Hejsa
Har en 1 gears Diesella hvor jeg har skilt motoren ad for at skifte lejer. Jeg kan se at motoren tidligere har været adskilt for at skifte lejer og pakdåser.
Jeg er nu ved at samle maskinen igen, men er kommet i tvivl om hvordan pakdåsen som sidder mellem gearkasse og krumtap egentlig skal vende. Som den var monteret før sad den med tætningsringen mod krumtappen. Jeg kan også se at krumtapsakslen er slidt blank mod krumtappen hvor tætningen har kørt.
Min tvivl opstår fordi at der jo er olie i gearkassen, hvor det efter min mening var mod denne side at den skulle tætne.
Kan nogen evt. hjælpe?
Har lige lagt et par billeder som viser aksel og tætning som det var monteret ved adskillelse.
Vh
Esben
Pakdåse
Pakdåse
- Vedhæftede filer
-
- mot1.JPG (196.75 KiB) Vist 7350 gange
-
- mot2.JPG (140.25 KiB) Vist 7350 gange
-
- mot3.JPG (120.47 KiB) Vist 7350 gange
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4252
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Pakdåse
Egentlig en lidt sjov konstruktion med pakdåsen inderst og lejet udenpå.
Tætningslæben skal vende ind mod krumtappen så den lukker tæt når der kommer overtryk i krumtaphuset.
Jeg ville nok vælge en simmerring med støvlæbe så læben kan lukke af når der kommer svagt undertryk i krumtaphuset, men på den anden side så har systemet jo fungeret i mange år og reservedelsnumrene på leje og simmerring nævner ikke noget om støvlæbe eller tæt leje.
Tætningslæben skal vende ind mod krumtappen så den lukker tæt når der kommer overtryk i krumtaphuset.
Jeg ville nok vælge en simmerring med støvlæbe så læben kan lukke af når der kommer svagt undertryk i krumtaphuset, men på den anden side så har systemet jo fungeret i mange år og reservedelsnumrene på leje og simmerring nævner ikke noget om støvlæbe eller tæt leje.
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Pakdåse
Hej igen
Tak for svaret. Lige det jeg skulle bruge.
Har du evt. også tegning af den anden side af motoren?
Pft.
Esben
Tak for svaret. Lige det jeg skulle bruge.
Har du evt. også tegning af den anden side af motoren?
Pft.
Esben
Re: Pakdåse
måske du kan forbedre med en dobbelt læbe simmering..så der er tætning mod begge sider..
.mz/dkw.. brugte også gear olie til krumtap leje smøringen..så tætningen sad mod krimtap huset..og lejet kørte i gear olien..en anden kombinasion..som gav næsten evigt liv til lejerne...
.mz/dkw.. brugte også gear olie til krumtap leje smøringen..så tætningen sad mod krimtap huset..og lejet kørte i gear olien..en anden kombinasion..som gav næsten evigt liv til lejerne...
strynboen på test profil
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4252
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Pakdåse
Jeg tror det bliver svært at finde en dobbeltlæbet der kun er 7mm høj Lars. Men ellers ja, det ville være perfekt.
Esben, jeg scanner lige de øvrige motortegninger, men er bange fr jeg ikke når det i dag.
Erik
Esben, jeg scanner lige de øvrige motortegninger, men er bange fr jeg ikke når det i dag.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Pakdåse
Hej
Tak for svarene. det er bare super.
Pakdåserne som originale og lejer er købt, så jeg skal bare have den samlet færdig.
Takker.
Esben
Tak for svarene. det er bare super.
Pakdåserne som originale og lejer er købt, så jeg skal bare have den samlet færdig.
Takker.
Esben
- FS1originalen
- Knallert Mester
- Indlæg: 4252
- Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
- Kontakt:
Re: Pakdåse
Så er der lidt mere 118 motor:
Du er velkommen til at sende mig din mailadresse i en PB hvis du vil ha filerne i lidt bedre opløsning.
Erik
Du er velkommen til at sende mig din mailadresse i en PB hvis du vil ha filerne i lidt bedre opløsning.
Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Re: Pakdåse
ja konus kobling motoren...en sjov løsning..mon den ikke var god/eller dyr at fremstille siden de ikke fortsatte...det er ikke en kobling man bruger meget..mest til at cykle i gang
strynboen på test profil