Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

de runde din stik?..jeg har vist nogle fra hifi..nogle er 3- 5 andre 9 pols..men nogle har en styrerille andre har en dims i midten..for korrekt line up-..
strynboen på test profil
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Kai »

Det er vist større diameter end de gamle 5/7 pin hifi stik, men det går nok også uden. Jeg har kun set og lavet 2 af den slags styringer de sidste 10år. De er nok uddøde :)

Nu er den udvidet med et alm 9pol computerstik og et par omskiftere, så passer den også til de lidt nyere bokse. Burde finde en fin kasse og proppe det i..på den anden side, sømbrættet fungerer som det er.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

biltema har nogle rigtig fine elkasser med klart låg til 50 kr..jeg har lige hapset et par stykker..de er fine til alt muligt..
strynboen på test profil
Brugeravatar
j.i.m
Stor knallert
Indlæg: 296
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 16:50
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af j.i.m »

Fik monteret de renoverede originale skærme på 79éren i dag :D
Vedhæftede filer
Yamaha fs1 dx 79èren 2017 003.jpg
Yamaha fs1 dx 79èren 2017 003.jpg (607.5 KiB) Vist 10478 gange
Hilsen Jakob.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

så lige denne drejebænk på den blå...til 11,000 kr..den kan alt..
http://www.dba.dk/drejebaenk-weiss-wm-2 ... 031915772/
strynboen på test profil
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen »

Det er en RIGTIG fin maskine til hobbybrug. Jeg havde en magen til på min tidligere arbejdsplads (den hed Bernardo men var magen til).
Den har trinløs hastighed med potmeter og rpm tæller. På et tidspunkt tænkte jeg "nu skal jeg kvæle den" - skulle skære M12 gevind i rustfri med lav hastighed, men den skruede bare op for momentet og holdt indstillet hastighed.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har simpelthen præsteret at skifte krumtap i Kreidler-motoren. Ikke at det er noget usædvanligt, bortset fra at den gamle har kørt to år og den fejler ingenting... hvorfor så overhovedet skifte?

Beslutningen kom såmænd, da der ikke var strøm tilgængeligt i garagen (jeg bor til leje og har ikke adgang til relæet), og noget skulle jeg jo lave. Det er så en væsentlig detalje, at opgraderingen går fra standard slaglængde på 39,7mm til 44mm.
Det gik forbløffende fint. De eksisterende lejer var fine og uden slør, så de blev siddende, og den nye krumtap havde præcis samme bredde, så jeg kunne benytte de samme shims.

Nu savner jeg så bare strøm, alligevel, for kanalernes bund skal lige sænkes 3mm:
stempel helt i bund
stempel helt i bund
IMG_4010.JPG (1.85 MiB) Vist 10430 gange
Slutresultatet bliver 67ccm (44mm x 44mm) og meget nær de samme porttider som en original 6HK opsætning... bare med 34% større volumen og et noget bredere trækområde. Jeg er overbevist om, den kommer til at imponere (for hvad den er) med en standardudstødning!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Skal der ellers pilles ved porttiderne, hvad med boostere?

---

Jeg har fået USB opladning på Bravoen :)

Billede

Læs mere her: http://12v.dk/moped-usb-charging/
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Skal der ellers pilles ved porttiderne, hvad med boostere?

Kun hvis den viser sig snothysterisk, for så kan den lige så godt få hele turen.
Idéen er at teste, hvor godt en relativt billig, 67cc opsætning fungerer uden store ændringer og med stempelstyret indsugning; hvis man vil køre med nummerplade og skal have frisk krumtap i motoren, er det oplagt at lægge de ekstra 450kr til 4,3mm ekstra slaglængde. Det stiller visse krav til cylinderen; jeg fik fat i en KT-cylinder med skyllekanaler 33,8mm og udstødningen 24,8mm fra øverste pakflade. Med 85mm plejlstang og deck height på 0mm, giver det acceptable porttider.
Med den samlede forøgelse af slagvolumen kan motoren bære langt skrappere porttider uden ulempe ved direkte sammenligning med en 6,25HK motor.

Hvis den kan gå de famøse 100km/t med en Mustang-udstødning, så er mérprisen beskeden ift. den samlede investering med ekspansionsudstødning, specielt forbrændingskammer og avanceret portning, som er nødvendige detaljer for effektivt at passere 95km/t.

44mm cylinder: 1.200-1.800kr (KT44: 1.200kr og Parmakit: op mod 1.800kr)
Krumtap: 1.450kr (vs. 39,7mm Top Racing: 650kr og Rito: ~1.000kr)
Stempel: 6-850kr (GOL: 600kr og VHM: 850kr)
44mm KT-topstykke: 600kr (org. kan bruges, så har man et i forvejen...)
Evt. spacer: ~100kr.

Der skal dog fræses i blokken, så det skal medregnes. Ellers er det plug and play.

Jeg savner portmål på Parmakit. Hullerne i stemplet til udgaven med booster vil nødvendiggøre membran. Nogle KT har vanvittige porttider, så her skal man være opmærksom.


Tilføjelse:

Jeg har målt portene op og kylet dem ind i mit bette regneark.

Deck Height 0,5mm

Skyllekanaler: 134,3 grader (33,5mm fra top)
Udstødning: 183,1 grader (24,8mm fra top)
Indsugning: 147,5 grader

Det svarer til en middel-hidsig gadetuning.


For sjov skyld, så hvis jeg nu fjerner 0,5mm bundpakning:

Deck Height 0,0mm

Skyllekanaler: 131,1 grader
Udstødning: 180,5 grader
Indsugning: 150 grader

Det svarer reelt til en 6,25HK cylinder med udstødningskanalen hævet 0,5mm og skyllekanalerne hævet 2,5mm.


Jeg har jo den her fine, håndbyggede udstødning, som er designet til 186/128... jeg skal faktisk bare hæve udstødningskanalen 1,3mm for at den matcher. Måske jeg alligevel bliver glad for min kobling med seks plader? :P




Fed dims til Bravoen! :D
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... pillede ved juletid sadlen af min dt 50er, fordi man det sidste lange stykke tid blev våd i røven pga meget defekt sædebetræk.
jeg har de senere år kørt med gaffatape for at holde sammen på det, men nu er det så også helt nedbrudt.
fik trukket de gamle rustne klammer ud og afrenset for gammelt lim med roter stålbørste - sadlen stod så til tørre et par måneder ved siden af kakkelovnen... købte et stykke nappalæder i en sytøjsbutik og har så monteret det på en simpel måde blot ved hjælp af ombuk og overlap.
prøvede først med noget hurtigt tørrende lim, men det ville ikke binde ordenligt, derfor endte jeg med at bruge sikaflex, det limer nemlig alt.
måtte tage et stykke ad gangen, brugte nogle malerpinde og skruetvinger samt nogle krokkodillenæb til at holde på det under monteringen.
sikaflex er laaangsomt tørrende, så det tog en uge at montere, snød lidt til sidst og brugte også en elektrisk limpistol, det viste sig nemlig at det faktisk også binder rimeligt godt... sædebetrækket sidder kun limet fast - de oprindelige klammer var en kraftig type, og desuden skulle der uden tvivl en kraftig maskine til at slå dem igennem sædebunden.

absolut ikke verdensklasse - helt sikkert at jeg ikke skal leve af at ombetrække sadler, men jeg er selv tilfreds fordi nu bliver jeg ikke våd i røven længere, desuden har det kun kostet mig 80 kr til betrækstof.

sadlen havde siddet og gnavet lidt i tanken, således var der 2 pletter med rust, de blev lokalt behandlet, og til sidst malet med grå hammerite.
satte også et nyt batteri på, det gamle var faldet sammen, det er 12v 3ah alm syrebatteri, der er ikke plads til noget andet eller større.
sådan en Yamaha lader skide godt, den holder 14,2 volt konstant uanset om den kun kører i tomgang, eller om lyset er tændt.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
her med defekt sædebetræk
her med defekt sædebetræk
IMAG0372.jpg (473.56 KiB) Vist 10366 gange
IMAG0431.jpg
IMAG0431.jpg (357.87 KiB) Vist 10366 gange
IMAG0432.jpg
IMAG0432.jpg (338.87 KiB) Vist 10366 gange
her med nyt sædebetræk - nu kan den køre 5 år mere
her med nyt sædebetræk - nu kan den køre 5 år mere
IMAG0448.jpg (441.82 KiB) Vist 10366 gange
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Kai »

Det er da blevet et fint sæde, og så enda i gaffa farve !
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Fint arbejde, Claus!

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

uh en 4212 simplicity i baggrunden..min favorit maskine fra maskin indkøbsforeningen MI..
jeg har det samme nappa stof fra en dronning borg mejetærsker .det blev brugt til halm gardinet..det er fint blødt og stærkt..og kan måske smeltes sammen som lastbil presening..har ikke prøvet..måske det kan bruges til båd /kahyt inddækning
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

har renoveret et albin topstykke...motoren er en al-0-22..12 hk bensin motor med sideventiler..tændrørene var rustet fast i topstykket,,og topstykket var rustet fast i pindboltene i motoren..men gasbrænder og en mukkert..og lidt vold med en flad mejsel fik det af..

udboring af vandkanaler og skruehuller..glasblæsning ..og lidt slibning med luft hurtigsliberen..og alt rust var væk..og topstykket var rent..der var stadig godt med gods..og udboring af tændrørene gik fint..der blev en tynd skal..som kunne hugges id med en lille skruetrækker..uden at mærke gevindet
fandt nogle gode bosch tændrør på e bay..
Vedhæftede filer
DSCF2418.JPG
DSCF2418.JPG (489 KiB) Vist 10319 gange
DSCF2419.JPG
DSCF2419.JPG (479.13 KiB) Vist 10319 gange
DSCF2420.JPG
DSCF2420.JPG (514.54 KiB) Vist 10319 gange
DSCF2421.JPG
DSCF2421.JPG (539.23 KiB) Vist 10319 gange
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... ja det er en virkelig stærk havetraktor sådan en simplicity - jeg fik den for 12 år siden med defekt motor, motoren var helt færdig med stort hul ind til krumtappen... jeg fik fingre i en helt ny 14,5 hk motor som jeg monterede, den har nu højst kørt 30 timer, klippebordet har jeg skrottet, der er nyt remstrammer hjul på - sådan et er nemlig en slags remhjul som er presset omkring et kugleleje, og når det bliver slørret må man købe et helt nyt... den starter altid, også selv om den nogle gange har stået i mange måneder, jeg bruger den til at køre i cirkler på græsplænen, intet andet.

kan vi lige høre nærmere om den gamle albin ? jeg tænker det er en motor du har haft at stå, og du nu har lyst til at starte op ?
sådan en kører jo silkeblødt, lige som andre lavkomprimerede benzin skibsmotorer.
kender godt den tændrørstype, der er mange gamle benzinmotorer der bruger den type med kort 18mm gevind, jeg har dem på lager som original ngk AB-6, min grossist har dog taget dem ud af programmet fornyligt, sikkert fordi der nærmest ikke bliver solgt nogle, dog har man i stedet valgt at indføre champion D16 som er magen til - når efterspørgslen går ned går prisen op, anbefalet listepris 2017 er nu 108 kr pr stk

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

hej albin"en er en vennetjeneste for en styrmand i Svendborg..jeg ordner små svære maskin ting for ham...og han løfter tunge ting for mig og hjælper med de grove ting..det er win/win.
jeg har haft flere albin..der køre silkeblødt med vandkølet manifold..som tager alt støj fra udstødningen...Volvo pente solgte demm også i eget navn...og de blev fremsitllet på licens i Norge..så man kan stadig få en ny til 38,000..samlet af overgemte stobe blokke og dele..

.tændrørene koster 75 indkøbs pris kr ved min forbindelse. det passer med 25% så er det 100 kr i ud salg.(jeg skal lige finde et link.)
.havde overvejet at dreje et bøsning så der kunne bruges bil tændrør..men når prisen ikke er højere på dem..lader jeg dem blive som de er..

vi skal nu have løftet min Volvo penta ud af Ejvind"en..så den kan blive skyllet ud for skidt i kølesystemet..renser prøvekørt..og hvis alt går vel malet..har poleret alt messing og bronze..så er klar til at reppe gearet..når jeg får sparet lidt penge sammen...brugte hele opsparingen på at købe båden..så har lidt lavvande...menb det er fint nok....der er masser af arbejde på skibet som er low cost...så det bliver gjort nu..ind mellen sygedagene..jeg får det først rigtig godt når varmen kommer over 15 grader..det kniber med at bevæge sig nu.. i kulden

..gamle nisser knirker...sådan er det bare... :lol:
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

rigtig mange laver de tændrør, kan se man kan købe dem helt ned til 5 dollars, så nej det kan nok ikke svare sig at lave om på gevindet, så hellere bevare originaliteten.
sejt man kan købe en helt ny motor samlet af dele, syntes faktisk ikke prisen er special høj, det er sikkert komplet med gear.
sådan en motor er jo helt sin egen, det kan en moderne diesel motor ikke erstatte.
godt med lidt byttehandel, det gør det måske lettere når båden skal sættes i vandet.

hilsen olieklud
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

jeg blev ikke færdig med at skrive for i dag.
følgende burde måske havde stået under hansens cylinderbearbejdnings tråd, eller under tuning, men da det bare er en lille detalje, vælger jeg at indsætte den her under knallertforums mest berømte tråd.

det drejer sig om den cylinder jeg fornyligt viste jeg havde fået med posten, den som kreidlerhansen har lavet extra skyllekanaler i.

den havde nogle grimme kanter ved bunden af skyllekanalerne, dem har jeg igennem en uges tid fjernet, jeg har også fjernet det sorte emalje som der altid er ned igennem skyllekanalerne på en Yamaha fs1 cylinder.

jeg fjernede først det værste med en stift med lidt diamantstøv, bagefter et par dage med nålefil, så et par dage med fint vandslibepapir korn 400, til sidst pudsede jeg med en lille hård filtrondel med grov/fin ventilslibepasta.

det føltes nu helt glat og den grimme kant er væk - telefonen taget alt for tydelige billeder, det der ligner kæmpe ridser er nærmest ikke eksisterende.

jeg skal bare havde udmålt og evt tilpasset topstykket, så kan cylinderen afprøves.

fik forleden dag besked om at den CDI og tændspole jeg har bestilt for at færdiggøre elektronisk tænding nu ligger klar til mig, jeg skal bare en tur omkring twinsport og hente det.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0422.jpg
IMAG0422.jpg (334.96 KiB) Vist 10301 gange
IMAG0423.jpg
IMAG0423.jpg (266.52 KiB) Vist 10301 gange
IMAG0424.jpg
IMAG0424.jpg (305.76 KiB) Vist 10301 gange
IMAG0425.jpg
IMAG0425.jpg (329.83 KiB) Vist 10301 gange
IMAG0449.jpg
IMAG0449.jpg (214.11 KiB) Vist 10301 gange
IMAG0450.jpg
IMAG0450.jpg (245.79 KiB) Vist 10301 gange
IMAG0451.jpg
IMAG0451.jpg (165.73 KiB) Vist 10301 gange
IMAG0452.jpg
IMAG0452.jpg (168.6 KiB) Vist 10301 gange
IMAG0453.jpg
IMAG0453.jpg (144.43 KiB) Vist 10301 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Det ser godt ud, Claus. :)

Jeg er så betænkelig ved at slibe i det område, især ind mod boringen, så jeg er glad for, en med mere kendskab tog sig tiden.
På et eller andet tidspunkt får jeg hevet et par FS1-cylindre hjem til mere grænsesøgende eksperimenter. Jeg har ødelagt endda et par Kreidler-cylindre for at lære grænserne at kende... og nej, skyllekanaler kan ikke være lige så brede som en udstødningsport. *hrøm*
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej
Jeg fik lige gennemgået mit seneste indkøb, en Stihl MS200. Det er en lille sav til let havearbejde, men jeg orkede ikke en kinesersav. Den er 14 år gammel, så jeg stak den lige et sæt nye stempelringe og nye pakdåser på krumtappen. De er nogle mærkelige keramiske typer, men ok at arbejde med.
Billede
Saven har uden tvivl kørt mange timer, men den er i fin stand og lader til at være blevet vedligeholdt. Karburatoren har iøvrigt accellerationspumpe, så den kommer op i omdrejninger i en fart, når der gives gas :lol:
/Steen
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"