Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Knallerter fra Japan, Kina, Indien etc. Mærker som Honda, Suzuki, Hero etc. Yamaha har sin egen kategori.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf juhl-drengen » man 27. apr 2015 16:19

Tog af personlige grunde valget at skaffe mig af med Yamaha'en og har derfor besluttet at angribe min elskede Suzuki i stedet
dog valgte jeg udfra effekt pr. krone princippet at skrotte ideen om en Scooturai motor og gør brug af et engine swap istedet

Specs og flere detaljer kommer i løbet af ugen, indtil videre taler billedet for sig selv

Billede

Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf juhl-drengen » lør 2. maj 2015 23:25

Så er der lavet ophæng til Twin støddæmpere på baggaffelen (dog kun punkt svejst, en kammerat skal fuldsvejse det med gas/ilt)
Støddæmperen på billedet fik jeg af Kim B S (tak for det min ven :-) ) den er 290mm der skal nok et sæt 320-340mm dæmpere :(y)
Billede

Har bestilt motorophænget/understellet fra en Rieju RS2 Matrix hjem, samt en Yasuni R3 Carrera til AM6 som jeg kun har hørt godt om
Den skal matches op med et 47.6mm Hebo Racing og en 21mm dellorto Phbg
Billede

Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3622
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf kreidlerhansen » søn 3. maj 2015 09:09

Hvis du sigter efter max 80km/t, tænker jeg, den udstødning er bare en smuuule overkill? ;-) En standardudstødning havde vist været rigeligt, haha! Eller 32mm Proma!!! :D

Held og lykke med det. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf juhl-drengen » søn 3. maj 2015 13:59

Jeg sigter efter at kunne ryge jer andre på jeres kreidlere og yamaha'er ;-)
Har som sagt kun hørt godt om yasunien og den skulle matche rigtig godt til 70cc :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3622
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf kreidlerhansen » søn 3. maj 2015 16:13

Det SKAL du kunne med 10cc mere end Kreidlerne og åbenbart 10HK eller mere mellem 9.500-13.000rpm...
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf juhl-drengen » søn 3. maj 2015 17:11

Jeg satser stærkt på det! Cylinderen er opgivet til at yde mellem 15-19 HK, så selv hvis jeg får trimmet den dårligt ind bør der være masser af kraft!

Jeg har valgt at tage Rieju understellet da det er lavet til at stive stellet og har beslag både øverst og nederst så det bør være rimelig til at få det til at passe på stellet og få makket motoren på (men det er jo teori ikke praksis)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3622
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf kreidlerhansen » søn 3. maj 2015 18:04

Vi andre forsøger at trimme fra ~7HK til nær det dobbelte med 60-65ccm kopi-cylindre, som i bedste fald er halv-fabrikata. Som sagt, du SKAL ligge forrest, hvis 15HK er "det populære minimum". Og det bliver du holdt op på!

;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf juhl-drengen » søn 3. maj 2015 18:25

Jeg satser på det ;-)
Måske snyder jeg lidt ved at bruge en anden motor, men de ekstra kræfter bruger jeg på at bygge en mere overlegen maskine derudover :-D


Har helt glemt at dele et billede med min Showa USD forgaffel, den passede ikke helt så godt som jeg troede da jeg fik kugleskålen af da den var 25mm ved pasningen til lejeskålen mens samurai lejeskålen var 27, nå men har sat Claus til at fabrikere en spacer dertil som bør elimere problemet så det bliver ligetil :(y) desuden satser jeg på af sænke forgaffelen 50-80mm på den ene eller anden måde
Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf juhl-drengen » tirs 5. maj 2015 13:40

Det regner uden for med en chance for.. BRAAAAP!

Billede

Uden at have haft knallert og motor ophænget sammen endnu ser det lovende ud :-)

Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf juhl-drengen » tirs 5. maj 2015 22:34

Voila! (btw grunden til stripsen er jeg ikke har boret det 8mm hul der skal til for at fronten sidder fast endnu men den sidder ca. som den skal)

Så mangler der jo bare at blive lavet en holder til bøjlen bagpå og lavet ophæng til bagerste monterings hul
Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf juhl-drengen » tirs 5. maj 2015 22:53

Nåår jo og så er der bøsningen til forgaffelen ;-)

P__B8D0.JPG
P__B8D0.JPG (36.74 KiB) Vist 6015 gange
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3622
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf kreidlerhansen » tirs 5. maj 2015 22:54

Og således blev det forreste motorophæng den kraftigste konstruktion på hele maskinen...!

Jeg er nødt til at spørge efter et andet svar end "fordi man kan":

Hvorfor reelt lave en gennemgående ulovlig knallert?

Jeg er ikke ude på at nedgøre projektet, men jeg er dælme nysgerrig!

En K50 som mini-MC med drejeventilsmotor og vandkølet cylinder havde været et endnu prægtigere særsyn. ;) (Du tør ikke!)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf juhl-drengen » tirs 5. maj 2015 23:03

Fordi hvem har nogensinde fået baghjul af en Suzuki samurai? og hvem har nogensinde set en samurai over 60-70 km/t?

Det er sjovere at lave noget som der bestemt ikke er andre der har :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2111
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf claus olieklud » ons 6. maj 2015 09:17

hejsa... jeg har da nævnt den jeg havde engang - dengang de var nye og hele... alt std. undtagen indsugningsstuds, kaburator, udstødning + opboret til 42,5 mm og 13 tands gearing... den kunne køre 80 kmt på det originale speedometer - det dårligste ved knallerten var bagtandhjulet som kun sidder med 3 små bolte

så 80 kmt kan sagtens lade sig gøre med en helt almindelig 2 gears samurai motor, det er ingen problem

hilsen olieklud

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf juhl-drengen » lør 9. maj 2015 01:53

Se det er hvad de unge til have! (Godt arbejde af sig sauer) Billede

Claus: skal se den der før jeg tror det, ser ofte hvor
Meget arbejde folk lægger i en dm50 for at få den op på 55-60 km/t, ikke at jeg ikke tror på dig, men har bare ikke set noget lignende resultat endnu :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2111
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf claus olieklud » lør 9. maj 2015 07:30

hejsa... hmm - det bliver lidt besværligt at bevise det fordi det var i 1988 jeg havde den - dengang ver den næsten ny

jeg fik køge mc center til at fjerne knækboltene til studsen, opbore til 42,5 mm da det var det største suzuki overstørrelses stempel man kunne få, samt opfræse indsugnings & udstødningsport... dengang var køge mc center skrappe til 2 takt, der arbejdede en gut der hed flemming som er/var expert i motor

jeg arbejdede da på et smedeværksted og fabrikerede selv en stor indsugningsstuds og lavede en udstødning ud af det oprindelige forrør - det oprindelige forrør er dobbelt og den inderste del blev fjernet - jeg påsvejsede så en enormt fed expansionspotte som jeg godt ville havde haft den dag idag... potten var som alle andre effektpotter lavet af de 2 grundliggende konusser, men midtersektionen var også 2 korte konusser, som derved skabte en " bobbel " midt på, lyddæmperen var som oftest set af gennemstrøms typen

en suzuki kan såment blive en extra hidsik krabbat, den har jo kun en slaglængde på 37,8 mm, dermed er den ret overkvadratisk og deraf enormt omdrejningsvillig

når nu dem du har set ikke kan køre mere end du nævner, ja så tror jeg det er fordi motorene er blevet gamle og opslidte - desuden bliver der ikke lagt energi nok i tunings udførslen

det værste ved en samurai er bagtandhjulets styrke, og så gearskiftets lyd - ellers en meget behagelig knallert at køre på

hilsen olieklud

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf juhl-drengen » lør 9. maj 2015 12:25

Se den der kan jeg nemmere købe, så er der også blevet vist hvad der er blevet pillet ved, opboring alene gør ikke det store fræsning af portene af en der ved hvad han laver, det giver bedre mening :-)

Suzuki cylinderen er generelt også død der skaber ændres en del på den før det fungerer ordentligt :-)


Apropos slaglængden, ser du en smx med 37.8 slaglængde imod en derbi med 39.2 så er der mere at hente i derbi motoren men suzukien accelerer hurtigere :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3622
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf kreidlerhansen » lør 9. maj 2015 12:58

juhl-drengen skrev:Apropos slaglængden, ser du en smx med 37.8 slaglængde imod en derbi med 39.2 så er der mere at hente i derbi motoren men suzukien accelerer hurtigere :-)


Argumentér eller acceptér prædikatet "vrøvl". :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf juhl-drengen » lør 9. maj 2015 13:55

Jeg accepterer så :p

Synes bare det virker til at være min personlige erfaring :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY

Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13

Re: Suzuki Samurai "stuntbike" engine swap

Indlægaf juhl-drengen » tirs 12. maj 2015 03:11

Så er sædekåben ved at være klar til spartel og sædet er klar til at få monteret beslag

Billede
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY


Tilbage til "Asien"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster