Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Jeg kan heller ikke blive klog på den udskrift, har ærlig talt ikke kigget på den, bare givet info videre.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har i det hele taget svært ved at se, hvordan et lettere svinghjul kan påvirke ydelsen.

Et afbalanceret vs. et som trænger til afbalancering, ja.
En ændret tændingskurve, ja.

Ingen af delene kan jeg forestille mig have så markant indflydelse på effekten, når omdrejningstallet ikke er højere, og grundmotoren i det hele taget er så mild.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Måske har Jog tændingen ikke været justeret med rullefeltets hjælp, som jeg går ud fra at den er med MVTen?

Jeg ser "kun" +0,2 HK på den øverste kurve ved peak?
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev:Måske har Jog tændingen ikke været justeret med rullefeltets hjælp, som jeg går ud fra at den er med MVTen?

Jeg ser "kun" +0,2 HK på den øverste kurve ved peak?
Og med ét blev det mere uldent.

Manden citerer vist tallet i parantes.

0,2HK mere kan næsten tilskrives det højere lufttryk på dag 2 med MVT?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... fedt i følger med - jeg undres også over kurven ift de opgivende tal.
jeg skrev i går aftes til mopedspeed om jeg kunne forhandle med dem, jeg ville da bestille 2 anlæg, et til Yamaha og et til kreidler - har i dag fået svar at de sælges til absolut laveste markedspris, så derfor kunne ikke gives rabat.
nu hedder jeg ikke rabat til mellemnavn, men hvis ikke man spørger får man det ikke, tænkte at hvis man køber for 5000 kr dele ville det da være meget fedt at få 10 % storkøbsrabat.

skidt pyt - det der tiltrækker mig er det lette svinghjul, ved godt det ikke giver effekt i sig selv, men det lyder fedt når den tager gassen hurtigt ligesom en crossmaskine gør det.

jeg kunne godt finde på at bestille sådan 2 sæt selv om han ikke vil give rabat, jeg følger lige med hvad i skriver, tror ikke man skal være bange for udsolgte varer de første par dage.

syntes ellers de har mange ting, også nye ting, inderrør til `76 Yamaha er da også billigt hvis ellers det er samme kvalitet som benny sælger.

hilsen olieklud
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hej

Er der nogle som har set nogle data for tændingsforskydningen? Evt. en tændingskurve? Jeg har googlet MVT på livet løs, men kan ikke finde nogle data af betydning på deres anlæg. Har i set noget?

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

knægten har lige købt nogle innerrotor tændinger til cd 50..fra m/s..de er uden lysspole..men kostede vist 200 kr for et komplet,på ankerplade dog uden cdi/tændspole..det var nok billigere at teste sådan et. poå yamahaen.så er der ikke så mange penge ude og svømme,,hvis det ikke duer
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Twinsport skrev:Hej

Er der nogle som har set nogle data for tændingsforskydningen? Evt. en tændingskurve? Jeg har googlet MVT på livet løs, men kan ikke finde nogle data af betydning på deres anlæg. Har i set noget?

/Steen
Jeg spurgte til det i et tidligere emne, da manden efterlyste en FS1 til testen. Svaret jeg fik var (frit citeret):

"Den slags informationer får man aldrig ud af en seriøs producent!"

I så fald er HPI ikke seriøse... hov! Jeg har lovet mig selv at skrue ned for sarkasmen. Undskyld. :hihi


Emnet vedr. MVT-tændingen fik jeg hevet ud på et sidespor med en anden 2T-entusiast, som mest gør i Puch. Han har rodet mere med rullefelter end jeg har, så jeg fik følgende på plads:

Y-værdien på kurven er HK på baghjulet.
Parantesen efter dette tal øverst på udskriften er med "drag-kompensation"; med koblingen trukket måles drivliniens effekttab i takt med rullen taber hastighed, og således er tallet i parantes altså effekten målt på motoren.
Det er ikke muligt at få en forklaring på divergensen mellem de oplyste hastigheder; ej heller hvad de specifikt relaterer til. Jeg antager, det er punktet for max moment/Nm, men procentvis er afvigelsen mellem rpm/hastighed forskellig... medmindre jeg til en afveksling har regnet forkert.
Der er ingen genial forklaring på, hvorfor der er 1,3HK til forskel (5,3 vs. 6,6) mellem de to tests med MVT-tændingen, bortset fra det kan afhænge af, om koblingen slipper helt eller bider lidt.
Effektforøgelsen blev vi også enige om primært måtte forårsages af tændingskurven, idet motoren ikke kan udføre mere arbejde ved en reduktion af svinghjulets masse.

Faktum er, at der lader til at blive overført 0,2HK mere fra bagdæk til gaden. Det er da en forskel. Under 5% (og langt fra 11%), men det er da stadig til det bedre.

I samme dialog blev vi enige om, at man reelt ikke kan bruge en beregnet effekt på motoren til alverden, da effekten på baghjulet trods alt svarer til den, som har fat i vejbelægningen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jeg tænker også om sådan en tænding er langtidsholdbar, den skulle også gerne virke efter 20 år.
jeg syntes godt om det hele er støbt sammen i en klump, det ser rigtig ud.
lidt mærkeligt at man ikke kan finde den hos andre forhandlere eller på ebay - på ebay har de en der ligner til forveksling, men den er til RD twin.
det der MVT er som jeg læser det ikke noget nyt, det har været fremme længe til fx am6 og andre moderne motorer.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis jeg ikke husker helt galt, tænder den to gange pr. omdrejning, 180 grader forskudt. Det gør både HPI og PVL, som benytter samme enhed med forskellig konus og bagplade til et væld af motorer.

Jeg håber, MVT har færre varmeproblemer ved 4A belastning end HPI har ry for. Ellers kan det blive en dyr fornøjelse for mopedspeed, når sådan en stator placeres bag et dæksel.


HPI 2-Ten er omtrent 300kr billigere, men oplyses kun til 40W. En 55W udgave findes også.


Kurven er vist på hjemmesiden, også. Ordvalget er altså miskrediterende:

Der oplyses "ca. 0,5HK ekstra på toppen og 1HK ekstra for resten" (frit citat). På kurven kan aflæses højst +0,2HK på toppen og +0,5HK for resten, som påpeget tidligere. Endda helt konsekvent på 2x2 målinger!
De korrigerede resultater stiger med hhv. 0,7HK og 2,0HK. Det er ikke god markedsføring.

Ikke at jeg ønsker at tale skidt om mopedspeed; det er ikke min agenda, overhovedet. Jeg synes bare det er synd for firmaet, og ikke mindst er det ærgerligt for os forbrugere, som gerne vil have gode stumper. Helt under den præmisse, at vi får, hvad der loves. Det må da være sjovere at sælge noget, man rent faktisk har?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... helt enig hansen.

hvis endelig man skulle skrive en kort tekst om virkemåden, så burde der stå noget i retning af: des mere højtydende og des flere omdrejninger din motor har, ja des mere får du ud af dette anlæg ift et std tændingsanlæg, desuden producerer det masser af strøm og er holdbart.

en anden ting der irriterer mig lidt er mopedspeeds svar om at de sælger det til absolut laveste pris, men samtidig har indgået rabataftale med en noget udskældt knallertklub, dvs de sagtens kan sælge det billigere og stadig tjene penge.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af kreidlerhansen »

Salgsgas, og så lige et strejf af, avancen skal nå at dække indkøbet af lageret indenfor rimelig tid. Længere er den vel ikke?

Jeg tvivler på, der er gået ret meget tid med kernen i produktet (svinghjul, stator, CDI). Det er kun bagpladen og konus i svinghjulet, som er unikke elementer.
I og med MVT leverer til andre motorer med samme slaglængde, tvivler jeg på, CDI'en er noget helt specielt.

Det vigtigste er, at kurven ikke forårsager havari og at resten af enheden er holdbar.

Personligt havde jeg valgt en Jog-tænding, hvis den kan holdes i samme (eller lavere) prisleje. FS1 har fin gasrespons i forvejen, set med mine øjne.
Jog-tændingen leverer bare mere strøm, og det er svært at få nok af, hvis man finder en H4-parabol. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
j.i.m
Stor knallert
Indlæg: 296
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 16:50
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af j.i.m »

I dag fik jeg min ombyggede tunnel bagskærm tilbage fra forkromning :D
Vedhæftede filer
fs1 bagskærm 129.jpg
fs1 bagskærm 129.jpg (554.04 KiB) Vist 10733 gange
fs1 bagskærm 084.jpg
fs1 bagskærm 084.jpg (640.71 KiB) Vist 10733 gange
fs1 bagskærm 132.jpg
fs1 bagskærm 132.jpg (846.06 KiB) Vist 10733 gange
fs1 bagskærm 119.jpg
fs1 bagskærm 119.jpg (723.25 KiB) Vist 10733 gange
Hilsen Jakob.
Brugeravatar
Per P
Fuldblods knallert
Indlæg: 312
Tilmeldt: man 11. feb 2008 21:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Per P »

Hej Jacob

Super flot, godt forarbejde lønner sig.
Mvh

Per P
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

den er ..BLANK..og som en ny..måske pænere..det er godt rep arbejde
strynboen på test profil
Brugeravatar
j.i.m
Stor knallert
Indlæg: 296
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 16:50
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af j.i.m »

knallert skrev:den er ..BLANK..og som en ny..måske pænere..det er godt rep arbejde

Den er faktisk noget mere blank end originalt, men det kan jeg nu godt leve med :wink:
Hilsen Jakob.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af FS1originalen »

Høj klasse Jakob!
Men pas på når i fotograferer de fine kromdele - var det ikke Jesper J der stod i underhylere engang :mrgreen:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Kai »

Jeg har midt i roderiet bygget en prøvestand (Model Storm P) til Migatronic styrebokse. Jeg befandt mig pludselig næsten begravet i defekte bokse, og blev irriteret over at skulle montere dem i en svejser for at fejlfinde/afprøve.

Kønt er det ikke, men det fungerer efter hensigten :)
Vedhæftede filer
20170307_220012.jpg
20170307_220012.jpg (587.86 KiB) Vist 10561 gange
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

ligner min oliefyr simulator..testbænk..det var lækkert at kunne teste alle funktioner hver for sig..uden at montere det i kedlen..men så kom de nye modeller..og jeg var forældet...igen....

men lækkert at teste uden at skulle montere alt det bøvleri...jeg gav 800 for et renoveret print. fra megatronic..eller en af deres levenradøre..ved ikke hvem der entelig ordner dem..så havde jeg sendt det direkte til ham..
.så opgav at ordne det selv..men har man 4-5 stykker..kan det jo ligefrem betale sig at rode med det
strynboen på test profil
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Kai »

Jeg har lavet flere af dem i flere modeller gennem tiden, og enten bundet det sammen med kroko ledninger og prøvepinde for at få strøm på printet, eller..skilt svejseren af for at prøve bokse af. Det er temmelig bøvlet. det er meget lettere med det hele på et bræt. Det er også lettere at justere trådmotorhastighed når der ER en motor, istedet for kun at måle volt på udgangen.

Mangler lige et af de gamle 9pol stik, så kan jeg prøve de fleste styringer til de ældre automig.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"