Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af 12V »

Lækkert arbejde Steen, den er bare flot. Den ser super komfortabel ud og 55 km/t er bare en perfekt knallert hastighed.
Brugeravatar
j.i.m
Stor knallert
Indlæg: 296
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 16:50
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af j.i.m »

Fik lukket hullerne i en ny original tunnel bagskærm og fik boret nogle nye så den nu passer til en 77-78 baglygteholder, skal selvfølgelig til Forkromning inden den er helt færdig :D
Vedhæftede filer
fs1 bagskærm 027.jpg
fs1 bagskærm 027.jpg (26.63 KiB) Vist 11547 gange
fs1 bagskærm 003.jpg
fs1 bagskærm 003.jpg (694.58 KiB) Vist 11544 gange
fs1 bagskærm 029.jpg
fs1 bagskærm 029.jpg (656.26 KiB) Vist 11544 gange
Senest rettet af j.i.m fre 6. jan 2017 18:40, rettet i alt 4 gange.
Hilsen Jakob.
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Flot arbejde! Må vi se indersiden? :-)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Smukt! Har du slagloddet hullerne?
Brugeravatar
j.i.m
Stor knallert
Indlæg: 296
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 16:50
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af j.i.m »

Twinsport skrev:Smukt! Har du slagloddet hullerne?

Ja, jeg havde drejet to "propper" i messing som er blevet sølvslagloddet og slebet til.
Hilsen Jakob.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

smukt
sølv lådningen giver self mere varme..men tin og crome er nok et dårligt valg...så sølv tråden er favorit...det ser også super fint ud
strynboen på test profil
Brugeravatar
j.i.m
Stor knallert
Indlæg: 296
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 16:50
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af j.i.m »

Den originale tunnel blev lavet om til to kabelholder.
Vedhæftede filer
fs1 bagskærm 042.jpg
fs1 bagskærm 042.jpg (771.19 KiB) Vist 11419 gange
Hilsen Jakob.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

så køre yamahaen...har skiftet alle pære blinklyset køre med 5W relæet er elektronisk..så tilpasser sig til de pære den nu får..

fik ved en fejl puttet en halogen pære i frigear indikatoren..så den smeltede den grønne linse..og fatningen.(.håber at erik kan fixe den )..
har nu monteret 4w 12 volt i spedometeret..tog pærene fra min dt 125..der var også en fatning..
forlyset er voldsomt kraftigt..men ser ikke ud til at sprænge pærene...så spændings regulatoren fungere...
jeg har fra isoleret ledningen til halv dioden i det gamle lednings net..og den grønne til svag ladening.
.den røde fra batterier genbrugt til det nye batteri..over den indb sikring..selve ensretter og stabllator er altid koblet til batteriet...lyset tages ud fra den gule ledning fra regulatoren..så lyset kan ikke fungere uden at motoren køre..så jeg har ikke pakerings lys..(der er heller ingen pære i lygten)..
svinghjulet er boltet på navet..så jeg kan finjustere..filer nok aflange riller.(har ikke en rundbord til fræseren).så jeg kan justere..og bore og nitter lige et par ekstra for at stabilicere..


når det fungere stabilt skal overflødige ledninger tapes ind i flexen..så det kommer til at se orginalt ud...og de sidste kronmuffer luges ud..de sad på et par ledninger jeg var u sikker på..ville ikke lodde og krympeflexe tvivlsomme ledninger

skal have testet om cdi en,,er med fast tændingstidspunkt..hvis ikke skal der en en hjem som er..tror ikke forceret tidspunkt er godt for stempel toppen

men har set denne dukati til dt 50 til 400 kr..det er meget nemmere at tilpasse den..der skal dog et svinghjul til
https://speedline.dk/scooter/yamaha-dt5 ... smt-180005
Vedhæftede filer
DSCF2339.JPG
DSCF2339.JPG (458.7 KiB) Vist 11356 gange
DSCF2340.JPG
DSCF2340.JPG (483.8 KiB) Vist 11356 gange
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... godt det kom til at virke - så kan du blive lidt glad for yamahaen igen.
ja du må lige havde tændingspistolen på og se hvordan det opfører sig.
skal du så ikke havde en slem cylinder på ? og en 16 mm karburator ? og måske en uhyggelig knaldpotte ?
nu har du jo stabil tænding og kan se hvor du kører.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

knægten er jo inspireret af din oplagte cross udstødning. og af den lilla racer
.så han vil prøve en oplagt cross potte..vi gjorde den lovlig..for at lette fejlfindingen..men nu der er tænding..kan den jo tunes igen..den 16 mm kaburator skal på igen...han låner min vz i skole når der er sne..det er verdens mest stabile knallert..
knægten er i praktik hos en IH traktor forhandler en dag i ugen..der må han også låne puch,, en..det er jo livsvigtigt at møde op..hvis der kan reddes en læreplads..

overvejer at slæbe min dt 125 frem igen..den har jo også en defekt tænding..og råddent lednings net med 6 volt lys..så den kunne bruge en opdatering..og blive solgt...
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Jeg er røget ned med influenza, men så måtte jeg sætte min far i arbejde :D . Nye helicoils til udstødningen og en planfræsning af pakfladen. Nu skal den bare hones, blæses og males.

Billede

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

har adskildt et svinghjul..for lige at se hvad det gemmer..et standart Yamaha fs1 med 2 nord /2 syd skiftevis placeret..mageneterne sidder i plastic holdere med skruer ned gennem svinghjulet ned i slæbesko på indersiden af mageneten..så selve magenet matrialet er delvis isoleret fra svinghjulet.men ikke helt effektivt
Vedhæftede filer
DSCF2344.JPG
DSCF2344.JPG (459.1 KiB) Vist 11208 gange
DSCF2345.JPG
DSCF2345.JPG (472.66 KiB) Vist 11208 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Hvad er skruerne lavet af? Er det stålskruer?

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

ja små 4 mm med undersænkede hoveder..de skruer ind i slæbeskoen..som har presset/skåret gevund(det ser ud som undersænkede huller)men er indpressede...så skruerne skrues ind udefra ydersiden af svinghjulet og går ind i slæbeskoen,,og trækker den ind mod svinghjulet
skruerne er også isoleret fra mageneten af plastic insatsen
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

Det må da kunne betale sig at montere messingskruer, eller måske rustfaste skruer, for at få magnetisk afkobling? Eller er det helt uden betydning?

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

tja..der vil altid være lidt afsmitning..men det magenetiske er i" diameteren" ikke i enderne af mageneterne..så du har nord ind mod sentrum/syd ud mod svinghjulet..og modsat i den næste..flux en løber vel gennem spole kernen og ud i mageneterne i en for m for kredsløb..magenetisme og strøm er jo helt forskelige.(.og der er kun strøm i spolen som et biprodukt)..magien er de skiftende magnetiske kredsløb..mener jeg har set en aminision af magenetiske bevægelses prinsipper...sådan som det gennemløber..der er en form for geometri i forløbet( sluttet magenetisk kredsløb)

jeg tror ikke det bare svupper nord syd gennem anker jernet..men igen amascopet/occiloscopet vil vise strømmens polariteter på alle tidspunkter..så man burde kunne få et aftryk af måden mageneterne/spolerne arbejder
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af claus olieklud »

hej... jeg læste her forleden dag at man bedst langtidsopbevarede magneter i "kortsluttet" tilstand.
der blev eksempelvis nævnt svinghjulsmagneter & tændingsmagneter som med fordel kunne være fyldt med søm og skruer, altså for ikke at miste magnetismen unødigt hurtigt.

så brug endelig dit overskuds svinghjul til at gemme ting af jern som ikke må forsvinde.

inde i en magnet er der jo millioner milliarder bitte små magnetfelter som alle peger i samme retning, derfor kan en permanentmagnet blive stærk.
man må ikke udsætte en magnet for stød eller slag, da nogle af de bitte små indre magnetfelter herved bliver "slået ud af kurs" således nogle felter ophæver eller i hvert fald modarbejder det samlede magnetfelt permanentmagneten har, med svækkelse til følge.

jeg tænker så at det med at kortslutte langtidsopbevarede magneter, sikkert virker til at holde de indre bitte små magnetfelter på rette kurs.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

det er rigtigt..når vi adskildte perm magenet motore..monterede vi altid en dummy rotor..for at stabilicere mageneterne...men vi har også set at mageneterne" vandre" altså ikke mister styrke mmenn flytter sig så komutatoren ikke passer på placeringen..de mistede alt kraft..og brugte for meget strøm...de blen så sendt ind og opmagenetiseret..og trukket tilbage sp nord/syd --kom i midten ..og så kørte de igen..men ofte var rotoren brændt sammen pgs de dårlige betingelser de havde arbejdet under(det var blæse motore 24 volt til busser og dyretransporter)

vi havde en kæmpe magenet til opmagenetesering..men de vendte ofte polariteseringen på enmerne. med kæmpe lyn og udladeninger til følge.så vi turde ikke bruge den..har hørt at dem som gør det prof har en kæmpe kondenastor..koblet til en stor vikling med få viklinger..så der kommer et stort knald..et sekundt..med et stærkt magenet feldt...som presser det hele på plads..
er lidt spændt på steens sting svinghjul..måske de er en god løsning..bare købe et nyt svinghjul..og klaske på..men diameteren på cdi systemet er måske ikke den samme som standart fs1

edit har tjekket om svinghjuls magenet tænding..svinghjulet er en del af flux kredsløbet..så derfør er mageneterne forbundet via skruerne til slæbeskoen..som henholvis er nord eller syd alt efter hvilken maget /indvendig/udvendig pol er placeret
Vedhæftede filer
tænding.jpg
tænding.jpg (189.54 KiB) Vist 11128 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af knallert »

i dag har jeg renset caliber og finpudset de nye stempler..så jeg kan få samlet bremserene på cbx..de har været lidt sløve til at slippe bremserne..både pga gammle gummi tætninger..og lidt tæring i stempler..som samnler skidt og rust..men med de nye rustfri stempler og nye paknings set..skulle den gerne blive som ny..klodserne har stadig ca 70% belægning..så de bliver genbrugt..nye vil jo ikke give mere bremse evne..

en detalje er at cbx 78 modellen stadig brugte 1 stempel caliber og massive skiver..så der er mange muligheder for forbedringer..men jeg holder den standart(og køre efter forholdene= længre afstand til forand kørende..og mere forsiktighed ,,da jeg ikke kan stoppe som en moderne maskine
Vedhæftede filer
DSCF2352.JPG
DSCF2352.JPG (557.36 KiB) Vist 11085 gange
DSCF2353.JPG
DSCF2353.JPG (471.04 KiB) Vist 11085 gange
DSCF2354.JPG
DSCF2354.JPG (559.7 KiB) Vist 11085 gange
DSCF2355.JPG
DSCF2355.JPG (490.24 KiB) Vist 11085 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvad har du lavet på værkstedet idag:::

Indlæg af Twinsport »

I går hyggede jeg mig med min gode ven Anders, som skal have mere lys på sin FS1. En adapterplade senere var Sting-tændingen på plads og vi kunne starte op. Det var nok et tilfælde af overmod som fik os til at checke hvor meget lys den kunne lave uden spændingsbegrænser, så vi brændte lige en 35W halogenpære af, første gang vi hævede omdrejningstallet fra tomgang. Det ser lovende ud, men hvornår skal sådan en FS1 egentlig tænde? En millimeters penge før top er vel ikke helt ved siden af?

Billede

Billede

Når man kigger på de to tændingsanlæg er der ikke meget forskel ved første øjekast, så jeg håber at originalitetsfraktionen kan acceptere det :D .

/Steen
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"