Omvendt drejer krumtappen ~44% flere gange ved 10.000rpm end ved 7.000rpm, hvilket må medføre mere slid pr. driftstime! Lejer, stempelringe, foring osv. må derfor udsættes for mere friktion og dermed slid.
I mine øjne skal der større volumen til, før en motor kan trække sig selv i stykker. Jeg tvivler også på, at en 1.000ccm motor med 100HK ved 7.000rpm skal hovedrenoveres oftere end en 2.000ccm motor med 100HK ved 4.000rpm
Jeg tror nu ikke, der er kæmpe forskel på slidstyrken af to identiske, 50cc motorer, som begge leverer 6HK ved respektive 7.000/10.000rpm
Ingen af dem leverer nær nok moment til at selvdestruere pga. sejtræk!
Der er dog ét punkt, hvor jeg kan følge "øget slid med samme effekt ved lavere omdrejninger":
Det kræver højere kompression, mildere porttider og et aggressivt udstødningsdesign at få samme effekt ved lave omdrejninger!
Brændstoffet får derved længere tid til at omdanne forbrændingen til bevægelse i krumtappen, inden udstødningsporten åbner, og gasserne vil være under højere tryk inden antændelsesøjeblikket = mere varme via hurtigere forbrænding og øget brændstofudnyttelse.
En aggressiv udstødning vil dernæst øge overfyldningen/turboladningseffekten, hvilket bidrager til yderligere tryk i forbrændingskammeret.
Det er præcis, hvad vi ønsker at finde frem til ved et foruddefineret, maksimalt antal omdrejninger. Hæves omdrejningstallet, stiger effekten under disse omstændigheder (alt andet lige).
Søger man lav effekt ved høje omdrejninger, har man pr. definition en ineffektiv motor (læs: ringe brændstofudnyttelse), men den vil være relativt mindre belastet og holder måske xx antal timer længere, inden lejerne er døde. Den vil med al sandsynlighed være langt mindre hysterisk overfor dysevalg og fortænding end en perfekt trimmet motor, hvilket jeg formoder er kerneårsagen til, den typisk 'holder længere'.
Det har måske alligevel intet med effekt vs. rpm at gøre, men derimod hvorvidt ejeren magter/orker/gider/overvejer at trimme motoren ind efter vind og vejr?
Hvor mange tager sig i dagligdagen tid til at gå ét nummer op i dyse og lige bakke 1 grad af fortændingen, fordi temperaturen er faldet, lufttrykket er steget og luftfugtigheden er gået 4%-points ned?
Vupti, så er det hul i stempeltoppen, selv om den et par weekender kørte tre timer for fuld hane uden vrøvl!
Jeg har stadig en idé om, at de 6-7HK mellem 8.500-9.000rpm er det mest stabile og gadevenlige kompromis for en (næsten) kvadratisk, 50ccm motor! Hvis det skal bevares, er der kun én vej frem, og det er større slagvolumen. Næsten alle alternativer byder på store ulemper, såsom mistet bundtræk, øget slid eller hysteri ift. dysevalg og modvind.
Forskellen fra 6hk med 50ccm til 8hk med 60ccm på en Kreidler er decideret fjollet på den gode måde, op ad bakke og i modvind.
Forskellen fra 6hk med 50ccm til 8hk med 50ccm er til sammenligning belastende at køre med.