Yamaha FS 1 Motorskjolde

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 444
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49
Kontakt:

Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af FOLVA »

Skal i gang med at renovere en FS 1 motor, det er en årg 78' er. Mit spørgsmål er nu, skal de midterste motorskjolde også males i sølvfarve som koblingskjold og det højre motorskjold. Nogle af dem jeg har spurgt mener at de skal stå i rå alu, mens andre siger at de skal males. Hvad er korrekt. ?
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af Henrik Buresø »

en blok for ny er ikke malet den har en beskyttet overflade,der er nogle der maler og andre der ikke gør
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af juhl-drengen »

Nu vi er ved det!, hvad tror i den beskyttede overflade er lavet af? Noget zink galvanisering eller lignende?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af Henrik Buresø »

og nogle glasblæser giver næsten samme overflade som en ny blok,er bloken gamel er der efterhånden slebet så meget på den at den er blevet til rå allu look
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af Henrik Buresø »

tror bare det er støbning rå
Brugeravatar
FOLVA
Fuldblods knallert
Indlæg: 444
Tilmeldt: søn 19. okt 2008 14:49
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af FOLVA »

Ok tak for hurtigt svar, jeg hælder nok alligevel mest til IKKE at male de midterste skjolde, da jeg synes at det ser mest rigtigt ud.
Min kærlighed til en Honda CD 50 knallert, ruster aldrig.

Min samling af veteraner består af :

1 stk. Honda Cd 50 årg. org. rød årg 1975, patina model.
1 stk. Honda Cd 50 årg, org. blå årg 1973, færdigrestaureret i 2010.
1 stk. Honda DAX årg 1973, Kommende Restaurerings projekt.
1 stk. Honda Cd 50 K1 årg 1976, færdig restaureret i 2013.
1 stk. Honda Cd 50 årg 1975, evt sælges videre projekt.
1 stk. Honda Cd 50 årg, årg 1978. evt sælges videre projekt.
1 stk. Yamaha FS1 K årg. 1978, med matching numbers. Patina model, som jeg har købt af Dexta, og er under restaurering.

1 stk. Ford Popular årg. 1954, kører bl.a. veteranløb i den. Færdigrestaureret i 2008.
1 stk. NSU sport prinz årg. 1960, færdigrestaureret. Den er synet og kommet på plader den 23.04.2010
1 stk. VW bobbel skrabe model årg. 1973, far og søn projekt, færdigrestaureret i 2014.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af juhl-drengen »

Hmm...

Når jeg kigget på de blokke jeg har liggende jeg har blæst med lavt tryk og fint sand, så tror jeg et par timer i kalksyre ville give den rigtige overflade..

Nå ligegyldigt for mig da min blok skal være sort 8)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Henrik Buresø
Fuldblods knallert
Indlæg: 353
Tilmeldt: søn 15. apr 2012 20:54
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af Henrik Buresø »

ved jeg ikke,men hvis jeg havde de tum 178 støbe forme,havde jeg været en rig mand :D
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af Kai »

Om det virker på motorblokke når de er i en lidt grovere legering.. det ved jeg ærlig talt ikke.
Men for en del år siden turede jeg det meste af vendsyssel rundt med tør & vådblæsningsudstyr for MT Højgaard..og har blæst stortset alt fra graffiti på betonvægge over motorvejsbroer til en ståltrawler.
En af opgaverne var irrede og temmelig grimme facadepartier, dem med en stor bred aluminiumkant udenom glasset.

Nu er det nok de færreste der lige har en Torbo® (vådblæsning med 400L tank) stående.. men opskriften var enten sodium bikarbonat ( jeg kan ikke stave det...men det er det samme som natron og kaldes sodablæsning når det er tør-blæsning) eller kalciumkarbonat (wienerkalk) i tanken og fyld op med vand..tryksæt til 12bar og husk at sætte omrører i gang og afsted det går. Man kan blæse etiketten af en ølflaske, eller reklameklistermærker af butiksruder uden at ridse glasset. Aluminiummet bliver som nyt når det har fået en tur og er tørret over med siliconeolie når det er tørt.

Det må kunne gøres i mini format til motorblokke på en eller anden måde.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
Dewil
Knallert Mester
Indlæg: 3913
Tilmeldt: lør 29. maj 2010 20:42
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af Dewil »

Jeg er nu glad for glasblæsningsresultatet, men kan godt følge dig kai..... kunne det være det som englænderne kalder "wapourblasting"?

Billede
Johannes (detaljetosse) CPR & NEMID VALIDERET

FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 78 * nummermatch * nøglematch * fuld historie * FS1 DX 76 * nummermatch * nøglematch * Chienne * FS1 K1 72 * årgangsmatch * Under opbygning
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af juhl-drengen »

Sodablæsning... faktisk en god ide! Bare ikke noget jeg har nogen erfaring med da det ikke er særlig udbredt i min del af industrien..
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af Kai »

Det udtryk kendte jeg ikke lige, men ja efter det jeg lige hurtigt fandt på Google så er det stort set det samme der sker. På grejet jeg havde med rundt og er udlært i, der blandes vand/medie ind i luftstrømmen på maskinen og ikke først ude i dysen men resultatet er nok det samme. Vandet der bliver forstøvet med ud gør en kæmpe forskel ift tør-blæsning.

Udstyret til vapourblasting er sikkert bedre fordi mediet ikke sætter sig og "bundfælder" i slangen hvis man lige skal flytte sig og holder lidt for lang pause. Så kan den "klatte" lidt indtil luftflowet er oppe igen. Det skader dog ikke det man blæser, det er bare et irritationsmoment at man skal blæse det af igen for at se om man nu havde været dér :)

Men man kan lave stort set den overflade man ønsker, det er kun et spørgsmål om blæsemedie (slibemidlet) jeg har i min tid brugt kvartsand, aluminiumssilicat, forskellige plastikgranulater/pulvere, knuste valnøddeskaller, og som sagt soda og wienerkalk. Det kommer helt an på opgaven.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af juhl-drengen »

Altså har rigelig erfaring med vådblæsning.. har bare aldrig hørt om sodablæsning som vådblæsning.. Kun som tør fristråle blæsning!

Har mest erfaring med grit og shot af forskellig art, har dog aldrig prøvet at blæse med soda, plastik eller lign. :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 835
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af Twinsport »

Hej

Når jeg renoverer motorer får jeg altid blæst dem med soda hos:

http://www.sodablasting.dk/

Det efterlader delene helt rene og tørre (affedtede). Da soda ikke genbruges, er det helt ligegyldigt hvor snavsede delene er ved aflevering.

Når jeg får delene retur, spuler jeg dem rene med en hedvandsrenser, da der altid er rester af bagepulver tilbage i revner og sprækker, og det mugner (!), så snart det suger den mindste smule fugtighed. Efter aftørring er motordelene absolut rene, men da de er helt affedtede (bagepulver er basisk) er de fuldstændig matte i overfladen. Derfor blæser jeg dem med alugranulat. Det renser overfladen op, uden at fjerne materiale og aludelene ender med en finish som var de lige hevet ud af støbeformen.

Den procedure giver, efter min mening, et mere korrekt udseende i forhold til glasblæsning. Glasblæsning giver jo en helt mat overflade, som kan være vanskelig at holde ren og med et udseende, som i hvert fald ikke ligner det fra fabrikken.

/Steen
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af juhl-drengen »

Kan der være noget om!


Se her http://www.classicsuzuki.dk/upload/1936 ... 474211.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er med sodablæsning og LOVER jer sådan ser det ikke ud efter en omgang glas, sand blæsning mm.
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 835
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af Twinsport »

Hej igen

Sådan ser mine dele ud:

Billede

/Steen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... måske et lidt dumt spørgsmål, men kan man bruge soda i en alm. hobby sandblæserpistol, alså sådan en med en 1 liters bøtte nedenunder ??? jeg tænker soda bliver for kompakt til injektorrøret kan rive det med sig ???

når jeg sandblæser syntes jeg der går meget sand til, fx bruger jeg nemt 10 kg eller mere bare til et par småemner - er det fordi det er sådan en hobbymodel der ikke giver nok luft eller er det bare sådan ??? jeg bruger en kompressor der kan give rigeligt luft ( op til 11 bar / 600 ltr. min ) men min slange er en billig tynd model, måske jeg vil få et mere effektivt resultat ved at anvende en bedre slange...

jeg tænker det er dyrt at købe soda i så store mængder ? jeg regner med at man køber det hos matas i 1 kg poser som sikkert koster 25 kr ???

jeg har flere gange overværet isblæsning med tøris, det bliver ofte anvendt til afrensning af bunden på både som enten skal havde fjernet alt gammel bundmaling fordi det " skaller ", eller fordi bunden er ramt af osmose og skal behandles... her bliver tøris alså brugt i store mængder - desuden bliver der brugt stort tryk og luftmængde, jeg vil gætte på dieselmotoren der trækker centrifugal kompressoren yder 50-100 hk

endnu mere dumt spørgsmål: kan man bruge hvedemel eller fint salt ??? jeg tænker at det handler om at det enkelte korn er skarpt, fx. virker strandsand ikke ret godt da det er blevet slidt imod hver andre og mistet sin skarphed - det sand man fx kan købe i harald nyborg hedder qvartssand og det er vel fordi det er skarpt, alså lige blevet knust ?

jeg blander måske emnerne lidt sammen i dette indlæg, men spørgsmålet er om man kan gøre sådan noget selv med hobby udstyr ???

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af juhl-drengen »

Mange af de indvendige sandblæse haller bliver sandet genbrugt...

og ligeledes ved nogle kabine blæsere..

Slangen og pistolen for den sags skyld har også noget at sige! mange af de prof. anlæg kører med en venturi dyse som faktisk er en noget anden størrelse end de billige hobby anlæg..

Men har mine tvivl om du overhovedet kan sætte en af de størrere prof. slanger på uden større besvær?... men skal ikke kunne sige det...

Her er en typisk dyse fra de større fristråle anlæg http://www.esska-dk.com/esska_dk/bilder ... 4567_z.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; den er på højde med 1½-2 dåseøl
og så kommer selve pistolen oveni.. på mange af de billige er der enten ingen dyse eller også er den MEGET mindre, og det har også en effekt ift. afrensningen da det bestemmer det reelle tryk ved mundingen af slangen...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 835
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af Twinsport »

Hej

Altså, min "bagepulver-mand" arbejder med grej som er langt udover hobbystørrelse. F.eks. har han en kæmpe skruekompressor, en slange som jeg vil vurdere til ca. 1½ tomme, samt en beholder til bagepulver som kan indeholde 2-3 sække bagepulver (á 50 kilo) af gangen. Sodablæsning fungerer ved at sodapartiklerne opdeles i mindre dele når de rammer emnet, så de på den måde "slår" maling og snavs væk. Derfor genbruges soda heller ikke.

Jeg ville aldrig gøre det selv. Det er rørende billigt og et royalt svineri! Dertil kommer fornøjelsen ved at aflevere motordele som måske er syltet ind i 50 års gammelt snavs og oliekager, uden yderligere rengøring - for derefter at afhente dem helt rene. Fedt!

/Steen
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3474
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Yamaha FS 1 Motorskjolde

Indlæg af 12V »

Man kan få sodablasting til "hobbybrug" også. Har ofte overvejet noget i den stil, hader at rense 40 år gammel snavs af motorblokke :)

" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"