Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Stemplet køres i top og 0 (nul) grader markeres ift. gradhjulet, som spændes på krumtappen eller svingjulet. Topstykket afmonteres og ved at dreje krumtappen rundt, kan man aflæse hvornår de respektive kanaler åbner/lukker.
Det er langt mere nøjagtigt end at regne i millimeter, og man kan sammenligne karakteristikken på tværs af forskellig slagvolumen.
Først og fremmest vil jeg nu stadig anbefale dig at forsøge med den førnævnte tændingskurve. Den er hverken skrap eller vanvittig, men du skal næsten prøve bare for at mærke, om der er en forskel.
Igen, jeg sidder med telefonen, så jeg kan have set forkert, men det lader til, at tændingstidspunktet er statisk@15-16 grader i videoklippet. Det er fint, hvis den altid smadres rundt ved højere omdrejninger, end den overhovedet er i nærheden af i klippet. (Læs: at motoren sjældent er UNDER 9.000rpm)
Med de porte, du har oplyst her, ville jeg satse på et statisk tændigstidspunkt omkring 18-22 grader.
Udstødningen er Alpha & Omega, men det emne hører heller ikke til her, og jeg forstår egentlig godt dit kompromis.
Det er langt mere nøjagtigt end at regne i millimeter, og man kan sammenligne karakteristikken på tværs af forskellig slagvolumen.
Først og fremmest vil jeg nu stadig anbefale dig at forsøge med den førnævnte tændingskurve. Den er hverken skrap eller vanvittig, men du skal næsten prøve bare for at mærke, om der er en forskel.
Igen, jeg sidder med telefonen, så jeg kan have set forkert, men det lader til, at tændingstidspunktet er statisk@15-16 grader i videoklippet. Det er fint, hvis den altid smadres rundt ved højere omdrejninger, end den overhovedet er i nærheden af i klippet. (Læs: at motoren sjældent er UNDER 9.000rpm)
Med de porte, du har oplyst her, ville jeg satse på et statisk tændigstidspunkt omkring 18-22 grader.
Udstødningen er Alpha & Omega, men det emne hører heller ikke til her, og jeg forstår egentlig godt dit kompromis.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
hejsa... den skal da bare havde en z1 43mm fra benny + en proma potte... hilsen olieklud
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Sv: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Den har faktisk 43 mm z1 men yb1 udstødning. Proma passer ikke rigtig til stilen syntes jeg
Sendt fra min HTC Desire HD A9191 med Tapatalk2
Sendt fra min HTC Desire HD A9191 med Tapatalk2
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Og Proma er nederen, ikke mindst...
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
ja ja ja - der er mange meninger om det forskellige... hvis du har lyst at afprøve forskellige udstødninger en dag, så kan du bare komme forbi... jeg har flere forskellige bla. org boss, bobbel udstødning, gammel kvalitet proma og standart udstødning... den burde kunne komme op på 100 kmt i medvind med 10000 omdrejninger i 5. gear
tag bare moster og otto med - så griller vi en bøf og leger med din knallert... ho ho mc
hilsen olieklud
tag bare moster og otto med - så griller vi en bøf og leger med din knallert... ho ho mc
hilsen olieklud
- Vedhæftede filer
-
- enhver yamaha skal komme godt afsted med sådan et sæt
- DSC00507.JPG (66.93 KiB) Vist 12243 gange
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Ja, nu ved jeg godt at jesper (kreidlerhansen) ikke gider og høre på nedaf bakke historier.. og derfor prøvede jeg den anden dag ud af lige vej, hvor meget sådan en z1 cylinder kunne trække på min fs1.. Nåede mit hidtil højeste fart 94 km/t på gps.... (bemærk at jeg ikke nævner vindstyrken - som jeg havde i rykken )..
Og det var med 32mm homoet udstødning
4 gear
16mm karbu og 18mm indsugning
16-44 gearing
Og det var med 32mm homoet udstødning
4 gear
16mm karbu og 18mm indsugning
16-44 gearing
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Claus >> Jeg har bare en aversion mod Promaen, som 'lyder mere end den yder'.
At jeg så med fryd ser en Zeta-cylinder ved siden af er en anden historie. Zeta har altid varieret en smule på ydelse, men cylindrenes kvalitet er i top (slidstyrke), og ydelsen kan altid hjælpes på vej med de rette ændringer! Som regel ganske få ændringer.
Nikolaj >> og tillykke! Du har dog ret i, jeg hellere ser, hvad den render på flad vej som reference... men nu kan du da se, hvor højt den skal op i omdrejninger for at runde 90-95km/t, som jeg vist nok har fået dig lokket med på at sigte efter.
At jeg så med fryd ser en Zeta-cylinder ved siden af er en anden historie. Zeta har altid varieret en smule på ydelse, men cylindrenes kvalitet er i top (slidstyrke), og ydelsen kan altid hjælpes på vej med de rette ændringer! Som regel ganske få ændringer.
Nikolaj >> og tillykke! Du har dog ret i, jeg hellere ser, hvad den render på flad vej som reference... men nu kan du da se, hvor højt den skal op i omdrejninger for at runde 90-95km/t, som jeg vist nok har fået dig lokket med på at sigte efter.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Tak tak Da den kørte 94 kunne den så ikke trække den til mere... det var MAX speed.. Så skal den have noget mere at leve af Jeg tænkte overhovedet ikke på omdrejninger... synes faktisk den blev mere lydløs.. måske jeg bare skal holde den på den fart - lige indtil det så siger et ordentligt BANGkreidlerhansen skrev:Claus >> Jeg har bare en aversion mod Promaen, som 'lyder mere end den yder'.
At jeg så med fryd ser en Zeta-cylinder ved siden af er en anden historie. Zeta har altid varieret en smule på ydelse, men cylindrenes kvalitet er i top (slidstyrke), og ydelsen kan altid hjælpes på vej med de rette ændringer! Som regel ganske få ændringer.
Nikolaj >> og tillykke! Du har dog ret i, jeg hellere ser, hvad den render på flad vej som reference... men nu kan du da se, hvor højt den skal op i omdrejninger for at runde 90-95km/t, som jeg vist nok har fået dig lokket med på at sigte efter.
Men det gik i hvert fald over stok og sten.. Skal også til syn en gang i de forløbende uger.. det bliver spændende!
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Hvis den havde tænkt sig at knalde stemplet, så havde den nu gjort det.
At den bliver mindre lydstærk skyldes overdrejning - motoren er tilstrækkeligt langt over sit maksimale effektområde, og resonanserne kludrer sammen...
...eller også kørte du stærkere end lyden!
Vi krydser fingre for synet! Bare se at få den poleret så spejlblank, du ikke behøver køre med lyset tændt, hehe...!
At den bliver mindre lydstærk skyldes overdrejning - motoren er tilstrækkeligt langt over sit maksimale effektområde, og resonanserne kludrer sammen...
...eller også kørte du stærkere end lyden!
Vi krydser fingre for synet! Bare se at få den poleret så spejlblank, du ikke behøver køre med lyset tændt, hehe...!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Ja, ok.. Du har nok ret i det med lydenkreidlerhansen skrev:Hvis den havde tænkt sig at knalde stemplet, så havde den nu gjort det.
At den bliver mindre lydstærk skyldes overdrejning - motoren er tilstrækkeligt langt over sit maksimale effektområde, og resonanserne kludrer sammen...
...eller også kørte du stærkere end lyden!
Vi krydser fingre for synet! Bare se at få den poleret så spejlblank, du ikke behøver køre med lyset tændt, hehe...!
Synes nu godt nok også der lød et brag på et tidspunkt - sikkert da jeg kørte igennem lydmuren.. jeg holdte ikke øje med speedometret hele tiden - måske den havde kørt 5-6 omgange rundt inden jeg kiggede på det
Ang polering så kommer motoren bare på min crom så
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Arh... 343m/s svarer til omtrent 1062km/t, så nålen skal vist passere nul lidt mere end 5-6 gange!Nikolaj Y skrev: Synes nu godt nok også der lød et brag på et tidspunkt - sikkert da jeg kørte igennem lydmuren.. jeg holdte ikke øje med speedometret hele tiden - måske den havde kørt 5-6 omgange rundt inden jeg kiggede på det
Ang polering så kommer motoren bare på min crom så
Du med din lakerede chrom-tank! Pas på du ikke polerer lakken af... eller rettere, gør hellere det, så den rigtigt kan skinne!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Ja.. tallene går til 120 km/t og så er der et stykke hvor der ikke er noget indtil den når 0 igen.. Det vil sige ca. 180 km/t og 6*180= 1080kreidlerhansen skrev:Arh... 343m/s svarer til omtrent 1062km/t, så nålen skal vist passere nul lidt mere end 5-6 gange!Nikolaj Y skrev: Synes nu godt nok også der lød et brag på et tidspunkt - sikkert da jeg kørte igennem lydmuren.. jeg holdte ikke øje med speedometret hele tiden - måske den havde kørt 5-6 omgange rundt inden jeg kiggede på det
Ang polering så kommer motoren bare på min crom så
Du med din lakerede chrom-tank! Pas på du ikke polerer lakken af... eller rettere, gør hellere det, så den rigtigt kan skinne!
Ja, lakken skal faktisk af for den trænger til noget nyt
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
ÆV! Der blev jeg så lige sat på plads af en knægt!Nikolaj Y skrev: Ja.. tallene går til 120 km/t og så er der et stykke hvor der ikke er noget indtil den når 0 igen.. Det vil sige ca. 180 km/t og 6*180= 1080
Ja, lakken skal faktisk af for den trænger til noget nyt
Og vi er milevidt fra emnet... undskyld, Morten o.a.! Jeg går i skammekrogen... øh... garagen!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Sv: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Kreidlerhansen, stage6 har lavet en app til at regne grader / mm fra top, så du bare skal plotte værdierne ind. I hvert fald til android. Mon ikke der findes andre der har gjort sig umage?
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Hehe, ja undskyld Mortenkreidlerhansen skrev:ÆV! Der blev jeg så lige sat på plads af en knægt!Nikolaj Y skrev: Ja.. tallene går til 120 km/t og så er der et stykke hvor der ikke er noget indtil den når 0 igen.. Det vil sige ca. 180 km/t og 6*180= 1080
Ja, lakken skal faktisk af for den trænger til noget nyt
Og vi er milevidt fra emnet... undskyld, Morten o.a.! Jeg går i skammekrogen... øh... garagen!
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Hold op, i gasser bare løs
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
App til Apple - http://bit.ly/S8cgro" onclick="window.open(this.href);return false;kreidlerhansen skrev: Formlen kan findes på http://www.stalkerzone.dk" onclick="window.open(this.href);return false; under 'beregnere', men den findes kun i pdf-format. Hvis nogen kan (og vil) føre den over i et regneark, vil jeg blive glad, og tændingseksperimenter bliver jeg meget mere i stand til at rode med. Matematik og jeg er ikke ret gode venner.
App til Android - http://bit.ly/S8cFKC" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedre end et regneark hvis du spørger mig
-
- Moderator
- Indlæg: 3931
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
Tak Det er slet ikke så ringe at have lige ved hånden.12V skrev:App til Apple - http://bit.ly/S8cgro" onclick="window.open(this.href);return false;kreidlerhansen skrev: Formlen kan findes på http://www.stalkerzone.dk" onclick="window.open(this.href);return false; under 'beregnere', men den findes kun i pdf-format. Hvis nogen kan (og vil) føre den over i et regneark, vil jeg blive glad, og tændingseksperimenter bliver jeg meget mere i stand til at rode med. Matematik og jeg er ikke ret gode venner.
App til Android - http://bit.ly/S8cFKC" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedre end et regneark hvis du spørger mig
Men nu var det til tændingstidspunktet, jeg mente. Den formel er mig bekendt anderledes.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Passola & Jog - CDI tænding / generator på FS1
hvordan gik det med projektet?
er der blevet lavet en konverterigs guide?
er der blevet lavet en konverterigs guide?