomgang i et par minutter tager jeg en tur på dyret, den første kilometer køre den godt og trækker fint, men,men men så begynder den og trække dårligt i 3-4 gear og dør hurtigt fra 3/4 til fuld gas,og efter et par kilometer mere, så er det sgu ligesom den faktisk sætter sig, den begynder og synge lidt fra moteren og jeg beslutter og stoppe og trække hjem, skuffet,
Hvad er der lige sket, ?jeg køre med samme opsætning som før det hele startet og dyse 150 så at den skulle ha sat sig synes jeg er
mærkeligt, og motoren er nyrenoveret med nye lejer osv, godt nok købt renoveret, men manden der har renoveret den har bare styr på det det,Den syngende lyd, kan det være fra lejer af?
Eller kan stempel måske ha taget skade,alt er nyt i moteren pånær cylinder og topstykke, håber i kan hjælpe mig


Mvh Anders
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Som jeg lige læser det, synes jeg der børe være mistanke til 2-taks oliens kvalitet & blandingsforhold ?
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Pipefitteren »

Hej Poul Erik

Tak for dit svar,
Jeg køre godt nok med bl.benzin fra tanken af, men det er en 2% blanding. Mener du jeg bør blande selv ? Og i så fald med hvilken olie ? Og hvad med den støjende motor? Kan man ødelægge helt nye lejre på blot 80km kørsel ?

Mvh Anders
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Anders.
Jeg kan svare med en erfaring fra foråret, hvor en bekendt skiftede fra en "standard-olie" til Thansens Extreme 2-takts olie og så fik de problemer ved at en stempelring satte sig på en KTM Foxi. Dernæst anbefalede jeg en anden "standard-olie"(den hollandske Kroon) til 3 % blanding og siden har jeg ikke hørt fra dem. For en del somre siden lavede jeg forsøg med en selvblander og den ligger på ca 3 % , men 2 % er sikkert også nok og ja, jeg har altid selv blandet det i benzinen. :-)
Støjen fra motoren tror jeg også kan skyldes for dårlig olie i form af dårlig smøring, men jeg tror dog ikke lejerne har taget skade. Foriøvrigt kan olie-diskussionen starte en religions-krig her på forum. :lol:
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Pipefitteren
Junior knallert
Indlæg: 52
Tilmeldt: lør 20. jun 2015 18:44
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af Pipefitteren »

Hej Poul Erik

Jeg vidste ikke det betød så meget, før i tiden kørte vi da bare ned på tanken og fyldte op og så var det bare derud af,ved nærmere eftertanke tror jeg faktisk også at det kunne lyde som noget vrøvl med stemplet/stemplet ring, kunne godt være, man skulle prøve en 3% blanding, og så blande det selv, kan du anbefale en god olie, ? og så en nummer støre dyse altså nr 160, jeg har samtidig købt helt nyt svinghjul og ny cylinder og ny topstykke plus stemple så er alt nyt på motoren, også må jeg prøve og skifte og få den justeret ordentlig ind, det er bare mærkeligt at jeg har kørt 80 km med den benzin jeg har på nu og det kørte bare pisse godt, men det er godt nok for 2 forskellig tank stationer så måske den første var tættere på 3 % en nummer 2 tankning og derfor den skaber sig nu, jeg blander ihvertfald selv fra nu af,

Mvh Anders
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hjælp min Yamaha vi ikke starte.

Indlæg af kreidlerhansen »

Man ved aldrig, hvilken olie, der blandes i disse standere. I værste fald kan en medarbejder ligefrem glemme det.

Med en moderne olie bør 2% række. 4% stammer fra dengang man blandede motorolie i benzinen.
3% oplever jeg sovse lidt og 4% er håbløst, så 2,5% mener jeg er max.
Køb en 10L reservedunk, hæld 2,5dL i og fyld 9,75L i dunken.


Det er ikke utænkeligt, at den dyse, som "dengang" passede, er til den magre side med moderne benzin, som har et højt ethanol-indhold.
Dvs. nogle (ikke alle) opsætninger kræver en større dyse, især i efteråret og det tidlige forår, hvor temperaturen er lavere.
Overdoseres olien i den "menneskeblandede" benzin, kan det også forårsage en varmesætter, hvis dysen i forvejen er liiige mager nok til lufttemperatur, -fugtighed og for meget overdrejning ned ad bakke.

Overvej at 2T generelt går bedst, når dysen er til den magre side + FS1 ikke afleder varmen alt for godt. Læg så de andre faktorer til.

Derfor:

Bland selv eller kør med autolube.
Vær opmærksom på, om motoren kræver kørsel med choker mere end et par minutter på kølige dage, da det kan indikere, at dysen bør være større.
Lad motoren varme op et minuts tid eller to, inden kørsel. Frigear, let forhøjet tomgang og lidt svirp med gassen skyller motoren igennem, så alt er smurt og lunt.

NB: Autolube påvirker ikke dysevalget, så på det teoretiske plan kan der være forskel på den nødvendige dyse til en motor med autolube og en med blandet benzin i tanken.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"