Rådgivning til ny brugt bil

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af kreidlerhansen »

Jeg har just været ude og prøvekøre både Suzuki (Swift + Baleno) og en Hyundai i20...

...og jeg begriber ikke, at nogen overhovedet overvejer en Suzuki, endsige en nyere Punto, hvis vi lige ser bort fra udseendet, som jo er en smagssag.

Jeg er imponeret over Hyundaien. Og lidt skuffet over, hvor meget Baleno føles som en legetøjsbil.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af Twinsport »

Hvorfor er der ikke nogen som taler for diesel her?

Med et så stort kørselsbehov er diesel da det eneste rigtige. De kører 20-30% længere pr. liter end tilsvarende benzinbiler (i virkeligheden!), så hvad med en Renault Twingo 1.5 dci fra 2010 og fremefter? Jeg ved godt at det måske er over budget, men den kører langt pr. liter ;-)

/Steen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af juhl-drengen »

Twinsport skrev:Hvorfor er der ikke nogen som taler for diesel her?

Med et så stort kørselsbehov er diesel da det eneste rigtige. De kører 20-30% længere pr. liter end tilsvarende benzinbiler (i virkeligheden!), så hvad med en Renault Twingo 1.5 dci fra 2010 og fremefter? Jeg ved godt at det måske er over budget, men den kører langt pr. liter ;-)

/Steen
*host host* :teeth2 :teeth2

citat fra mit tidligere indlæg:


alternativt så har vi jo f.eks Seat Cordoba/ibiza 6k-6k2 og VW polo/polo classic de findes med TDI og SDI motorerne som kører en fornutig mængde på literen, har en fornuftig kvalitet hvis bilen ikke er forskruet og komforten i bilerne er OK foran hvis man har lidt højde (og så er SDI motoren nok billig i forsikring da den er Døøøøøøøødkedelig at køre/heste kræfterne bestemt ikke inspirerer til noget..)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af Twinsport »

Ja, for hulen! Det skrev du da også.

Så må jeg lige omformulere mig: Hvorfor er der ikke nogle her som taler for moderne dieselbiler?

De der gamle Polo og Seat er jo rene dødsfælder og motorerne er oldgamle konstruktioner som ganske vist er meget robuste, men som også er helt usandsynligt ukultiverede.

/Steen
Brugeravatar
mads1987
Stor knallert
Indlæg: 158
Tilmeldt: man 8. feb 2010 12:09
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af mads1987 »

Jeg havde også selv tænkt i dieselbiler. Evt. En Lupo men det har jeg så hørt jeg skulle holde mig fra. Min ven har været uheldig med den han havde. Han synes hellere en smart. Men jeg synes bare når det er diesel bliver de dyre i ejerafgift.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Yamaha fs1 dx 76 match under op bygning

Yamaha fs1 dx 78 381-253577 motor 381-220786 http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v" onclick="window.open(this.href);return false; ... p?ID=18690

Yamaha Passola solgt
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af juhl-drengen »

Twinsport skrev:Ja, for hulen! Det skrev du da også.

Så må jeg lige omformulere mig: Hvorfor er der ikke nogle her som taler for moderne dieselbiler?

De der gamle Polo og Seat er jo rene dødsfælder og motorerne er oldgamle konstruktioner som ganske vist er meget robuste, men som også er helt usandsynligt ukultiverede.

/Steen

fordiii.... min næste "drømme"bil er en bmw e36 318is lille udstyrspakke fra før 9. måned 1993 som derfor er uden airbags og andre smarte fiduser der kan gå i stykker, kombineret med en motor der næsten er så simpel som den kan være med indsprøjtning. (Haaaader "Luksus" elektronik og sådanne gejl som er i moderne biler.)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af Twinsport »

juhl-drengen skrev:... fordiii.... min næste "drømme"bil er en bmw e36 318is lille udstyrspakke fra før 9. måned 1993 som derfor er uden airbags og andre smarte fiduser der kan gå i stykker, kombineret med en motor der næsten er så simpel som den kan være med indsprøjtning. (Haaaader "Luksus" elektronik og sådanne gejl som er i moderne biler.)
ja-ja, men nu er vi jo på udkig efter en bil til hverdagsbrug. Desuden er det jo alt det der "luksus" elektronik og gejl som fx. airbags, ESP osv. som holder os i live, når uheldet er ude. Der er jo en grund til at antallet af trafikdræbte er nedadgående, ikke? Derfor synes jeg også at det er vigtigt at få en så moderne bil som muligt. De er ganske enkelt bare langt bedre i tilfælde af uheld.

/Steen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af juhl-drengen »

Twinsport skrev:
juhl-drengen skrev:... fordiii.... min næste "drømme"bil er en bmw e36 318is lille udstyrspakke fra før 9. måned 1993 som derfor er uden airbags og andre smarte fiduser der kan gå i stykker, kombineret med en motor der næsten er så simpel som den kan være med indsprøjtning. (Haaaader "Luksus" elektronik og sådanne gejl som er i moderne biler.)
ja-ja, men nu er vi jo på udkig efter en bil til hverdagsbrug. Desuden er det jo alt det der "luksus" elektronik og gejl som fx. airbags, ESP osv. som holder os i live, når uheldet er ude. Der er jo en grund til at antallet af trafikdræbte er nedadgående, ikke? Derfor synes jeg også at det er vigtigt at få en så moderne bil som muligt. De er ganske enkelt bare langt bedre i tilfælde af uheld.

/Steen
Har skam intet imod esp/abs (egentlig heller ikke airbags i teorien, har bare set at i langt de fleste tilfælde hvor de ville have været nødvendige er de ikke sprunget), det er alle de andre fiduser som gør moderne biler (selv af kvalitets mærker) ustabile :? men ja moderne biler er bedre byggede til uheld det er ganske rigtigt :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af Twinsport »

juhl-drengen skrev:... (egentlig heller ikke airbags i teorien, har bare set at i langt de fleste tilfælde hvor de ville have været nødvendige er de ikke sprunget), det er alle de andre fiduser som gør moderne biler (selv af kvalitets mærker) ustabile :? men ja moderne biler er bedre byggede til uheld det er ganske rigtigt :)
Ok - nu har vi to alligevel ført debatten helt af sporet, men jeg er nødt til at spørge til dit udsagn vedr. airbags som ikke udløser: Har du førstehåndserfaring med airbags der ikke er udløst? Hvis ja, har det så været på umodificerede biler hvor der i forvejen ikke var fejlmelding på airbaggen?

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af knallert »

alle Peugeot/citroen har jo fejl melding på airbag næsten konstant..når de først er 5-7 år..og motor styring ..og asb..abs..og nu lyser der en rød en.udråbstegn eller ? ved det ikke rigtig...har næsten opgivet den...og kørt den på værksted..med beskeden,,vil ikke ofre mere end den er værd i salg..

men pointen er ...virker sikkerheds udstyret ikke er en gammel bil mere sikker..da der passiv sikkerhed indbygget i dem..ikke som nu hvor elektronik
giver tyndre stål mindre bremse skiver og dummere drivere..pga folk aldrig skrider ud..og får føelsen af at skulle rette op med en kontra styring..samt at auto piloter og hastigs holdere får folk til at støde sammen i haminika sammenstød..da ikke alle har auto bremse radar...i gamle dage skulle man være vågen...ellers blæste taunussen i grøften..af sidevind...tilgengæld var man ikke i stand til at køre og sms..og småsove..da hammeren faldt med det samme...der var også chokere og varmeapp som skulle justeres...spejelene kunne jo ikke.(..lettere ironi i hele konklusionen)...
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af juhl-drengen »

Twinsport skrev:
juhl-drengen skrev:... (egentlig heller ikke airbags i teorien, har bare set at i langt de fleste tilfælde hvor de ville have været nødvendige er de ikke sprunget), det er alle de andre fiduser som gør moderne biler (selv af kvalitets mærker) ustabile :? men ja moderne biler er bedre byggede til uheld det er ganske rigtigt :)
Ok - nu har vi to alligevel ført debatten helt af sporet, men jeg er nødt til at spørge til dit udsagn vedr. airbags som ikke udløser: Har du førstehåndserfaring med airbags der ikke er udløst? Hvis ja, har det så været på umodificerede biler hvor der i forvejen ikke var fejlmelding på airbaggen?

/Steen
Har siddet i en bil hvor fronten var presset ret megget sammen efter et kys af et autoværn på motorvejen...(en vw fra starten af årtusindet som ikke havde specielt meget front tilbage..)
Desuden har jeg brugt en hel del tid på skrotpladser som regel er det sådan at er bilen ældre end 10år er der næsten "garanti" for at airbaggen ikke er gået selvom bilen er krøllet sammen af dimensioner.... har også set næsten nye volvoer hvor der næsten ikke var mere bil tilbage, men kosmetisk set kunne man da bare pille rattet ud og sætte i en anden bil..

Jeg tror på moderne sikkerheds udstyr virker på NYE biler, når bilerne bliver ældre bliver min tiltro til det mindre og mindre...

Måske er det lidt religion fra min side af men det er bygget på hvad jeg har erfaret, derfor jeg hellere vil have en bil som har den "passive" beskyttelse som strynboen snakker om og som holder mig årvågen i trafikken :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af Poul-Erik A. »

Tja, når nu VW er indblandet, havde sønnikes Polo 9N fra 2006 også en lampe, der lyste periodisk (heldigvis i garantiperioden) og den henviste til udstødnings-systemet. Men en diagnose fra forhandleren viste, at det var stoplyskontakten, der "prellede" og forårsagede problemet. Den blev skiftet og har ikke voldt problemer siden. :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af Twinsport »

Hehe - I lader jer ikke stoppe, hva'?

I tager altså fejl hvis i tror at den passive sikkerhed er bedre i ældre biler. Det er den ikke. Aldrig nogensinde. Det er netop én af grundene til at vi får færre og færre trafikdræbte. Det er klart at sikkerhedssystemerne hjælper til, men en moderne bil vil ALTID være mere sikker end en ældre bil af samme størrelse. Også selv om vi pillede alle former for hjælpesystemer ud af den. Alene den højere vægt af en moderne bil, giver en kæmpe fordel i tilfælde af en kollision.

Hvis man har en moderne bil, kræver det selvfølgelig at den bliver holdt vedlige, så alle systemer virker som de skal. Det er naturligvis en forudsætning for at skidtet virker.

Jeg har naturligvis også set ødelagte biler hvor airbags fx. ikke er blevet udløst. Det er helt normalt at en airbag i rattet ikke udløses ved sideværts kollision, da sensorer registrerer hvorfra kollisionen kommer og derfor kun udløser de nødvendige airbags. Hvis alle airbags udløste ved enhver kollision, ville bilen jo være totalskadet i samme øjeblik der er udløst de obligatoriske 7-8 airbags.

Jeg kan godt se ironien, men jeg vil aldrig bytte min hverdagsbil for en gammel ditto. Det vil ganske enkelt være for risikabelt.

Af samme grund tøffer min frue rundt i en (tre år gammel) Mondeo, på trods af at hun de sidste 12 måneder kun har kørt 1.542 kilometer i den. Hvis hun kører galt, skal det da helst være sådan, at hun rammer en mindre eller ældre bil. Det øger chancerne for overlevelse helt enormt. Kald det bare egoisme og overkill, men det giver bare bedre odds i trafikken.

Jeg vil altid argumentere for at man skal tage en så moderne bil som muligt. Vi har vel alle et ønske om at overleve endnu en dag i trafikken, har vi ikke?

/Steen
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af wolfe »

hvis alle kunder var som dig steen ville verden være et bedre sted! :lol:
Tim C
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg syntes at i alle sammen har ret i hvad i skriver - den overordnede konklusion er biler i det hele taget er noget skrammel som skulle forbydes ved lov... i stedet gives der tilskud til hestevogn, ingen vægtafgift & ingen forsikring påkrævet.

du mads: har du ikke overvejet en motorcykel ? sådan en er billig og driftsikker - du kunne jo så nøjes med en gammel og ustabil bil i vinterhalvåret... hvis ikke du har kørekort til motorcykel syntes jeg du skulle se at få det - en mc er genial til persontransport.

nu i snakker om franske biler - mine forældre har en berlingo 1,6 benzin fra 2002 eller 2003, de har haft den fra ny og den har nu kørt 125000 km, de er altså vældig glade for den og der er ikke nogen lamper der lyser... de måtte dog for 5 år siden få skiftet kontakten til varmeblæseren, for et par år siden fik den lavet hjullejer & bremseskiver foran, og senest i sommers måtte den havde repareret aircon pga en utæthed ved et rør så den tabte tryk, det var første gang de fik en fejlmelding på den... mekanikeren fortalte desuden at når trykføleren registrerer kølegassen forsvinder, ja da får man ikke kun en advarselslampe, men at systemet protesterer, således magnetremhjulet ikke kan aktiveres ( for ikke at ødelægge kompressoren ) - det var en af de lidt dyrere, hele fronten skulle adskilles for at skifte disse rør.

jeg har ikke special fidus til franske biler, men jeg har indtryk af at berlingo ejere er glade for deres vogn.

hilsen olieklud
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af Twinsport »

wolfe skrev:hvis alle kunder var som dig steen ville verden være et bedre sted! :lol:
Det synes værkstederne ikke. De ser aldrig mine biler ;-).

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 828
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af Twinsport »

claus olieklud skrev:... jeg har ikke special fidus til franske biler, men jeg har indtryk af at berlingo ejere er glade for deres vogn.
Jeg har heller ikke fidus til franske, italienske og spanske biler, men jeg tror helt ærligt ikke at de er så ringe, som vi gør dem til. Det er klart (for de fleste) at løbende vedligehold er meget vigtigt, men der er altså også rigtigt mange biler derude der ikke bliver vedligeholdt i nødvendigt omfang. Alene de lange olieskiftintervaller er kontraproduktivt i forhold til bilernes levetid.

/Steen
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af knallert »

jeg tror at de fleste berlingo folk bare lader lamperne blinke og lyse(.men problemet er at man ikke har airbags til rådighed når lampen lyser)
.og først når speeder pedal styringen ryger..ja så stopper bilen...det er så vdo føleren som skal adskilles og renses..da den ikke kan føle flow..til at calibreret spjældet...mine sideruder kan ikke hejse op..og kabinelyset tænder af sig selv..det er nok stelforbindelser og krybestrøm..som rander rundt i bus forbindelserne..har sat ekstra stel forbindelser på for at få grundet alle styrebokse..men det vil ikke fungere

det er ellers en super rummelig bil..og god for ryggen da man sidder højt og lidt hårdt..og reservedele er billige..det er bare elektronikken som er elendig...nå vi er off topic..og jeg køre Taunus til sommer...

men steen du køre jo mc...så du er døds dømt...lige som mig, claus og alle de andre...som tager chancen..men det er bare så fedt at fyre cbx en af..så tager chancen
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"