Kreidler RS

Knallerter fra Tyskland, Østrig, Holland, Belgien, England etc. Mærker som Puch, Kreidler, Hercules, Batavus, Berini, Flandria etc.
Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlægaf kreidlerhansen » ons 8. okt 2014 16:38

Den er også et udmærket bud, omend lidt af et sats.

Har du undersøgt, hvad fragten bliver? En af Kreidler-gutterne slap med €200 for at få fragtet en komplet maskine, vist nok også fra det sydlige Dyyyskland. Og det er jo ikke så galt.

Jeg bliver overrasket, hvis den går for meget mere end €900.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: Kreidler RS

Indlægaf Knud » ons 8. okt 2014 17:14

arrh? det ligner godt nok et lade-lig, hvor motoren skal renoveres og have cylinder, topstykke, karburator og udstødning.. og tanken er ski´ da godt grim
Nå ja... og der er ikke papirer med -> bøvl med at indregistrere den og den er stadig for ung til ikke at skulle betale afgift af... og den må ikke køre som knallert
:mrgreen:

Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 2429
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Sv: Kreidler RS

Indlægaf 12V » ons 8. okt 2014 18:06

kreidlerhansen skrev:Har du undersøgt, hvad fragten bliver? En af Kreidler-gutterne slap med €200 for at få fragtet en komplet maskine, vist nok også fra det sydlige Dyyyskland.


Det lyder meget fornuftigt, som privat. Min makker betale 40€ for fragten, og yderlige 40€ for at sælgeren fandt en kæmpe trækasse den kunne stå i, inkl. spænde stropper.
mvh. Carsten - 12V.dk - SmallPistons.dk

Vejledning til upload af billeder, klik her.
Ny 2016 udgave, det har aldrig været nemmere!

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlægaf kreidlerhansen » ons 8. okt 2014 19:18

Knud skrev:arrh? det ligner godt nok et lade-lig, hvor motoren skal renoveres og have cylinder, topstykke, karburator og udstødning.. og tanken er ski´ da godt grim
Nå ja... og der er ikke papirer med -> bøvl med at indregistrere den og den er stadig for ung til ikke at skulle betale afgift af... og den må ikke køre som knallert


Papirer kan indhentes via stelnummeret, og det er angiveligt ikke så galt igen. Men danske stel er der jo nok af.
1979 bliver "over 35 år gammel" i 2015, så det er ikke ligefrem et problem.

Et intakt, originalt sæde af denne type med bare en ok bagagebærer er let de første 2.000kr værd.
Baghjulet 1.200-1.800kr
Motoren (RS!), blot rengjort og renoveringsværdig 2.500-3.000kr
Tændingen (MHKZ) kan let indbringe 1.000-1.200kr

Læg dertil div. andre stumper, og så kommer vi da let op omkring 10.000kr, længe inden stellet er kørt til skrot. Så nej, den er ikke et ringe køb, men den er lidt af et sats i og med, den ikke kan afprøves.

Jeg vil desuden næsten vædde med, forgaflen er pæn og nydelig, uden rust på standrørene. Gummi-muffer + lampeørerne afskærmer trods alt gevaldigt. Instrumenterne er forholdsvis sjældne, endda, og til denne årgang hører den famøse stjernetænding, hvilket betyder, at omdrejningstælleren er ganske attraktiv.

Kan den hentes hjem for mindre end 10.000kr er ingen blevet snydt, umiddelbart.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlægaf kreidlerhansen » fre 10. okt 2014 14:57

Waaauw... den røde har rundet €1.200! :what2

Denne er i så fald nok et bedre bud:

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 1348113035

Sælger påstår, lakken er original. Det tror jeg ikke helt på, og der er en tendens til, at auktioner med et højt startbud ikke modtager den helt store interesse. Det vil vise sig kl16.46!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27

Re: Kreidler RS

Indlægaf Lars J » fre 10. okt 2014 16:40

Ja gad vide om den kommer endnu højere op. Lidt vildt taget i betragtning af hvad der skal laves på den.

Den anden du linker til har ikke opgivet km og krumbassen er renoveret, så den har nok gået en del. Tror faktisk det er original lak hvis du ser på tank striben og mærkerne oven på, selv om jeg godt ved at de kan fornyes.

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlægaf kreidlerhansen » fre 10. okt 2014 19:42

€1.200+ er alligevel en sjat, ja.

Jeg er spændt på denne:

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 1543481380

Om ikke andet, så for sammenligningens skyld.


Men jeg er ved at være mør ift. en fra '60erne, må jeg erkende. Altså, en knallert:

http://pages.ebay.com/link/?nav=item.vi ... 1430739956
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27

Re: Kreidler RS

Indlægaf Lars J » lør 11. okt 2014 11:05

Der er muligheder hele tiden. Er ikke lige til eiertank Kreidler, men de har sjæl og charme og hvem vil ikke kigge hvis man bliver overhalet af en hurtig eiertank :)

Denne er også interessant www.ebay.de/itm/15143723302?_trksid=p20 ... K%3AMEBIDX
Senest rettet af Lars J tors 23. okt 2014 12:08, rettet i alt 2 gange.

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlægaf kreidlerhansen » lør 11. okt 2014 12:05

De behøver netop ikke gå ret stærkt, synes jeg. De skal bare tøffe! :)

MEGET interessant! 4g motor begrænser ofte max-buddet, og en 5-trins passer lige i blokken. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27

Re: Kreidler RS

Indlægaf Lars J » lør 11. okt 2014 14:59

Dette Parmakit 70cc cylindersæt med Gol stempel til 125 € ligner da et godt køb, hvis man skal bygge sig en god stabil og hurtig RS motor.

http://www.ebay.de/itm/221555265094?_tr ... EBIDX%3AIT

Kvaliteten fåes vel ikke bedre til de penge ?

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlægaf kreidlerhansen » lør 11. okt 2014 23:52

Lars J skrev:Dette Parmakit 70cc cylindersæt med Gol stempel til 125 € ligner da et godt køb, hvis man skal bygge sig en god stabil og hurtig RS motor.

http://www.ebay.de/itm/221555265094?_tr ... EBIDX%3AIT

Kvaliteten fåes vel ikke bedre til de penge ?


Enig!

Jeg har gjort mine overvejelser, men er små-paranoid over, den er ~€80-90 billigere end ellers.

GOL-stemplet er ok!

Man skal kun være opmærksom på, at Parmakit-cylindrene er designet til brug sammen med Meteors stempler. Disse har en kortere afstand mellem krydspind og stempelkrone (dvs. lavere kompressionshøjde), hvilket cylinderen er indrettet efter!
Man skal altså bruge en noget tykkere bundpakning (1,1-1,3mm) i stedet for den medleverede. Ellers støder GOL-stemplet mod topstykket!
KT-topstykket på 44mm er også en sjat dybere end et org. RS, så der er lidt muligheder.


Men jo! Det vil være en konge-maskine med en sjat bedre kræfter end selv en 6,25HK org. cylinder. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27

Re: Kreidler RS

Indlægaf Lars J » søn 12. okt 2014 09:58

kreidlerhansen skrev:Jeg har gjort mine overvejelser, men er små-paranoid over, den er ~€80-90 billigere end ellers.



= er du i tvivl om at det er en ægte Parmakit ? Det står måske på cylinderen. Jeg spørger ham lige :)
Han har jo 4 sæt, så der er rigeligt at tage af.

Hvis der skal 1,1mm bundpakning på, burde der vel reelt tages det samme af i toppen på cylinderen ?

p.s. hvilken top er bedst effektmæssigt til Parmakit cylinderen ? So ein ding http://www.ebay.de/itm/Kreidler-RS-gros ... 51a0383538 og passer køleribber mon sammen med dem på Parmakit cylinderen ?

Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49

Re: Kreidler RS

Indlægaf Knud » søn 12. okt 2014 10:44

Ellers har jeg en brugt original cylinder 2.9 hk
:mrgreen:

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlægaf kreidlerhansen » søn 12. okt 2014 11:27

En Mahle-cylinder (RS) er 68mm høj
En KT-cylinder er 68mm høj
Parmakit er 66.9mm høj

Mahle-stemplets kompressionshøjde er ~25mm
Meteors er 23,8mm
GOL og KT måler 25mm

Der skal derfor en tykkere bundpakning under en Parmakit, da stemplet ellers rager mod et Mahle-topstykke, hvis man ikke bruger et Meteor-stempel. :) Meteor er heller ikke uden udfordringer, da stempelkuplen ikke matcher nogle af de topstykker, som er på markedet.

KT-topstykket (44mm) er en anelse dybere, så her kan man måske klare sig med en lidt tyndere bundpakning. Man skal bare sigte efter en squishafstand mellem 0,7-0,8mm med den tyndest mulige alu-toppakning.

Jeg sætter ikke så meget spørgsmålstegn ved, om det er en Parmakit-cylinder. Jeg synes bare, det er underligt, at prisen er så meget lavere end den sædvanlige.
Det kan være, det blot er den første generation af disse cylindre, og de går fortrinligt i standardform, selv om skyllekanalerne er lidt små i det. Mit problem er, at jeg ikke ved noget med sikkerhed, og der synes langt mellem de gode handler ved "sofortkauf".
Støbningen ser mig også lidt lodden ud, hvilket sammen med prisen får et par alarmklokker til at ringe.

Jeg er stadig fristet, men jeg har ikke brug for cylinderen. Skulle jeg købe den lige nu, var det for at pleje min nysgerrighed! Og hvis den så viste sig at være god, havde jeg købt de sidste.


Jeg benytter selv Meteor-stempler, indtil videre, vel at mærke i KT-cylindre. Jeg har fået indrettet et topstykke, så forbrændingskammeret rager 1mm ned i cylinderen og med et passende squishband, der matcher stempelkuplen.
Det er, tuningsmæssigt, alle pengene værd. Til en standardmotor (under 10.000rpm) kan man dog nøjes med et standardtopstykke (eller 44mm KT) og et andet stempel.

In retrospekt skulle jeg nok have satset på et VHM-stempel (800kr) istedet for Meteor (400kr), men så skal jeg have lavet et andet topstykke eller bruge en standardtop og få lavet en mildere gade-udstødning.

Der er som sagt uendeligt mange muligheder. Derfor skal man gøre sig klart, hvad man reelt ønsker, for man kan ikke få det hele!
Hvis det originale udseende vejer tungt, kan man lige så godt satse på en mild cylinder (billigst!), men skal den køre stærkt (over 95km/t), må man give afkald på det originale look.

Sådan er dét.

Så hvad vil du have? ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27

Re: Kreidler RS

Indlægaf Lars J » søn 12. okt 2014 11:47

Hurtig holdbar 70 cc moped med original cylinder/top look.

Udstødning må gerne være custom made, så længe den bidrager til mere effekt :D

Jeg har vist nok både 23mm og 28 mm Bing i skuffen, så her skulle også være muligheder :mrgreen:

Syntes iøvrigt også at støbningen ser uldent ud på Parmakit cylinderen.....

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlægaf kreidlerhansen » søn 12. okt 2014 12:49

70ccm er dyyyyrt.

44mm = 60,4ccm! :thunge


44mm KT + VHM-stempel + KT-topstykke + membranhus + 23mm Bing + en lille Hansen-portning, så skal du såmænd nok komme fremad.

Hvad udstødning angår, er der nok at vælge mellem:

SP60 er en racer-udstødning, som lader motoren trække igennem mellem 8-13.000rpm og med max ydelse mellem 10.500-11.500rpm, afhængigt af porttiderne.
Eksplosiv karaktér men korrekt trimmet kan motoren altså klare bytrafik med 5-6.000rpm uden st være voldsomt belastende, omend det kræver lidt tålmodighed.
SJOV udstødning, men kompromisløs.

Kiesler's GP3 Touring stopper ved 10.000rpm, også med en skrap cylinder, men den leverer et stærkt mellemområde og forholdsvis høj ydelse mellem 8-9.000rpm. Jeg har ikke testet den, da jeg ikke har lyst til at kaste 2.000kr i dén retning, p.t.

Og så er der den potte, jeg har uploadet målene på her på forum. Den leverer samme "sejtræk" som en org. 50ccm motor, men ved 7-7.500rpm får man en behagelig overraskelse helt op til 11.500rpm.
I sin tid drog jeg den konklusion, at et loft mellem 11-11.500rpm var et godt kompromis. Og det er det altså! Hvilket minder mig om, jeg stadig skylder mig selv at finde frem til den rigtige skabelon, så der kan laves en kønnere udgave. :oops:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27

Re: Kreidler RS

Indlægaf Lars J » søn 12. okt 2014 13:12

70cc dyrt - nja, alt er relativt.

Prøv at se dette 74cc sæt fra Parmakit til 245 € http://www.puchshop.de/catalog/parmakit ... -1431.html Det ser meget optimeret ud med to delt udstødningsport og høj komprimeret top. Den asymetriske to delte indsugning er også speciel. Den midterste må være en booster kanal ? Det leveres med Parmakit stempel.
Gad vide hvad sættet kan med den rigtige karburator (størrelse ?) og auspufff ??

Er lidt hooked på Kieslers udstødning, men det er dyre sager. Har du et link til din potte ? Den lyder idiel med træk fra omkring de 7000.

Og ja, 44 mm er kun 60cc, selv om diverse mopedshops betegner det som 70cc - lidt snyd.

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlægaf kreidlerhansen » søn 12. okt 2014 20:25

Skulle looket ikke være originalt? :hihi

Gilardoni-kittet vil sikkert gå fint i spænd med 44mm slaglængde, men det er ikke ligefrem bare at bolte på og køre. Topstykket skal desuden fræses ud, medmindre man agter at køre på diesel. Nåja, og portningen er noget hø.

Dvs. der skal lægges fræsearbejde i blokken til + tilpasning af cylinder, studs, forrør, topstykke... så ja, det render deropad.

Men 70-75ccm kan snildt lande mellem 14-18HK, alt efter temperament.


Ekspansionspotte til både 50ccm og 60ccm:

viewtopic.php?f=34&t=9130&p=146563&hilit=M%C3%A5l+ekspansionsudst%C3%B8dning#p146563
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!

Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27

Re: Kreidler RS

Indlægaf Lars J » søn 12. okt 2014 22:38

Hov, tror kittet er til Puch :wink:

såee lad os holde os til original looket og lad os lige repetere. Bedste kørbare og holdbare opsætning hedder ind til videre:

44mm Parmakit, 23 mm Bing, Homoet, Kiesler eller Hansen udstødning. Effekt 8-9 hk. Capito ? :D

Brugeravatar
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3621
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Kreidler RS

Indlægaf kreidlerhansen » søn 12. okt 2014 23:13

Dét er billigt!

Meeeeeen, der er lige detaljen med stemplet. Måske. :P

Sidste foto på nedenstående side viser, hvor voldsom kuplen er på Meteor-stemplerne:

http://www.kreidlertreff-giessen.de/dat ... u_gebl.htm

Det er ganske tydeligt, at det ikke stemmer en bønne overens med et org. topstykke.


Jeg afventer svar på, hvornår jeg kan få et eksemplar af den seneste generation af Parmakits 60ccm cylindre hjem. Dvs. magen til denne:

http://www.mopedspeed.dk/produkter/cyli ... ler-mc.htm

Prisen bliver dog en anden.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Kreidler med scootercylinder - 'Scootler':
http://www.2xhansen.dk/kreidlerregdk/kr ... 5992#p5992

Min Photobucket :
http://s173.photobucket.com/profile/kreidlerhansen

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!


Tilbage til "Vesteuropa"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster