Rådgivning til ny brugt bil

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
mads1987
Stor knallert
Indlæg: 158
Tilmeldt: man 8. feb 2010 12:09
Kontakt:

Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af mads1987 »

Lige nu har jeg en Fiat Punto fra 96. 60s den kan jeg få til at gå ca. 17 km på en liter.
Den er købt i september måned, den er nu begyndt at give mig lidt problemer, så for at den ikke bliver for dyr for mig, overvejer jeg at sælge den igen.

Det er samtidig lavbudget så omkring de 10000kr
Så den nye skal kunne de her ting:
Jeg kører ca. 1000 km. På en uge.
Så den skal være billig i vægtafgift og forsikring og køre langt på literen.

Hvad ville i kigge efter?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Yamaha fs1 dx 76 match under op bygning

Yamaha fs1 dx 78 381-253577 motor 381-220786 http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v" onclick="window.open(this.href);return false; ... p?ID=18690

Yamaha Passola solgt
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det bliver da vildt svært, nok næsten umuligt.
hvis du kører 50000 km om året som du skriver, ja så kommer du da til at betale kassen for en forsikring - man betaler forsikring ift hvor mange kilometer man kører, typisk er grænserne max 5000, 8000, 10000, 12000, 20000 kilometer, så hvis du skal køre 50000 km om året så bliver den dyr - den som kører meget har nemlig større chance for at blive indblandet i en ulykke.

desuden må du forvente at en bil i den prisklasse du nævner allerede er en bil der har kørt 200000 km, eller i hvert fald er rimelig gammel, derfor skal du nok påregne en del udgifter løbende.

jeg tror det bliver billigere at købe en bil der er væsentligt dyrere fra start, måske du skulle overveje en helt ny minibil til 500 kr i årlig vægtafgift, eller en bedre brugt til måske 25000-30000 kr.

jeg tvivler på du kan sælge din gamle fiat, du har købt den for 6000 kr, og nu her hvor du syntes den er blevet problematisk vil du igen sælge den - tror ikke du skal regne med at sælge den for ret meget mere end skrotningsgebyret.

hvis du virkelig skal køre de omtalte 50000 km om året, ja så regn med at du årligt skal havde 4 nye dæk, havde ordnet bremser, samt at du ca hver anden måned skal havde skiftet olie - det er ikke billigt at køre så meget.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af kreidlerhansen »

Med det kørselsbehov er enten en Smart ForTwo eller Toyota Aygo ikke en umiddelbart skidt idé.

Hvis rust ikke er et problem med Punto'en, burde den nu alligevel kunne tjene dig godt. Især de tidlige modeller er til at skrue i, hvis man kan og vil.
Typisk står kobling, hjullejet, styrestænger og tårnlejer højt på listen hver 100-130.000km, samt bærearme ved 150.000km.
Motoren skal bare have frisk olie + filter hver 15.000km. Jeg kender da til et par stykker, som har rundet 350.000km, og kun den ene trængte til at få justeret ventilspillerum ved 300.000km.
Tandrem og vandpumpe kan skiftes på 2-4 timer og koster ~700kr i Tyskland.

Hjulspin og store fælge koster gearkasser. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af Kim B S »

Hej Mads.
En god billig bil er Nissan Micra. Mine forældre har Micra nummer 2. De købte den første som ny i år 2000, den overtog min lillesøster da mine forældre købte den som de har endnu. Selv om den første kun var med 1000 ccm. kørte den 400000km med meget få problemer. inden min søster skiftede den. Rust er ikke et problem i de årgange. Så kan du finde en gammel Micra med få kilometer på bagen, kan du være billig kørende i lang tid. :wink:
Samtidig køre Micra nårmalt omkring 20 Km/literen. :(y)
Hilsen Kim.
Senest rettet af Kim B S fre 2. dec 2016 17:02, rettet i alt 1 gang.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af juhl-drengen »

mads1987 skrev:Lige nu har jeg en Fiat Punto fra 96. 60s den kan jeg få til at gå ca. 17 km på en liter.
Den er købt i september måned, den er nu begyndt at give mig lidt problemer, så for at den ikke bliver for dyr for mig, overvejer jeg at sælge den igen.

Det er samtidig lavbudget så omkring de 10000kr
Så den nye skal kunne de her ting:
Jeg kører ca. 1000 km. På en uge.
Så den skal være billig i vægtafgift og forsikring og køre langt på literen.

Hvad ville i kigge efter?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Okay nu "hakker" jeg lige lidt på dig (ene og alene fordi at jeg konstant ser folk der ikke forstår forskellen...)

der er 2 slags halvårlige afgifter til almindelige biler... vi har VÆGTafgiten som du selv nævner(indtil engang i 1997) som går efter vægten på køretøjet
så har vi GRØNafgift (som går efter kilometer literen osv. altså IKKE vægt)


Nå det var "Brækket" altså nu er jeg selv så høj osv. at så mange km om ugen ville være et helvede for mig i en mindre/mikrobil, punto'erne f.eks har jeg dog ikke nogen reelle personlige erfaringer med udover at udføre lidt små reparationer/vedligehold hvilket selvom det er en simpel bil er meget træls pga. manglende plads (på nogen årgange skal man f.eks fjerne luftfilterkassen for at kunne komme til at skifte forpæren i den ene side)
de større biler fra midt 90erne er som regel på det punkt hvor de er gode at skrue i da der er en tilpas mængde elektronik uden der bliver over avanceret

alternativt så har vi jo f.eks Seat Cordoba/ibiza 6k-6k2 og VW polo/polo classic de findes med TDI og SDI motorerne som kører en fornutig mængde på literen, har en fornuftig kvalitet hvis bilen ikke er forskruet og komforten i bilerne er OK foran hvis man har lidt højde (og så er SDI motoren nok billig i forsikring da den er Døøøøøøøødkedelig at køre/heste kræfterne bestemt ikke inspirerer til noget..)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af wolfe »

hvorfor så meget bøvl med gamle kasser?
du kan få en hyundai i10 sprit ny for 90000kr med 5 års garanti? den koster ca 1000 om måneden og have i afdrag.

må tilstå selvom jeg er mekaniker, så kan det ikke svare sig og køre 10000krs biler. det er penge ud af vinduet hele tiden, og selv med mange rep. bliver de ikke mere værd :(n)
Tim C
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af knallert »

ja en 10,000 kr bil ...skal være en man ikke bruger til noget vidre..altså en..man kan undvære..når den er på værksted elektroniske problemer er dyre....de kommer af sig selv..som rudekuverter..og bumser..alså den på næsen..ikke dem ved fakta..
strynboen på test profil
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af juhl-drengen »

wolfe skrev:hvorfor så meget bøvl med gamle kasser?
du kan få en hyundai i10 sprit ny for 90000kr med 5 års garanti? den koster ca 1000 om måneden og have i afdrag.

må tilstå selvom jeg er mekaniker, så kan det ikke svare sig og køre 10000krs biler. det er penge ud af vinduet hele tiden, og selv med mange rep. bliver de ikke mere værd :(n)
Jep, gamle biler er noget man har fordi man kan/vil selv og er entusiatisk omkring modellen.. ikke for at det skal være billigt.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af kreidlerhansen »

wolfe skrev:hvorfor så meget bøvl med gamle kasser?
du kan få en hyundai i10 sprit ny for 90000kr med 5 års garanti? den koster ca 1000 om måneden og have i afdrag.

må tilstå selvom jeg er mekaniker, så kan det ikke svare sig og køre 10000krs biler. det er penge ud af vinduet hele tiden, og selv med mange rep. bliver de ikke mere værd :(n)
Økonomisk set er der vel ikke den store forskel på kr/km om man vælger ny eller gammel bil, når man tager højde for værditabet?
Til gengæld må en nyere bil forventes at være mere stabil i form af færre/ingen uventede værkstedsbesøg.

Kia er vist også et ok bud, og deres servicepriser er (ifølge naboen) langt fra ublu.
Aygo tænkte jeg på først, fordi Toyotas lånetilbud er udmærket.

Umiddelbart, for nu at svare på det oprindelige spørgsmål:

Hold fast i Fiaten og sæt de første 1.000kr af til reparationer hver måned. På et tidspunkt er du forbi det værste/dyreste

Ellers, så overvej en Corolla af ældre dato. De har et godt ry og der er masser hos ophuggerne, rundt omkring. De fleste mekanikere kender dem udmærket.

Via lidt research kan du sikkert finde frem til de mest solgte biler for bestemte årstal. De vil typisk være et udmærket bud, igen fordi mekanikerne kender dem, og fordi der altid findes en fanklub/et forum, som kan hjælpe langt henad vejen.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af wolfe »

med de km han køre skal han ikke have kia, 7 års garanti MEN 150000km begrænsning efter 3 år er bilen intet værd i forhold til hyundai. da der er 5år uden km begrænsning.

men nej service er ikke dyr på hyundai. er det et problem kan man lave en service kontrakt til 249 pr måned i de 5 år, så koster det intet og køre til service.

men det da helt skævt og ligge 1000 af til en gammel fiat og måneden, end have en helt ny bil for samme penge. ved godt der bliver nævnt værditab, men efter 4-5 år er der betalt så meget af man godt kan sælge og stadig få penge for sin bil/ købe en ny.

det bare min mening.
Tim C
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af knallert »

hvad med at flytte nærmere arbejdet..det vil spare en masse penge..og så kan en møgspand klare turen hjem hver weekend..eller hvor længe man nu kan holde sig væk hjemmefra..
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af kreidlerhansen »

wolfe skrev:med de km han køre skal han ikke have kia, 7 års garanti MEN 150000km begrænsning efter 3 år er bilen intet værd i forhold til hyundai. da der er 5år uden km begrænsning.

men nej service er ikke dyr på hyundai. er det et problem kan man lave en service kontrakt til 249 pr måned i de 5 år, så koster det intet og køre til service.

men det da helt skævt og ligge 1000 af til en gammel fiat og måneden, end have en helt ny bil for samme penge. ved godt der bliver nævnt værditab, men efter 4-5 år er der betalt så meget af man godt kan sælge og stadig få penge for sin bil/ købe en ny.

det bare min mening.
Jeg forsøger ikke at modsige dig. :) Jeg prøver at finde forskellene i scenarierne.

Udmærket pointe med kilometerbegrænsningen. Den havde jeg ikke overvejet.

Vedr. de 1.000kr/md til Fnaten, så var min hensigt kun at sammenligne den med indkøbet af en ny bil.
Det er min oplevelse, at der let kan hældes 15-25.000kr i en bil til 10.000kr, hvorefter den vil være ganske pålidelig i en årrække. Til gengæld er rust vel blevet et begyndende problem i den prisklasse som følge af alderen.
De 10.000kr bliver dermed hurtigt til 35.000kr for en nu 22 år gammel bil, som repræsenterer en markedsværdi på 5.000kr-10.000kr.

En ny micro-bil til 90.000kr med 1.000kr/md i afdrag har efter tre år kostet 36.000kr, men restgælden er vel stadig ~70.000kr, og det får man næppe for den ved salg. Men ok, som regel er lånet indrettet, så man kan levere bilen retur og få slettet restgælden.
Efter fem år... hvor meget/lidt er da afdraget kontra værditabet?

Uanset hvad, så er en normal bil en dårlig investering, isoleret set. Ingen af de tilgængelige muligheder giver en decideret opsparing.
Tungen på vægtskålen må være pålidelighed, og her bør en ny bil vinde.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
mads1987
Stor knallert
Indlæg: 158
Tilmeldt: man 8. feb 2010 12:09
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af mads1987 »

Tak for jeres input.

Lige et par svar til de forskellige.

Det med at købe ny bil har vi bare ikke råd til lige nu.
Når det kommer til at lave en gammel spand, som det nu engang er, kan jeg godt selv.
Det er tiden jeg ikke har til at gøre det.
En skriver en gammel Toyota, sådan en har jeg haft, og den kørte rigtig godt, det var kun rust det gjorde at jeg ikke skulle have den mere.
Og ja jeg kunne også finde et andet job, og ikke flytte hen til det, da vi købte hus sidste år.
Det er vi i fuld gang med at sætte i stand, hvilket også gøre at der ikke er råd til en dyre bil.
Det med at lægge penge til side er nok en god nok ide, vi har også snakket om at Fiat'en ikke skal koste mere end 500kr om måneden at have til udgifter.

Juhl-drengen.

Jeg kender godt til den forskel, det er kun af gamle vane jeg brugte det ord valg. Men pyt nu med det[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Alt i alt ender det nok med at jeg køre Fiat'en til den ikke kan mere.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Yamaha fs1 dx 76 match under op bygning

Yamaha fs1 dx 78 381-253577 motor 381-220786 http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v" onclick="window.open(this.href);return false; ... p?ID=18690

Yamaha Passola solgt
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af kreidlerhansen »

Av... Hyundai i20 er altså skarpt prissat, men den kommer et stykke over de 1.000kr/md i afdrag.

i10 i den skrabede udgave kan klares for 860kr/md med 20.000kr i udbetaling.

Begge er noget billigere i grøn ejerafgift end Puntoens vægtafgift. Sikkert nok til at modsvare den nødvendige kaskoforsikring.

Helt ærligt, så tror jeg det går lige op i sidste ende, økonomisk set, og måskeee du kan lokke en forhandler til at tage Fnaten som (en del af) udbetalingen til bilen; især op mod årsskiftet, når '16-modellerne bare står og fylder.


Jeg kan godt se situationen, og det er jo positivt, du kan lave div. reparationer selv. Sig til hvis der er noget, du skal have hjælp med. Jeg har vist stadig lidt kontakter i Polen, hvor reservedelspriserne er latterligt lave; jeg gav 120kr inkl. forsendelse for et tandremskit (uden vandpumpe) og 330kr for en køler.
Tandremmen kan skiftes ved brug af donkraft, et topnøglesæt, en 13mm fastnøgle og en lang skruetrækker...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af claus olieklud »

hej igen...nu hvor flere muligheder er blevet vendt og drejet har jeg da også et forslag, det kræver en hvis tålmodighed, at du kan oplade på job, og du ikke skal køre på motorvej, SAMT AT DU HAR GOD TID.

city cabino eller cargo 9000 - moderne elektriske køretøjer, ingen vægtafgift, kun billig ansvars forsikring, parker alle vegne, kør for få øre pr km.

jeg kunne næsten selv nøjes med sådan en - den er sku da smart syntes jeg.

hilsen olieklud
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af wolfe »

har været mekaniker ved et hyundai værksted i 10 år nu. derfor jeg taler godt for hyundai :teeth2

det en billig bil, som er virkelig fin til prisen. har selv haft rigtig mange, getz, accent, matrix, i30 ny og gammel model. og en i20 ny er virkelig en fin bil, og til en skarb pris :) billig i forsikring og vægtafgift. og er du heldig køre der nok noget tilbud på 10000 for din gamle bil hvis du køber en ny :)
Tim C
Brugeravatar
mads1987
Stor knallert
Indlæg: 158
Tilmeldt: man 8. feb 2010 12:09
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af mads1987 »

Ja der var da en mulighed. Det er desværre motorvej hele vejen frem og tilbage.

Wolfe
Både svigermor og svigerfar har/har haft Hyundai i10 og i20. Det er måske et enestående tilfælde, men svigermor' i10 blev kun 5 år, så var den motor død. Svigerfar har mindre problemer med at forlygtepærerne sprænger når de lukker motorhjelmen i. (Ikke hårdt) men udover det kørte de begge godt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Yamaha fs1 dx 76 match under op bygning

Yamaha fs1 dx 78 381-253577 motor 381-220786 http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v" onclick="window.open(this.href);return false; ... p?ID=18690

Yamaha Passola solgt
wolfe
Fuldblods knallert
Indlæg: 474
Tilmeldt: tors 14. jun 2012 17:43
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af wolfe »

ja det rigtigt nogle af de første i10 og i20 har været lavet i lidt billige matrialer, så kæde og stempler bliver defekte med tiden. men har kun oplevet det med de første modeller!

og en fordel hvis det sker inden for de 5 år, og man har holdt sine service :(y)
Tim C
Brugeravatar
mads1987
Stor knallert
Indlæg: 158
Tilmeldt: man 8. feb 2010 12:09
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af mads1987 »

Ja det har svigermor desværre ikke gjort. Det var også det med kæden, det lød jo helt forfærdeligt. Så nu har de en Peugeot 107.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Yamaha fs1 dx 76 match under op bygning

Yamaha fs1 dx 78 381-253577 motor 381-220786 http://www.scootergalleri.dk/html/gal_v" onclick="window.open(this.href);return false; ... p?ID=18690

Yamaha Passola solgt
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Rådgivning til ny brugt bil

Indlæg af knallert »

Peugeot....alle mine lamper lyser..både airbag og abs og et par stykker som jeg ikke har set før...fransk elektronik er lort..selv om det hedder Siemens og bosch...når det kommer i en fransker dør det..de er bare for sære..men ruster ikke
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"