Hej alle.
Hvilken olie bruger i? er lidt forvirret i det der hel. synt. mineralsk, semi synt. osv osv.
Havde en dunk amerikansk Penzoil der hørte med en gammel johnson motor min far købte.
Den er dog brugt op nu, og skal have noget nyt.
Umiddelbar har jeg kigget på den her:
http://www.thansen.dk/scooter-knallert- ... 388086055/
Nogle erfaringer?
-Byw er det godt nok mærkeligt skrevet "bruges ikke til scooter da den ikke er god nok til dette". definer "god" tak? det er vel ikke fordi oliekvaliteten er dårligere
Olien skal primært bruges til Fs1, og SCO 3 gears, men ellers bare sådan diverse gamle knallerter og måske en crosser hvis jeg køber en i fremtiden, noget ala Yamaha Yz85.
Venlig hilsen Oscar
2 takts olie tråd!
2 takts olie tråd!
SCO 3 gear Super 73´
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
- Yamaha FS1 50SS
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
- Kontakt:
Re: 2 takts olie tråd!
Hej
Jeg bruger den du har linket til ,,, på mine Yamaha`r,,, motorsaven og buskrydderen,,, lovlig Yamaha kan nøjes med 2% ligesom motorsaven og buskrydderen med den der olie ,,, det giver også en fin olie film til at beskytte dem med ved længere tids stilstand,,, jeg tror at den helsyntetiske er for tynd til de gl. motorer ,,, jeg har oplevet at en cylinder satte sig fast ved en stilstand på 3 md. med en helsyntetisk olie,,, på en Yamaha der var tanket med den benzin blanding,,,, hvor imod de andre med mineralsk olie ikke fejlede noget,,, selv om de havde stået ligeså længe,,, de havde en fin olie film på cylindervæggen ,,, den der satte sig fast var knas tør,,, og "ikke god" nok er sikkert at den ikke er tynd nok og forstøver let nok til de nye motorer,,, men det er bare mit bud og min erfaring med det,,, der er sikkert ligeså mange meninger om hvilken olie der er bedst som der er olie typer ,,,
Jeg bruger den du har linket til ,,, på mine Yamaha`r,,, motorsaven og buskrydderen,,, lovlig Yamaha kan nøjes med 2% ligesom motorsaven og buskrydderen med den der olie ,,, det giver også en fin olie film til at beskytte dem med ved længere tids stilstand,,, jeg tror at den helsyntetiske er for tynd til de gl. motorer ,,, jeg har oplevet at en cylinder satte sig fast ved en stilstand på 3 md. med en helsyntetisk olie,,, på en Yamaha der var tanket med den benzin blanding,,,, hvor imod de andre med mineralsk olie ikke fejlede noget,,, selv om de havde stået ligeså længe,,, de havde en fin olie film på cylindervæggen ,,, den der satte sig fast var knas tør,,, og "ikke god" nok er sikkert at den ikke er tynd nok og forstøver let nok til de nye motorer,,, men det er bare mit bud og min erfaring med det,,, der er sikkert ligeså mange meninger om hvilken olie der er bedst som der er olie typer ,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,
,,,Hav en forsat god dag,,,
,,, Mvh Johnny S. ,,,
Re: 2 takts olie tråd!
tror det er noget med tolerencerne er mindre i dag..med vandkølede motore,,dvs spilrummet i alle pasninger er mindre..så den"gamle" dårligere mineralske olie..ikke er helt god til maskiner efter år 2000 cirka.
.automatisk blanding/autolube har jo været der siden knallertens fødsel..og fungeret..så der er ikke problem med dem..
oprindelig var 2 takt olie jo ren motorolie som blev hældt i bensinen..det var op til ca 1975..(jeg skrev cirka),,,der kom de specielle 2 takt olier til autboard..og cross. (ikke det samme olie)hvor motorolie ikke var nok.(.hård tunede)..
så man kan sige at det er lidt an på hvor gammel din knallert er...hvilken olie den bruger...før 1975 kan alle typer bruges..senere skærpes kravene fs1 kræver en ret god olie delsyntetisk( mellemklasse prismæssig)..og nyere maskiner skal have en dyr(god syntetisk) olie
brug aldrig autboard 2 takt olie i et land køretøj..de er beregnet til vandkøling..og er naturligt nedbrydelige..så smøre best ved lave temperature..havvandkøling giver kolde drifttemp..modsat en knallert motorsav buskrydder som bliver meget varme...
så kort....køb ikke den dyreste bedste...men den rigtige,,som passer lige presis til dine behov...alt efter alderen på køretøjerne
fs1 og sco har altid kørt ekstremt varmt..de har begge for små køleribber/støbejern cylender..de er nogle af de få knallerter som har varme problemer..og dertil relaterede tændingssvigt(sco) tændspolen kobler ud ved stærk varme,,og virker fint efter nedkøling..så derfør vil jeg ikke anbefæle den rene mineralske til netop disse 2 knallerter...puch vil de billige oiler være fine..da de har ekstra god køling/store lejer i motorene..
jeg vil aldrig anbefale et spec fabrikant i olie..eller i religion..eller om hvilken type kvinder som er bedst..det skal man selv finde ud af
.automatisk blanding/autolube har jo været der siden knallertens fødsel..og fungeret..så der er ikke problem med dem..
oprindelig var 2 takt olie jo ren motorolie som blev hældt i bensinen..det var op til ca 1975..(jeg skrev cirka),,,der kom de specielle 2 takt olier til autboard..og cross. (ikke det samme olie)hvor motorolie ikke var nok.(.hård tunede)..
så man kan sige at det er lidt an på hvor gammel din knallert er...hvilken olie den bruger...før 1975 kan alle typer bruges..senere skærpes kravene fs1 kræver en ret god olie delsyntetisk( mellemklasse prismæssig)..og nyere maskiner skal have en dyr(god syntetisk) olie
brug aldrig autboard 2 takt olie i et land køretøj..de er beregnet til vandkøling..og er naturligt nedbrydelige..så smøre best ved lave temperature..havvandkøling giver kolde drifttemp..modsat en knallert motorsav buskrydder som bliver meget varme...
så kort....køb ikke den dyreste bedste...men den rigtige,,som passer lige presis til dine behov...alt efter alderen på køretøjerne
fs1 og sco har altid kørt ekstremt varmt..de har begge for små køleribber/støbejern cylender..de er nogle af de få knallerter som har varme problemer..og dertil relaterede tændingssvigt(sco) tændspolen kobler ud ved stærk varme,,og virker fint efter nedkøling..så derfør vil jeg ikke anbefæle den rene mineralske til netop disse 2 knallerter...puch vil de billige oiler være fine..da de har ekstra god køling/store lejer i motorene..
jeg vil aldrig anbefale et spec fabrikant i olie..eller i religion..eller om hvilken type kvinder som er bedst..det skal man selv finde ud af
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
På de mest heftige maskiner har jeg kørt Castrol TTS, den er ikke alt for dyr og gav mig tryghed. Med 2% af det har jeg ikke haft nogen sættere, og den producerer ikke meget koks eller røg.
Men kommer den i en lovlig knallert, så drypper det bare ud af udstødningen
Jeg har ingen meget hidsige maskiner mere, bare en masse middel tunede maskiner. De får alle biltemas fuld syntetiske olie, 2%. Det fungerer super for mig, ingen aflejringer og den er billig. Den er også meget kraftig rød farvet, så for en gangs skyld kan jeg se om mit benzin i dunken er blandet eller ej. Med andre farvede olier synes jeg det har været svært at se forskellen.
Men kommer den i en lovlig knallert, så drypper det bare ud af udstødningen
Jeg har ingen meget hidsige maskiner mere, bare en masse middel tunede maskiner. De får alle biltemas fuld syntetiske olie, 2%. Det fungerer super for mig, ingen aflejringer og den er billig. Den er også meget kraftig rød farvet, så for en gangs skyld kan jeg se om mit benzin i dunken er blandet eller ej. Med andre farvede olier synes jeg det har været svært at se forskellen.
Re: 2 takts olie tråd!
Står lidt med et ben i hvert vand nu.. Den ene siger delsyntetisk og den anden mineral
Men mange tak gutter!
Hehe 12V, kunne godt forestille mig at sådan en racerolie bare ville løbe u d:-)
Men Pennoilen var ikke en der var beregnet til bådmotorer, det var bare sådan en allround
Men mange tak gutter!
Hehe 12V, kunne godt forestille mig at sådan en racerolie bare ville løbe u d:-)
Men Pennoilen var ikke en der var beregnet til bådmotorer, det var bare sådan en allround
SCO 3 gear Super 73´
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Re: 2 takts olie tråd!
Har faktisk lige fået arbejde i Biltema 12V, så kan man jo gå lidt og lurer på den det er den nye der åbner ude i Glostrup
SCO 3 gear Super 73´
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Re: 2 takts olie tråd!
Hehe ja forsatan Min far og jeg, joker også lidt med at det er umuligt for os, at shoppe ind i biltema for under 1000kr pr. gang
SCO 3 gear Super 73´
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'