Renault Alpine A310 renovering
Renault Alpine A310 renovering
Prøver lige en gang til
Ja, som jeg tidligere har vist så er jeg i gang med at renovere denne Alpina fra 78'. Jeg har aldrig prøvet at renovere en bil før - så det bliver spændende, hvor jeg sikkert får lært en masse nyt
Planen har i første omgang været at få motoren ud, for at få den renset, malet og skiftet nogle småting. Derudover skal der laves nogle nye varmeplader i rustfrit stål, da de gamle var begyndt at være rustet igennem.
Undervognen er lettere medtaget at rust, men skal blæses ren, have skiftet gummiophæng osv. og herefter males. Til kabinen er der et komplet sæt nye tæpper, og sæderne som sidder i er ligeså nye.
Jeg er spændt på hvordan det ender ud - men der kommer helt sikkert mange spørgsmål undervejs
Jeg har indtil videre fået motoren ud, og som det kan ses på billede 8, så har en mus valgt at bo under karburatoren - hvilket har resulteret i at motoren var fuldt og med skidt og møj. Næste skridt er at få renset motoren fuldstændigt, og få skiftet slidte dele
Ja, som jeg tidligere har vist så er jeg i gang med at renovere denne Alpina fra 78'. Jeg har aldrig prøvet at renovere en bil før - så det bliver spændende, hvor jeg sikkert får lært en masse nyt
Planen har i første omgang været at få motoren ud, for at få den renset, malet og skiftet nogle småting. Derudover skal der laves nogle nye varmeplader i rustfrit stål, da de gamle var begyndt at være rustet igennem.
Undervognen er lettere medtaget at rust, men skal blæses ren, have skiftet gummiophæng osv. og herefter males. Til kabinen er der et komplet sæt nye tæpper, og sæderne som sidder i er ligeså nye.
Jeg er spændt på hvordan det ender ud - men der kommer helt sikkert mange spørgsmål undervejs
Jeg har indtil videre fået motoren ud, og som det kan ses på billede 8, så har en mus valgt at bo under karburatoren - hvilket har resulteret i at motoren var fuldt og med skidt og møj. Næste skridt er at få renset motoren fuldstændigt, og få skiftet slidte dele
Senest rettet af Nikolaj Y tors 6. okt 2016 08:18, rettet i alt 2 gange.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Renault Alpina A310 renovering
En sjælden og flot futurisk Alpine som jeg håber at se live en dag. Har kun set dem på billeder og i Wheeler Dealer hvor Ed bakser med at renovere en. Lækker motor i øvrigt. Den mus har måske mekaniker evner, siden den kan lide lugten af benzin og motorolie. Måske den kan bruges til at rense det indvendige af motoren som betaling for husleje
Pøj, pøj med projektet og husk at holde os opdateret
Pøj, pøj med projektet og husk at holde os opdateret
Re: Renault Alpina A310 renovering
Tak Wheeler Dealers er mit absolutte ynglingprogram, og afsnittet med Alpina'en er også blev set mere end 1 gangLars J skrev:En sjælden og flot futurisk Alpine som jeg håber at se live en dag. Har kun set dem på billeder og i Wheeler Dealer hvor Ed bakser med at renovere en. Lækker motor i øvrigt. Den mus har måske mekaniker evner, siden den kan lide lugten af benzin og motorolie. Måske den kan bruges til at rense det indvendige af motoren som betaling for husleje
Pøj, pøj med projektet og husk at holde os opdateret
- Ang musen, tja.... så tror jeg sku den skal fyres - den har i hvert fald ikke gjort sit arbejde ordentligt
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Renault Alpina A310 renovering
Jeg har brugt de sidste par aftner på karburatoren. Den er nu renset igennem, fået skiftet slanger og benzinfilter... det HELE var bestemt tiltrængt
Senest rettet af Nikolaj Y lør 7. feb 2015 19:18, rettet i alt 2 gange.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Renault Alpina A310 renovering
Hej Nikolaj.
Jeg er imponeret over hvor meget du får lavet, på forholdsvis få dage, og det er nu også en rigtig fed vogn, du er gået løs på.
Du spurgte på et tidspunkt om hvad motorens svagheder er. Jeg har i mellemtiden snakket med min mekanikker, som har skruet en del i den motortype, dog i Volvo 264 og 760 m f. Han nævnte at knastakslerne var en svaghed, der var også flere ting, men jeg skal vidst snakke med ham igen, jeg kan desværre ikke huske det hele, da der også var en masse jeg skulle huske angående min egen bil. Og undskyld at jeg var så længe om det, jeg har haft lidt meget om ørende på det seneste.
Jeg er imponeret over hvor meget du får lavet, på forholdsvis få dage, og det er nu også en rigtig fed vogn, du er gået løs på.
Du spurgte på et tidspunkt om hvad motorens svagheder er. Jeg har i mellemtiden snakket med min mekanikker, som har skruet en del i den motortype, dog i Volvo 264 og 760 m f. Han nævnte at knastakslerne var en svaghed, der var også flere ting, men jeg skal vidst snakke med ham igen, jeg kan desværre ikke huske det hele, da der også var en masse jeg skulle huske angående min egen bil. Og undskyld at jeg var så længe om det, jeg har haft lidt meget om ørende på det seneste.
Kim B S.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.
Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.
Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Renault Alpina A310 renovering
Nu Kim nævner svag knast aksel, kan man ikke få skarpe knaster til sådan en satan?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: Renault Alpina A310 renovering
Fantastisk flot køretøj, glæder mig til at følge renoveringen....
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Re: Renault Alpina A310 renovering
du må lige lette låget og tjekke knasten i den ene side..hvis den er ok...kan du samle motoren. løsligt.uden kabuer..og køre en komp test,,så har du en ide,, du kan ofte ikke montere starteren på selve motoren for test..med mindre den sidder i blokken..og ikke på flangen
.alt er at tagetopstykkerne,,og ordne ventiler..så kan du samtidig tjekke boringerne...nok den sikreste måde at tjekke så meget som muligt,,uden at tage krumtappen ud..det er der vel ingen grund at splitte totalt..med mindre der er begrunede mistanker...eller en plan med polerede motorblokke
.alt er at tagetopstykkerne,,og ordne ventiler..så kan du samtidig tjekke boringerne...nok den sikreste måde at tjekke så meget som muligt,,uden at tage krumtappen ud..det er der vel ingen grund at splitte totalt..med mindre der er begrunede mistanker...eller en plan med polerede motorblokke
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Re: Renault Alpina A310 renovering
Tak Kim. Jeg vil nok prøve at åbne ned til knastakslerne - for at se om der skulle være problemer her Det ville være skønt hvis du kunne udspørge din mekaniker om de andre børnesygdomme, som motoren ellers skulle haveKim B S skrev:Hej Nikolaj.
Jeg er imponeret over hvor meget du får lavet, på forholdsvis få dage, og det er nu også en rigtig fed vogn, du er gået løs på.
Du spurgte på et tidspunkt om hvad motorens svagheder er. Jeg har i mellemtiden snakket med min mekanikker, som har skruet en del i den motortype, dog i Volvo 264 og 760 m f. Han nævnte at knastakslerne var en svaghed, der var også flere ting, men jeg skal vidst snakke med ham igen, jeg kan desværre ikke huske det hele, da der også var en masse jeg skulle huske angående min egen bil. Og undskyld at jeg var så længe om det, jeg har haft lidt meget om ørende på det seneste.
Jeg regner ikke med at skille hele motoren ad, men kun det mest nødvendige.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Renault Alpina A310 renovering
Den er i hvert fald speciel og anderledes, hvilket jeg synes, gør den fedDewil skrev:Fantastisk flot køretøj, glæder mig til at følge renoveringen....
Til jer som ikke har set afsnittet som Johannes linker til, så vil jeg da varmt anbefale det
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Renault Alpina A310 renovering
Motoren er i dag blevet glasblæst og efterfølgende blæst med tøris for at fjerne alt glas - resultatet blev en over lækker og ren motor
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Renault Alpina A310 renovering
hej yde... hold kæft det ser godt ud med den rengjorte motor, ellers fedt trick med tøris efter glasblæsning - jeg har flere gange stået og kikket på en båd blev renset af for gammel bundmaling med tøris... det larmer helt vildt, jeg tror det er en 100 hk dieselmotor der trækker kompressoren, det er en enorm luftmængde & også tryk, man kan slet ikke se strålen komme ud af røret, men man kan se hvor den rammer... grunden til brug af tøris siges at være fordi at man så ikke skal samle noget op bagefter
ang. din motor så syntes jeg den er special med den vinkel Vèt har - det må næsten være 90 grader ? de fleste V motorer er vel normalt 60 grader... ellers fed sjælden bil du der har fundet, den bliver værdifuld når du er færdig med den - godt det er dig der finder sådan en, vi ved jo at du laver tingene ordenligt
jeg har selv forleden dag købt en ny vogn istedet for den gamle hiace - det er også med V 6 motor, sådan en V 6èr er nemlig dejlig lydløs
hilsen olieklud
ang. din motor så syntes jeg den er special med den vinkel Vèt har - det må næsten være 90 grader ? de fleste V motorer er vel normalt 60 grader... ellers fed sjælden bil du der har fundet, den bliver værdifuld når du er færdig med den - godt det er dig der finder sådan en, vi ved jo at du laver tingene ordenligt
jeg har selv forleden dag købt en ny vogn istedet for den gamle hiace - det er også med V 6 motor, sådan en V 6èr er nemlig dejlig lydløs
hilsen olieklud
Re: Renault Alpina A310 renovering
Tak Clausclaus olieklud skrev:hej yde... hold kæft det ser godt ud med den rengjorte motor, ellers fedt trick med tøris efter glasblæsning - jeg har flere gange stået og kikket på en båd blev renset af for gammel bundmaling med tøris... det larmer helt vildt, jeg tror det er en 100 hk dieselmotor der trækker kompressoren, det er en enorm luftmængde & også tryk, man kan slet ikke se strålen komme ud af røret, men man kan se hvor den rammer... grunden til brug af tøris siges at være fordi at man så ikke skal samle noget op bagefter
ang. din motor så syntes jeg den er special med den vinkel Vèt har - det må næsten være 90 grader ? de fleste V motorer er vel normalt 60 grader... ellers fed sjælden bil du der har fundet, den bliver værdifuld når du er færdig med den - godt det er dig der finder sådan en, vi ved jo at du laver tingene ordenligt
jeg har selv forleden dag købt en ny vogn istedet for den gamle hiace - det er også med V 6 motor, sådan en V 6èr er nemlig dejlig lydløs
hilsen olieklud
Ja jeg har en aftale med en der ikke bor så langt fra mig, hvor jeg kan komme og låne hans udstyr og betaler en pris for det materiale jeg bruger.
Jeg havde regnet med kun at bruge tøris, men overfladen på alu'et var simpelthen for medtaget, så den fik en gang glas først. Som du også siger så er det en kæmpe kompressor, faktisk ligesom den militæret kører med efter deres GD'er, og lufttrykket der kommer ud af mundingen på omtrent 3 cm er som at blive slået med en hammer (jeg kan stadig ikke mærke min pegefinger efter at jeg ramte den i dag ).
En Hiace er ellers en fin vogn - hvad har du så skaffet med v6? VW, Audi? Men ja en v6'er er helt sikkert en lækker motor - nu må jeg bare håbe at der ikke kommer problemer med denne....
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Renault Alpina A310 renovering
Jeg fik i dag 2 pakker, som indeholdte maling til udstødningen og lidt smådele fra galvanisering
Udstødningen blev også sandblæst så den er klar til maling, den var faktisk utrolig pæn, men der er dog 2 små sprækker ved flangerne som skal lappes.
Udstødningen blev også sandblæst så den er klar til maling, den var faktisk utrolig pæn, men der er dog 2 små sprækker ved flangerne som skal lappes.
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Renault Alpina A310 renovering
claus olieklud skrev:hej yde... hold kæft det ser godt ud med den rengjorte motor, ellers fedt trick med tøris efter glasblæsning - jeg har flere gange stået og kikket på en båd blev renset af for gammel bundmaling med tøris... det larmer helt vildt, jeg tror det er en 100 hk dieselmotor der trækker kompressoren, det er en enorm luftmængde & også tryk, man kan slet ikke se strålen komme ud af røret, men man kan se hvor den rammer... grunden til brug af tøris siges at være fordi at man så ikke skal samle noget op bagefter
ang. din motor så syntes jeg den er special med den vinkel Vèt har - det må næsten være 90 grader ? de fleste V motorer er vel normalt 60 grader... ellers fed sjælden bil du der har fundet, den bliver værdifuld når du er færdig med den - godt det er dig der finder sådan en, vi ved jo at du laver tingene ordenligt
jeg har selv forleden dag købt en ny vogn istedet for den gamle hiace - det er også med V 6 motor, sådan en V 6èr er nemlig dejlig lydløs
hilsen olieklud
Hvis du siger det larmer claus så har du vel også hørt/set når skibe mm. afrense med waterjet? Man kan stå 500 meter væk og stadig høre det!
(også imponerende man kan fjerne maling med vand bare trykket er højt nok)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
Re: Renault Alpina A310 renovering
Hej Nikolaj
/Steen
Du har da også fået valgt det bedste maling til udstødninger. Jeg har prøvet mange typer, men Senotherm er absolut den bedste af dem alle!Nikolaj Y skrev:... maling til udstødningen...
Du husker at få den metalliseret, når du har svejst skavankerne, ikke?Nikolaj Y skrev:... Udstødningen blev også sandblæst så den er klar til maling, den var faktisk utrolig pæn, men der er dog 2 små sprækker ved flangerne som skal lappes.
/Steen
Re: Renault Alpina A310 renovering
Twinsport skrev:Hej Nikolaj
Du har da også fået valgt det bedste maling til udstødninger. Jeg har prøvet mange typer, men Senotherm er absolut den bedste af dem alle!Nikolaj Y skrev:... maling til udstødningen...
Du husker at få den metalliseret, når du har svejst skavankerne, ikke?Nikolaj Y skrev:... Udstødningen blev også sandblæst så den er klar til maling, den var faktisk utrolig pæn, men der er dog 2 små sprækker ved flangerne som skal lappes.
/Steen
Det var jo dejligt at høre! Ang. metaliersing så var det ikke lige planen, de har også allerede fået første omgang maling. Der ville også være svært at få gjort nu da der er crom på rørhalerne
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Re: Renault Alpina A310 renovering
Men hvor meget gør det metaliersing? For efter at have læst en smule om det så er det måske slet ikke en så dårlig ide :-S
If not smoken - it's broken!
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'
Renault Alpine A310 - 78'
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Renault Alpina A310 renovering
Metallisering gør MEGET det er ofte zink der bruges og korrosionen på metallisering er meget langsommere end stålet!
En port f.eks der er metalliseret med ca. 200 my kan stå mange år udenfor uden at se skyggen af maling
Ved næsten alt industri der skal holde mere end 5 år gøres der brug af metallisering
En port f.eks der er metalliseret med ca. 200 my kan stå mange år udenfor uden at se skyggen af maling
Ved næsten alt industri der skal holde mere end 5 år gøres der brug af metallisering
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
- juhl-drengen
- Knallert Mester
- Indlæg: 3338
- Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
- Kontakt:
Re: Renault Alpina A310 renovering
Har desuden hørt mange der gør brug af det sammen med industri lak til rammer/undervogne ved gamle amerikaner biler og lastbiler
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER
And that's kind off
THE SAME THING
KTM: KICK TILL MONDAY