Tuningstråden

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Overgangen mellem membransvøb/indsugning:

Billede

Således indføres den smalle Piaggio-membran:

Billede

28mm studs til toppen af svøbet:

Billede

Billede


Svøbet er fræset ud af ét stykke alu og dernæst tilpasset lidt ved håndkraft yderligere af Fa. Kiesler. Prisen er €149 og det finder jeg ikke urimeligt. Det at have tre forskellige 'toppe' med forskellig bespænding øger fleksibiliteten en del. Den ene passer til den originale 20mm Bing, og den anden passer til en almindelig Dellorto PHBG21 med 26mm klemmebespænding. Den tredje er tiltænkt 34mm gummi-bespænding, så man kan bruge, hvad man har.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

12V skrev::-)

https://www.dropbox.com/s/95tsf626gtjw3 ... -smile.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hahahahahaha! Jeg er godt nok ikke single, men på mærkværdig vis har kosten præsteret at udvise både storsind og tålmodighed i dag! :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:40, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:Jaaaaa???
deeee fordiiii deeee fååå´r´ :hihi
det ser saftigt ud det du har bikset sammen :(y) :bravo
Du sukkede sådan efter fotos, så de er til dig, allesammen :hihi

Lad mig dog på det kraftigste understrege, hvor svært det er, at afholde mig fra at lave en boost-kanal ind i indsugningen! Men hvis den skal være klar til brug med 44mm slaglængde, skal der ikke laves for meget. Dog ser det ud til, at jeg må give afkald på forlænget slag, indtil videre.
Men ok, så kan jeg jo teste med/uden boost-port i år. Der er nok grænser for, hvor stor en forskel sådan en 9x13mm, skråtstillet port kan gøre i en verden, hvor 1HK er ~10% effektforøgelse. På den anden side er 0,2HK selvfølgelig også noget. :lol:
9x13mm forøger faktisk skyllearealet med max 35% fra ~400mm^2 til ~540mm^2, men en skrå port formoder jeg har svært ved at levere helt samme flow, så jeg tænker, at der skal en, for mig, ukendt korrektionsfaktor indover.

Skyllekanalerne har en udmærket varighed på 126 grader til udstødningsportens 184 grader. Boostporten har jeg i sinde at give ~120 graders varighed (33,2mm fra top), og mit valg er faldet på denne eksakte varighed, fordi...:

Indsugningen dermed lukkes af stempelskørtet i samme øjeblik boostporten åbner (+/- 2 grader), og min tanke går derfor på, at hvis der er overtryk mellem stempel/membran, så kan luften få lov at komme ind i forbrændingskammeret via boostporten.
Hvis der er undertryk nok i forbrændingskammeret, kan der suges direkte gennem membranen, uden luften skal ned til skyllekanalerne ad den længst mulige omvej (krumtaphusets skyllekanaler).

Der bliver altså to forskellige ruter mellem karburator og forbrændingskammer:
Én via vendeskylningen i krumtaphuset og hovedskyllekanalerne
Én via boostporten alene.

Det giver to delvist adskilte 'skyllesystemer', og det synes jeg egentlig lyder 'rigtigt'?

Faktum er, at den almindelige vendeskylning fungerer fint med den originale motor, og den er ganske effektiv med omtrent 10HK indenfor rækkevidde med max 12.000rpm
Jeg tilføjer så 20% volumen, øger porttiderne en smule, øger kompressionsforholdet, tilføjer et lidt mere aggressivt squishband, samt giver en 'variabel indsugningstiming' mellem 240-360 grader.

Hvorfor 240 grader? Tjah... efter at have kigget nærmere på timingen af drejeventil (tak for snakken og undskyld jeg drev dig til vanvid, Kai! ;)) stod det klart, at et åbningstidspunkt for indsugningen i samme øjeblik eller lidt før skylleportene lukker er en god rettesnor. Det er i dette tilfælde 117 grader før top. Med 240 grader indsugningsvarighed er der 120 grader før/efter top, så der vil være et overlap på 3 grader.
Ydermere tillader et senere lukketidspunkt på drejeventilen flere omdrejninger og højere spidseffekt, men som direkte konsekvens bliver motoren mere hysterisk og trækområdet mere snævert (alt andet lige).
Hvad indsugning angår, går min teori altså på at havne midt mellem direkte membran- og drejeventilstyret indsugning med styrkerne fra begge og uden svaghederne fra den stempelstyrede indsugning. Den eneste reelle ulempe er, at flowet ikke er 100% uhindret, fordi både membran og stempelskørt er i vejen under visse dele af indsugningsfasen.

Med 'variabel indsugningstiming' hentyder jeg til, at min brug af ekspansionsudstødning skaber et større vacuum i forbrændingskammeret, og når det er kraftigt nok, kan motoren suge gennem boostporten, selv om indsugningskanalen er lukket af stemplet. Når vacuumet ikke er tilstrækkeligt, får primærkompressionen lov at gøre sit bedste.

Det bedste fra to verdener, hvis man ser bort fra et lettere forstyrret flow?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Godt, så... testede i dag et squishband-design mod et andet. Mere præcist et originalt Kreidler mod mit eget, som er undersænket 0,85mm (dvs. det rager ned i cylinderen). I begge tilfælde er kompressionsforholdet et sted mellem 13,5-14,0:1 og middel-squishafstand er 0,65mm

Det originale squishband er udformet som en pukkel på samme side som udstødningskanalen, og tændrøret er forskudt fra midten. Skyllekanaler og udstødning åbner hhv. 32,2mm og 22,2mm fra top. Tændingstidspunktet er ~1mm fra top ved 10.000rpm.

'Mit' squishband har centreret tændrør, og fordi forbrændingskammeret er undersænket 0,85mm, åbner skyllekanalerne og udstødningskanalen hhv. 31,35mm og 21,35mm fra top.

Med 'mit' squishband er bundtrækket mærkbart bedre og motoren trækker flere omdrejninger på toppen.

Pga. en tung gearing og for små porte er spidseffekten endnu begrænset, ligesom trækområdet er lidt snævert. Med det org. squishband kræves der medvind for at opnå trækkraft i tredje gear og den effektive tophastighed var 60-65km/t i andet gear, drejet HELT ud. Med 'mit' squishband rundede jeg 80km/t i fjerde gear på en let stigning.

Skyllekanalerne skal hæves og slibes lidt bredere, ligesom jeg vil tilføje et par ekstra skyllekanaler (boostere) og udstødningskanalen skal slibes 3-4mm bredere. Når det er gjort, bør femte gear rent faktisk være brugbart.

Forskellen er betragtelig. Decideret 'bundtræk' tillader så høj en udstødningsport godt nok ikke, men det kunne bestemt være værre! Potten (JTMX SP60) er ikke ligefrem mild... på nogen måde! Indsugningen er sågar stempelstyret! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Lars J »

Nabo Jan skrev:Tror målet på dine skyllekanaler er 32,8mm!
Må nok bedrøve dig med at du ikke skal stile efter mere end max 7-7,5hk på baghjulet med en 50cc boring og 2 hovedskyllekanaler og en enkelt booster :whew
Jeg troede faktisk at den havde vildt mange kanaler, men jo de går godt og der er muligheder i den :D
Troede at den var i stil med den her Kreidler cylinder, som jeg glæder mig til at prøve :D
Hvor mange kanaler kan I finde?
Hvordan gik det med din cylinder. Funker det bare - fordele/bagdele ? :D
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:40, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Når squishafstanden forbliver uændret og man går fra et "almindeligt og plant" forbrændingskammer til et undersænket, må cylinderen hæves.
I dette tilfælde de samme 0,85mm som forbrændingskammeret rager ned i cylinderen.

Dermed åbner kanalerne tidligere.

Den sjoveste detalje i min øvelse er, at hele trækområdet påvirkes positivt, trods porttiderne rent faktisk bliver skrappere. Det understreger, for mig, at et forbrændingskammer ikke bare er et forbrændingskammer.

At den nævnte motor så i forgårs valgte at spytte simmerringen på tændingssiden ud, er en anden snak. Den er nu byttet ud med min RS-motor, som er udstyret med en KT44 med stor pindboltafstand samt en gennemtestet (enkel og kedelig backup) opsætning fra sidste år.
Så må den anden motor få en gennemgang; Den afmærker sit terrotorie fra alle mulige steder end de sædvanlige. Den bette KT-cylinder trænger gevaldigt til en bredere indsugningskanal, så det giver lidt vinterhygge i garagen. Dens fremtid er uvis, idet den ikke matcher mine forventninger og er for omdrejningsorienteret. Jeg vil nemlig have én mild og rolig motor på lager.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Lars J »

Nå men næste tunings emne handler om at gøre min 6 gears Minarelli P6 klar til lidt hurtig kørsel på bane. Jeg har fundet mig et vandkølet Minarelli sæt med L-rings stempel og en´booster kanalje. fin tunet af Faccioli, IT hvis det siger nogen noget :wink: . Der går dog noget tid før end jeg kan prøve motoren af, da jeg skal have fat i noget vandkøler til maskinen og have den monteret i Everton stellet.
Vedhæftede filer
Minarelli Faccioli water cooled cylinder.JPG
Minarelli Faccioli water cooled cylinder.JPG (10.32 KiB) Vist 18551 gange
Minarelli Faccioli water cooled cylinder and top.JPG
Minarelli Faccioli water cooled cylinder and top.JPG (9.41 KiB) Vist 18551 gange
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Cool cylinder!

Jeg har præcis samme portlayout i tankerne til en af mine Kreidler-cylindre.

Hvordan ser det ud på udstødningsfronten?
Portmål?
:thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
brutalus
Junior knallert
Indlæg: 61
Tilmeldt: tors 12. nov 2009 16:48
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af brutalus »

Hvis der er interesse for det, vil jeg gerne prøve at kontakte den installatør fra Stofa der var her for et stykke tid siden. Da han var ung, havde han en Yamaha der gik 85 udelukkende fordi han havde fjernet plumpen i indsugningen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Bed ham hellere indtage lidt Ginseng for hulommelsens skyld. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
woebbe
Junior knallert
Indlæg: 96
Tilmeldt: man 27. okt 2014 08:06
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af woebbe »

Thi thi.......ja alting gik meget hurtigere da man var ung, :hihi jeg erindre ganske klart at min Kreidler Rmc kunne køre godt 120 km/timen på lige vej, da jeg var 16 år.

Min Kreidler RS med samme opsætning når kun lige 90 km/ timen og så meget federe mener jeg nu heller ikke jeg er blevet.
Men måske lidt ginsing også kunne hjælpe her..
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Bare den lige vej går nedad...!

Men ok, 55-60kg knøs med tilpas tung gearing, et par 10mm huller i bunden af potten og en god lang bakke samt 15% misvisning på speedometeret, så kommer man deropad!

Jeg kørte i sin tid en helt original Kreidler RS fra Vissenbjerg til Odense. Den var udstyret med en ret tung gearing (14/33) og den rundede da 95+ det løse et par gange... men kun ned ad bakke, og jeg sad med garanti ikke oprejst!
Nu er jeg ca. 20kg klogere (det er visdom, er det!) og 50ccm rækker ikke til mere end 85km/t, hvis femte gear skal være brugbart.

Når det så er sagt, kører jeg generelt med en ret tung gearing. Det tillader bykørsel i tredje eller fjerde gear og er faktisk ok på landevejen. De andre mini-MC'er har også en fører med horisontal kørestilling ned ad bakke... her har jeg så bare et gear mere, hehe!

Men... Det skal ikke alverden til for at runde 60km/t for Yamahaens vedkommende. Kreidleren er lidt mere træls på den front. Eller... meget!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Typisk nok er det mig, som vækker denne tråd til live, igen:

Billede

Billede

Billede
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... godt at se du ikke er gået i stå hansen - ellers noget af en cylinder du der har lavet, men du virker lidt hemmelighedsfuld denne gang, jeg mener det er ikke meget du har skrevet om den cylinder...
unægtelig en membrancylinder, men hvad er meningen med de 2 små huller nedefra ? jeg kan se du har fræset lidt i pakfladen imellem de ordinære skyllekanaler og så disse huller... jeg tænker du alene har lavet disse småhuller for at havde et præcis mål for extra kanalerne ? alså således at du møder bunden af småhullerne når du fræser dig igennem med extra kanalerne.

du må vist lige aflægge en forklaring på hvad du har gang i der.

hilsen olieklud
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

:hihi

Jeg vil forsøge mig uden kæmpehuller i stemplet, meget kort fortalt. Blokken bliver heller ikke modificeret, selv om jeg burde... dvs. jeg gider ikke skille den ad.

Hullet (7x18mm) i den nederste pakflade udnyttes derfor ikke fuldt ud, men der er i alt taget ~4mm af skørtet, så der både kan suges og pustes den ved. I alt giver det vel 4x18mm "pusterum" til indsugningen.

Er der sug nok over stemplet, kan det, som sædvanlig, suges via de to boostere udenom krumtaphuset.

Meeeen... laaaangt fra færdig. Det skal graves endnu mere:

Hovedskyllekanalerne skal også forbindes direkte med indsugningen.


Porttider: Præcis som en org. 6,25HK cylinder, blot med 44mm boring og 30,5mm bred udstødningskanal.

Hæver jeg udstødningskanalen blot 1mm og monterer et Meteor-stempel, matcher denne cylinder min håndlavede udstødning 100%.
I første omgang vil jeg dog lige prøve en org. potte... og "noget andet". ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

De to små huller er faktisk bare "sigtehuller" på 3mm. Lidt af en hjerneprut, da jeg har rigelig fornemmelse for, hvad jeg laver... fandt jeg ud af.

Omvendt kan jeg jokke et 5mm bor i, når jeg skal grave igennem til indsugningen. Så kan jeg se, hvad jeg laver. Dernæst kan jeg pille lidt af skørtet ud for disse huller, ligesom jeg har gjort ved indsugningen.

Lige hvad indsugning angår, så skal der bare være HUL igennem!

Jeg uploader lige et inspirationsfoto om lidt.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af kreidlerhansen »

Inspiration:


Ydelse ukendt/ej oplyst...

Billede


16HK ved 13.000rpm (60ccm)...

Billede


Ydelse ukendt, men indsugningen er interessant...

Billede
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Re: Tuningstråden

Indlæg af Lars J »

Cool stuff - lad os få en test rapport :D
Besvar

Tilbage til "Tuning"