Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Her kan du spørge om hvad som helst omkring Yamaha FS1.
Besvar
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af juhl-drengen »

Ja hvad er det der får thansen bagsvingeren til at være så "farlig"?

Hvilke problematiker osv er der ved den? og kan den uden problemer bruges hvis man gør nogle bestemte ting? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af Morten - Webmaster »

I mine øjne er den bare direkte grim.

Der kom nogen som kun var svejset indvendig på tværrøret og derfor var meget svage.

Nogle af de gamle rustne originale er nok lige så svage efterhånden.
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af juhl-drengen »

Det har du nok også ret i.. jeg sad og beundrede nogle af dem, de er faktisk fede nok til at give en mc look når de er i sølv..

Men er der nogle ting der kommer i vejen, ikke fungere eller ikke er optimalt ift. den originale? :)


Og ja hvis de originale svingere styrke/rust mæssige er ligeså "gode" som fs1 stellet såå :roll:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
SigSauer
Gummi rocker
Indlæg: 672
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 02:03
Kontakt:

Re: Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af SigSauer »

Jeg er enig med Morten. Den er tudegrim - et stykke firkantet forkromet rør uden nogen form for finish.
Uanset hvor den kommer fra, så vil jeg hverken eje eller ha' den...
/Claus

FS1 72, nummermatch, MC
FS1-DX 76, årgangsmatch
FS1-DX 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS1-K1 78, nummermatch, fremtidig projekt
FS80SE 81, nummermatch, MC
Yamaha XVS 650 DragStar, 01
Yamaha XVS 650 DragStar, 04
-----------------------------------------------------------------------
Ting til salg:
http://www.guloggratis.dk/search?q=claus794
http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-4142342/
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

før i tiden kunne man købe en profil bagvinger hos tanten,,, som havde de danske mål i længden og i højden til støddæmperne,, eneste problem var den firkantede profil som gjorde at den kom noget tæt på udstødningen ude ved kæde strammeren,,, men kan dog bruges i nødstilfælde,,, den racer / cross svingere de sælger i dag,,, har samme længde som en tysker svinger i original,,, men den er også noget højre i støddæmper ophænget ,, så knallerten kommer til at stå mere på næsen og svingeren en smule mere skrå nedad ,,, ligmed at pgr af extra længde også virkelig kan knokle udstødningen,,, da udstødningen den også kommer lidt extra opad pgr af de højre dæmper beslag på svingeren,,, tvær røret i cross svingeren kommer også ned og hvile på udstødningsophænget på stellet,,, der af den af monterede udstødningsophæng på stellet ( lig med hærværk på stellet ),,,, der er jo en god grund til at Yamaha og andre har valgt at deres originale svingere skal være smalle bag til og at de har valgt den højde på støddæmper ophænget de har fra fabrikken,,, ikke sandt,,,, men jeg vil ikke blande mig i hvordan folk behandler deres knallert ,,, men jeg vil ikke bruge de svingere,,, åååhhh glemte at profil røret også gør at udstødningen kommer længere ud ved ophænget på stellet så at kickstarteren kan gå på udstødningen og ødelægge den også,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af juhl-drengen »

Er der virkelig ikke en af de 3-4 Profil bagsvingere der kan bruges med den originale affjedring uden større problemer? :)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af Allan M »

Profilbagsvingerne/de forkromede/dem med firkantrør kom jo i 80´erne fordi de rigtige motorcykler begyndte at køre med den slags (udseende) bagsvingere. Så det skulle vi også have.

Jeg kørte med én af dem, som kun havde et tværrør svejset på indersiden af svingeren, som Morten omtaler. Den passede 100% til affjedringen.
Til gengæld var forkromningen skandaløst ringe og selvom den holdt til alle de tæsk jeg bød knallerten, så var det ikke ok, at der var sløset med sikkerheden.

Jeg synes de senere THansen-typer mangler meget i udseende og finish.
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af juhl-drengen »

Har haft en af dem mellem hænderne hvor der var et gennemgående mellemrør der var svejset indvendig og udvendig, den havde trekant støddæmper ophæng
Hvis jeg fandt en som jeg omtaler?

Synes personligt den er pænere end de originale når de er blæst og malet.. :roll:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... på min gamle `78 racer og på min `76 chopperracer har jeg de gamle profilsvingere med trekant, alså den "farlige" type... jeg har alså ikke haft problemer med dem, men det skal også siges at jeg bruger normal længde støddæmper og at ingen af dem har udstødningen fixeret ved svingerakslen... jeg har sat original svingerbøsninger i fordi jeg tror de holder bedre, ihverfald er det en bedre gummikvalitet - uoriginale bøsninger bliver mast i smadder på et øjeblik når knallerten er ulovlig...

personligt tror jeg ikke disse svingere er svagere end originale, det største problem er nok som johnny skriver mht. kickstart, udstødning, og at de kan ramme på uønsket

på min gamle racer sidder de 3,5" bagdæk, det kan kun lade sig gøre med profil svingeren - på min 76èr sidder der 18" alufælge, det kan kun lade sig gøre med profil svingeren

hvis det skulle være ville jeg godt havde en original svinger på min 76èr, men så må jeg droppe konceptet med 18" hjul eller acceptere hjulet kun kan sidde absolut bagerst i kædestrammeren... hjulsættet dropper jeg ihvertfald ikke, de er lige som nye med alt i nyt og nye metzler dæk - ja hvorfor bruge 3500 kr på et hjulsæt for at droppe dem til fordel for en original bagsvinger ?

på min originale 78ér sidder der selvfølgelig original bagsvinger, dog fra en 2 gear - det er selvfølgelig det eneste rigtige til den...

jeg er glad for mine knallerter, også selv om bagsvingeren er uoriginal !

så julle - bare klø på

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af juhl-drengen »

Tak olieklud! Må finde noget fornuftigt eller forbedre henad vejen :(y)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

der er 2 typer med målene som den originale ,,,den som Claus nævner med trekanten og en med et stykke plade stål skåret ud som minder om den originale i formen ved dæmper ophænget,,, sådan en sidder lige nu på Frederik Schmidt"s ,,, firkant profil med mål som Yamaha"s originale i længde og i dæmper højde ,,,,
Billede
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af juhl-drengen »

Super taark! :(y)


Men er der enighed om man skal holde sig fra de "tykke" thansen støddæmpere da de er for hårde og gør støddæmper ophængene skæve?
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1975
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af Kai »

Thansen dæmpere (i hvert fald de "justerbare" ) er stenhårde. EN af dem bærer ca lisså meget som 2 alm Org dæmpere.
De er ..lissom deres "org sæde".. hårdt som et bræt.

Eller så er det bare mig der er blevet for gammel til at synes det er sjov at klapre tænder bare man skal krydse en grusvej.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: Frygten for thansen bagsvinger, hvorfor?

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg proppede selv et sæt på suzukien ved den første reinkarnation det gør jeg ALDRIG igen..

Selvom der ikke var dæmper i de originale var de meget mere komfortable end thansen dæmperne der fik knallerten til at flyve bare der nærmede sig et bump!
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Besvar

Tilbage til "Hvordan / Hvilken / Hvorfor.. om Yamaha"