Én stempelring

Generel knallert diskussion på tværs af mærker, tips og tricks, spørgsmål, lakering, polering, forsikring og meget mere.
Besvar
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Én stempelring

Indlæg af ølhunden »

Sker der noget ved at køre med én stempelring, når stemplet et beregnet til to? Har hørt noget med at smøre olien fra benzinen sidder og smøre i mellem ringene og at man derved fjerner smøreevnen... Hvad er jeres erfaringer?
På forhånd tak ☺
martin79
Junior knallert
Indlæg: 28
Tilmeldt: lør 12. mar 2016 20:00
Kontakt:

Re: Én stempelring

Indlæg af martin79 »

Hej. Tror det er en dårlig ide. Tænker du mister kompression, der er er en grund til der er 2 ringe
Det skal køres væk :)
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Én stempelring

Indlæg af knallert »

det er oftest en L stempel ring..på en rings stempler..den bruger kompresionen til at presse ringen ekstra ud mod cylenderen..så der kommer ekstra tætning..som kompensere for en ring
..så du kan ikke bare bruge en normal stempel ring..det er også et spørgsmål om køling...stempel ringene overføre varme fra stemplet til køleribberne...så uden dem brænder stemplet op..udover at motoren starter og køre dårligt
strynboen på test profil
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Én stempelring

Indlæg af Allan M »

Der er indimellem nogle, som har gjort det. Også på højtydende motorer. Det er og bliver dog en "fuskerløsning" for at spare friktion. Og uden at vide det store om det, så tror jeg, at den sparede friktion max giver 0,000000000000000000000001 HK som hurtigt blive anulleret af dårligere tætning når ringen bliver slidt.

Spørger du om den sådan set godt kan køre med kun én ring, så er svaret "JA"
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Én stempelring

Indlæg af claus olieklud »

hej... tja min ene racer kører da med et stempel som kun er beregnet til en alm type stempelring, det er et let stempel på 45 mm uden huller i skørtet - jeg bruger stemplet i en jerncylinder og der er meget fin tætning imellem stempel og cylinder.

jeg ville dog ikke kunne finde på kun at bruge en stempelring hvis der er spor til 2 stempelringe - det ville se så forkert ud at jeg ville sove dårligt om natten.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Én stempelring

Indlæg af kreidlerhansen »

Ring nr. 2 har følgende funktioner:

Bevaring af kompression ved øget slid.
Man kan nemmere halte hjem med en knækket ring, når den anden er intakt.
Den har gavnlig virkning på effekten ved lave omdrejninger.


I en perfekt verden er nr. 2 reelt overflødig. Jeg har kørt med stempler, som kun har én ring i årevis på Kreidleren; Meget få med L-ring, som jeg har et anstrengt forhold til pga. mine breeeede porte. :-)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
ølhunden
Junior knallert
Indlæg: 43
Tilmeldt: ons 10. jun 2015 21:51
Kontakt:

Re: Én stempelring

Indlæg af ølhunden »

Pas formen er ultra god mellem cylinder og stempel, men jeg kan selvfølgelig godt se at det bliver noget klyt når der kommer slitage ind i billedet... Det er en jerncylinder 44,5 med tilhørende stempel fra Benny. Claus - har du bøvlet med modificeret membran på din racer?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Én stempelring

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... næ jeg bruger original membran på alle mine yamahaèr, membranstoppet er også kun vinklet som originalt.
jeg har aldrig prøvet andet, i mine yngre dage bukkede jeg membranstoppet lidt extra ud i den tro at man forøgede flowet, men det er jeg gået bort fra igen da det ødelægger membranbladet.

hilsen olieklud
Besvar

Tilbage til "Knallertsnak"