12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af Kim B S »

Kim B S skrev:
Kim B S skrev:
Morten - Webmaster skrev:Hej Kim. Hørte ikke telefonen og da jeg ringede tilbage var du uden for dækning.
Hej Morten.
Skal jeg ikke bare prøve at ringe i morgen eftermiddag? :?: :wink:
Hilsen Kim.
Hej Morten.
Jeg forsøgte at ringe i eftermiddags, men fik kun telefonsvaren, senere havde jeg desværre ikke tid. :whew Men i morgen skal jeg besøge Niels Tvede i Hvidsten, som skruer rigtig meget i Yamaha, han vil prøve at hjælpe med at fejlfinde. :wink: Der er nemlig noget der tyder på at flere af problemerne stammer fra ledninger i lygtehuset som er løse eller helt gået fra hinanden i stikkene. :wink:

Jeg skriver her når Niels har kikket på min Yamaha, og jeg forhåbentlig ved mere om det. :wink:

Hilsen Kim.
Hej alle.
Ja. så har jeg været ude ved Niels, og løgtehuset er gået efter for fejl. Det betød at jeg fik lys i mit speedometer, og der kom også lys i frigearslampen. :wink: Det hjalp dog ikke på min tændingslås, så den har muligvis en defekt.

Yamahaen klarede ellers turen begge veje (ca. 20 km hver vej) Rigtig fint. Den køre dejligt jævnt med den nye tænding, og klager sig ikke fordi den skal køre op af en stejl bakke. :(y)

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af Kim B S »

Hej Claus eller øvrige.
Angående min nye omdrejningstæller, på min Yamaha med 12 volt! :wink: Skal man bruge samme finsikring til omdrejningstælleren som når man har 6 volt? :?: eller er det en anden? :?:

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af juhl-drengen »

Du skal beregne ud fra hvor mange watt dit el system suger F.EKS:

Total watt antal 63w(eksempel) volt 6 eller 12v
6v= 63w/6v = 10,5A * 1,5(for en 50% overbelastning) = 15,8A
12v = 63w/12v = 5,3A * 1,5 = 7,9A

Så ud fra det vil jeg mene din fin sikring skal være halvt så stor som før
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af Morten - Webmaster »

Kim, ring lige når du står med yamahaen og et 20 cm stykke ledning, af-isoleret i begge ender. jeg har en idé om hvad der kan være galt.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... Juhl: du har ganske ret, men det er sådan at den finsikring til omdrejningstælleren sidder på impulsledningen og er kun på 100 ma (0,1a)
den skal såment bare forblive som std uanset tændingen nu er elektronisk... desuden vil omdrejningstælleren fortsat køre ca 6 volt, vi snyder den bare med en zenerdiode som i praksis vil ca halvere spændingen.

selve forsyningsstrømmen til en Yamaha omdrejningstæller er ikke sikret med en sikring, altså udover den ene fælles sikring som sidder ved batteriet.

groft sagt er sikringer også ligegyldige såfremt der ellers er orden i tingene - sikringer sidder for at forhindre brand / nedsmeltet ledningsnet ifm fejl.

den sikring / sikringsholder der normalt bruges til Yamaha omdrejningstæller er dybest set noget løst skrammel - enhver anden svævende sikringsholder til glassikring er bedre.

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af juhl-drengen »

claus olieklud skrev:hejsa... Juhl: du har ganske ret, men det er sådan at den finsikring til omdrejningstælleren sidder på impulsledningen og er kun på 100 ma (0,1a)
den skal såment bare forblive som std uanset tændingen nu er elektronisk... desuden vil omdrejningstælleren fortsat køre ca 6 volt, vi snyder den bare med en zenerdiode som i praksis vil ca halvere spændingen.

selve forsyningsstrømmen til en Yamaha omdrejningstæller er ikke sikret med en sikring, altså udover den ene fælles sikring som sidder ved batteriet.

groft sagt er sikringer også ligegyldige såfremt der ellers er orden i tingene - sikringer sidder for at forhindre brand / nedsmeltet ledningsnet ifm fejl.

den sikring / sikringsholder der normalt bruges til Yamaha omdrejningstæller er dybest set noget løst skrammel - enhver anden svævende sikringsholder til glassikring er bedre.

hilsen olieklud

My bad! Tænkte ikke lige dybere over den end jeg lige gjorde :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af Kim B S »

Hej Claus.
Så vil jeg sørge for at der kommer en standard-finsikring med sammen med omdrejningstælleren, når vi ses til Strynø-træffet.
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... så har jeg lavet en dims til dig kim.

kort fortalt: en diode leder strøm i den ene retning, men spærrer i den anden - en zenerdiode gør det samme, men begynder også at lede strøm i spærre retningen når spændingen overstiger zenerdiodens påtrykte zenerværdi, det er dog kun den del af spændingen som overstiger zenerværdien som slipper igennem.

egenligt kunne man nøjes med kun en zenerdiode, men jeg har valgt at bruge 2 stk modsat rettet i serie - det gør at den samlede enhed virker ens uanset hvilken vej man vender den.

jeg har valgt at bruge zenerdioder på 5,6 volt, de kan klare op til 1 amp i strøm, dog max 5 watt effektafsættelse ifm normal køling på print...
derfor bliver regnestykket for de 2 modsat rettede zenerdioder i serie 5,6 volt zenereffekt + ca 0,7 volt spændingstab på den ledende, altså i alt en reduktion i spænding på ca 6,3 volt... hvis vi antager at et 12 volt batteri har en hvilespænding på 12,5-12,8 volt, ja så vil omdrejningstælleren blive forsynet med 6,2-6,5 volt - under kørsel når generatoren lader på batteriet vil spændingen stige tilsvarende, i praksis kan man sige omdrejningstælleren vil blive forsynet fra godt 6 volt til knapt 8 volt afhængig af omdrejningstal og forbrug.

ved at lave en spændingsbegrænser der er et nummer mere kompliceret og med 3 ledninger på, kan man opnå 100 % spændingstabilitet uanset batterispænding, men det er komplet unødvendigt - derfor denne simple løsning.

hilsen olieklud
Vedhæftede filer
find zenerdioder med den rette værdi
find zenerdioder med den rette værdi
IMAG0108.jpg (311.94 KiB) Vist 14811 gange
find ud af hvordan de skal samles
find ud af hvordan de skal samles
IMAG0110.jpg (294.69 KiB) Vist 14811 gange
lodde sammen, krympeflex & stik
lodde sammen, krympeflex & stik
IMAG0111.jpg (325.25 KiB) Vist 14811 gange
afprøvning med 12 volt batteri og lille pære
afprøvning med 12 volt batteri og lille pære
IMAG0112.jpg (279.2 KiB) Vist 14811 gange
lille snild spændingsbegrænser til brug for Yamaha omdrejningstæller ifm 12 volt system - skydes ind imellem originalt ledningsnet og omdrejningstæller ved hjælp af 4 mm han/hun stik som originalt
lille snild spændingsbegrænser til brug for Yamaha omdrejningstæller ifm 12 volt system - skydes ind imellem originalt ledningsnet og omdrejningstæller ved hjælp af 4 mm han/hun stik som originalt
IMAG0113.jpg (343.59 KiB) Vist 14811 gange
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af Kim B S »

Hej Claus.
Du skal have mange tak for hjælpen, det ser ud som en smart løsning og fylder ikke alverden. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af knallert »

claus..hvad hedeer dit batteri..er det8 eller 10 ah..jeg overvejer et til min batteri boremaskine...save toppen af boremaskine batteriet ud og lime det oven på batteriet,,,så det kobles på boremaskinen som det orginale batt..og laderen kan bruges fra boremaskinen...
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af claus olieklud »

lars: det er såment bare et 4 ah batteri - det er gammelt og kommer fra et skrottet elektrisk løbehjul hvor der sad sådan 2 stk batterier i serie ( 24 volt ) det er nok 12 år siden jeg skrottede løbehjulet, så batteriet er måske 15 år gammelt nu, tror det må havde været en god kvalitet da det stadig virker godt - har brugt det til 1000 forskellige ting som strømforsyning.

hilsen olieklud
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af knallert »

jeg har også et par 7 ah 12 volt..fra en4 hj scooter4..de vil ikke dø de forseglede batterier.
.jeg har et til test på værkstedet..og 2 på ungernes atv..de holder strøm hele vinteren..og starter atv uden opladening..
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af claus olieklud »

bringer lige tråden op igen.

kim bs: husk at skaffe 12 volt pære til dine instrumenter, de bør være med så lav watt som mulig, gerne kun 2 eller 3 watt, alternativt 4 eller 5 watt... vær lige opmærksom på at det sikkert ikke er samme pæretype der benyttes i omdrejningstæller/speedometer - den ene er nok ba9s, men den anden er sikkert sådan en model der er uden fatning, hvor glasset er klemt fladt der hvor pæren monteres - begge pære SKAL være 12 volt og ens i watt styrke.

hvis du har lyst kan du få sådan at der er lys i instrumenterne bare der er tænding på, men uden tændt forlys... sådan har jeg det fordi det ser så sejt ud om aftenen når man lige sætter tænding til - dit system kan sagtens trække det, min kan endda trække det med original 6 volt system.

så forbered lige de pærer så vi kan få systemet lavet ordenligt når vi alligevel skal havde åbnet forlygten.

husk en Yamaha er en knallert, men man føler det er en motorcykel.

hilsen olieklud
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af Kim B S »

Hej Claus.
12 volts pære i instrumenter er monteret, der fulgte nemlig 12 volts pære med til både forlys, baglys, blinklys og instrumentlys også til omdrejningstælleren, foruden et 12 volts dythorn. :wink: Alle pære passer i de eksisterende fatninger og giver en passende lysstyrke, så jeg går ud fra at det er i orden. :wink: Jeg har i øvrigt også anskaffet sikringsholder med 2 finsikringer til omdrejningstælleren. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af claus olieklud »

ok kim... jeg nævner det bare fordi mit instrumentsæt bruger forskellige instrumentlys pære ( det er mit speedometer som bruger pære uden fatning ) selvom sættet er købt samlet.

ja det er ikke sådan når man bruger uoriginalt - jeg er nu alligevel glad for mit sæt som virker perfekt - faktisk er mit speedometer 100 % retvisende, det kræver bare at det benyttes på 18" hjul.

hilsen olieklud
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af Kim B S »

Hej Claus.
Jeg køre med et original crom-speedometer sammen med omdrejningstælleren, det er måske det som gør forskellen. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Brugeravatar
David W-H
Helt ny i flokken
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 5. jul 2021 02:28
Kontakt:

Re: 12 volt tænding fra YamahaFS1.dk

Indlæg af David W-H »

claus olieklud skrev: søn 3. jan 2016 09:49 hejsa... ja der er nok mange der bliver glad for det nye tændingsanlæg - jeg kunne godt selv finde på at prøve det, mest pga. den noget stærkere lysspole, og så er det da også meget fedt med platinløst tænding - der vil unægtelig være en meget kraftigere gnist, desuden kan det træffe at give lidt topeffekt på en tunet Yamaha med mange omdrejninger, idet tændingen altid vil kunne følge nøjagtig med.

ang. kim`s spørgsmål ang. omdrejningstæller: jeg vil mene at man sagtens kan bruge sådan en omdrejningstæller som vi er vant til på det nye tændingsanlæg, dog skal der ændres lidt på omdrejningstællerens forsyningsspænding da den kræver 6 - 7 volt.
det kan meget simpelt lade sig gøre på flere måder... den mest enkle ville såment blot være en passende formodstand - man kunne også bruge en zener-diode i stedet for en formodstand, dette kunne måske være en fordel for at sikre en stabil spænding idet elektronikken i omdrejningstælleren sandsyneligvis har et højere forbrug ved stort udslag ift. lille udslag.
omdrejningstællerens impulsledning skal bare være forbundet til det fixpunktet på tændspolens primærside, altså nøjagtig ligesom det er ved brug på den originale tænding.
pæren til instumentlys udskiftes selvfølgelig til 12 volt ganske ligesom man også gør med speedometerlyset & frigearslampe.

ja vi må fortælle benny om zenerdiodens geniale egenskaber som spændinsbegrænser ifm. småstrømme - sådan en kunne han jo godt sælge indstøbt i plast med 2 ledninger på... jeg vil gerne være behjælpelig med designet og afprøvning, bare send et komplet 12 volt tændingsanlæg, så bruger jeg min egen omdrejningstæller som forsøgskanin. he he

hilsen olieklud
Hej Claus, sidder her og prøver at forstå det du skriver vedr omdrejningstæller, har købt det der lækre 12v anlæg ved Benny og har omdrejningstæller fra THassan på, har også købt den regulator Benny sælger så tælleren kun får 6v via den brune ledning i forlygten, så langt er jeg med, til gengæld kniber det mig at fange det med den hvide ledning og impulsen, når jeg kigger på diagrammet over det originale net til 6v, bliver rød ( som kommer fra batteri/tænding ) til hvid efter ensretteren, og denne hvide var jo den man skulle sætte en finsikring på og så til tællerens impulsledning, men på 12v anlægget er ensretteren væk og den hvide ikke længere aktiv da denne skal gemmes væk ifølge monteringsvejledningen der følger med... og her rækker min forstand så ikke længere :oops: min "fornuft" siger mig at jeg ikke bare kan sætte den hvide ind direkte på den røde, så kommer der vel 12v op igennem den, og til sidst ind i tælleren hvilket jeg ikke tænker er godt, skal der noget imellem på impulsen også så den kun er max 6v, eller misforstår jeg totalt det hele :shock:
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"