Erfaringer med kørsel

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Erfaringer med kørsel

Indlæg af Allan M »

Jeg har ræset lidt rundt i Københavnsområdet her i foråret - når vejret var til det. Hvad er jeres erfaringer med kørsel, hvor meget kører I, hvor kører I henne, kun til træf eller også til hverdag osv ?

Jeg døjer lidt med koblingen ved gearskift - et par uoriginale dele, jeg kommer til at skifte ved lejlighed - knallerten er indregistreret og derfor tunet, og det får den til at file, hvis jeg ikke tager den med ro, lige når jeg kobler til igen. (anden tråd, opfølgning dér)

I københavn i trafikken får jeg ca lige så meget opmærksomhed som hvis jeg var dronningen nøgen på en hest! Ret skægt med alle de ca 40-årige mænd, som ruller vinduet ned og giver thumps-up og smiler og vinker. Dog sjovere, hvis det var unge kvinder...... :whew

Niels Fups hastighedberegner (excel-arket) viser, at mit speedometer formentlig viser rigtigt, når det siger, at jeg ret hurtigt når 70 km/t mellem lyskrydsene og 75 km/t henover langebro. Jeg har ikke prøvet et langt lige stykke liggende henover tanken endnu :thunge
Gearingen (13/39) virker velegnet til den københavnske trafik. Hjemme på Lolland havde jeg nok stadig valgt et 15-tands foran.

Bremserne er helt fine til det, de skal kunne. Styringen også ok. Kun er affjedringen (og dermed vejgrebet henover ujævnheder) helt i skoven - bagfjedrene er helt klart for stramme. Nogen erfaringer med om de originale er blødere end Taiwansens?

Selvfølgelig mærker jeg at det er et veterankøretøj. Men alt i alt fungerer den meget fint i trafikken, og jeg er på ingen måde nødt til at køre anderledes end når jeg er på den "rigtige" motorcykel, jeg har, eller for den sags skyld i bilen.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Erfaringer med kørsel

Indlæg af kreidlerhansen »

Til/fra arbejde, weekend-hyggeture... indenfor sæsonen er Kreidleren mit primære køretøj. Ja, ok på et godt år! ;)

Bytrafikken er let at følge med. Langt bedre end på en stor, tung MC og på en feeed måde ift. en 45-knallert! :D

På landevejen oplever jeg nok den værste, hensynsløse kørsel. I byen er det sjældent så galt, omend man er let at overse, fornemmer jeg. Velsagtens pga. maskinens størrelse?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Erfaringer med kørsel

Indlæg af strynboen »

jeg har ikke kørt 50 cc mc...men en del dt 125..den er nu skiftet til en mz banan..med et stærkere moment..og lidt mindre topfart..i medvind..men holder farten rigtig godt i modvind..er kørt træt i skrigende 2 taktere..så lave rpm er fint..og en topfart på 100 kmt..
er fint..dt kørte ikke meget stærkere...end en sejtrækkende mz 150..
men problemet er at andre trafikanter..undervudere vores hastighed(tror vi er knallerter)..og køre ud forand/ind i os..presser en i krydsene..ofte overser de totalt små mc...selv med fuld lys..er vi u synlige..på en stor maskine med fri udblæsning kan man accelerere sig ud af mange ting..men på de små piskeris..er man fastlåst..og tvunget til at hænge bagefter langsomme bilister...det kan give humørsvingninger..så oftest tager jeg de store maskiner..

men i bykørsel er de små ellers fine køretøjer..lette at parkere..og komme rundt med..og hastigheden er ligegyldig i by områderne..man kan fint følge med...
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Erfaringer med kørsel

Indlæg af Allan M »

Ja, i København er det nok mere taknemmeligt at køre - her er alle bilister vant til at have et øje på hver finger: Scootere, "kaffeknallerter" (Piaggio Ape), knallert 45 og fumlegængere ;o)

Jeg glemte iøvrigt at nævne, at en barsk type på en chopper mc-hilste på mig ;o))
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Re: Erfaringer med kørsel

Indlæg af woebbe »

Thi hi sjovt at høre at andre har samme interessante oplevelser som mig med bilister der presser en fordi man ikke lige kører 95 kmt op ad bakke på landevejen eller overser en osv osv. Ja man skal da være vågen når man kører på en lille MC. :teeth2

Jeg bruger kun min Kreidler til hyggeture, men hygger så tit jeg kan, kærer ikke hvis det er regnvejr eller lige har regnet, kreidleren kunne jo risikere at blive snavset. Kører gerne i en time eller to og nyder det, den er super at køre på....... :(y)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Erfaringer med kørsel

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er forresten endnu sikrere at køre i byen, når man kører uden indsugningsdæmper:

1: Det larmer ad helvede til, hvilket hidkalder opmærksomhed.
2: Det lyder som om, man kører LANGT hurtigere, end man gør.
3: Ingen regel uden undtagelse; Nogle mennesker kaster ligefrem ting efter en, når man støjer vildt OG kører langsomt.

:hihi

P.S. Jeg gider ikke selv høre på et åbent filter. Det er rædselsfuldt at køre med... uden ørepropper.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: Erfaringer med kørsel

Indlæg af Kim B S »

Hej Allan.
Jeg har som sagt ingen knallert med MC-plade, men jeg køre ca, 3-4000 kilometer om året på knallert, skifter lidt i mellem Passola og FS1, som jeg begge er glad for at køre på. :D Da jeg kun har 1100 meter til arbejde bliver det ofte på Passola, men er der dårligt vejr, med kulde, sne eller lignende, så går jeg til arbejde. :wink:
Jeg kan bedst lide at køre ude på landet, på de små veje på mine knallerter, hvor der ikke er meget trafik og flot natur. :(y) Men man kan ikke altid undgå de store veje. :what2
Jeg har også oplevet hensynsløse bilister, som køre meget tæt både bag ved og under overhaling, jeg har nogen gange måttet køre helt ud i rabatten, for at undgå at blive kørt ned bag fra, eller i mørke hvor rigtig mange ikke blænder ned, når de nærmer sig bag fra, så man bliver blændet i sine spejle. :what2 Derfor er jeg også meget glad for når jeg køre et sted med cykelsti, hvor knallerter er tilladt. :wink:
Jeg har kørt på knallert både i Randers og i Aalborg, to byer hvor jeg foretrækker at køre på knallert, frem for bil, især i myldertiden, da det så er meget nemmere at komme frem inde på de mange cykelstier, end ude i mylderet på vejen. :wink:
Jeg har også tit oplevet motorcyklister som hilser på mig, når jeg køre knallert, og det sker faktisk både på Passola og FS1, selv om de to ret forskellige knallerter nok udsender ret forskellige signaler. :D
De originale bagstøddæmpere er rigtigt blødere end dem fra THansen, og dem fra Benny er endnu blødere, nok næsten som dem på en Puch VZ eller MS.
Jeg har selv de sidste på min gule FS1DX, de giver i hvert fald god komfort. :wink:
Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Oscar
Stor knallert
Indlæg: 147
Tilmeldt: lør 9. nov 2013 22:41
Kontakt:

Re: Erfaringer med kørsel

Indlæg af Oscar »

Nu er jeg jo i knægt-alderen, 16 år, så FS1érn bliver brugt hver eneste dag næsten pga. skole. :) Jeg kommer fra Hellerup, men hvis jeg skal ind til den lidt tættere trafik i kbh., har du ret i, at mange mænd i 40-55 års alderen tit siger en sød bemærkning. Faktisk er det på dagligbasis folk lige siger fx. "sådan en kan køre 120". Der var også en far der sagde til sin spørgende søn da han spurgte hvad det var for en: "Det der, er en rigtigt knallert! en Yamaha. Den ville vi alle ha´i 70-80erne". Elsker den slags :)
Og en gang imellem tager jeg på ture med et par kammerater :-)
SCO 3 gear Super 73´
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"