Så kommer der en grimmer en her.

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
kreidler
Stor knallert
Indlæg: 196
Tilmeldt: tirs 27. mar 2012 19:29
Kontakt:

Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af kreidler »

Så kommer der en grimmer en her.
Kan man få taget kørekortet til bil, hvis man f.eks kører 70 km i timen på knallert?.
Og evt paragraffen hvor det står.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Knud »

nej ikke når det er en knallert30 aka lille knallert er det en tunet knallert45 er man på den (man bør aldrig tune en knallert 45 selvom det kunne være sjovt/fedt/spændende)
:mrgreen:
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Jensmc »

Tager politiet en 45-knallert anden gang som på en 30-knallert? Her taler jeg ikke om at have kørt for stærkt.
Udelukkende hvis den er ulovlig.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Knud »

man skal opfatte en knallert45 som en speciel begrænset MC er fex den ændret til at kunne køre fex 80 km/t er den en alvorlig forseelse hvor Fars hammer falder på stedet : ikke-type godkendt og DET er dyrt kører man på den uden at have MC/bil kørekort : endnu værre
:mrgreen:
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Allan M »

45-knallerten bliver ikke taget, den bliver kaldt til syn. Til gengæld er kørekortet i farezonen.
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Jensmc »

Kortet er vel kun i farezonen, hvis du kører for hurtigt, og bliver stoppet?
Ellers kan du jo også miste kortet, hvis du har drukket for meget, og bilen står derhjemme. Du ejer jo bilen. Det er så også tilstrækkeligt.
Mit eksempel er bare for at overdrive lidt.
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Thomas Østrup »

Man kan ikke få taget sit kørekort til kat A,B m.v. for kørsel på lille knallert kat AM, uanset hvad man foretager sig.
Mht. kørsel og konfiskation på stor og lille knallert er praksis den samme, som nævnt herunder:

Lille knallert konfiskeres 2. gang ved konstruktiv ændring / målt hastighed på min. 43 km/t
Stor knallert konfiskeres 2. gang ved konstruktiv ændring / målt hastighed på min. 64 km/t

En ændring i de nye regler om lille knallert vedr. hastighed er, at man accepterer at knallerten kan køre op til 43 km/t, men det er ikke det samme som at man rent faktisk må køre med fuld gas. Hvis man som knallertfører bliver målt i en hastighedskontrol til mere end 30 km/t, så kan der uddeles en bøde for hastighed, men vi taler ikke om advarsel og konfiskation når knallerten reelt ikke kan køre mere end op til 43 km/t.......

Mvh.

Thomas Østrup
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Knud »

Det lyder da interessant! (jeg var ellers helt sikker på at knallert-45 blev sendt til syn og at, hvis der fex sad et voldsomt tun på den, så blev det takseret til "ikke-type godkendt køretøj" og pladen taget og en voldsom bøde for at køre på MC uden det rigtige stempel i kortet og afhængig af hastigheden: en fartbøde oven i (ja man kan faktisk sagtens få lagt bøder oven i hinanden), men konfiskation 2den gang troede jeg ikke ville blive tilfældet med en knallert-45.

Har du et link til disse nye regler?
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:Det lyder da interessant! (jeg var ellers helt sikker på at knallert-45 blev sendt til syn og at, hvis der fex sad et voldsomt tun på den, så blev det takseret til "ikke-type godkendt køretøj" og pladen taget og en voldsom bøde for at køre på MC uden det rigtige stempel i kortet og afhængig af hastigheden: en fartbøde oven i (ja man kan faktisk sagtens få lagt bøder oven i hinanden), men konfiskation 2den gang troede jeg ikke ville blive tilfældet med en knallert-45.

Har du et link til disse nye regler?
http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-vide ... llert.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Jensmc
Knallert Mester
Indlæg: 3213
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 21:59
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Jensmc »

Det er alligevel utroligt, at man mister pappet, uden at have kørt for hurtigt. Bare fordi knallerten KAN køre for hurtigt, og man ikke gør det.
Mystisk. :shock:
///
jensmc

Livet er andet end knallerter, men ikke meget.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Knud »

Jeg er også forvirret: Hansen indholdet af det link du sendte: det er i min optik utroligt rodet skrevet ?? :what2
Nå men jeg skal heller ikke have en knallert-45 det er bedre at voldtune en FS1 :teeth2
En knallert-45: skal køre på vejen og må ikke køre på cykelsti og motor/motortrafik vej - en glimrende kandidat til at få biler/MC etc i røven og/eller bare generelt være i vejen for trafikken eller kortest: et rigtigt lorte køretøj (sorry just my oppinion)
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af kreidlerhansen »

Jensmc skrev:Det er alligevel utroligt, at man mister pappet, uden at have kørt for hurtigt. Bare fordi knallerten KAN køre for hurtigt, og man ikke gør det.
Mystisk. :shock:
Enig...

"Uskyldig til det modsatte er bevist... medmindre du kører knallert, for så er du pr. definition et møgsvin og skal straffes!"


Knud skrev:Jeg er også forvirret: Hansen indholdet af det link du sendte: det er i min optik utroligt rodet skrevet ?? :what2
Nå men jeg skal heller ikke have en knallert-45 det er bedre at voldtune en FS1 :teeth2
Ift. Borger.dk er niveauet vanvittigt højt, trods de formodede ressourceforskelle!

Man kunne sikkert have formuleret sig kortere og mere præcist, men som jævnt dansk vs. lovtekster er dette nok lettere at læse for gennemsnittet.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Knud »

Fantastisk! så blev jeg DET mere oplyst - undskyld min (tidligere) uvidenhed :roll:
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3925
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af kreidlerhansen »

På den anden side...:

Der er givet tilladelse til at føre et køretøj, som netop er begrænset til en vis hastighed. Et eller andet sted er det vel 'flot', at der er plads til, at denne grænse må overskrides med 29,99% eller 14,999km/t (knallertens formåen)?

At jeg så ikke fatter, der falder en klækkelig bøde allerede ved en overskridelse på 1km/t, er en anden snak... man glemmer sgu da at holde øje med trafikken, mens man sidder og bider negle og stirrer på speedometeret! Og sidstnævnte kan man ikke engang stole på. Læg dertil visse, utålmodige medtrafikanter, der hellere vil køre knallertføreren ned end at køre 45km/t. :thunge

UHA! Der er MANGE ting galt, hva'? :hihi

50cc motorcykler, JA TAK! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Knud »

kreidlerhansen skrev:
At jeg så ikke fatter, der falder en klækkelig bøde allerede ved en overskridelse på 1km/t, er en anden snak... man glemmer sgu da at holde øje med trafikken, mens man sidder og bider negle og stirrer på speedometeret! Og sidstnævnte kan man ikke engang stole på. Læg dertil visse, utålmodige medtrafikanter, der hellere vil køre knallertføreren ned end at køre 45km/t. :thunge

UHA! Der er MANGE ting galt, hva'? :hihi

50cc motorcykler, JA TAK! :)
Ja da: du skal da være konstant opmærksom på trafikken... ikke speedometer visningen 8)
Det er f***me træls at køre bag en osende knållert-45 på ringvejen hvor der må/kan køres 70 km/t, med 45 km/t :cry:
fex en APE/kaffevogn, den er ski´da helt til grin
50cc MC: jow da!
:mrgreen:
Brugeravatar
Allan M
Gummi rocker
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 12. aug 2007 00:06
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Allan M »

Jeg blev også klogere.... Jeg kan se, at siden er opdateret pr juni 2013, så længe er det altså minimum siden reglen om konfiskation af stor knallert har været i kraft.

Nå, men jeg vil også lade være at få ondt i maven over det. Min egen er også på sikker grund rent juridisk. Men det er da tosset med de regler.... Selv nu, hvor jeg er blevet en meget voksen mand med egne børn, så kan jeg ikke forstå, at sikkerhed skulle gøre det nødvendigt, at en knallert skal begrænses til 30 km/t.

I Tyskland og Sverige må 16 årige køre 125cc MC med op til 15 HK, og deres civilisationer er da ikke brudt sammen endnu :thunge

Jeg har iøvrigt lovet min yngste (han er 7) at han må få min Yamaha RD 350 når han bliver gammel nok til at køre den - det bliver han med de nye kørekortregler først som 24-årig!!
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Thomas Østrup »

De nye regler blev effektueret pr. 19 januar 2013, herunder indførsel af kørekort til lille knallert (AM), og ja, der sker betinget frakendelse af kørekortet første gang man bliver standset på ulovlig knallert. 2. gang bliver knallerten konfiskeret og der sker ubetinget frakendelse af kørekortet, altså det til knallert!

Jeg har ikke et link men jeg kan se at der er andre der har fundet noget frem.

Mht. 125cc mc som 16-årig, så var reglerne også på tale inden lovændringerne i jan. 2013. Man talte samtidig om at udfase knallert 30 og indføre knallert 25, idet Danmark og vist også Sverige er et af de få lande hvor knallert 30 eksisterer. Man talte samtidig om at nedsætte alderen for knallertførere til 15 år fra de nuværende 16 år.
Grunden hertil var at man ville EU harmonisere reglerne, herunder også 125cc til de 16-årige, som er gældende i flere EU lande, herunder Tyskland, Italien m.fl., men forslaget mødte for stor modstand på Christiansborg.
Blå blok var tilhængere af nedsættelse af alderen for knallertkørere mens rød blok gik imod. Såfremt Socialdemokratiet ikke havde overtaget magten ved seneste folketingsvalg er jeg ret overbevist om, at man idag ville kunne have hvervet kørekort til lille knallert som 15-årig.
Man fik indført endnu et dansk forbehold i EU sammenhænge idet man valgte at bibeholde de 16 år som kørekortshverver, hvilket jeg synes var fornuftigt, man valgte at bibeholde knallert 30 efter at have forhørt sig hos importørerne om det fortsat var muligt, for til sidst at skrotte ideen om 16 år og 125 ccm.

Det er nogle finurlige regler, idet en dansk familie bosiddende i eks. Tyskland, kan lade eks. sønnen på 16 tage kørekort til 125cc i Tyskland. De kan derefter flytte til Dk, og knægten kan få overført kategorien "lille mc" til sit kørekort udover kat. AM, selvom han er 16 eller 17 år.
Det kan bare ikke hverves i Dk! Sådan går det når politik er værst.

Mvh. Thomas Østrup
Thomas Østrup
Junior knallert
Indlæg: 40
Tilmeldt: tirs 3. dec 2013 09:46
Kontakt:

Re: Så kommer der en grimmer en her.

Indlæg af Thomas Østrup »

Ups - glemte den med hastigheden.
Som jeg ser det, så har man nu hjemmel i Færdselsloven til, at sigte knallertkørere for hastighed, også dem der ligger imellem 31-42 km/t. Jeg tror bestemt ikke at denne regel vil blive anvendt i særlig høj grad. Der er en høj grad af accept for at en knallert kører i dette hastighedsområde, men der kan selvfølgelig ikke stilles garantier for om det vil blive anvendt. Som jeg ser det kan man med fordel anvende en sådan måling overfor dem der fører knallerten igennem et område, hvor det er uforsvarligt med en hastighed på 31-42, altså sammenholdt med en hensynsløs form for kørsel.
I skal bestemt ikke sidde med øjnene klistret fast til speedometret, det vil være en klar fejl og alt alt for farligt....
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"