trimning motor

Her spørger du hvis du har problemer eller spørgsmål til det mekaniske på knallerter
Besvar
ankerlund
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 15. jul 2008 01:29
Kontakt:

trimning motor

Indlæg af ankerlund »

hej jeg vil have min fs1 til at køre ikke over 40 km, har 381 cyl, 6,5 mm indsugningsplade, 10 mm karburator, og 9 tand og 43 tand gearing, selv tyk toppakning har jeg på, men den er lavet som en 1972 med original oplagt udstødning, og det er nok den der volder probs, det er jo en tun udstødning,den går 46 km, og ikke super hurtig i optræk, kun ved høje omdrejninger, har i nogle ideer, kan jeg dreje begrænsninger til udstødning, og evnt sætte en f5b cyl på, for at få optræk, på forhånd tak
mvh Michael
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af Knud »

Du får måske neglet udstødningen af Jens Betjentsen ...alligevel... ellers lad være med at give fuld gas (det er den nemmeste måde at undgå at den kommer i søgelyset.. selvom den larmer noget mere end med en alm TUM-udstødning) ellers kør helt sikkert: med en lovlig TUM udstødning
:mrgreen:
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af juhl-drengen »

Måske en plomb i udstødningen?

Mange tun udstødninger findes lovligt som 45 version hvor der er svejset en stykke plade med et mindre hul ind i enden af forrøret, måske det kunne gøre noget? :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af Knud »

En ´72er udstødning har forrør og potte svejst sammen og er den HELT original så lad være med at køre med den.. den bliver snuppet af Lars Langarm og det vil jo være helt uudholdelig (så du skal bare sende den til mig i stedet for :hihi )
:mrgreen:
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af claus olieklud »

hej... hvis din oplagte udstødning er original så er der vel ikke noget ulovligt ved knallerten ? det skulle da lige være fordi udstødningen er beregnet til drejeventil med 6 mm plump, men jeg tror såment ikke politiet kan tage stumper fra dig da den jo er lovlig - du må dog ikke give mere gas end max 30 kmt. - fordi en evt. rullefeltsmåling skulle angive en højre hastighed beretter ikke politiet til at konfiskere noget som helst som ikke er konstruktivt ændret ift. originalt

det siges at gamle fs1 cylindre fra drejeventilsmodellen havde større udstødningsport end fx. 257, f5b og uoriginal 178, men hvor vidt det gælder for 381 cylinderen ved jeg ikke, men hvis udstødningsporten er unormal stor ift. alm. lovlig udstødningsport, ja så kunne det godt forklare den høje hastighed ( omdrejningsvillig ) samt det manglende bundtræk - det ville være en god forklaring

du kunne evt. måle aftanden fra udstødningsportens topkant til toppakningens pakflade og skrive det her i tråden - så vil det hurtigt afsløres om udtødningsporten er for stor ( jeg mener det normalt er omkring 26 mm lovligt )

min lovlige fs1 4 gear fra `78 kører kun max 35 kmt. ud af lige vej

hilsen olieklud
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af Knud »

´72 er oplagt er ikke TUM og er aldrig lovlig at montere på en FS1 uden nr.-plade; det er en tun-udstødning, 32mm udformet som en pseudo-expansions potte; den er ikke typegodkendt til 381-
Derfor blev den danske ´72 type-godkendt med en underlig alm potte som fex. den Erik har på sin (ikke DEN Erik aka (Maleren) ) som i øvrigt er næsten umulig at få fat i (altså den! udstødning)
(min tidligere-Chrom nu Røde Hest kører 55 km/t og nappet 1mm af udstødnings porten og med 1x5 potte uden begrænser rør og den er derfor sku´te lovlig)
:mrgreen:
Brugeravatar
Kim B S
Knallert Mester
Indlæg: 5756
Tilmeldt: fre 25. jan 2008 21:33
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af Kim B S »

Hej Michael.
Som Knud også skriver så er det den udstødning som Erik, som kalder sig FS1originalen her på forum, køre med på hans 72er som er den lovlige udstødning til 72erens drejeventil-motor, der for uden skal hullet i indsugningen kun være 6,0 mm på en 72er, i lovlig stand. :wink:

Her er link til renoveringen af Eriks 72er, der kan man også se den rigtige udstødning, som desværre er ret svær at finde, jeg er dog ret sikker på, at ordensmagten gerne vil godtage den lovlige udstødning, fra de nyere FS1 modeller. :wink:

viewtopic.php?f=6&t=5282" onclick="window.open(this.href);return false;

Hilsen Kim.
Kim B S.

Mine Knallerter
Yamaha FS1 DX gul årg. 1976, med lidt ekstraudstyr og en del krom.
Yamaha FS1 K1 Special. 2 farvet årg. 1978. nummermatch. Projekt.
Yamaha FS1 SS. Grøn årg. 1973. Projekt som er under opbygning.
Yamaha SA Passola. Gul Årg. 1980.

Min El-Kabinescooter.
Lindebjerg Urban Luksus. Rødmetal og hvid. Årg. 2021.

Min bil.
Volvo 240 GL 2,3 sedan. Mørkeblåmetal. Årg. 1990.
ankerlund
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 15. jul 2008 01:29
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af ankerlund »

okay tak for inputs, vil være meget ked af at skulle tage den nye orignale udstødning af,det ville jo ødelægge stilen, derfor ville jeg bare have gode råd til at få den ned på max 40 km, og så håbe på polisen er large, bare den ikke går for stærkt, min er ikke med drejeventil
mvh Michael
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af FS1originalen »

Er du sikker på at din 381 cylinder ikke er portet i udstødningen? Selv med en original tunudstødning burde den ikke kunne køre 45 med en ellers helt lovlig opsætning :roll: Jeg går selvfølgelig ud fra at det er "reelle" 45 km/t, og ikke målt på et kopispeedometer der går til 140...

Mener der skal være 28 mm fra cylindertop til top af udstødningsporten - bare 1 mm mindre kan nemt være forklaringen på hastigheden.

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
ankerlund
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 15. jul 2008 01:29
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af ankerlund »

okay måler i weekenden
ankerlund
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 15. jul 2008 01:29
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af ankerlund »

måler 30mm fra udstødningport top til cyl top
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af Knud »

Det er helt ok
:mrgreen:
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... 30 mm ? det var ellers noget, måske det er fordi du måler til kanten af den tykke toppakning ?
jeg tror godt du kan regne med de 28 mm som fs1 originalen skriver er korrekt - jeg tror ikke engang en 2 skylds cylinder har så snævert mål at du kan måle 30 mm - den må være kokset godt til allerede den udstødningskanal !

nå, men så er det da ikke pga. lidt halvstor udstødningsport du kan køre så stærkt & mangle lidt bundtræk

hilsen olieklud
ankerlund
Junior knallert
Indlæg: 31
Tilmeldt: tirs 15. jul 2008 01:29
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af ankerlund »

nej måltet er selfølgelig kun til cyl pakflade i top, det er en 381 2 skyls, har målt flere, de måler også 30mm, og de er ikke portet på nogen måde, nå men idag fik jeg bekræftet min mistanke til at det var den udstødning, satte en lovlig tum 178 udstødning på, og nu kører den ligesom jeg vil have, 36 km på top, og masser af bundtræk, bare man kunne få en lovlig oplagt udstødning, nå men det bliver nok bare en knallert til samlingen, der ikke bliver kørt på
mvh Michael
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af juhl-drengen »

Lav en forrørs begrænsning :-)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... nå ja 381 er jo en 2 skyller - ok det er jo også den yamaha cylinder med de mindste skylleporte og mindste udstødningsport, så du har selvfølgelig ret når du skriver 30 mm

det er aligevel utroligt at en anden udstødning giver så meget på en lovlig knallert... du skriver at din oplagte er original ? jeg mener bestemt også man kan få dem som uoriginal, men hvorvidt de er begrænset ved jeg ikke - de liger den originale, men der er en eller anden ændring, jeg mener faktisk det har noget at gøre med fløjtens udformning

sådan en kunne måske være en mulighed for dig når nu du godt kan lide den oplagte crom yamaha fs1 udstødning - jeg syntes at havde set dem til 700 kr. for en helt ny uoriginal

det kan være at en anden lige kunne bekræfte forskellen imellem uoriginal/original crom oplagt udstødning

hilsen olieklud
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: trimning motor

Indlæg af FS1originalen »

Jeg var lige ude og måle en "som ny" 381 cylinder, og du har helt ret - 30 mm!!!
Troede faktisk at 381 og F5B havde samme mål til porten :oops:

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Mekaniske problemer & spørgsmål"