Puch monza gearing
Puch monza gearing
Hej.
Er der nogen herinde, der ved hvad den lovlige gearing er på en Puch Monza?
Hvor mange tænder, har det forreste og bagerste tandhjul, lovligt?
Det er bl.a. en 3 gears.
Er der nogen herinde, der ved hvad den lovlige gearing er på en Puch Monza?
Hvor mange tænder, har det forreste og bagerste tandhjul, lovligt?
Det er bl.a. en 3 gears.
Puch Monza 3 gear - 1979
Re: Puch monza gearing
11-40 gearing
SCO 3 gear Super 73´
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Yamaha FS1, 76'
Puch MS50 3 gear, 78' SOLG
Crosser 4 takt
Zhenhua Dax, 2014'
Re: Puch monza gearing
Okay, takOscar skrev:11-40 gearing
Lige nu kører jeg med en 11-45, og der kører den omkring 43-44 km/t.
Håber lidt jeg kan få den ned på de 35-38
Puch Monza 3 gear - 1979
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Puch monza gearing
Så hjælper det altså ikke at skifte til en tungere gearing:
11/40 er 12-13% tungere end 11/45, så ved samme omdrejningstal vil den rende 48-50km/t med den tunge af de to.
Større bagtandhjul / mindre fortandhjul = lavere fart.
Enten viser speedometeret helt vildt for meget, eller motoren er tunet.
11/40 er 12-13% tungere end 11/45, så ved samme omdrejningstal vil den rende 48-50km/t med den tunge af de to.
Større bagtandhjul / mindre fortandhjul = lavere fart.
Enten viser speedometeret helt vildt for meget, eller motoren er tunet.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Puch monza gearing
En 100% lovlig Monza er ret sløv, max 35 kmt på GPS. Så der er nok pillet et eller andet sted
Re: Puch monza gearing
Okay, hvordan kan jeg få den til at tage lavere omdrejninger ved topfart? Lige nu har jeg en dyse 52 i.
Opsætning:
Cylinder med plump
12mm rund uoriginal karburator
Normal/lovlig udstødning
Luftfilter har også fået en prop i, for mindre luft.
Jeg prøvede at sætte et 10 tands på, så gearingen blev 10-45, og den køre lidt langsommere dog kun 3-4 km/t langsommere. Kan jeg ikke begrænse både fart og omdrejninger ved at give den en større dyse, så den 4-takter og ikke når op på særlig høje omdrejninger?
Opsætning:
Cylinder med plump
12mm rund uoriginal karburator
Normal/lovlig udstødning
Luftfilter har også fået en prop i, for mindre luft.
Jeg prøvede at sætte et 10 tands på, så gearingen blev 10-45, og den køre lidt langsommere dog kun 3-4 km/t langsommere. Kan jeg ikke begrænse både fart og omdrejninger ved at give den en større dyse, så den 4-takter og ikke når op på særlig høje omdrejninger?
Puch Monza 3 gear - 1979
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Puch monza gearing
Mjoh, men så begynder den at kokse tændrøret til og udstødningen bliver stoppet til med tiden og blablabla.
Sav en rørstump over og læg den mellem gasspjæld og toppen af karburatoren, så du dermed begrænser, hvor meget spjældet kan hæves. Husk at tage højde for den lille knop i karburatoren, som styrer spjældet.
Men hvis den render så stærkt med plombe i cylinderen, er stemplet hakket eller der er noget andet på spil. En lovlig Monza er ikke ligefrem en raket, som 12V også påpeger.
Sav en rørstump over og læg den mellem gasspjæld og toppen af karburatoren, så du dermed begrænser, hvor meget spjældet kan hæves. Husk at tage højde for den lille knop i karburatoren, som styrer spjældet.
Men hvis den render så stærkt med plombe i cylinderen, er stemplet hakket eller der er noget andet på spil. En lovlig Monza er ikke ligefrem en raket, som 12V også påpeger.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Puch monza gearing
Jeg ville ikke gøre dysen større, den soder bare til med tiden og lyder træls
Er stemplet 55 mm lang?
Er topstykket planet?
Forresten, så er 11/44 std gearingen hvis jeg husker ret.
Er stemplet 55 mm lang?
Er topstykket planet?
Forresten, så er 11/44 std gearingen hvis jeg husker ret.
Re: Puch monza gearing
Okay, jeg regner med at jeg vil prøve at begrænse gas kabeltet, så det ikke kan drejes helt, så den kun kører omkring 35. Men jeg ved ikke hvor smart det er, for det er nogle gange nødvendigt med fuld gas op ad f.eks en bakke.
Puch Monza 3 gear - 1979
Re: Puch monza gearing
Har set flere i Holland der begrænser knallerten på choker spjældet. Man kan fjerne palen der følger gasspjældet ved bundgas, så bliver den nede. Så tilpasser man lysningen/hullet på choker pladen til ønsket fart. Den vil firetakte, ikke en permanent løsning, mere til rullefelter.
Jeg ville lave en længere choker pind, ellers er den svær at få op igen
Jeg ville lave en længere choker pind, ellers er den svær at få op igen
-
- Moderator
- Indlæg: 3941
- Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
- Kontakt:
Re: Puch monza gearing
Spørgsmålet er, om en helt lovlig motor i det hele taget kan æde en bakke i tungeste gear, eller om man også skal et gear ned i det tilfælde. I så fald er forskellen ens.
Jesper Hansen
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar
Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Re: Puch monza gearing
Ja det var da én måde at gøre det på Men da jeg ikke har noget imod at køre 30-35 hele tiden, så tror jeg at jeg vil finde på noget motoren kan være med på i permanent tid.12V skrev:Har set flere i Holland der begrænser knallerten på choker spjældet. Man kan fjerne palen der følger gasspjældet ved bundgas, så bliver den nede. Så tilpasser man lysningen/hullet på choker pladen til ønsket fart. Den vil firetakte, ikke en permanent løsning, mere til rullefelter.
Jeg ville lave en længere choker pind, ellers er den svær at få op igen
Jeg har aldrig prøvet en helt lovlig monza, så det vides ikkekreidlerhansen skrev:Spørgsmålet er, om en helt lovlig motor i det hele taget kan æde en bakke i tungeste gear, eller om man også skal et gear ned i det tilfælde. I så fald er forskellen ens.
Puch Monza 3 gear - 1979
Re: Puch monza gearing
Så fandt jeg ud af var fejlen er.
Den plumb der sidder i cylinderen er ca. 1 cm. Efter hvad jeg har læst et sted på nettet, skulle den lovlige plumb være 6,8mm. Ved i om dette er rigtigt? Jeg ret sikker på den er blevet boret lidt cylinderen.
Den plumb der sidder i cylinderen er ca. 1 cm. Efter hvad jeg har læst et sted på nettet, skulle den lovlige plumb være 6,8mm. Ved i om dette er rigtigt? Jeg ret sikker på den er blevet boret lidt cylinderen.
Puch Monza 3 gear - 1979
Re: Puch monza gearing
Yes, 6,8 mm har den været en gang.
Re: Puch monza gearing
Kan man få den nuværende plumb ud? Hvis ja, hvordan gør man, er den limet fast eller noget12V skrev:Yes, 6,8 mm har den været en gang.
Puch Monza 3 gear - 1979
Re: Puch monza gearing
Den sidder med en skjult låsering, mener det kaldes "sprængring"?
Den er ikke helt nem at fjerne, jeg har aldrig fjernet en, så der må andre på banen.
Den er ikke helt nem at fjerne, jeg har aldrig fjernet en, så der må andre på banen.
Re: Puch monza gearing
Jeg tænker lidt, om man ikke kan tage et stykke metal (f.eks. Skære et stykke af fra en sav) og så ligge imellem cylinder og studsen, hvor hullet i metallet er lavet til de 6,8mm.
Spørgsmålet er så bare, om det stykke metal kan holde benzinen nok tilbage, så der ikke kommer så meget ned i cylinderen som før, så det kommer til at give samme effekt som uden plumb. Jeg ved ikke om det skal have en bestemt længde plumben.
Spørgsmålet er så bare, om det stykke metal kan holde benzinen nok tilbage, så der ikke kommer så meget ned i cylinderen som før, så det kommer til at give samme effekt som uden plumb. Jeg ved ikke om det skal have en bestemt længde plumben.
Puch Monza 3 gear - 1979
Re: Puch monza gearing
Længden har noget at sige, jeg har før lavet en "tynd" 2 mm plumbe, og den havde ikke samme effekt som den originale længde.
Du kunne jo lave en plumbe til plumben
Du kunne jo lave en plumbe til plumben
Re: Puch monza gearing
Kan man ikke fylde plumben ud med noget plastik metal lim spartel, og så bore hullet til 6,8mm?12V skrev:Længden har noget at sige, jeg har før lavet en "tynd" 2 mm plumbe, og den havde ikke samme effekt som den originale længde.
Du kunne jo lave en plumbe til plumben
Så er det så bare, om det kan holde til varmen fra cylinderen i længden
Puch Monza 3 gear - 1979
Re: Puch monza gearing
Har har rettet en fejl i indsugningen på en maxi cylinder for nogle år siden, med kemisk metal. Det løsnede sig efter nogle km og blev pulveriseret rundt i motoren