Sikken Cylinder

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Sikken Cylinder

Indlæg af Tottenham »

http://www.guloggratis.dk/transport/kna ... 731-yamaha" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af Kai »

Protunas gamle 12.8hk kit.

Synd der ikke laves noget i den størrelse i dag, behøver ikke være noget vildt og voldsomt. Bare noget ala en FS1 cylinder, i aluminium og med nicasil belægning..som Kreidlers store cylindere.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Christian M
Fuldblods knallert
Indlæg: 343
Tilmeldt: tors 21. jun 2012 21:08
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af Christian M »

http://www.jmpbparts.com/yamaha/engine- ... inium.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af Kai »

Kender godt Eurocylindro/Athena cylinderen, men fysisk er den ikke meget større end den alm.

12.8'eren fylder liiiige lidt mere, og det kan jeg godt li ;)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Nikolaj Y
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2264
Tilmeldt: tors 22. okt 2009 16:32
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af Nikolaj Y »

På mit værelse :(y)
Vedhæftede filer
DSC_0115-1200.jpg
If not smoken - it's broken!

Puch Maxi K E50 79'
Yamaha fs1 DX 78' MC
Yamaha fs1 DX 77' Crom Drejeventil
Yamaha RD350R - YPVS 94'
BMW K1200S - 07'

Renault Alpine A310 - 78'
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af kreidlerhansen »

Hmmmmm...

Nu er det så lige, jeg reagerer på Kai's udmelding:

Død protuna-12,8
Foringen drejes ud
En scootercylinder drejes ned til foring
Den nye foring varmekrympes i protunas mærkværdighed af en cylinder

= vroooom?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af Knud »

Ud fra devicen: alt kan lade sig gøre med det rigtige værktøj...og med fare for at få hovedet rykket af: hvorfor så ikke lave noget med ... en Kreidler cylinder.. (naaarrjj, bare en lille syg een :teeth2
.. citat: Banzai i filmen "Løvernes konge")
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:Ud fra devicen: alt kan lade sig gøre med det rigtige værktøj...og med fare for at få hovedet rykket af: hvorfor så ikke lave noget med ... en Kreidler cylinder.. (naaarrjj, bare en lille syg een :teeth2
.. citat: Banzai i filmen "Løvernes konge")
Jeg tænker, at stort set alt reelt er muligt i dag, så hvorfor krænge en halv-dyr cylinder (1.200kr eller derover) på, som i sin konstruktion højst tillader et 44mm stempel? 14mm krydspind? To skyllekanaler?
Replica-cylindrene med lille pindboltafstand har alle (undtagen én af Zeta's og én af Parmakits serier) skylleporte, der er placeret helt galt ift. en latterligt aggressiv udstødningskanal.

En spritny sportscylinder fra Polini/Malossi/whatever til hvilken som helst scooter kan erhverves for under 900kr inkl. porto, og så medfølger både stempel, topstykke og lidt andet gøjl. Heck, måske kan scootertopstykket tilpasses Prut-Tunas med en hulens masse arbejde fra en tilpas engageret entusiast?
47mm boring, stempel og ringe i høj kvalitet, korrekte tolerancer, 5-7 skyllekanaler, korrekt squishband = 10-12HK hjemme... altså, ægte hestekræfter, ikke bare teenager-fra-firserne-hestekræfter!
Det er rent faktisk muligt, hvis ellers nogen orker at gennemføre opgaven.
OK, måske 'kun' 8-9HK med en original potte eller en Bos-udstødning, men det er da stadig pænt meget over, hvad enhver konstellation af originale stumper kan levere!

Bevares, en tilpasset 44mm Kreidler-cylinder med SP60-udstødning er da god for ~12HK ved 10-12.000rpm, men jeg tror ikke, trækområdet matcher springene i en 4-trins FS1 = let gearing = relativt lav tophastighed ift. max rpm = skift krumtap jævnligt?


Vedr. Athena/Eurocilindro, som mig bekendt er PÆNT hidsig: Har nogen overhovedet prøvet den med squishband, 14:1 i kompressionsforhold og ekspansionskammer?
"Trold kan tæmmes" med højt tryk og udstødning!
:thunge

Skulle nogen være i tvivl: Der er forår/tuning i luften, og jeg har haft for meget overarbejde hele vinteren! Sæt i gang, folkens!!!
:hihi
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:57, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af Kai »

I 2 kan da også ødelægge det hele :thunge

Det jeg ønsker mig er en cylinder i Kreidler størrelse..fordi jeg syns det ser potent ud. Gerne med en 45mm prop i og nicasil belægning..og et portmap ala Z1 cylinderen, også gerne mildere så der er plads til at pille i den.
Kreidlerhansen kan måske følge mig..hvis jeg nævner en 2.9hk breitwand..den kan blive til næsten hvad som helst.

Jeg ved godt..jeg nok burde være den sidste til at sige..."hvorfor smadre motoren".. men altså..hvorfor ikke finde frem til noget der faktisk er ganske brugbart på en hverdagsmaskine ? (med nr.plade på)

For jeg kan osse hoppe i den anden grøft når det løber af med mig... min våde drøm er at støbe en rå LC cylinder, jeg har flere gange taget tilløb til at bore/save/fræse/raspe en cylinder i et stykke lim-træ bare for at finde ud af..hvordan kommer jeg derfra og til støbeform.. jeg/vi har mulighed for at smelte op til 4kg aluminium i "Cheminova" hvis det nogensinde lykkes. Nicasil er pga prisen nok udelukket, men det er heller ikke helt umuligt at dreje en støbejernsforing og krympe i.

"Billedet" i mit skøre hoved siger den skal passe direkte på motoren uden at flytte pindboltene. Portmap ala Kreidler 6.25 + Yamahaens 2 boostere + den idé at cylinderen skal have en bule over udstødningsporten stor nok til der kan fræses en 4mm rille i hele portens bredde..Why ?? fordi en R/C Servo og en Arduino stortset koster "gratis" i dag og er ret simpel at progge til at lukke op for hanen ved xxxx RPM i 2 eller flere steps indtil fuldt åbent. Så er der frit slag for at pille i udstødningsporten og kunne beholde lidt af "bunden".
Servo og Arduino kører fint på 5V og trækker næppe over 1A. Vandpumpe ?.. godt spg..sådan en bruger strøm..men vi er flere der har monteret 12V scootertænding med succes, så det er jo bestemt en mulighed.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:57, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af Kai »

Den passer vist ikke direkte på, gør den ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 13:57, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af kreidlerhansen »

2,9HK Super Breitwand, ja! Breitwand = de små fartvindkølede. Super Breitwand = de overflødigt store (fede!) fartvindkølede.
Kun fantasien sætter en grænse for, hvad de kan blive til; De kan sågar klare 46mm slaglængde uden alverdens ændringer! Til gengæld er boringens max 44mm, idet skørtet kun måler 46,95mm udvendigt, men alu-svejsning + drejebænk kan hjælpe med at bringe boringen helt op på 46mm, før væggen ved skyllekanalerne bliver papirstynd.

'De modige' kan vel overveje at dreje en alu-scootercylinder ned og bruge dén med let prespasning i en Protuna-cylinder? Køleribbe-svøbet kan så nøjes med at være akkurat samme størrelse eller vel 1/100mm over alu-foringen?
Jeg påstår ikke, det er en supernem opgave, men det er langtfra urealistisk at få udført sådan en opgave indenfor en rimelig beløbsgrænse?
Hvad der så er 'rimeligt', er op til den enkelte; Man får let krudtet 2.000kr af på et par cylindre + nye stempler + opboring, og så er gevinsten endda beskeden.

Scootercylinder til ~1.000kr m/stempel
Kan begge cylindre klares af en maskinarbejder på i alt 10 timer á ~500kr = 5.000kr?

6.000kr for en fungerende cylinder med flere skyllekanaler, nikasilbelægning og ~70ccm, som giver adgang til alt mellem 10-20HK, afhængigt af om man er villig til at betale yderligere ~2.000kr for en specialtilpasset udstødning eller om man vil nøjes med en original?

Man runder let 10.000kr, uanset maskine. Men bild mig ikke ind, at den velkørende og af bl.a. dette forum oversavlede AM6/FS1-klon kun har kostet fire timer i værkstedet og 658kr i stumper! :)

6-trins replica-gearkasse til Kreidleren koster i øvrigt knap 18.000kr, inkl. fræsning og montering i krumtaphuset, bare for sammenligningens skyld.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af Allan M »

kreidlerhansen skrev:Vedr. Athena/Eurocilindro, som mig bekendt er PÆNT hidsig: Har nogen overhovedet prøvet den med squishband, 14:1 i kompressionsforhold og ekspansionskammer?
"Trold kan tæmmes" med højt tryk og udstødning!
Ikke endnu! Men jfr sidste års tuningstråd, så venter dén oplevelse bare på sommervejr, da mit "værksted" er udendørs 8)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af kreidlerhansen »

Allan >> Det lyder lovende!

Med lidt held kan knallertforum.dk kræve royalties fra Athena, hvis vi kan finde frem til et godt topstykke og udstødning til FS1! :lol:
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... det er da det jeg har kørt med i snart 5 år så det er da afprøvet... dog er mit kompressionsforhold ikke sindsygt, jeg gætter på 10:1 eller højst 11:1... potten er oplagt bobbel hvor røret imellem potte / lyddæmper er kortet ned med ca. 30 cm således at den samlede udstødning sidder pænt ind til knallerten uden at " stritte "

jeg skal ikke ændre ved noget idet det er stabilt og slidstærkt, god motorgang og aligevel hidsig, den kan køres som en lovlig uden at larme og trækker også i 4 gear ved 30 kmt... jeg kunne snildt give en tand eller 2 mere på forkædehjulet, men det passer mig fint som det er med 80 kmt. med 12/43 gearing

jeg bruger original tænding som har fortænding som originalt lovlig - vi har snakket om dette mange gange og jeg vil gerne være enig i at fortændingen skal være mindre hvis kompressionsforholdet nærmer sig en dieselmotor, men så er det også helt sikkert motoren brækker sig hvis der pludselig sætter sig en nullermand i dysen, desuden syntes jeg lyden bliver anstrengt at høre på ved lave omdrejninger !

jeg syntes også det er fedt med en stabil tomgang, min kan stå i tomgang 1 time hvis det skulle være, alså med 1000-1200 omdrejninger og smuk lyd, det eneste der sker er den oser lidt extra når man så speeder den op igen - den skal jo lige brænde det olie af den så har samlet... hmmm kedelig ? nej absolut ikke, jeg vil bare ikke ændre ved en opsætning som jeg betragter som perfekt...

hilsen olieklud
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 832
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af Twinsport »

Knud skrev:... lavede for nogle år siden en special kreidler cylinder, hvor han netop borede en kreidler cylinder ud og isatte en ny foring og lavede membran...
Joda! I virkeligheden er det ikke så slemt. Billeder her:

http://www.lokke.dk/steen/kreidler/78cc ... inder.html

/Steen
Brugeravatar
Twinsport
Gummi rocker
Indlæg: 832
Tilmeldt: man 21. jan 2013 20:20
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af Twinsport »

kreidlerhansen skrev:... 6-trins replica-gearkasse til Kreidleren koster i øvrigt knap 18.000kr, inkl. fræsning og montering i krumtaphuset, bare for sammenligningens skyld.
Hvor køber man egentlig sådan én? Og hvad koster den rå gearkasse?

/Steen
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Sikken Cylinder

Indlæg af kreidlerhansen »

Twinsport skrev:
kreidlerhansen skrev:... 6-trins replica-gearkasse til Kreidleren koster i øvrigt knap 18.000kr, inkl. fræsning og montering i krumtaphuset, bare for sammenligningens skyld.
Hvor køber man egentlig sådan én? Og hvad koster den rå gearkasse?

/Steen
De Jager
Ralf Waldmann
Dick Bahn
Schlosser? (Kan manden levere vandkølede cylindre til stempelstyret indsugning, tror jeg ærligt talt også, at en gearkasse er på programmet.)
JTMX Racing

Alle er mig bekendt cross-versionen/Hürth. De Jager kan klare forskellige tandhjul til flere af akslerne, hvis jeg ellers har fattet konteksten. Waldmann's replica er vist den eneste uden kickstartertandhjul.
Prisen varierer fra ~€1.200-1.600

De Jager har haft bøvl med, at 3. gear på primærakslen eksploderer. De er opmærksomme på problemet, og jeg har kun hørt positivt om deres reaktion ved reklamationer.

Dick Bahn er desuden leveringsdygtig i nye krumtaphuse, som tilpasses ens ønsker. Det er replicaer lavet i østen. Kvalitet og pris er mig ukendt, og han er kun at træffe telefonisk.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"