Hej allesammen.
Jeg har et problem med at min motor er utæt ved koblingspinden, gearakslen og ved fortandhjulet. Jeg har prøvet at skifte simmeringe flere gange men uden held. Det må jo næsten være fordi "hullerne" er for store til simmeringene. Er der nogen der har en fiks ide til hvad jeg kan gøre for at få det tæt??
Motor utæt ved koblingspind, gearaksel og ved fortandhjul.
Re: Motor utæt ved koblingspind, gearaksel og ved fortandhjul.
Hej Kris.
Jeg har tidligere haft samme problem, men har løst det ved at smøre flydene pakning på pakdåserne, før de monteres, så mine pakdåser har nu alle holdt tæt de sidste 800 kilometer. Så nu tror jeg på at det holder længe endnu. Jeg håber at det også kan løkkedes for dig.
PS. Det er vigtigt at du har pakdåser i en god kvalitet hvor der er fjeder indbygget, fjederen mangler tit i den lille ved koblingspinden, hvis det er fra et sæt af de billigste pakdåser.
Hilsen Kim.
Jeg har tidligere haft samme problem, men har løst det ved at smøre flydene pakning på pakdåserne, før de monteres, så mine pakdåser har nu alle holdt tæt de sidste 800 kilometer. Så nu tror jeg på at det holder længe endnu. Jeg håber at det også kan løkkedes for dig.
PS. Det er vigtigt at du har pakdåser i en god kvalitet hvor der er fjeder indbygget, fjederen mangler tit i den lille ved koblingspinden, hvis det er fra et sæt af de billigste pakdåser.
Hilsen Kim.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Re: Motor utæt ved koblingspind, gearaksel og ved fortandhjul.
Hej Kim, mange tak for svar.
Jeg må prøve og se om jeg kan få det tæt med noget flydende pakning. Jeg køber for det meste dele inde på Yamahafs1.dk så kvaliteten er god.
Rigtig god weekend.
Hilsen Kris.
Jeg må prøve og se om jeg kan få det tæt med noget flydende pakning. Jeg køber for det meste dele inde på Yamahafs1.dk så kvaliteten er god.
Rigtig god weekend.
Hilsen Kris.
Re: Motor utæt ved koblingspind, gearaksel og ved fortandhjul.
På de omtalte utætte steder bruger jeg altid originale simmerringe (pakdåser).
Utæthederne kan også skyldes overfladen på metaldelene. Check dem også. En ny koblingspind er altid godt. Nogle gange kan den vendes, hvis dette ikke er gjort tidligere.
Bøsningen ved kædehjulet er let at skifte/tage ud.
Gearskifteakslen er skraks værre.
Utæthederne kan også skyldes overfladen på metaldelene. Check dem også. En ny koblingspind er altid godt. Nogle gange kan den vendes, hvis dette ikke er gjort tidligere.
Bøsningen ved kædehjulet er let at skifte/tage ud.
Gearskifteakslen er skraks værre.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Motor utæt ved koblingspind, gearaksel og ved fortandhjul.
Ofte pisser de olie ud ved koblingspinden fordi bøsningen i blokken, og enden af gearakslen er slidt, så wobbler koblingspinden så meget at simmeringen ikke kan holde tæt. Det er der selvfølgelig råd for ved at skifte bøsning og aksel.
Hullet i venstre blok hvor gearskifteaksel kommer ud er også tit slidt så meget oval at aksel kan gi sig så meget at simmeringen ikke kan holde tæt.
Hullet i venstre blok hvor gearskifteaksel kommer ud er også tit slidt så meget oval at aksel kan gi sig så meget at simmeringen ikke kan holde tæt.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
-
- Junior knallert
- Indlæg: 53
- Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
- Kontakt:
Re: Motor utæt ved koblingspind, gearaksel og ved fortandhjul.
Hej
Jeg har erfaret at selve koblingspinden bliver slidt lige hvor pakdåsen / zimmerringen tætner omkring pinden, så en ny pind og pakdåse har hjulpet mig her. Hvad ang. tandhjuls akslen, her skiftede jeg får år tilbage på min gamle Yamaha flere gange bøsningen og pakdåse, men den blev ved og lække olie her, så fandt jeg ud af problemet, og det opstod bag bøsningen ind mod lejet da den kun står her metal mod metal i olie fyldt område da lejet jo er åben ud mod pakdåse og bøsningen, og her imellem kunne der sive olie ned imellem leje -inderringen og bøsningen og ud langs akslen, og ud ved strålerne ved tandhjulet, det var slet ikke pakdåsen ned mod bøsningen som jeg blev ved og tro der var problem stedet, jeg lagde en lille tynd paknings –kobberskive ind mellem lejet og bøsningen passende over akslen, og vupti den var helt tæt efterfølgende .
Mvh Yamaha1977
Jeg har erfaret at selve koblingspinden bliver slidt lige hvor pakdåsen / zimmerringen tætner omkring pinden, så en ny pind og pakdåse har hjulpet mig her. Hvad ang. tandhjuls akslen, her skiftede jeg får år tilbage på min gamle Yamaha flere gange bøsningen og pakdåse, men den blev ved og lække olie her, så fandt jeg ud af problemet, og det opstod bag bøsningen ind mod lejet da den kun står her metal mod metal i olie fyldt område da lejet jo er åben ud mod pakdåse og bøsningen, og her imellem kunne der sive olie ned imellem leje -inderringen og bøsningen og ud langs akslen, og ud ved strålerne ved tandhjulet, det var slet ikke pakdåsen ned mod bøsningen som jeg blev ved og tro der var problem stedet, jeg lagde en lille tynd paknings –kobberskive ind mellem lejet og bøsningen passende over akslen, og vupti den var helt tæt efterfølgende .
Mvh Yamaha1977
Re: Motor utæt ved koblingspind, gearaksel og ved fortandhjul.
en smule flydene pakning på afstands bøs/tandhjul..giver lige den ekstra tætning. ved fortandhjulet.så det ikke siver bag om ud....hvis svinghjuls dækslet ikke har de 2 styre rør/bøs..som giver total sentering/styring/placering af dækslet..kan tryk koblings pinden blive lidt ud af sentering..det kan give hyle lyde og utætheder..så thek for disse styre bøs
som de andre er inde på..køb nogle kvalitets simmeringe..hvis de billige ikke rigtig tætner..men oftest er det slitage inde bagved,,som giver løse aksler..og for meget bevægelse til at simmeringen kan tætne..glide lejerne i gear akslerne er ofte slidte..og fremkalder u tætheder
som de andre er inde på..køb nogle kvalitets simmeringe..hvis de billige ikke rigtig tætner..men oftest er det slitage inde bagved,,som giver løse aksler..og for meget bevægelse til at simmeringen kan tætne..glide lejerne i gear akslerne er ofte slidte..og fremkalder u tætheder
strynboen på test profil