12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf Kim B S » fre 15. apr 2016 15:31

Kim B S skrev:
Kim B S skrev:
Morten - Webmaster skrev:Hej Kim. Hørte ikke telefonen og da jeg ringede tilbage var du uden for dækning.


Hej Morten.
Skal jeg ikke bare prøve at ringe i morgen eftermiddag? :?: :wink:
Hilsen Kim.


Hej Morten.
Jeg forsøgte at ringe i eftermiddags, men fik kun telefonsvaren, senere havde jeg desværre ikke tid. :whew Men i morgen skal jeg besøge Niels Tvede i Hvidsten, som skruer rigtig meget i Yamaha, han vil prøve at hjælpe med at fejlfinde. :wink: Der er nemlig noget der tyder på at flere af problemerne stammer fra ledninger i lygtehuset som er løse eller helt gået fra hinanden i stikkene. :wink:

Jeg skriver her når Niels har kikket på min Yamaha, og jeg forhåbentlig ved mere om det. :wink:

Hilsen Kim.


Hej alle.
Ja. så har jeg været ude ved Niels, og løgtehuset er gået efter for fejl. Det betød at jeg fik lys i mit speedometer, og der kom også lys i frigearslampen. :wink: Det hjalp dog ikke på min tændingslås, så den har muligvis en defekt.

Yamahaen klarede ellers turen begge veje (ca. 20 km hver vej) Rigtig fint. Den køre dejligt jævnt med den nye tænding, og klager sig ikke fordi den skal køre op af en stejl bakke. :(y)

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf Kim B S » lør 16. apr 2016 21:10

Hej Claus eller øvrige.
Angående min nye omdrejningstæller, på min Yamaha med 12 volt! :wink: Skal man bruge samme finsikring til omdrejningstælleren som når man har 6 volt? :?: eller er det en anden? :?:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf juhl-drengen » lør 16. apr 2016 21:29

Du skal beregne ud fra hvor mange watt dit el system suger F.EKS:

Total watt antal 63w(eksempel) volt 6 eller 12v
6v= 63w/6v = 10,5A * 1,5(for en 50% overbelastning) = 15,8A
12v = 63w/12v = 5,3A * 1,5 = 7,9A

Så ud fra det vil jeg mene din fin sikring skal være halvt så stor som før
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6592
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf Morten - Webmaster » lør 16. apr 2016 21:49

Kim, ring lige når du står med yamahaen og et 20 cm stykke ledning, af-isoleret i begge ender. jeg har en idé om hvad der kan være galt.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Yamaha FS1 DX '78 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2110
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf claus olieklud » lør 16. apr 2016 21:58

hejsa... Juhl: du har ganske ret, men det er sådan at den finsikring til omdrejningstælleren sidder på impulsledningen og er kun på 100 ma (0,1a)
den skal såment bare forblive som std uanset tændingen nu er elektronisk... desuden vil omdrejningstælleren fortsat køre ca 6 volt, vi snyder den bare med en zenerdiode som i praksis vil ca halvere spændingen.

selve forsyningsstrømmen til en Yamaha omdrejningstæller er ikke sikret med en sikring, altså udover den ene fælles sikring som sidder ved batteriet.

groft sagt er sikringer også ligegyldige såfremt der ellers er orden i tingene - sikringer sidder for at forhindre brand / nedsmeltet ledningsnet ifm fejl.

den sikring / sikringsholder der normalt bruges til Yamaha omdrejningstæller er dybest set noget løst skrammel - enhver anden svævende sikringsholder til glassikring er bedre.

hilsen olieklud

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf juhl-drengen » lør 16. apr 2016 22:28

claus olieklud skrev:hejsa... Juhl: du har ganske ret, men det er sådan at den finsikring til omdrejningstælleren sidder på impulsledningen og er kun på 100 ma (0,1a)
den skal såment bare forblive som std uanset tændingen nu er elektronisk... desuden vil omdrejningstælleren fortsat køre ca 6 volt, vi snyder den bare med en zenerdiode som i praksis vil ca halvere spændingen.

selve forsyningsstrømmen til en Yamaha omdrejningstæller er ikke sikret med en sikring, altså udover den ene fælles sikring som sidder ved batteriet.

groft sagt er sikringer også ligegyldige såfremt der ellers er orden i tingene - sikringer sidder for at forhindre brand / nedsmeltet ledningsnet ifm fejl.

den sikring / sikringsholder der normalt bruges til Yamaha omdrejningstæller er dybest set noget løst skrammel - enhver anden svævende sikringsholder til glassikring er bedre.

hilsen olieklud



My bad! Tænkte ikke lige dybere over den end jeg lige gjorde :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf Kim B S » søn 17. apr 2016 00:43

Hej Claus.
Så vil jeg sørge for at der kommer en standard-finsikring med sammen med omdrejningstælleren, når vi ses til Strynø-træffet.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2110
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf claus olieklud » søn 17. apr 2016 22:02

hejsa... så har jeg lavet en dims til dig kim.

kort fortalt: en diode leder strøm i den ene retning, men spærrer i den anden - en zenerdiode gør det samme, men begynder også at lede strøm i spærre retningen når spændingen overstiger zenerdiodens påtrykte zenerværdi, det er dog kun den del af spændingen som overstiger zenerværdien som slipper igennem.

egenligt kunne man nøjes med kun en zenerdiode, men jeg har valgt at bruge 2 stk modsat rettet i serie - det gør at den samlede enhed virker ens uanset hvilken vej man vender den.

jeg har valgt at bruge zenerdioder på 5,6 volt, de kan klare op til 1 amp i strøm, dog max 5 watt effektafsættelse ifm normal køling på print...
derfor bliver regnestykket for de 2 modsat rettede zenerdioder i serie 5,6 volt zenereffekt + ca 0,7 volt spændingstab på den ledende, altså i alt en reduktion i spænding på ca 6,3 volt... hvis vi antager at et 12 volt batteri har en hvilespænding på 12,5-12,8 volt, ja så vil omdrejningstælleren blive forsynet med 6,2-6,5 volt - under kørsel når generatoren lader på batteriet vil spændingen stige tilsvarende, i praksis kan man sige omdrejningstælleren vil blive forsynet fra godt 6 volt til knapt 8 volt afhængig af omdrejningstal og forbrug.

ved at lave en spændingsbegrænser der er et nummer mere kompliceret og med 3 ledninger på, kan man opnå 100 % spændingstabilitet uanset batterispænding, men det er komplet unødvendigt - derfor denne simple løsning.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
IMAG0108.jpg
find zenerdioder med den rette værdi
IMAG0108.jpg (311.94 KiB) Vist 2587 gange
IMAG0110.jpg
find ud af hvordan de skal samles
IMAG0110.jpg (294.69 KiB) Vist 2587 gange
IMAG0111.jpg
lodde sammen, krympeflex & stik
IMAG0111.jpg (325.25 KiB) Vist 2587 gange
IMAG0112.jpg
afprøvning med 12 volt batteri og lille pære
IMAG0112.jpg (279.2 KiB) Vist 2587 gange
IMAG0113.jpg
lille snild spændingsbegrænser til brug for Yamaha omdrejningstæller ifm 12 volt system - skydes ind imellem originalt ledningsnet og omdrejningstæller ved hjælp af 4 mm han/hun stik som originalt
IMAG0113.jpg (343.59 KiB) Vist 2587 gange

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf Kim B S » søn 17. apr 2016 23:31

Hej Claus.
Du skal have mange tak for hjælpen, det ser ud som en smart løsning og fylder ikke alverden. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1095
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf knallert » man 18. apr 2016 20:31

claus..hvad hedeer dit batteri..er det8 eller 10 ah..jeg overvejer et til min batteri boremaskine...save toppen af boremaskine batteriet ud og lime det oven på batteriet,,,så det kobles på boremaskinen som det orginale batt..og laderen kan bruges fra boremaskinen...
strynboen på test profil

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2110
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf claus olieklud » tirs 19. apr 2016 06:24

lars: det er såment bare et 4 ah batteri - det er gammelt og kommer fra et skrottet elektrisk løbehjul hvor der sad sådan 2 stk batterier i serie ( 24 volt ) det er nok 12 år siden jeg skrottede løbehjulet, så batteriet er måske 15 år gammelt nu, tror det må havde været en god kvalitet da det stadig virker godt - har brugt det til 1000 forskellige ting som strømforsyning.

hilsen olieklud

Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1095
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf knallert » tirs 19. apr 2016 20:52

jeg har også et par 7 ah 12 volt..fra en4 hj scooter4..de vil ikke dø de forseglede batterier.
.jeg har et til test på værkstedet..og 2 på ungernes atv..de holder strøm hele vinteren..og starter atv uden opladening..
strynboen på test profil

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2110
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf claus olieklud » man 23. maj 2016 07:30

bringer lige tråden op igen.

kim bs: husk at skaffe 12 volt pære til dine instrumenter, de bør være med så lav watt som mulig, gerne kun 2 eller 3 watt, alternativt 4 eller 5 watt... vær lige opmærksom på at det sikkert ikke er samme pæretype der benyttes i omdrejningstæller/speedometer - den ene er nok ba9s, men den anden er sikkert sådan en model der er uden fatning, hvor glasset er klemt fladt der hvor pæren monteres - begge pære SKAL være 12 volt og ens i watt styrke.

hvis du har lyst kan du få sådan at der er lys i instrumenterne bare der er tænding på, men uden tændt forlys... sådan har jeg det fordi det ser så sejt ud om aftenen når man lige sætter tænding til - dit system kan sagtens trække det, min kan endda trække det med original 6 volt system.

så forbered lige de pærer så vi kan få systemet lavet ordenligt når vi alligevel skal havde åbnet forlygten.

husk en Yamaha er en knallert, men man føler det er en motorcykel.

hilsen olieklud

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf Kim B S » man 23. maj 2016 09:44

Hej Claus.
12 volts pære i instrumenter er monteret, der fulgte nemlig 12 volts pære med til både forlys, baglys, blinklys og instrumentlys også til omdrejningstælleren, foruden et 12 volts dythorn. :wink: Alle pære passer i de eksisterende fatninger og giver en passende lysstyrke, så jeg går ud fra at det er i orden. :wink: Jeg har i øvrigt også anskaffet sikringsholder med 2 finsikringer til omdrejningstælleren. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2110
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf claus olieklud » tirs 24. maj 2016 08:05

ok kim... jeg nævner det bare fordi mit instrumentsæt bruger forskellige instrumentlys pære ( det er mit speedometer som bruger pære uden fatning ) selvom sættet er købt samlet.

ja det er ikke sådan når man bruger uoriginalt - jeg er nu alligevel glad for mit sæt som virker perfekt - faktisk er mit speedometer 100 % retvisende, det kræver bare at det benyttes på 18" hjul.

hilsen olieklud

Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5580
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlægaf Kim B S » tirs 24. maj 2016 08:33

Hej Claus.
Jeg køre med et original crom-speedometer sammen med omdrejningstælleren, det er måske det som gør forskellen. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Køretøjer
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som jeg samler dele til i øjeblikket.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Yamaha SA Passola. Sort Årg. 1980.
VW Golf 2 1,8 GT. Årg. 1989. Dagligbil.


Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 11 gæster