Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Planen var at udskifte et slidt bøs i gearkassen på min 5 gears motor, men det endte med udskiftning af gearaksler og et 3 gear!
Da jeg fik åbnet min motor fik jeg et chok, tredje gearet var totalt spist op!
Der skulle et nyt tredje gear til hvis den skulle ud at køre med 5 gear igen og heldigvis havde jeg klaget min nød til Henrik Nielsen, så der gik knap 2 dage så havde han fundet et nyt tredje gear til mig på Ebay
Samtidig med udskiftning af tredje gearet har jeg fået modificeret 2 stk nye originale 4 gears aksler så de kan bruges i en 5 gears motor og monteret et lukket nåleleje i motorblokken hvor koblings gearakslen normalt er ophængt i et glide bøs, den aksel hvor koblingspinden går ind.
Resultatet er intet mindre end perfekt, den skifter nu gear i samme stil som en 4 gears og at finde frigearet går som en leg!
Forklaring: Dem som har kørt/kører med 5 gear ved at de tit og ofte er så slidte at de skifter rigtig dårligt og at frigearet er meget svært at ramme.
Da jeg fik åbnet min motor fik jeg et chok, tredje gearet var totalt spist op!
Der skulle et nyt tredje gear til hvis den skulle ud at køre med 5 gear igen og heldigvis havde jeg klaget min nød til Henrik Nielsen, så der gik knap 2 dage så havde han fundet et nyt tredje gear til mig på Ebay
Samtidig med udskiftning af tredje gearet har jeg fået modificeret 2 stk nye originale 4 gears aksler så de kan bruges i en 5 gears motor og monteret et lukket nåleleje i motorblokken hvor koblings gearakslen normalt er ophængt i et glide bøs, den aksel hvor koblingspinden går ind.
Resultatet er intet mindre end perfekt, den skifter nu gear i samme stil som en 4 gears og at finde frigearet går som en leg!
Forklaring: Dem som har kørt/kører med 5 gear ved at de tit og ofte er så slidte at de skifter rigtig dårligt og at frigearet er meget svært at ramme.
- Vedhæftede filer
-
- Slidt bøs
- 11.jpg (93.94 KiB) Vist 14138 gange
-
- Slidt tredje gear
- 13.jpg (107.75 KiB) Vist 14138 gange
-
- Slidt tredje gear
- 12.jpg (105.89 KiB) Vist 14138 gange
-
- Bøs til påkrympning af tredje gear
- 9.jpg (119.38 KiB) Vist 14138 gange
-
- Fremstilling af bøs
- 6.jpg (91.61 KiB) Vist 14138 gange
-
- Modificering af andet gear
- 7.jpg (110.62 KiB) Vist 14138 gange
-
- Andet gear monteret med bøs til lukket nåleleje
- 3.jpg (114.5 KiB) Vist 14138 gange
-
- Modificering af motorblok til lukket nåleleje
- 5.jpg (111.47 KiB) Vist 14138 gange
-
- Lukket nåleleje monteret
- 4.jpg (136.43 KiB) Vist 14138 gange
-
- Ditto nåleleje
- 2.jpg (67.49 KiB) Vist 14138 gange
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Det er så VILD en forskel, der er fra tidligere! Ikke at det var umuligt at fange gearene før, men nu er det vitterligt klak-klak-klak derudad!
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Har siddet og ventet spændt på hvordan de nålelejer skulle passe
Hvordan er det nu med de originale aksler, er der smøreriller i overfladen?
Hvad med den nye overflade til nålelejerne, burde den ikke have været hærdet og slebet?
Hvordan er det nu med de originale aksler, er der smøreriller i overfladen?
Hvad med den nye overflade til nålelejerne, burde den ikke have været hærdet og slebet?
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Hej Carsten.12V skrev:Har siddet og ventet spændt på hvordan de nålelejer skulle passe
Hvordan er det nu med de originale aksler, er der smøreriller i overfladen?
Hvad med den nye overflade til nålelejerne, burde den ikke have været hærdet og slebet?
Akslen er ned drejet til 12mm (std 13mm) hvorefter der er fremstillet et bøs på Ø:11,07mm udv 14mm i god kvalitet stål, som er krympet og limet på akslen.
Hvorvidt den skulle have været hærdet og slebet må tiden vise.
Der blev ikke monteret nåleleje til den anden aksel.
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Jeg tænkte nemlig på om du skulle have haft et par inderringe med, de er slebet og lavet til den slags nålebøsninger. Hvis der da findes noget med passende mål, har ikke kigget.
Grunden til jeg spørger efter smøreriller, nålebøsningen findes også i 13 mm. Men er nok ikke glad for store smøreriller.
Grunden til jeg spørger efter smøreriller, nålebøsningen findes også i 13 mm. Men er nok ikke glad for store smøreriller.
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Det kunne godt være at jeg skulle have haft det, tænkte ikke på det.12V skrev:Jeg tænkte nemlig på om du skulle have haft et par inderringe med, de er slebet og lavet til den slags nålebøsninger. Hvis der da findes noget med passende mål, har ikke kigget.
Grunden til jeg spørger efter smøreriller, nålebøsningen findes også i 13 mm. Men er nok ikke glad for store smøreriller.
Du må godt tjekke om de findes i Ø12mm hvis det skulle blive nødvendigt i fremtiden
Vi bøssede det netop pga. af smørerillerne.
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Jeg kan kun sige flot arbejde jan, og det glæder mig at det lykkedes at rede den.
skal vi så snart ud og køre hva
skal vi så snart ud og køre hva
Med Venlig Hilsen
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
Henrik (Sønderjyden)
Yamaha Fs1 K1 72 Drejeventil MC
- Morten - Webmaster
- Site Admin
- Indlæg: 6634
- Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
- Kontakt:
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Super godt !!
Morten - Webmaster.
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Hej
Er det smøreproblemer der er årsagen til det slidte tandhjul, eller har den bare kørt uden olie?
/Steen
Er det smøreproblemer der er årsagen til det slidte tandhjul, eller har den bare kørt uden olie?
/Steen
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Jan og jeg har drøftet det.Mit forslag er, at de ekstra kræfter med ca. 80cc, er for stor en mundfuld for en 5 trins gearkasse. Hjulene må jo nødvendigvis være en anelse smallere, nå der skal være et ekstra sæt hjul.
Et andet forslag er, at der jo nok er en grund til, at Yamaha er gået væk fra 5-trins. At den ganske enkelt er for svag. Flere gearkasser har jo nedgnavede aksler. Det ses yderst sjældent på de 4-gears.
Et andet forslag er, at der jo nok er en grund til, at Yamaha er gået væk fra 5-trins. At den ganske enkelt er for svag. Flere gearkasser har jo nedgnavede aksler. Det ses yderst sjældent på de 4-gears.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Det er bare pudsigt, at kun tredje gear er ramt. Resten så da ok ud til sammenligning?
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Ja, det er da underlgt, men der måske en svaghed i det gear.
Der kan jo også være nogle helt specielle kraftforhold i netop 3. gear.
Der kan jo også være nogle helt specielle kraftforhold i netop 3. gear.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Modparten til 3 gearet fejlede ikke noget!Jensmc skrev:Ja, det er da underlgt, men der måske en svaghed i det gear.
Der kan jo også være nogle helt specielle kraftforhold i netop 3. gear.
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Måske en dårlig hærdning af 3 gearTwinsport skrev:Hej
Er det smøreproblemer der er årsagen til det slidte tandhjul, eller har den bare kørt uden olie?
/Steen
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Hvis f.eks en hærdet aksel roterer i et blødere bøs, er det akslen, der slides. Dette er måske også gældende i et gear, så kun det ene hjul slides.
Men jeg har ingen erfaring i de sager.
Men jeg har ingen erfaring i de sager.
///
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
jensmc
Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Jeg har mulighed for at måle overfladehårdheden, så hvis jeg kan låne tandhjulet næste gang jeg kommer forbi, så kan vi hurtigt finde ud af om hærdningen er i ordenNabo Jan skrev:...Måske en dårlig hærdning af 3 gear
/Steen
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
De findes i d10*D14*b13-20 mm, tror ikke de er sjove at gøre større i indvendig diameter, hvis 10 mm ikke kan bruges?Nabo Jan skrev:Det kunne godt være at jeg skulle have haft det, tænkte ikke på det.12V skrev:Jeg tænkte nemlig på om du skulle have haft et par inderringe med, de er slebet og lavet til den slags nålebøsninger. Hvis der da findes noget med passende mål, har ikke kigget.
Grunden til jeg spørger efter smøreriller, nålebøsningen findes også i 13 mm. Men er nok ikke glad for store smøreriller.
Du må godt tjekke om de findes i Ø12mm hvis det skulle blive nødvendigt i fremtiden
Vi bøssede det netop pga. af smørerillerne.
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Det kunne være rart at finde ud af om det var problemetTwinsport skrev:Jeg har mulighed for at måle overfladehårdheden, så hvis jeg kan låne tandhjulet næste gang jeg kommer forbi, så kan vi hurtigt finde ud af om hærdningen er i ordenNabo Jan skrev:...Måske en dårlig hærdning af 3 gear
/Steen
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
Har fået kørt små 70km siden gearkassen blev monteret og det var rigtig lovende, men i dag da jeg fik justeret tænding ind og fik mere moment gik det galt, 2 gearet gav op og kørte rundt på akslen
Så vores anstrengelser med at dreje af akslen og lave et bøs 3/100 under tolerance og presse tandhjul på holdt ikke!
Kan man tig svejse tandhjulet fast på akslen uden at ødelægge hærdningen på tandhjul og aksel, er der nogen som har erfaring med sådan en operation?
Jeg ved at man kan tig svejse sølen fast i en krumtap, så krumtappen ikke vrider sig!
Kom frisk med nogle bud
Så vores anstrengelser med at dreje af akslen og lave et bøs 3/100 under tolerance og presse tandhjul på holdt ikke!
Kan man tig svejse tandhjulet fast på akslen uden at ødelægge hærdningen på tandhjul og aksel, er der nogen som har erfaring med sådan en operation?
Jeg ved at man kan tig svejse sølen fast i en krumtap, så krumtappen ikke vrider sig!
Kom frisk med nogle bud
//Nabo Jan
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Re: Tilpasning af 4 gears aksler til 5 gears.
ja det var de gamle suzukier..med sam- pressedee krumtapper..som de svejsede til race motore..ellers gav de sig...
tig giver en ret blød svejsning..som er sej..prøv og bliv klogere...ellers drikker vi en trøste bajer..
tig giver en ret blød svejsning..som er sej..prøv og bliv klogere...ellers drikker vi en trøste bajer..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen