Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Jeg har efterhånden deltaget i mange knallertløb/ture, og jeg synes at der tit køres ret uforsvarligt af flere deltagere, og i dag var den gal igen. :shock: Et godt eksempel er når man køre op ad bakke i mod en uoverskulig bakketop, typisk køre de langsomste i højre side som de skal, men de bliver så straks overhalet af en masse andre utålmodige som er i stor fare for at blive ramt af modkørende trafik, hvis der lige pludselig kommer en modkørende bil eller andet over bakketoppen, og mange gange er vejen så smal så de bare ikke kan komme hurtig nok ind til siden, hvor der jo også er masser af andre knallerter.
Jeg synes der bør gøres noget, da jeg ikke har løst til at være den som skal samle vedkommende op fra vejen, som er blevet ramt af et andet køretøj, i dag gik det godt, og på Hvidsten kro turen var det meget tæt på at gå galt, men heldigvis skete det ikke. :shock: På et tidspunkt kan vi ikke blive ved med at være heldig mere. For vores egen skyld synes jeg at det er noget man skal tænke over, vi skulle jo gerne kunne blive ved med at køre den slags ellers så hyggelige køreture i vores flotte natur. :wink: Er der nogen som har gode ideer til hvordan vi får alle til at køre sikkert, så vi kan undgå alvorlige ulykker med sammenstød og lignende? :?:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af FS1originalen »

Helt enig Kim.
Dit indlæg burde læses æg alle der deltager i en fallestur.
Jeg har desværre ikke patentløsningen, men forstår ikke hvorfor det er så svært at tænke på egen sikkerhed...

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af claus olieklud »

hej kim... meget fint du gør opmærksom på problemet.

jeg tænker at det er den almindelige fornuft der mangler med de ting du nævner, jeg mener det burde give sig selv at man ikke ligger i en overhaling på vej imod en uoverskuelig bakketop, eller ved et sving hvor man ikke har oversigt.

hvis ellers de uskrevne regler som gælder ved knallertløb / fællesture overholdes burde der ikke kunne ske noget alvorligt ud over alm styrt eller andre på vejen som ikke respekterer reglerne for kørsel, og derved skaber en farlig situation.

klart de hurtige lige skal havde lov en gang imellem, men det skal være hvor der er plads til det.

faktisk syntes jeg der vises en rimelig god stil for de ture der kommer fra knallertforum`s side.

jeg tror man skulle begynde at nævne problemet med uønsket kørsel inden turen begynder, det kunne også stå ifm tilmelding til en tur.

nu ved jeg du kører enormt mange ture kim - du kunne jo ved tilmelding til turene betinge din tilmelding af der køres ordenligt... det er måske ikke så sjovt at være den eneste der siger sådan noget, men mon ikke man let kan få flere med på ideen, så er man jo ikke længere alene om at bekæmpe rådden kørsel.

i hvert fald tak for du gør opmærksom på problemet - en skal jo være den første til at nævne det.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af knallert »

vi har jo en regel om at langsomste..køre lige bag tur lederen..og resten bliver bagved. på knallert forum"s ture
.det virker perfekt...det er jo ikke et hastigheds løb..eller er det??

de ture uden kørsels leder har været noget rodet noget(odense turene)..hvor halvdelen køre mc knallereter..med enkelte mc knallerter er der ingen problem..men hvis de bliver mange på en tur..giver de uro og splittelse..derfor er jeg ikke meget for dem..vi er et knallert forum..ikke en mc klub..og folk har vel flere køretøjer..så de kan vælge at møde op på en moderat tunet knallert

man kunne til store løb..lave en godkendelse af køretøjerne. før turen.det er tit fuskerne som køre tosset..på udenlandske knallerter og mærkelige hjemmelavede ,køretøjer...
strynboen på test profil
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af kreidlerhansen »

Ulempen ved at kunne køre (relativt) stærkt er, at "man" som fører ofte bliver ret dårlig til at køre langsomt. Især hvis motoren er peppet nok til, at lave omdrejningstal grænser til ubrugelige.
Det gælder selvsagt ikke alle.

Jeg er selv skyldig deri og bestemt ikke alene. Med tiden er jeg blevet bedre til at sakke agterud fra feltet og indhente for fuld gas, når motoren (og tålmodigheden!) skal brændes ren.
Det er bedre end at høvle gennem feltet uden varsel, og så giver det mulighed for at holde øje med feltet samt kigge på maskinerne.


Det kræver ekstra forberedelse, men det er muligt at lave to grupper (langsom og hurtig), som sendes afsted med på forskellige tidspunkter.
Det gjorde vi til et Kreidlertræf for år tilbage, og det fungerede rigtig godt.
Det sværeste er at holde styr på timingen mellem grupperne, så evt. pitstops nås på ca. samme tidspunkt, men det er overkommeligt. Tidsforskellen mellem to grupper på hhv. max 50km/t og 80+ er beskeden.

Og jo, gu' bliver det et hastighedsløb for nogle. Det sker selv med lovlige knallerter, så vidt jeg har oplevet; Kampen mellem 32,3 og 32,4km/t er intens! :D

Hasarderede overhalinger med ringe overblik fatter jeg ikke, man begiver sig ud i. Det er teenage-kådhed i sin stiveste afskygning.


Jeg er lige så bekymret for den traditionsprægede indtagelse af alkohol under div. køreture. Uanset tophastighed og omfanget af knallertbølle-mentalitet.


Man kan stille regelsæt op og krydse fingre. Det hjælper som regel.
Dog ligger der en udfordring i at håndhæve regelsættet, idet turlederen skal have mod til at sende en eller flere hjem, i værste fald. Endda vel vidende, det kan skabe en dårlig stemning.
Skulle det blive nødvendigt, kræver det reel og synlig opbakning fra størstedelen af de resterende deltagere.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af Kim B S »

knallert skrev:vi har jo en regel om at langsomste..køre lige bag tur lederen..og resten bliver bagved. på knallert forum"s ture
.det virker perfekt...det er jo ikke et hastigheds løb..eller er det??

de ture uden kørsels leder har været noget rodet noget(odense turene)..hvor halvdelen køre mc knallereter..med enkelte mc knallerter er der ingen problem..men hvis de bliver mange på en tur..giver de uro og splittelse..derfor er jeg ikke meget for dem..vi er et knallert forum..ikke en mc klub..og folk har vel flere køretøjer..så de kan vælge at møde op på en moderat tunet knallert

man kunne til store løb..lave en godkendelse af køretøjerne. før turen.det er tit fuskerne som køre tosset..på udenlandske knallerter og mærkelige hjemmelavede ,køretøjer...
Hej Lars.
Du har faktisk ret i at der ikke har været de samme problemer, når vi har kørt tur i forbindelse med knallertforum. :(y) Jeg synes ikke det nødvendigvis er dem med MC-nummerplade som køre åndsvagt, dem var der så heller ikke nogen af på turen på Mors i går. Dem som kørte uforsvarligt var faktisk alle mulige forskellige, ung som gammel, mand som kvinde, og alle mulige katagorier af knallerter. :o
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af knallert »

ja tror du har ret..mc knallerterne køre pænt(de har jo også taget et mc kørekort)..og en masse teori og praksis..så det er ikke de store problemer med dem.
.bare man planlægger turen så de kan få lidt luft på retur /sidste part af turen..
det er mangefoldigheden af sjove folk..som giver både gode og mindre gode oplevelser..på de helt åbne ture
..folk på vores forum kender hinanden..og vi har respekt for hinanden..så derfor sker disse ting faktisk aldrig..på vores ture
strynboen på test profil
Brugeravatar
Poul-Erik A.
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2144
Tilmeldt: søn 21. okt 2007 10:20
Kontakt:

Re: Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af Poul-Erik A. »

Jeg synes også det godt, at Kim ta'r det op og jeg har "kigget" på mig selv og mener ikke jeg overhaler andre. Selv på Mors-turen fulgtes jeg med de 2 Yamaha'er, der fik problemer over de sidste par kilometer og kom i mål som den allersidste. :-)
M.v.h. Poul Erik A. "Selv det ringeste værktøj & instrumenter er bedre end slet ingen..."

Yamaha FS1 K SS 1974
Yamaha FS1 K SS 1974 (een ejer)
Yamaha FS1 DX 1977 (JT1 drejeventil + autolube + forsøgstun)
Yamaha FS1 K 1978 (Solgt)

VW Polo 6N 1997 (der har været omkring en karosserifagmand)

Honda Civic 1,5 1991

Puch Maxi K 1976 (overtaget fra sønnike)

BFC Stafette 1954 (under restaurering)

BM Terrier 425 1956 (4 cyl. benzintraktor)
Deutz D30 1960 (2 cyl. dieseltraktor)
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af Kim B S »

Poul-Erik A. skrev:Jeg synes også det godt, at Kim ta'r det op og jeg har "kigget" på mig selv og mener ikke jeg overhaler andre. Selv på Mors-turen fulgtes jeg med de 2 Yamaha'er, der fik problemer over de sidste par kilometer og kom i mål som den allersidste. :-)
Hej Poul-Erik.
Mange tak. :wink: og ja, du er bestemt en af dem som altid køre pænt og hensynsfuldt. :(y) Hvis jeg ser på mig selv, så kan jeg godt finde på at overhale, men kun hvor jeg har ordentlig plads og overblik. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af Kim B S »

Hej alle.
Det undre mig også at når man skal dreje til venstre, så er det som om at næsten alle tror at man skal ud til midterstriberne, eller ud i venstresporet, før man drejer. :roll:
Det er så absolut FORKERT! :!:
Man skal blive så langt til højre så muligt (precis som cykler), ind til der er fri bane, og der efter krydse vejen tværs over. Små Knallerter som vores kaldes, og Cykler har ikke noget at gøre i venstresporet eller lignende, og sådan har det faktisk været i al den tid jeg kan huske. :wink:
Jeg oplever meget tit at jeg selv er den eneste som overholder den regel, det virker meget dumt. :(n) og dem som køre ude på midten af vejen eller i venstresporet er meget i vejen for den øvrige trafik. :roll:
Jeg har endda oplevet mange gange at der er nogen som trækker ud i et venstrespor, selv om der køres på cykelsti. :(n) Det gentar sig blandt andet hvert eneste år på Hvidsten Kro turen, når vi i Mariager drejer til venstre over til havnen. :roll:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af juhl-drengen »

Kim B S skrev:Hej alle.
Det undre mig også at når man skal dreje til venstre, så er det som om at næsten alle tror at man skal ud til midterstriberne, eller ud i venstresporet, før man drejer. :roll:
Det er så absolut FORKERT! :!:
Man skal blive så langt til højre så muligt (precis som cykler), ind til der er fri bane, og der efter krydse vejen tværs over. Små Knallerter som vores kaldes, og Cykler har ikke noget at gøre i venstresporet eller lignende, og sådan har det faktisk været i al den tid jeg kan huske. :wink:
Jeg oplever meget tit at jeg selv er den eneste som overholder den regel, det virker meget dumt. :(n) og dem som køre ude på midten af vejen eller i venstresporet er meget i vejen for den øvrige trafik. :roll:
Jeg har endda oplevet mange gange at der er nogen som trækker ud i et venstrespor, selv om der køres på cykelsti. :(n) Det gentar sig blandt andet hvert eneste år på Hvidsten Kro turen, når vi i Mariager drejer til venstre over til havnen. :roll:
Hilsen Kim.

Nu er den gennemsnitlige veteran knallert kører i en alder hvor de i en del år har kørt bil (hvilket nok medbringer en del dårlige vaner ift. det også er ved at være en del år siden de lærte at køre knallert men ikke har brugt det i mellemtiden)

Ikke at det er en undskyldning men finder det bare som en mulig forklaring på problemets oprindelse.. :(n)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af kreidlerhansen »

Eller ren og skær ligegyldighed, måske netop ansporet af, man har kørt bil i mange år og mener at have styr på det.

Det koster formentlig en bøde, uanset hvor erfaren en trafikant, man er. Og det kan sikkert tolkes som "uforsvarlig kørsel", hvilket kan koste førerretten til lille knallert.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af Allan M »

Knallert og cykel må gerne foretage "blødt" venstresving i kryds, herunder lyskryds. De behøver ikke køre kant/kant eller "lige-over" eller hvad vi nu skal kalde det. :)

At cykler og knallerter iøvrigt skal føres så langt til højre, som muligt, er korrekt. Og først når der er fri bane foretager man svinget, så man ikke ligger og flagrer ved en midterstribe med 30 km/t.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Trafik-sikkerhed eller mangel på samme ved Knallertløb/ture.

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg er helt enig med allan - jeg husker tydeligt min knallertkørelærer fortælle at man faktisk bare behøver et grønt lys for at svinge til venstre i et lyskryds, dette gælder for såvel cykel som knallert, om end det kan være både uklogt og farligt.

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"