Kickstarterpedal er låst.

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
mathiesen92
Junior knallert
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors 23. apr 2015 18:59
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af mathiesen92 »

Jeg har en messing bøsning i overskud, hvorfor har jeg det?
mathiesen92
Junior knallert
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors 23. apr 2015 18:59
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af mathiesen92 »

Fandt en plads til den.
Angående spænding af koblingspladerne, hvis jeg nu ikke har en momentnøgle, kan jeg så ikke spænde de 4 bolte på andre måder?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af claus olieklud »

de 4 bolte til koblingsfjederne skal ikke spændes særligt hårdt da det er et fint lille gevind i alu, så pas på ikke at voldtage dem...
du behøver ikke en momentnøgle, og desuden hvis du endelig havde en momentnøgle skulle den være en micro model !
skruerne skal ikke spændes meget mere end du kan gøre med en stor sjerneskruetrækker, hvilket betyder at hvis du bruger en lille topnøgle med en 8 mm top, ja så bør du holde helt inde ved skraldens nav med kun en hånd, samt ikke bruge videre kræfter...

ps. hvor havde du glemt den messing bøsning ? og har du fundet ud af hvad fejlen var siden motoren ikke kunne dreje rundt ?

hilsen olieklud
mathiesen92
Junior knallert
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors 23. apr 2015 18:59
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af mathiesen92 »

Jeg har spændt de fire bolte til koblingen, med en top, som jeg bare har drejet med hænderne, uden nøgle.
Skal fjenderne spændes helt i bund, altså på skift?
Jeg er ret sikker på det var den låsering / stempelring, der havde låst motoren. Den køre ikke endnu, blev lige kaldt på arbejde.

Bøsningen havde jeg glemt ved akslen på der store tandhjul ved gearene.
mathiesen92
Junior knallert
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors 23. apr 2015 18:59
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af mathiesen92 »

På tegning nummer 31 med tegning over samling af koblingen, hvor tyk skal skiven (billede nr. 3) være?
mathiesen92
Junior knallert
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors 23. apr 2015 18:59
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af mathiesen92 »

Nu har jeg endelig fået alt samlet og monteret på stellet. Nu kan jeg så ikke trykke koblingen ind, den hænger bare og daller som der intet modstand er?
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af claus olieklud »

hej igen... du skal spænde de 4 koblingsskruer ordenligt til, de skal spændes helt i bund - det betyder ikke at fjederen bliver helt mast sammen, der kommer et naturligt stop når du rammer bund... du skal ikke bare fingerskrue boltene fast, de skal også spændes, men ikke særligt hårdt

jeg har ikke den vejledning du kikker på, men hvis det er skiven bag koblingshjulet du mener, ja så kan du ikke bare bruge en tilfældig i den rigtige tykkelse - det er lige som en kalibreret skive, med det mener jeg en meget nøjagtig skive, og ikke bare en spændeskive

jeg er ikke sikker på hvad du mener med at du ikke kan trykke din kobling og den bare er slap ? mener du koblingsgrebet er slapt ? du skal huske kuglen imellem koblingspindene og justere på selve snekkens skrue, således snekken ved start af grebets vandring aktiverer koblingen - ved grundjustereingen skal der ikke være spændt videre op i kabelenderne, det kan man gøre efterfølgende når grundindstillingen er på plads... sagt på en anden måde skal koblingskablet være ca vinkelret på koblingssnekkens arm med koblingsgrebet halvt trukket ind, det er det absolut optimale

hilsen olieklud
mathiesen92
Junior knallert
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors 23. apr 2015 18:59
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af mathiesen92 »

Lige nu jeg koblingsgrebet slapt ja. Så jeg kan ikke trække din ind eller ud, eller kan godt, men mærker ingen modstand.
Snekkens skrue har jeg ikke pillet ved, den sidder samme sted som den gjorde da jeg skilte det ad.
Har husket begge kuglerne.

Angående de 4 bolte med fjedrene er de spændt til med en skruetrækker som du skrev tidligere.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af claus olieklud »

godt så - nu skal du justere snekkens skrue... løsn kontramøtrikken og juster skruen ind til du mærker koblingen begynder at koble ud, find det rigtige punkt og spænd kontramørtikken lidt igen... husk at slække kablet inden du justerer snekken

hilsen olieklud
mathiesen92
Junior knallert
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors 23. apr 2015 18:59
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af mathiesen92 »

Snekkens skrue, er det den der går ud fra dækslet, eller den anden hvor kuglen sidder bag ved?

Angående den skive der skal ligge lige under koblings pladerne, hedder den trykskive ved afstandsrør i kobling, eller, trykskive ved koblingsknast?
Det drejer som om beskeden længere oppe, med guiden herfra, ang. Renovering af motor.
mathiesen92
Junior knallert
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors 23. apr 2015 18:59
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af mathiesen92 »

Har fundet ud af det. Den sidder egentligt godt nok, men hvis jeg trækker koblingen ind flere gange i træk, falder den af inden bag dækslet..
Det er vil ikke meningen.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg forstår ikke dine spørgsmål denne gang, du må præcisere teksten mere

du skriver som om der er 2 skruer ved koblingssnekken, det forstår jeg ikke - der er kun en med en kontramørik udvendigt og en kugle bagved

du skriver at hvis du trækker koblingen flere gange, ja så falder den af inde bag dækslet ? jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener ? som jeg læser det skriver du koblingen falder af, men det kan umuligt være hvad du mener

prøv at skrive mere fyldstgørende og præcis - det er umuligt at hjælpe med et råd hvis man ikke forstår spørgsmålet

hilsen olieklud
mathiesen92
Junior knallert
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors 23. apr 2015 18:59
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af mathiesen92 »

Koblingssneglen falder af bag dækslet, hvis jeg trækker i koblingsgrebet flere gange. Kan godt sætte den på og spænde dækslet, men flere træk i grebet, så skal jeg have koblings dækslet af og sætte sneglen på igen.

Det jeg mener med kontramøtrikken, er det den møtrik hvor kuglen sidder og går gennem koblings dækslet, eller den som går direkte til koblingsgrebet?

Angående koblingen inden i selve motoren, der er jeg ikke sikker på jeg har den korrekte skive ved knasten. Jeg har den nye koblings model, men kan ikke finde målene på den skive der skal sidde der, kun den ved akslen som skal være 17-30 2 mm. Før sad der en messingskive, den har jeg sat i igen, men tror ikke det er korrekt. Det er målene på selve spændeskiven i den nye kobling.
Alle tegninger viser der man skal bruge 2 skiver. Udover guiden herinde, men der er ingen mål.

Håber du forstår, ellers må jeg prøve med billeder.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af claus olieklud »

hej du... hvis koblingssnekken kan falde ud af sig selv er der noget galt, jeg vil tro den er samlet 1/2 omgang forkert og derved aldrig er kommet ordenligt på plads - når den sidder korrekt kommer den helt i bund, og kan kun akkurat lige køres ind i koblingsskjoldets snekke

jeg er overbevist om at du skal havde en ny koblingssnekke og muligvis også et nyt koblingsskjold - koblingsskjoldet kan godt være uoriginalt, men snekken SKAL være original... det er spild af tid om forsøge med en uoriginal snekke, du kan også gå hele vejen med et originalt koblingsskjold og snekke, men det er ikke helt billigt

jeg skal ikke forklejne dig, men jeg er lidt i tvivl om du kan klare opgaven alene - jeg syntes du skal fortælle hvorfra du kommer og måske kunne en i nærheden hjælpe dig

hvis du vil bestille et nyt dæksel og snekke så gør det hos benny fra fs1.dk - du kan bede ham om at samle den nye koblingssnekke korrekt og montere den i det nye koblingsskjold med kabel, således du bare skal skrue det på og justere

den messingskive du nævner er sikkert ikke en messingskive, det er sikkert en kobberskive og bruges kun i gammel model kobling af stål frem til og med `76... hvis din kobling er en alu model skal skiven ikke bruges !

ang de mål på skiver du søger kan jeg ikke se hvad du skal bruge til, køb istedet nyt og korrekt.

jeg kan se på dine spørgsmål at du ikke er vant til at rode med knallert, derfor syntes jeg det er bedst hvis du kan få lidt hjælp udefra... det ville nok også være bedst at en der kender til sådan en yamaha kunne vurdere din motors tilstand - jeg skrev fra start at det nogle gange er bedre & billigere at købe en helt anden motor, det kan du nå endnu, men en renoveret og komplet iorden koster næsten lige så meget som du har givet for hele knallerten

for at der er en chance for nogen kan hjælpe dig må du skrive i din profil hvor du kommer fra, eller bare nævne det her i tråden

jeg kan desværre ikke hjælpe dig meget mere ved at skrive - hvis du bor i min nærhed vil jeg gerne hjælpe dig lidt

hilsen olieklud
mathiesen92
Junior knallert
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors 23. apr 2015 18:59
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af mathiesen92 »

Jeg er fra Sønderborg, kan jeg hilse at sige.
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af claus olieklud »

det er langt væk fra mig da jeg bor i køge (østsjælland), men jeg ved da nogle stykker som kommer fra din egn, hvis du er heldig tilbyder de selv deres hjælp, men ellers må du spørge om lidt hjælp... der er desuden en seperat tråd der omhandler hjælp begge veje, men du kan også spørge her i tråden da der er mange der læser med...

normalt koster det ikke noget eller kun noget symbolsk at få lidt hjælp - det er en fordel hvis du er villig til at læsse knallerten på en trailer/kassevogn og køre lidt efter hjælpen - du er ikke den eneste der er strandet i den situation, jeg ved besked om flere som er blevet lykkeligt hjulpet og efterfølgende er blevet vældig glad for deres yamaha

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af kreidlerhansen »

Gaaamle knallerter kan være temperamentsfulde, selv når man gør alting rigtigt.
Derfor kan det være utroligt givende at få erfaren hjælp fra en lidelsesfælle.

For at tage et eksempel fra mit eget knallertliv:

En motor samlet af de rigtige stumper, renoveret med friske lejer, justeret op efter foreskrifterne under godt lys med en ren blok etc. En af de gange, jeg for alvor gjorde mig umage, hehe...:

Den hoppede ind-ud-ind-ud-ind-ud ad tredje gear. Pænt træls/umuligt at køre med!
Motoren blev skilt ad og konstateret i orden af en anden part. Alt var samlet rigtigt, tolerancer var perfekte, så jeg samlede den påny... derefter fungerede den perfekt, og gearskiftet gik som en varm kniv gennem smør.

:whew <= Min omtrentlige reaktion.

Det var en besynderlig oplevelse, og den motor kostede en del timer på den måde. Men det var i høj grad umagen værd!

Sådan er det med mekanik - døde ting kan også have personlighed.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
mathiesen92
Junior knallert
Indlæg: 51
Tilmeldt: tors 23. apr 2015 18:59
Kontakt:

Re: Kickstarterpedal er låst.

Indlæg af mathiesen92 »

Jeg opretter en ny tråd og spørger om hjælp.
Har også lige snakket med ritter trim, en MC mekaniker.
Men det render hurtigt op i nogle 1000, tror jeg.
Så er skam villig til at smide den på en trailer og hente noget hjælp.
Men i må have mange tak indtil videre:)
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"