MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor langt?

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Besvar
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor langt?

Indlæg af malte39 »

hej, Nu har jeg enelig fået samlet motoren på min RD 125 twin.. og monteret den osv. med ny krumtap, stempler osv. osv. osv...

problemet er bare at forrørene i forvejen er ret lange, og dem er jeg måske nød til at forlænge yderlige 10-15 cm vis jeg skal have håb om at have plads til kickstarteren.. og få den sat på en lidt " federe " / mere skrå hældning og ikke bare vandret ;)

på de stage 6 replica udstødninger jeg har købt ( fra fx. hot 50 ) begynder forrøret jo at udvide sig til potten allerede efter 5 cm, og det er jo samme potte / ekspansions kammer jeg bruger så er lidt bekymret for at mit forrør på 30-40 cm kan påvirke ydelsen? Det er noget med at træk punktet bliver højere jo kortere forrøret er, ( derfor en crosser med oplagt kort udstødning fx. arbejder i mange rpm? ) Så udover et " lavt " trækpunkt ville jeg så kunne støde på andre problemer? det er jo en racer så den skal gerne yde en del! ;)

takker på forhånd :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af kreidlerhansen »

Montér potterne med den forrørslængde, det skal til, og prøv en tur. Du er mig bekendt den første 'farisær' som smider scooterpotter på sådan en motor, så det hele beror på din trang til at eksperimentere. :)

Det er svært/umuligt at sige på forhånd.

Længere forrør = effektområdet flyttes længere ned i registeret og max rpm reduceres.


Det der med at 'yde en del', er vist lidt diffust. Den runder ikke 20HK pga et par scooterudstødninger, i hvert fald. Der skal 'en del' mere til. :) En ting ad gangen - du når det nok.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af malte39 »

okay :D lyder fair nok,

nu har jeg jo også hævet og portet samt poleret udstødnings porten, lavet et squish band på ca. 45-50 % af stempel toppen med o,9mm squish på den ene cylinder og 0,8mm på den anden, målt med tin. ( lidt svært at ramme ens, men det går nok ) og så er kaburatorerne blevet filet et par mm op, power filter, huller i menbran stopperne samt lidt polering af skyldekanalerne.. og så udstødningerne, tror nok den kommer til at yde lidt over standart :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af kreidlerhansen »

45-50% er eddermagemig noget af et spænd!

Forstå mig ret, når jeg skriver følgende:

Du giver indtryk af ikke at tage projektet/totakteren alvorligt nok. I så fald er det mere held end forstand, hvis den fungerer godt... og i mere end 5min.


Men byg videre og hold os opdateret - jeg vil helst tage fejl! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af kreidlerhansen »

45-50% er eddermagemig noget af et spænd!

Forstå mig ret, når jeg skriver følgende:

Du giver indtryk af ikke at tage projektet/totakteren alvorligt nok. I så fald er det mere held end forstand, hvis den fungerer godt... og i mere end 5min.


Men byg videre og hold os opdateret - jeg vil helst tage fejl! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af malte39 »

hehe :D Det kan du måske have fat i, det er nu heller ikke noget jeg har regnet på det med de 45-50 %.. bare på øjemål ;)

Nu må vi se, regner med at få startet den op når jeg lige finder ud af det med tændingen... tjek evt. mit andet emne ;) du plejer at være rimlig skarp til det med elektronik?
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af kreidlerhansen »

Hvis du kan aflæse squish-arealet på øjemål med en usikkerhed på max 5%, er du skrappere end skrap!

Elektronik er det sidste, jeg er skrap til!!! Jeg bruger sikring og gnister som guide!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af malte39 »

tænkte bare at det ca. lignede at squish bandet fyldt lige lidt under halvdelen af arealet, derfra de 45-50 % ;)

og ja okay, kan godt høre at der ikke er megen hjælp at hente så ;)
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af kreidlerhansen »

Så logikken, du anvender, er:

50% af 40mm boring = 20mm = 10mm bredt squishband i hver side?

Areal, 40mm: r^2 * pi = 400 x pi = 1.256,6mm^2
Areal, 20mm: 100 x pi = 314,16mm^2

100 - (314,16 / 1.256,6 * 100) = 75%

Squisharealet er altså 75% i dette eksempel.

Køb dig hellere et par nye stempler, hvis du har tænkt dig at starte den op med dét squishband. :hihi

Eller regn dig frem til et squish-areal på 37-40% og prøv at sigte efter 7-7,5:1 på det dynamiske/japanske kompressionsforhold. Det er forholdsvis konservative værdier, som ikke bør være skyld i, den eksploderer 200m efter opstart.
Kan du ikke det, så brug standardtopstykker. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af claus olieklud »

hej hansen... jeg er helt enig med dig, men det undre mig du anbefaler så lavt kompressionsforhold, det er jo næsten lavere end originalt...

jeg er dog enig i det er fint nok, ser man på de større 2 takt gade maskiner er kompressionsforholdet også i den omegn du nævner... lidt af samme årsag har jeg nogen gange udvist uenighed når der bliver nævnt kompressionsforhold i størrelsesorden 12:1 - det mener jeg hører til i en crossmaskine eller ligenende med kort levetid... ja jeg har endda været så fræk at spørge om i har tænkt jer at køre på diesel, men det er bare min måde at sige kompressionsforholdet er lidt til den høje side...

min første motorcykel var en suzuki gt 125 twin med 16 hk - den lød vildt hidsig og jeg drømte dengang om expantionspotter og sådan noget... man burde efter min mening nemt kunne trække 25 hk ud af sådan 125 twin tiltrods den er luftkølet - det er sikkert bare et spørgsmål om hvor længe den holder

hilsen olieklud
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af strynboen »

blind tuning..er som at lave en lækker lagkage ,af alle ens livretter...blandet sammen... når det er godt enkeltvis ,må det hele blandet sammen jo blive rigtig godt.... :whew ..eller hvad :?: :?:

tilpasning af de enkelte ting ,,,til en perfekt enhed...er den entelige tuning... få mestre..pga tidsfaktoren ofte er større end økonomien..man kan springe en del over hvis man er rig...men erfaringen..er det dyreste at købe.....der kan den nærrige/fattige bruge en masse fritid..og kompensere for de dyre dele...men basis delene skal indkøbes..især hvis levetiden af sættet er afgørende..og minium ydelse er en by i rusland


jeg ville ikke spilde tid på ændringer af standart dele....hvis jeg ikke har nozzer til at være rimelig proff i opsætningen...så hellere bruge tiden på at spartle og male lidt street kredit..det vil give mere pr brugt time enhed...


med andre ord...du spilder din tid..og ødelægger dine reservedele dele..på halvhjertet tuning...og om din maskine vil køre bedre end standart opsætningen..er et spørgsmål om held....ikke tuning..lidt som at dreje på lykkehjulet...måske køre det hurtigere..chancen er nok mindre end 50 %
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af kreidlerhansen »

Claus >> Jeg refererer til det 'dynamiske kompressionsforhold' ikke det statiske.

Dvs. man beregner kompressionsforholdet ift. hvornår udstødningsporten lukker.

Kort fortalt kan man have to motorer med et dynamisk kompressionsforhold på 7,5:1
Den ene har udstødningskanalen 25mm fra top, og den anden har udstødningskanalen 21mm fra top.

Den første vil (f.eks.) have et statisk kompressionsforhold på 10:1 mens den anden motor har et på 13:1 :)

Det kaldes også 'den japanske metode' at beregne kompressionsforhold på, og som rettesnor er 7,5:1 et godt udgangspunkt, så vidt jeg har forstået.
Tallet indgår i beregning af MSV (Maximum Squish Velocity eller blot højeste turbulens i kompressionsfasen) og skal naturligvis afstemmes efter valget af brændstof, omdrejningstal og blablabla.

Det statiske kompressionsforhold skal så helst holdes under 14:1, når man begynder at bikse med squishband, hvis man ikke har at gøre med eksakte værdier/målinger.

Emnet er forholdsvis omfattende, og jeg er vist dårligt nået halvvejs. Min MSV-beregner virker ikke helt efter hensigten, endnu, undtagen hvis stemplet har en 100% flad top. Jeg holder pause fra det for ikke at få flere grå hår. ;)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af malte39 »

ud fra fornemmeren tror jeg nu at det bliver meget godt.. men nu må vi se :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3923
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af kreidlerhansen »

malte39 skrev:ud fra fornemmeren tror jeg nu at det bliver meget godt.. men nu må vi se :D
I'm out.

Held og lykke. :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
malte39
Stor knallert
Indlæg: 285
Tilmeldt: fre 10. feb 2012 20:58
Kontakt:

Re: MAX længde på forrør før ekspansions kammer??? hvor lang

Indlæg af malte39 »

kreidlerhansen skrev:
malte39 skrev:ud fra fornemmeren tror jeg nu at det bliver meget godt.. men nu må vi se :D
I'm out.

Held og lykke. :)
haha :D Jeg tror at jeg har styr på det, har haft mange maskiner efter hånden og både portet, blue printet, planet, sat ekspansions udstødning på osv. osv. på mange maskiner og har ALDRIG sat eller på andre måder smadret en motor.. min yamaha sting satte sig pga. der var nogle idioter der havde boret ekstra huller I SELVE KABURATOREN! :oops: :shock: :? for at den kunne få mere luft eller så noget.. havde givet noget ligende en kasse bajer for den så gad ikke til at lave det, den fik en lidt større dyse og lidt mere olie og så kørte den ellers fint igen ;) og så gik min rmx dog istykker.. men det var pga. den havde en transiostor tænding og hullet til kilen til sving hjulet sad ca. 70-100 grader forkert på krumtappen.. dvs. at jeg måtte bore nye huller i transiostor pladen / anker pladen for at dreje hele tændingen så det passede bare nogen lunde.. igen var det også bare en billig skæv smadder maskine men den nåde da 1500 km på 1 stempel.. det var helt smeltet oven på pga. det tidlige tændings tidspunkt xD hehe..

en af de bedre historier er da min maxi.. den kørte 95 km/t med 45mm cylinder der var godt slidt, og kunne gå på hjul med en gearing der gav ca. 70 km/t på toppen.. hvilket der ikke lige frem er helt lav, Men min hjemme portet uoriginale 38mm standart cylinder var den dog helt død ved lave rpm, men skabte sig som en blondine uden forbindelse på sin iphone når først den ramte de højre rpm, begyndte spontant at lave hjulspind når der var lidt sne eller ligende på vejen selvom det havde et cross dæk på der lignede noget fra en større bane crosser og mine 80 kg på, lyder ikke af meget men når man tænker på at det var før jeg fik styr på hvad det helt var og at det var for over 2 år siden ( 2 år er lang tid når man er 18 nu ) så gik det nu meget godt selvom det udlukkende var på fornemmeren :D
Har:
Honda CBR 250 RA - Combined ABS - hverdags ged.
Honda CBR 125R - Tilsalg.
2 x Yamaha RD 125 twin årgang ca. 1978 ( ca. 50 % af bestanden i danmark ) ;) - projekter
Yamaha FS1 4 gears K1 ` 79 -evigheds projekt




haft:
Suzuki RMX - 6 gears. 75cc -legetøj
Vespa paggio grillo - stjålet
honda Dax- kina
Yamaha sting,
2x ciao.
4 hjulet hjemme bygget ATV med puch maxi motor med 70 cc kit osv.
2x Maxi puch
Besvar

Tilbage til "Tuning"