MC lift, olie påfyldning.

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af 12V »

Min MC lift kan ikke komme helt i top mere, og det går langsomt det sidste stykke. Det er nok min egen fejl, var ikke klar over at den altid skal sænkes ned på "blokeringen". Jeg har ofte haft den stående løftet op, kun på olie trykket. Så den har tabt lidt olie med tiden kan jeg se.

Har gravet manualen frem, den fortæller at jeg skal kontakte en autoriseret forhandler for at få mere fyldt på. Meeen, det kunne da være rart selv at fikse den.

Der er en skrue til at justere hvor hurtigt den falder ned, og en skrue mere gemt under en plastikhætte:
2015-05-10 17.40.11 (Medium).jpg
2015-05-10 17.40.11 (Medium).jpg (348.78 KiB) Vist 14779 gange
Mon den forreste er til påfyldning? Skal jeg bruge noget specielt olie, eller kan jeg bruge noget af det jeg har stående? Jeg har alle mulige motorolier, bremsevæske og gearkasse olier.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af FS1originalen »

Hvis det havde været en palleløfter (og mon ikke det her er samme system) så skal du fylde olie på i den prop der er midt på den runde cylinder.
Jeg ved ikke om det er muligt at komme til på liften, men hvis stemplet er kørt helt i bund så skal der "fyldes til randen" i proppen.

Du burde bruge en hydraulikolie, men (hvis du ikke siger det til nogen) så vil et skvis af den tyndeste gearolie du har også virke...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af 12V »

Genialt, tak!

Jeg troede den bobbel midt på den runde cylinder var en svejsning. Men det var en lakket gummiprop. Jeg fyldte den tyndeste gearolie jeg kunne finde på, til kanten (shhhh).

Nu løfter den bedre end ny, kan slet ikke huske at den kunne komme så højt op :D
Vedhæftede filer
2015-05-10 19.25.30 (Medium).jpg
2015-05-10 19.25.30 (Medium).jpg (339.77 KiB) Vist 14773 gange
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af 12V »

Så er den gal igen, min lift er begyndt at miste rimelig meget olie. Jeg kan høre at den sprøjter lidt ud, når den skal løfte helt nede fra bund stillingen.

Kender intet til hydraulik, er der tætninger man kan skifte? Stemplet ser fint ud, ingen kanter/grater/riller/rust.
Vedhæftede filer
2016-05-07 09.59.36 (Small).jpg
2016-05-07 09.59.36 (Small).jpg (481.97 KiB) Vist 13847 gange
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af knallert »

det er bare en mærkelig konisk tætning ..hvis det er tank tætningen(uderrøret)..hvis det er stemplet..skal der bare en ny simmering/stempel tætning til 50 kr..olien kan lække ruddt inden i...hvis det er det en o ring til 5 kr

men prøv at Google evt billede googel..så kommer der spræng billeder af hvordan den er samlet..de er rimelig simple..men nogle få tætninger(den koniske tank tætning er lidt svær at finde..den kan tætnes med fl pakning..da der kun er væske uden tryk bag den..
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af knallert »

ofte har de malet tingene på pakfladerne..og når olien opløser malingen..siver olien under ud under malingen..en rens og en sjat fl pakning på den orginale pakning,,så køre det igen

men thek lihe om det er beholderen/eller stempllet der lækker..brug en gang bremse rens..og tør helt rent..før du venter på det siver ud :what2
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af 12V »

Jeg renser og kigger hvor olien kommer fra, vender tilbage når er klogere.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af knallert »

her er noget jeg har fundet på billede Google..under mc lift hydralik diagrammer

det er en donkraft..men i prinsippet det samme
når man løsner pos 2 bliver uderrøretr pos 9. løst..og kan løftes af..så kan stemplet trækkes ud af boringen..og tætningen pos 6 skiftes(måske)..hvis den synker er der en utæthed i bunden af boringen så olien siver ud i uderrøret

siver der olie ud på gulvet ..ved stempel stangen er det pos 1(nok kun en o ring) som lækker er nok mest en støvtætning..det kan så komme ud ved pos 6..når det er løber ud langs stempelstangen..så det er pos 6 som er den entelige synder
Vedhæftede filer
donkraft.jpg
donkraft.jpg (206.64 KiB) Vist 13826 gange
strynboen på test profil
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af Kim B S »

Hej Carsten.
Jeg kikker lige med på sidelinien, jeg har nemlig en lift nøjagtig magen til, som også lækker lidt olie. :wink: Det er jo sansynligvis nok samme svaghed. :wink: Jeg har også flere gange fyldt mere olie på, og det hjælper jo også et stykke tid, men jeg kan også efterhånden se en voksende olieplet på gulvet under liften. :roll:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af 12V »

Kiggede lidt i manualen i går, modellen hedder 79586 tror HP Værktøj er importøren. Fandt en hjemmeside der sælger en komplet ny løfteenhed. Den koster 700 kr. Men den holder jo sikkert lige så kort som denne, så det er nok bedst at reparere den med kvalitets stumper. Hvis det da lykkedes for mig :)

Strynboen, tak for tegningen - jeg tror den matcher ret godt med min lift.
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af 12V »

Så langt så godt, den skal adskilles meget for at få den ud, men det er hurtig gjort.

Jeg har ikke stort nok værktøj til at adskille den. Har en aftale med en kammerat om lidt, han arbejder ved en lokal smed og har ofte rodet med den slags.

Kom til at pumpe stemplet helt ud mens jeg rodede rundt med den, nu kan jeg ikke få den tilbage selvom jeg trykker "udløseren"? Nå, må se hvad min makker siger.
Vedhæftede filer
lift (2).jpg
lift (2).jpg (223.84 KiB) Vist 13356 gange
lift (1).jpg
lift (1).jpg (191.54 KiB) Vist 13356 gange
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af knallert »

den kan bare proppes ind igen.
.min donkraft er stadig lidt utæt...selv om jeg adskildte og rensede grundigt..og smurte lidt flydene pakning på tætningen..

.så i skal nok slibe overfladerne på uderrøret..ved at rotere det på en glasplæde med ventil slibe pasta..så det bliver planslebet..
resten er nok bare o ringe i små riller..som bare tætner ved at blive presset lidt ud mod ydersiderne...
det er ireterende at det stadig lækker når man har brugt flere timer..så vær lidt ekstra grundig..og lad være med at samle..hvis i lige mangler en enkelt del..vent og få alt skiftet
strynboen på test profil
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af knallert »

du kan bruge skrue stikken til at løsne den store omløber..eller en rør tang...den sidder ikke fast
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af 12V »

Nejnejnejnej.... Arg jeg er gal lige nu!!!

:crying

Knækkede pumpe stangen da jeg skulle samle liften. Havde fået nye pakninger i den, min makker havde alt på lager.

Tror den har været belastet skæv fordi fjederen trækker cylinderen nedaf. Tog fat i stellet for at løfte det ned på gulvet så sagde det knæk! F*ck!
Vedhæftede filer
2016-11-28 19.01.29 (Small).jpg
2016-11-28 19.01.29 (Small).jpg (347.72 KiB) Vist 13314 gange
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af knallert »

jeg kan dreje en ny...du sender bare stumperne..men den bliver blødere end den hærdede du knækkede..er "stemplet" med en bolt gennem..for så er det bare bolten du har knækket
strynboen på test profil
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af 12V »

Jeg overvejede at få en ny drejet, jeg skal nok vende tilbage når det bliver aktuelt, tak!

Den er knækket ved O-ring sporet nede i cylinderen, jeg kan ikke få den del løsnet pt. selvom jeg havde godt fat.

Er ved at undersøge om jeg kan skaffe en komplet ny cylinder, venter på svar fra importøren lige nu. Gider ikke vente mere, sad på gulvet som en neandertaler i går og skruede knallert :(

EDIT: Har bestilt en ny i UK, den danske importør har ikke flere på lager.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: MC lift, olie påfyldning.

Indlæg af knallert »

jeg har bygget en hyd pumpe..fra en brændekløver på mit løftebord...så det køre elektrisk/hydralisk..kløveren kostede 1000 kr..og satte så en ventil på til hæve -holde-sænke funktionen..det køre fint...kniber dog lidt at løfte cbx en hvis der står meget ragelse på bordet samtidig

du kan gøre det samme..bare skrue en slange studs på bunden af stemplet..og blænde alle huller af..så der kun kommer tryk bag stemplet
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"