Hvilke uoriginale skærme holder ?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej
Jeg har gået og tænkt på og skifte mine knap så pæne originale skærme på min Yamaha K1 1977 , men jeg har læst alle mulige steder på nettet at T-Hansen skærmene ruster med det samme, det har jeg selv fået bekræftet da jeg købte en kædeskærm sidste år, og den er allerede helt rødspættet uden og ha kørt om vinteren, den har kun fået regn :-( ..... dengang tilbage da jeg købte knallerten ca. i 1980 da kunne man også købe uoriginale skærme, men dengang holdt de da rigtig godt, hvad er det for noget bras der sælges nu ??? er der nogen der sælger bedre crom sager af en hvis kvalitet, men også til rimelige penge ?..... jeg kan jo se de få steder her i Danmark man kan købe skærme, da er prisen næsten den samme, men det er jo alt for meget hvis de ruster med det samme ????
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af juhl-drengen »

Yamahafs1.dk

De bedste du finder idag fås derinde :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af FS1originalen »

Du har helt ret i at tantens skærme ruster. De har også den alvorlige fejl at bagskærmen ikke passer til holderne på stellet, og at forskærmen har en forkert runding i enderne...
Du har også ret i at prisniveauet er omtrent det samme flere steder, dog med den undtagelse at YamahaFS1.dk også har lux udgaver af både forskærm og bagskærm. De er i god kromkvalitet, og udseendet er identisk med de originale - i mine øjne klart pengene værd!

Giv dem en gang pava indvendig og ved svejsningerne samt en gang lakforsegler udvendigt så har du skærme længe.

Erik

Nå Julle kom først, men du får mit svar alligevel :P
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af juhl-drengen »

Sådan er det at være Suzuki/BMW fan, vi kommer altid først! :P og så har det den luksus at ejeren af butikken (benny) er en af vore egne, så man kan sagtens skrive til ham hvis man er i tvivl :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej
Tak for jeres svar, jeg har godt kigget på Yamaha FS1.dk , men syntes nu at priserne er blæst lidt op de senere år, jeg fandt et gammelt T-Hansen katalog, her kunne man købe 2 modeller af skærme, det normalt billige der ruster let, og så et de kalder # Costom krom " med forstærkninger, men der er stadig langt fra de her selvfølgelig gamle priser og så til det de koster i dag ;-)
IMG.jpg
IMG.jpg (352.07 KiB) Vist 13910 gange
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af Kim B S »

Hej Yamaha1977.
De skærme som Thansen kaldte Costomkrom var bedre end de andre de har, men de føres desværre ikke mere, og dem de har tilbage er desværre noget frygtelig skrammel. :roll:
Men jeg har selv den billigste udgave fra Benny, nemlig yamahafs1.dk på min DXer, og de blev monteret i 2009 og er stadig ret pæne og uden rust, de blev fra starten spøjtet med textyl på undersiden og ved svejsningerne, så de kan holde længe endnu, selv om de også har været ude i regn flere gange, så derfor har jeg også købt skærme af Benny til mine 2 andre FS1-projekter. :wink: Det betaler sig på lang sigt. :(y)
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej med jer
Ja men jeg ved godt det er mig der er en " gammel " fedtsyl , men jeg har en gammel Yamaha jeg har haft næsten fra ny, den har stået i et fugtig skur i 25 år før jeg igen begyndte og køre lidt på den igen. Men der står faktisk en "ret flot" knallert når man tænker på fugten har drevet af den i 25 år pga. kondens vand fra varme / kuld i det skur... alt med krom på sådan en knallert er selvfølgelig angrebet lidt af rust, men jeg kunne faktisk godt ha tænkt mig og starte på og pynte lidt på den da jeg er med i en " klub " med gamle mænd der køre på gamle knallerter, men det kan sgu ikke passe man skal lave sådan noget lort til reservedele der efter første år ruster, selve metallet er sgu da det samme, og ofre man 50 kr. mere på forkromningen, så ville den være så tyk og kraftig som en kirkevæg.... mine original skærme har ALDRIG været behandlet flot , de har for 30 til 35 år siden kørt sommer og vinter uden vask i vejsalt og hvad ved jeg, og de er her faktisk endnu ( se foto ), men selvfølgelig angrebne af lidt rust.. det jeg mener er at hvorfor fanden ikke sælge f.eks et skærm til f.eks 120 kr. og det er forkromet rigtigt i stedet for et til 100 kr. som er noget lort og alle kunderne bliver sure og utilfredse ??? , for jeg vil virkelig også blive sur hvis jeg havde købt et skærm ved f.eks Fs1.dk til 850 kr. og fået at vide at det kunne holde meget bedre end T-Hansen skærmen til 299 kr., og året efter var det rusten, så kunne jeg lige så godt ha købt dem ved T-Hansen, og det er ikke rigtig i min verden at man skal begynde og grundmale og lakere en ny skærm, den skal kunne tåle mosten hvis man er i 850 kr. for den., også selv om den ikke er original.....
En anden ting, hvad farvekode har den her røde model 77 som jeg har , er det den her Mercedes 3550 farve ??
Mvh : ham der har fundet sin gamle knallert frem igen :-)
Vedhæftede filer
IMG_1161.JPG
IMG_1161.JPG (445.34 KiB) Vist 13853 gange
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af juhl-drengen »

Yamaha1977...

DYB INDÅNDING og læs lige emnet igen... '
INGEN angriber yamahafs1.dk skærmene, de er skam det bedste alternativ til de originale der findes :-) thansen skærmene er tilgengæld noget lort det samme med mopedspeed.dk skærmene og mange af skærmene ved de fleste udenlandske forhandlere, det er disse skærme der skydes skyld over dårlig kvalitet på
og for det meste så kan forhandlerne ikke gøre så meget da det laves på asiatiske fabrikker og som vi kender f.eks kina ting, så er der ved 100% kinesisk styring ofte en lav kvalitet, ved kinesisk styring og kvalitets kontrol fra vesten så er produktet bedre, og ved kinesiske fabrikker der er ejet af europæiske/amerikanske firmaer er kvaliteten helt ok :-)

Men derudover så glæder vi os da til at se hvordan resultatet af din knallert ender, der ser ud til at være en god grobund i den og de fleste af de dyre originale dele har den vist stadig og de ser fornuftige ud! :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af Jensmc »

Jeg ville koncentrere mig om lidt maling på gaffelben, bagsvinger etc., før nye skærme. For mig ser de brugbare ud. Derudover ville et sæt støddæmpere i den rigtige længde og det rigtige udseende gøre underværker.
Så kører den lige ud og ikke ned ad bakke. :D
PS. Dækkene skal, efter min mening, have den rigtige størrelse, og ikke de der ballondæk. Men det er jo en smagssag.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej
Ja man skal jo starte et sted, og skal man gøre noget er det jo hele turen den skal ha, laver man noget pænt et sted ser det tosset ud resten ikke er pænt, så det er hele møllen eller ingen ting i mit hoved, jeg kan faktisk godt li en knallert med "patina " hvor man kan se den er og har været en brugsgenstand , og ikke kun til pynt og knap må bruges..... støddæmperne er T-Hansen, de originale var trætte og var ikke værd og køre med længere.... malingen kan man altid finde ud af, det er kromen der er værst da man jo skal skifte ALT hvis det skal være iorden, og i bund og grund vil det jo blive en helt ny og anden knallert hvis man gør det, der er intet tilbage af den gamle....
Fordæk har rette størrelse ( 250 ), bagdæk er et 275, det er den lidt pænere med i min verden end det lille originale cykeldæk..
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg vil godt give 1000 kr for dine gamle skærme, så har du en tilskud til de nye originale som du søger.

jeg er enig med dig i at et originalt 2,5" bagdæk er for slankt & cykelagtig til så stor en knallert som en yamaha 4 gear.

nææ du - du skal bare rengøre hele knallerten hysterisk og pudse alt crom grundigt, måske lidt maling som jens skriver, så er du såment rigtig godt stillet med den gamle yamaha !!! den er iøvrigt meget mere værd når den er urestureret med originale dele, end hvis du begynder med nye uoriginale dele

hilsen olieklud
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af Twinsport »

Hej Yamaha1977

Jeg er nødt til at kommentere dit indlæg, men lov os lige at trække vejret dybt, inden du skriver tilbage :wink:
Yamaha1977 skrev:... men det kan sgu ikke passe man skal lave sådan noget lort til reservedele der efter første år ruster, selve metallet er sgu da det samme, og ofre man 50 kr. mere på forkromningen, så ville den være så tyk og kraftig som en kirkevæg....
Ved fremstilling af metaldele, er det finishen der koster penge. Selve kemikalierne koster ikke meget, men det gør håndarbejdet. Der skal slibes, mellemslibes osv. osv. Lad os forestille os at der er 1 times manuelt arbejde involveret i forkromningen af en skærm. Det er de første 500 kroner til sliberen. Desuden er der mange forskellige kvaliteter metaller. Det er absolut ikke ligegyldigt, hvilken legering der bruges aht. rust.
Yamaha1977 skrev:.... mine original skærme har ALDRIG været behandlet flot , de har for 30 til 35 år siden kørt sommer og vinter uden vask i vejsalt og hvad ved jeg, og de er her faktisk endnu ( se foto ), men selvfølgelig angrebne af lidt rust....
Så er det bedste da at sende dem til forkromning! så beholder du den originale, gode kvalitet, men får en forkromning som er væsentligt bedre og flottere end den originale.
Yamaha1977 skrev:... det jeg mener er at hvorfor fanden ikke sælge f.eks et skærm til f.eks 120 kr. og det er forkromet rigtigt i stedet for et til 100 kr. som er noget lort og alle kunderne bliver sure og utilfredse ???
Du tager gas på os her, ikke? 100 kr.? 120 kr.? I min verden vil jeg undres, hvis det kan lade sig gøre at sælge en god replika-skærm (god krom, god pasform, ordentligt stål), for mindre end 1.000 kroner. Husk at "Ærgelsen over den lave kvalitet, varer længere end glæden over den lave pris".
Yamaha1977 skrev:... for jeg vil virkelig også blive sur hvis jeg havde købt et skærm ved f.eks Fs1.dk til 850 kr. og fået at vide at det kunne holde meget bedre end T-Hansen skærmen til 299 kr., og året efter var det rusten, så kunne jeg lige så godt ha købt dem ved T-Hansen, og det er ikke rigtig i min verden at man skal begynde og grundmale og lakere en ny skærm, den skal kunne tåle mosten hvis man er i 850 kr. for den...
Tja.. Jeg ville med glæde købe skærmen alene hvis den har god pasform, og derefter sende den til forkromning for at få den 100% perfekt. Det har jeg gjort med masser af Kreidler-dele gennem tiden.
Yamaha1977 skrev:... også selv om den ikke er original.....
Nu tager du gas på os igen, ikke?

/Steen
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej Steen
Nu gider jeg ikke sidde og hakke en tekst op for og gå i petitesser, men det var et eksempel på at hvis en dårlig forkromet skærm kostede 100 kr. så for 20 kr. mere så er prisen steges så meget i % at det let skulle kunne laves ordentlig for selv få kroner mere, men det skal vi jo heller ikke diskutere da det jo desværre ikke forholder sig sådan......man kan også købe en pakke skod pølser for 30 kr. men for blot 10 kr. mere få en god pakke pølser.
Mvh Yamaha1977
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af Twinsport »

Hej igen
Yamaha1977 skrev:... Nu gider jeg ikke sidde og hakke en tekst op for og gå i petitesser...
Kald det bare petitesser. Vi andre kalder det "at forholde sig kritisk til tingene".

Du lægger ellers hårdt ud her på forum! Du brokker dig til højre og venstre, men så snart du bliver bedt om at tage stilling til dine egne udsagn, så bakker du ud..
Jeg tror at du skal vende skråen en gang mere. Et forum lever og ånder ved hjælp af brugerne. Herinde er der mange som har rigtig, rigtig meget erfaring - så lyt til dem! Lad bare være med at lytte til mig. De andre har meget mere erfaring!

Indtil videre har du kun bidraget med støj. Det er du ganske god til. Har du andre sider som måske kan gavne forum?

/Steen
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af Yamaha1977 »

Uha...støj ???
jeg startede bare med og spørge mig lidt frem om nogle skærme og ellers komme med min mening i sagen, det er måske ulovligt herinde ?
Vi stopper her, det er ikke noget med og skal lave ballade, selv om jeg syntes du prøver på det Steen, jeg har samme hobby som
alle andre herinde nemlig knallert, men jeg vil da ha lov og sige min mening, men lytter da også til hvad folk siger.
Mvh Yamaha1977
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af juhl-drengen »

Yamaha1977: Du skulle liiiiige trække vejret :shock:
Yamaha1977 skrev:Uha...støj ???
jeg startede bare med og spørge mig lidt frem om nogle skærme og ellers komme med min mening i sagen, det er måske ulovligt herinde ?
Vi stopper her, det er ikke noget med og skal lave ballade, selv om jeg syntes du prøver på det Steen, jeg har samme hobby som
alle andre herinde nemlig knallert, men jeg vil da ha lov og sige min mening, men lytter da også til hvad folk siger.
Mvh Yamaha1977
Du anlægger faktisk en meget "støjende" tone også selvom du ikke startede tråden sådan ud, vis os hvad du kan ift. en renovering f.eks i stedet det er 10 gange sjovere at se og så vil du nok også få en masse gode input :-) (også selvom det måske ikke er intentionelt du gør det) Steen prøver bare at gøre opmærksom på det, ikke at jeg altid har været bedre, går du et par år tilbage vil du også kunne se jeg har fået "et par på snuden" verbalt :-)

Du er sikkert et godt menneske, lad nu være med at vise os den side men vis os alle de andre sider der vil gøre vi glæder os til at se dig til et træf :)


MVH Kevin Juhl
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
knallert
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1584
Tilmeldt: tors 5. dec 2013 20:48
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af knallert »

evt skriv i ny på forum/ velkomst tråden med et par billeder af maskinerne og en beskrivelse af dig..og dit værksted dine evner..evt tideligere resturationer...så har vi en ide om..hvordan du skal tolkes(vi kender dig ikke..så skal lige vænne os til hinanden..det kan så let gå galt på forums..især hvis man skyder lidt hårdt ud..i alle retninger.

..start stille..og skru langsomt op..og skriv gerne om nogle forbedringer/ideer til forbedringer på knallerten..det er trods alt den det handler om her på forum...
ps hvorfor ligger der et fjernsyn i haven :whew
ps steen er streng..han køre også 2 takt mc...så tag ham ikke så alvorlig :hihi :what2
strynboen på test profil
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... jeg syntes nu ellers de billige røde pølser fra netto er gode, man får 8 stk = 500 gram for 20 kr.

ikke alt det der opreklamerede pjat med langelænder, frankfurter og knækpølser.

hilsen olieklud
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 827
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af Twinsport »

knallert skrev:... ps steen er streng..han køre også 2 takt mc...så tag ham ikke så alvorlig :hihi :what2
Hov hov! :wink:

Ellers har du ret. To-takts mc'er er dejlige! De ryger, drikker og er hysteriske!
claus olieklud skrev:.. hej igen... jeg syntes nu ellers de billige røde pølser fra netto er gode, man får 8 stk = 500 gram for 20 kr...
Så må du sgu' give pølser en dag. Jeg tager sennep med!

/Steen
Yamaha1977
Junior knallert
Indlæg: 53
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 16:59
Kontakt:

Re: Hvilke uoriginale skærme holder ?

Indlæg af Yamaha1977 »

Hej igen
Jeg har det bare sådan at jeg gider ikke mudderkast som der forgår på mange forums på nettet, rigtig mange tråde går op i hat og briller og man mister fokus på hvad tråden starter med, og det gider jeg absolut ikke og bruge min tid på. I det her har jeg absolut ikke skudt på nogen personligt herinde, men kan tydelig mærke kanonerne er rettet på mig med det samme, og det kan jeg ikke bruge til noget, så kan jeg da blive væk og sige ” tak for velkomsten til dette forum ” . I siger man skal starte stille og arbejde sig op….hmmm det har jeg hvis også gjort, har absolut ikke trådt nogen herinde over tæerne hvad jeg kan se, men har selv fået en på kassen så snart jeg trådte ind af døren, og nej tak til den form, jeg er selv stille og rolig og skriver kun til personer eller i tråde hvis jeg har dem noget og sige, og ikke bare for og råbe op og markere mig som dominerende og magtfuld fordi jeg har været medlem af et forum et par år længere end en ny ankommen…men tak til de første par stykker der svarrede mig på mit spørgsmål, det var et par rigtig venlige personer :-)
Fjernsynet der blev spurgt på er blevet skrottet og skulle på lossepladsen, jeg gør også i andre ting end knallerter, så derfor kan et tv lige ses på fotoet. ….Pølser og en kold øl er jeg nu også med på, så lad os nu fremover skrive ordentlig til hinanden, for skal tonen fortsætte sådan her uden jeg har angrebet nogen herinde direkte, så kan jeg i alt fald let blive væk, jeg har kun samme interesse som de fleste andre herinde, og om jeg renovere knallerter eller ej det er vel ikke et must…… jeg skal vel ikke bevise min kunnen i den retning for og få lov og være medlem her i dette forum , hvor står det ?
Mvh: Yamaha1977 og rigtig god weekend.
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"