Max tuning

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Vedr. minarelli-cylinder + DT-topstykke, så synes jeg ikke, det er helt skævt:
Vedhæftede filer
IMG_4059.JPG
IMG_4059.JPG (748.83 KiB) Vist 10438 gange
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 826
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af Twinsport »

ølhunden skrev:Hæhæ den var bøjet en smule, men intet i forhold til hvad jeg ellers har kørt med uden problemer :) skal siges at det var en af de billige fra tsvansen, så det er helt og holdent min egen fejl!
Jeps, det var din egen fejl - Ikke T.Hansens! Der er god grund til at bevare begrænserpladerne som de er. På selv meget hurtige motorer er begrænserpladerne meget restriktive, så man følger den forkerte rute hvis man lader membranerne åbne ekstra meget. I hvert fald hvis man vil beholde sin motor i ét stykke ;-)

Nok om det! Vi har jo alle betalt lidt lærepenge hen af vejen. Nu har du også ydet et bidrag ;-)

/Steen
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

Ja, men uanset pris og skade så har jeg haft mange hyggelige timer i værkstedet med godt selskab, og har nu mere know-how, så ser det skam også kun som en winwin, dog bliver det med urørte membranstop og kulfiberplader fra nu af ;) Min cylinder står desværre ikke til at rede, så der skal noget nyt til. Jeg er lidt i tvivl, om jeg skal gå large og gå over til minarelli LC, eller om jeg skal give mig i kast med Polinis Big-Bore sæt. Under alle omstændigheder så dropper jeg ideen om at bruge den originale indsugningsvej i skjoldhuset. Har søgt lidt herinde, men kan kun finde tvetydige svar på, hvor effektiv Polinis sæt er. Nogle der har forsøgt sig med det? :)
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af Yamahafs1haslev »

kreidlerhansen skrev:Vedr. minarelli-cylinder + DT-topstykke, så synes jeg ikke, det er helt skævt:
Skævt! Sagde du skævt?
Det ser kraft-edder-peter-vælte-mig komplet dumt ud og hæsligt
Hvis jeg fik sådan den en skævert på min yamaha ville det ikke undre mig om både duer og hunde sked på den foruden at min potens ville gå helt fløjten
B-)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af 12V »

Er det Polini RD 45 mm kittet du mener? Sådan et havde jeg på min RD, det er opgivet til 7 HK svjh. Den gik fint 80 kmt med en 20er Mikuni og en ikke særlig egnet udstødning.
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af ølhunden »

12V skrev:Er det Polini RD 45 mm kittet du mener? Sådan et havde jeg på min RD, det er opgivet til 7 HK svjh. Den gik fint 80 kmt med en 20er Mikuni og en ikke særlig egnet udstødning.
Hmm ja jeg vil tro at det oprindeligt er til RD50. Jeg har en homoet p4 udstødning fra et gammelt puch projekt, som jeg tænkte på at bruge, da jeg kan se, at flere roser den til netop fs1 :)
Jeg kan finde det til rimelige penge på trimbutikken i Sverige: http://www.trimbutiken.se/yamaha/fs-1/c ... -45mm.html
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af Kai »

Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3458
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af 12V »

Ah den, ligner samme cylinder som DT/RD bare med andre ribber. De tekniske data er også ens. Jeg huskede i øvrigt forkert, 6 HK ikke 7 HK.

http://catalog.polini.com/catalogo/en/r ... po&id=1258
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg siger kun tak for klare udmeldinger, det gør vi lettest forstår hinanden.

ang de der kulfiber membraner syntes jeg der er noget forkert, jeg har aldrig prøvet sådan en, men hvis de virkelig skulle være så gode hvorfor er de så ikke monteret standart på maskiner ?

i mine unge dage bukkede jeg altid membranstoppet yderligere ud, sikkert en dum teori om der ville være mere frit flow - i vore dage kunne jeg aldrig drømme om det, hellere havde en hurtig og tæt lukning, end at lukke nogle få % extra ind, som alligevel går tabt når membranbladet ikke længere slutter tæt... enig med steen i at membranbladet har fået stress.

mht valg af cylinder & topstykke så har jeg det meget svært når det afviger fra normalen, dog kunne jeg lettest leve med et rd sæt hvis endelig det skulle være anderledes, det ser nemlig symmetrisk rigtig ud, om end det ikke hører til en Yamaha 4 gear.

hvis der bliver spurgt til RD polini kan jeg ligesom Carsten fortælle om mit kendskab til det - jeg har sådan et komplet sæt siddende på min dtèr, med malossi top og mikuni 24mm kopi, 3 blad membran og effektpotte - syntes selv det er en ret god kvalitet jerncylinder med jævnt middelmådig polini kvalitetsstempel... cylinderen har mange skylleporte af normal størrelse, udstødningsporten ligger ikke ret højt, skyllekanaler & porte sidder symmetrisk ens, jeg tror sådan en cylinder har været igennem polini`s kvalitets kontrol.
købte stumperne i Sverige, en butik der hedder trimbutiken ( sådan er det stavet på svensk ) de har mange gode stumper, man skal ikke være så bange for deres priser, det er jo svenske kroner og bliver noget billigere når beløbet trækkes på ens danske betalingskort.

trimbutiken leverer nu også polini cylinderen i en portet udgave ( det gjorde de ikke den gang jeg bestilte )
jeg vil da også sige at polini RD/DT cylinderkittet giver masser af mulighed for yderligere tuning, jeg er dog ganske tilfreds med min std polini 45mm, den går godt i tomgang og tager gassen fint - sådan en Yamaha DT50 som jeg har er identisk med DT80/125, den vejer 102 kg tør, brede dæk og masser af vindmodstand - kører som det jævne 80 kmt, det kan den faktisk også gøre i 4. gear, rekorden i 5. gear er 92-93 kmt i medvind.

Carstens bud på at sådan en cylinder std er ca 7 hk passer nok meget godt, det er i hvert fald ikke et overdrevet tal.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af kreidlerhansen »

Vedr. membranstoppet, kan jeg godt følge logikken med at bukke dem bagover, men jeg kan ikke se det fungere i praksis. Altså, ift. at øge flowet. Den største (eneste?) restriktion ser jeg i hullerne i membranhuset.


RD-cylinderen er i min optik langt fra emnets overskrift, "Max Tuning". Det er et standardkit, blot med større boring, om der står Polini eller Malossi på kassen.


Variant-cylinderen var vist et udmærket udgangspunkt, skal dog siges, trods den er relativt mild.


Til uændret pindboltafstand er Chappy-cylinderen måske et udmærket bud, da man der også får et mindre træls indsugningsforløb inkl. muligheden for at montere en større karburator.
Den er dog stadig i standardklassen.


Derfor er min fascination af muligt brug af scootercylinderen uændret, så længe vi er ude efter max ydelse ift. minimal indsats.


Næste skridt op ad rangstien er så en RV4-cylinder; vandkølet med indsugning i cylinderen, men desværre med en anden pindboltafstand.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Yamahafs1haslev
Fuldblods knallert
Indlæg: 488
Tilmeldt: tirs 26. apr 2016 21:09
Kontakt:

Re: Max tuning

Indlæg af Yamahafs1haslev »

Og den, RV4, cylinderen er jo netop basis for min LC73ccm motor, men jeg synes at det er både interessant og sjovt at lege med Rd50 cylinderen med de 6 skyllekanaler - altsammen på en modificeret Fs1er blok.
Min kreidler 3gears motor får netop denne rd50 cylinder på, jeg ser ikke chappy cylinderen er meget anderledes end rd50 cylinderen.
Det er en kæmpe misforståelse at ændringer på membran stoppere giver mere flow, det er bro-science af rang. Der er kun een vej: større porte! Længere er den ikke.
Besvar

Tilbage til "Tuning"