Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange
Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange
Hej, jeg har efterhånden for renoveret min crom 77' hele vejen igennem (samlet af brugte/nye originale dele) - dog irriterer det mig at tændrørshætten samt bremseslangen ser lidt trætte ud i forhold til resten. Jeg synes at have set, at nogen har fået el-galvaniseret disse - er det korrekt? Og skal de adskilles først, eller vil der ikke sket noget med plasten/gummiet under prosessen?
På forhånd tak.
På forhånd tak.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange
Hej
Det største problem er at delene typisk renses af i varm lud inden de galvaniseres. Mens de fleste gummityper er modstandsdygtige mod lud, så opløses mange plasttyper tilsvarende. Det kan være at tændrørshætten til dels består af bakelit, som i de fleste tilfælde tåler lud, men det er svært at spå om. Mht. bremseslangen er det nok mest et spørgsmål om maskinen skal bruges til at køre på, eller være en trailerqueen. Jeg holder af originalitet, men det er dæk og bremser som holder os i live, så jeg ville aldrig overveje at bruge en gammel bremseslange Slet ikke hvis den har været i lud først.
/Steen
Det største problem er at delene typisk renses af i varm lud inden de galvaniseres. Mens de fleste gummityper er modstandsdygtige mod lud, så opløses mange plasttyper tilsvarende. Det kan være at tændrørshætten til dels består af bakelit, som i de fleste tilfælde tåler lud, men det er svært at spå om. Mht. bremseslangen er det nok mest et spørgsmål om maskinen skal bruges til at køre på, eller være en trailerqueen. Jeg holder af originalitet, men det er dæk og bremser som holder os i live, så jeg ville aldrig overveje at bruge en gammel bremseslange Slet ikke hvis den har været i lud først.
/Steen
Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange
Hmmm.. tja det har du ret i Steen. Hvis SU'en rækker bliver det nok en ny bremseslange på et tidspunkt. Ang. tændrørshætten, så må jeg se om den kan adskilles
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange
Jeg ville prøve. Det grå stykke mellem metal og der, hvor tændledningen skrues i er plast.
Bakelit er vel oftest sort, og blev brugt før 1960, eller deromkring.
Jeg har fået el-galvaniseret flere bremseslanger uden problemer. Husk den er gul/guld.
Bakelit er vel oftest sort, og blev brugt før 1960, eller deromkring.
Jeg har fået el-galvaniseret flere bremseslanger uden problemer. Husk den er gul/guld.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange
Så du mener ikke at tændrørshætten skal adskilles? Og den er vi vel enige om at den skal være blå-kromat?Jensmc skrev:Jeg ville prøve. Det grå stykke mellem metal og der, hvor tændledningen skrues i er plast.
Bakelit er vel oftest sort, og blev brugt før 1960, eller deromkring.
Jeg har fået el-galvaniseret flere bremseslanger uden problemer. Husk den er gul/guld.
Er bremseslangen også guld/gul på 77'/78'?
Mvh Nikolaj
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange
Btw sliber du metallet på slangen inden du sender den til galvanisering Jens?
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange
Sliber ikke. Det bliver afsyret inden galv.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange
Hvad med adskillelse af tændrørshætten?Jensmc skrev:Sliber ikke. Det bliver afsyret inden galv.
og skulle bremseslangen også være guld på 77'/78'?
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Galvanisering af tændrørshætte og bremseslange
Ja. Guld.
Mht. adskillelse af hætten, så kan det nok ikke lade sig gøre. Omvendt er den noget slidt i udseendet nu, så hvis den går til, er skaden nok ikke så stor.
Mht. adskillelse af hætten, så kan det nok ikke lade sig gøre. Omvendt er den noget slidt i udseendet nu, så hvis den går til, er skaden nok ikke så stor.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.