Tændspole ?

Her spørger du hvis du har elektriske problemer eller spørgsmål til det oprindelige & originale elektriske system på din Yamaha
Besvar
Mikkel45
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 20. maj 2010 14:17
Kontakt:

Tændspole ?

Indlæg af Mikkel45 »

Hej
Jeg har ikke mindre end 3 gamle tændspoler liggende som jeg kan sætte på mit projekt, som jeg aldrig har haft ude at køre endnu

Jeg prøvede for første gang i dag, at se om der var tænding på, ... men nej
Jeg har kontrollereret kabler og ledninger.
Men nu har jeg lige målt på tændspolen, (den der sidder inde i stellet) og den giver mig ca 3 ohm mellem ledning og stel på spolen. ( jeg har skilt ledningen ad).
Og den giver mig 7 ohm mellem stel og tændledning
Det er alle 3 brugte tændspoler der giver ca samme resultat

I guide_ledningsnettet står der følgende.

Kontrol af tændspolen:
For at kontrollere modstanden i tænd-spolen, måles der med et OHM-meter:
Modstanden mellem den sort/hvide ledning og en af de to M6 bolte der holder
spolen skal være omkring 1 til 1.2 OHM.
Måles der i mellem M6 bolten og tænd-ledningen (ude ved tændrørs hætten)
skal der være 5000-7000 OHM (5-6 Kohm)

Kan det virkeligt passe at der er 3 spoler der er defekte her, eller skal jeg lede andre steder.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Tændspole ?

Indlæg af knallert »

der er 2 typer af spoler..

..som er blever solgt af t hansen..og andre.
.den ene type, er entelig til cdi tænding..så hvis dine er u orginale..kan de alle være den "forkerte" type..
man kan kende den " forkete er med fladstik........de( mere) orginale har en ledning sort/hvid...som har et rundt stik i enden
strynboen på test profil
Mikkel45
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 20. maj 2010 14:17
Kontakt:

Re: Tændspole ?

Indlæg af Mikkel45 »

Alle mine spoler er med det runde stik
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tændspole ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Hej Mikkel. Som jeg læser det, tror jeg nærmere, at noget snyder dig (evt. multimeteret i forkert område) - selvom din detaljerede beskrivelse tyder på at du har styr på det. Det er mærkelig, at alle 3 tændspoler skulle ha' den samme defekt ? Evt. et billede af målingen... ;-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tændspole ?

Indlæg af Jensmc »

Thassan spoler har jeg ingen erfaring med. En original spole (Mitsubishi) fiser meget sjældent af. jeg har aldrig oplevet det.
Da jeg, på min FS1, kørte med Passola tænding, som jo er CDI, brugte jeg en FS1 spole, som jo er magnettænding, og det virkede formidabelt. Så det er åbenbart ikke den store forskel på spolerne. Og hvorfor skulle der også være det?
I rigtig mange tilfælde kan manglende gnist henledes til dårlige platiner eller defekt kondensator. I andre tilfælde skyldes det, at en ledning berører stel et eller andet sted. Oftest på tændingspladen.
Jeg er enig med Poul Erik i, at der nok er en brist i din måling. At alle 3 spoler skulle være defekte, er ret usandsynligt (med mindre det er fra abefirmaet Thassan).
Der er, her på forummet, lagt en værkstedsmanual ud. Her kan du finde de af Yamaha oplyste modstandsværdier.
God arbejdslyst.
PS. Husk at der ind imellem skal skiftes batteri i måleinstrumentet. Måske din fejlmåling ligger der.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Mikkel45
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 20. maj 2010 14:17
Kontakt:

Re: Tændspole ?

Indlæg af Mikkel45 »

Hej igen
Jeg har været sammen med en kammerat i dag, han havde en tænsspole liggende fra T,Hansen, den prøvede vi så at måle på, og også op imod de 3 jeg har liggende, den han havde målte fine værdier, og nu kører motoren med fin gnist.
Næste gang jeg skal have noget fra http://shop.yamahafs1.dk/ skal jeg have en ny spole med derfa, for jeg har snart lagt rigtigt mange penge til dette projekt hos Benny, og mangler stadig lidt stumper for at den er rigtig perfekt.

De 3 jeg have liggende er allerede smidt i affald, og ja, det lyder helt tosset at der er 3 der er defekte, men den sidste og 4 fra min kammerat målte som den skulle.
10000 tak for hjælpen fra alle jer :-)
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tændspole ?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... har godt fulgt tråden og ville også være tilbøjelig til at svare som jens at det sikkert ville være en anden fejl tiltrods dine oplyste målinger... dog må man sige du havde ret mht 3 x defekte tændspoler, hvis ellers du ikke har pillet ved andet ( rykket i en ledning eller blot tilfældighed )

man kan godt opleve for høj ohmsk værdi på sekundærsiden ( måske ligefrem uendelig ) og at tændspolen alligevel virker uproblematisk fint - det sker hvis der ikke er direkte kontakt imellem sekundær vikling og tændrør ( fx hvis der er lidt afstand imellem tændledningens kobber og kontaktpunktet i tændspolen ) - da vil den målte ohmske værdi være urimelig høj eller uendelig, men alligevel overføres strømimpulsen med fuld styrke igennem luftspalten som lysbue.

en original tændspole er mærket med Mitsubishi logo og hedder F6T401, under dette står der: made in japan.

der er også uoriginale tændspoler der virker, de er gerne mærket med F6T401, men Mitsubishi logoet mangler, der står heller ikke: made in japan.

står der ingenting, eller made in china skal du endelig ikke købe sådan en - de siges nemlig at være værdiløse.

hilsen olieklud
Mikkel45
Junior knallert
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 20. maj 2010 14:17
Kontakt:

Re: Tændspole ?

Indlæg af Mikkel45 »

Ja ud fra dette, lærer man at der kun skal købes original stumper,
Jeg har aldrig købt fra T.Hansen, og kommer aldrig til det, og med den service at benny har, ser jeg heller ikke nogen grund til ikke at støtte ham

1000 tak for hjælpen.
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Tændspole ?

Indlæg af Poul-Erik A. »

Ja, det må siges at være mærkeligt, at 3 tændspoler fejler det samme - men godt det nu er lokaliseret. :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Tændspole ?

Indlæg af Jensmc »

Jaaaeh, nogle af delene fra Thassan er såmænd ok. Bl.a. dæk, kuglelejer, fælgbånd osv. MEN andre vitale dele for at skidtet kan køre, SKAL, efter min mening, være originale.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Tændspole ?

Indlæg af knallert »

tha sund fornuft og lidt skeptisk kontrol af tingene..så kan man handle alle steder...jeg køber også olie..og nogle knallert dele som dæk og browdon kabler i taivansen...men ting som bil/mc/knallert pære er utrolige dårlige..og billige..
strynboen på test profil
Besvar

Tilbage til "Elektriske problemer & spørgsmål"