47mm x 39,7mm = 68,9ccm
47mm x 42,0mm = 72,9ccm = mere!
Hvis vi antager, at stemplet kører helt til tops, og at portene åbner hhv. 24mm (udstødning) og 33mm (skyllekanaler) fra top, så kan vi omregne åbningstiden til grader:
39,7mm slag: 169,7 / 108,6
42,0mm slag: 178,2 / 123,5
Dvs. den samme portning giver mere åbningsvinkel, når slaglængden øges!
Hvis vi "regner baglæns", så kan vi se, hvor meget portene skal hæves ved 39,7mm slaglængde for at få samme åbningsvinkler:
39,7mm slag, udstødning @ 178,2 grader:
22,55mm fra top.
39,7mm slag, skyllekanaler @ 123,5 grader:
31,09mm fra top.
Erfaringsmæssigt er 178/123 fornuftige åbningsvinkler. Det er blot opnået med +4ccm ekstra slagvolumen istedet for en ændring af kanalerne.
Ydermere giver en forøget slaglængde i sig selv et bredere trækområde, og kan typisk bære en relativt hidsigere portning, uden karakteristikken bliver træls.
At skylleportene skulle gå helt fri af stempeltoppen kan være en flowmæssig fordel.
MEN! Hvis portene åbner for tidligt ift. den øgede slaglængde, kan det blive noget værre hø. Alt lige fra elendig tomgang, besværlig inddysning eller decideret effekttab er mulige konsekvenser. Jeg kender til én Kreidler, som fik FOR lang slaglængde til en given cylinder, hvorved 83ccm ikke kunne klemmes over 12HK, selv ved 13.000rpm. Og 83ccm bør problemfrit levere 20HK ved det omdrejningstal!
Dérfor er jeg nysgerrig efter portningen.
