klarlak koger maling

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

klarlak koger maling

Indlæg af juhl-drengen »

Har malet zundapp'ens sorte dele og jeg ville så give stellet klar lak men ca 30 sek efter jeg sprøjter det på bobler det op og bliver rynket næsten som hvis jeg havde brugt 2 forskellige producenters maling :(n)

Min fremgangs måde ift. maling:

rense med rensemidler

nedslibe først grov så fint

grunder

vente 1 time

grunder

vente 24 timer

blank sort maling

vente 1 time

blank sort maling

vente 20 timer (fiiiiiiint resultat)

tynd lag klar lak (boble boble, fuuuck, argh!)



Har "bare" brugt det billige plastikote skral fra jem og fix
er udemærket klar over det ikke er top kvalitet med resultatet var glimrende indtil klar lakken..
er det mig der har gjort noget forkert eller hvad sker der...
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af Knud »

Ja du skal vente flere uger med den type lak . Den skal af-gasse helt ellers skal du lakere i samme arbejds gang og helst indenfor 30 min der er kun en ting nu : helt forfra ned til metallet og bygge op igen
:mrgreen:
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af juhl-drengen »

Jeg har hovedsageligt bare fulgt anvisningerne på dåsen (billige lort :(n) )

Nå forfra må jeg jo begynde.. :(n) :(n)
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af Knud »

De lak dåser jeg har anvendt har der altid stået hvor lang tid der skal være mellem de enkelte lak og temperaturen.
Man kan ikke lakere under 15 grader og lad lakken tørre mellem de enkelte lag på ca. 15 -20 min, max 40 min, tynde lag og mindst 3 lag.
Skal der klar lak til sidst:
prøv først med et prøve emne med de samme typer lak, du vil anvende efterfølgende til de rigtige emner og mal vådt-i-vådt.
Skal du derudover male med 2K klar lakker til slutlaget: det er ikke sikkert lakkerne er indbyrdes forenelige og brug helst matte grund lakker.

Jeg skal selv i gang med spray forsøg med processerne:
alm. farve lak + 2K klar lak (fex. tank) med http://www.thansen.dk/product.asp?c=991 ... -731853045" onclick="window.open(this.href);return false;
og
alm. farve lak + alm. klar lak (alle andre dele)

Undgå: kombinationen af silicone holdige lakker, som fex Hammerite (og andre typer) sammen med alm lak typer.
Jeg var heldig med mit forsøg med vådt-i-vådt af sort Hammerite + alm klar lak og sort Hammerite + 2K klar lak.
og delvist heldig med sort Hammerite + 2K klar lak med mellem liggende tur i bageovnen inden 2K lakken - men det gør jeg ikke igen!

Det er ikke uden grund at malere har strengt forbud mod silicone og Hammerite i deres værksteder, man bliver "Halal-slagtet" hvis de opdager at man har "smuglet" noget "urent" med ind i deres "templer".
:mrgreen:
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af juhl-drengen »

Skal prøve :(y)


har besluttet at sende stellet til sandblæsning da jeg ikke kan overskue at skulle igang med at slibe det ned igen
så må jeg forsøge igen i næste weekend :oops:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af Knud »

OK
en beskrivelse af en mulig process:
udgangs punkt: råt metal uden buler og rust

ved jern: 2 tynde lag zinkprimer, ved alu: 2 tynde lag alu-primer
4 timers tørring
flere lag sprøjte spartel og mellem slibning (hvis det er nødvendigt at spartle)
er der buler skal disse udspartles til ønskede overflade (med spray spartel tager dette laaaaaang tid)

4 timers tørring
3 lag grunder
1-2 timers tørring

dæk lak:
let slibning inden første lag
4-6 lag dæk lak, mellem tørring: ca. 15 min
hvis der ikke skal slut lak på:
"færdig"

hvis der skal klar slut lak på og ingen transfers:
umiddelbart efter sidst lag dæk lak:
2-3 lag klar lak
helt færdig

skal der transfers på: anvend 2K klar lak, den er hærdende
og
2-3 lag klar 2K lak
1 dags tørring/hærdning ved 40 grader
lad den ligge i optil 14 dage...
på med transfers (water-slide process,dvs. demineraliseret vand + 1-2 dråber flydende håndopvaske middel)
lad den ligge i 14 dage...varmt
og
2-3 lag klar 2K lak
1 dags tørring/hærdning ved 40 grader
skal det være "uber geil": mellemliggende vand slibning korn 1300 og flere lag 2K lak og mellem hærdning

Erik? er det helt "godnat" med disse råd (og det var "ein sondermeldung" til Erik (Maleren) fra Aapenrade)

på med transfers
:mrgreen:
Søren64
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: tirs 22. okt 2013 19:31
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af Søren64 »

Hej Knud kan den 2 k lak du henviser til arbejde sammen med Motip autolakspray ,da jeg skal til at male nav og alle de andre sølvfarvede ting på min Yamaha.Jeg har fået farvekoden af din ven Erik og det er en Toyota farve med mat klarlak .Man kan med fordel købe Motip produkter hos http://www.billigbilpleje" onclick="window.open(this.href);return false; .dk ,de har også den 2 k lak du henviser til ,men de er billigere end T Hansen .ps de har alle farver.
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af Knud »

Jeg ved det ikke du må prøve dig frem, men jeg har kraftigt på fornemmelsen at blot du holder dig til vådt-i-vådt da vil det gå OK

Ang. "host" "host" "host" ´-butikken:
Ja det var kun i et øjebliks "svimmelhed" at jeg kom til at referere til "Den unævnelige møg butik" (boycot biksen!, for første gang på 1.3mio. km gik denne nuværende bil (jeg har haft 8 fra ny) tør for strøm, jeg var lige ved "Den unævnlige...." og jeg gik derind for at ville låne et start batteri eller lidt hjælp på deres lorte-værksted, men nææææj!
kan jeg så ikke komme tilbage og betale (jeg havde f...me heller ikke fået min pung med!): næææææj.....
nå!...
så må jeg jo bare trave hjem efter nogle penge.
Mobilen lå kr*ft edme også der hjemme, så jeg kunne ikke få fat i Falck... aaaaaaaaarrrrrrrrrrh !, alle andre værksteder var lukket.... jeg købte så deres "bedste" akkumulator og fik fat i Falck, fik startet bilen osv. osv. osv. bla bla bla.!... summa sumarum: jeg vil edderma´me´ikke købe mere hos den knold!), sorry :offtopic
:mrgreen:
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af juhl-drengen »

Selv deres billige grunder er da bedre end det "gejl" jem og "fix" tibyder :twisted:
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Erik (Maleren)
Stor knallert
Indlæg: 136
Tilmeldt: søn 29. maj 2011 19:55
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af Erik (Maleren) »

Knud skrev:OK
en beskrivelse af en mulig process:
udgangs punkt: råt metal uden buler og rust

ved jern: 2 tynde lag zinkprimer, ved alu: 2 tynde lag alu-primer
4 timers tørring
flere lag sprøjte spartel og mellem slibning (hvis det er nødvendigt at spartle)
er der buler skal disse udspartles til ønskede overflade (med spray spartel tager dette laaaaaang tid)

4 timers tørring
3 lag grunder
1-2 timers tørring

dæk lak:
let slibning inden første lag
4-6 lag dæk lak, mellem tørring: ca. 15 min
hvis der ikke skal slut lak på:
"færdig"

hvis der skal klar slut lak på og ingen transfers:
umiddelbart efter sidst lag dæk lak:
2-3 lag klar lak
helt færdig

skal der transfers på: anvend 2K klar lak, den er hærdende
og
2-3 lag klar 2K lak
1 dags tørring/hærdning ved 40 grader
lad den ligge i optil 14 dage...
på med transfers (water-slide process,dvs. demineraliseret vand + 1-2 dråber flydende håndopvaske middel)
lad den ligge i 14 dage...varmt
og
2-3 lag klar 2K lak
1 dags tørring/hærdning ved 40 grader
skal det være "uber geil": mellemliggende vand slibning korn 1300 og flere lag 2K lak og mellem hærdning

Erik? er det helt "godnat" med disse råd (og det var "ein sondermeldung" til Erik (Maleren) fra Aapenrade)

på med transfers
Hej
ja det er ok det du skriver
Erik (Maleren)

Yamaha FS1 SS årgang 1972 - indregistreret som MC med sort plade viewtopic.php?f=6&t=8647
Yamaha FS1 DX årgang 1979 viewtopic.php?f=6&t=12811
Yamaha FS1 DX årgang 1979 Færdig
Yamaha FS1 k1 årgang 1978 Færdig
Yamaha FS1 DX årgang 1977 Færdig
Yamaha FS1 k1 årgang 1977 viewtopic.php?f=6&t=13876
Yamaha FS1 DX årgang 1976 Færdig
Yamaha FS1 k1 årgang 1976 Færdig
Yamaha FS1 SS årgang 1975 Færdig
Yamaha FS1 SS årgang 1974 viewtopic.php?f=6&t=15457
Yamaha FS1 DX T-Hansen model viewtopic.php?f=6&t=12855
Yamaha FS1 k1 1979 Benny-model Færdig
Yamaha YL-1 årgang 1968 mini-MC Kørende - med positionslys (Krav fra synshallen)
Søren64
Junior knallert
Indlæg: 38
Tilmeldt: tirs 22. okt 2013 19:31
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af Søren64 »

Hej igen
Colour Matic 2 k lak ,som Knud henviser til er et Motip produkt ,har jeg lige læst mig til ,så de 2 ting burde kunne arbejde sammen .
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

Søren64 skrev:Hej igen
Colour Matic 2 k lak ,som Knud henviser til er et Motip produkt ,har jeg lige læst mig til ,så de 2 ting burde kunne arbejde sammen .
ja men de kan ikke arbejde sammen,,, der er betydeligt kvalitets forskel på de 2 typer,,,, K2 er langt at foretrække og kan købes ved flugger farver,,, en anden ting er at man ikke blander lak typerne sammen,,, så risikere man det Juhl lige har prøvet at det koger op,,, fordi at de hærder op på forskelligvis,,, og at der er nogen produkter i en lak type som den anden type ikke kan tåle,,, så vil man være sikker på et godt resultat så brug samme lak type fra bund lag til top lag,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
the eagle
Gummi rocker
Indlæg: 656
Tilmeldt: ons 19. nov 2008 22:06
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af the eagle »

jeg har brugt meget spray fra jem og fix og det gør per h også ved jeg så juhl :(n) jeg er ikke sikke på det er deres fejl . det er nok som knud siger det skal have lov til at gasse af :(y) alt det jeg har malet fejler ikke noget . men nu skal jeg have malet min store atv så må vi jo se og det koger op :lol:
Hilsen Eddie. The Eagle
yamaha 77 rød 99% orginal match solgt
suzuki gs 500 min kones motorcykel
yamaha xv virago 750 min cykel
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af Knud »

Yamaha FS1 50SS skrev:
Søren64 skrev:Hej igen
Colour Matic 2 k lak ,som Knud henviser til er et Motip produkt ,har jeg lige læst mig til ,så de 2 ting burde kunne arbejde sammen .
ja men de kan ikke arbejde sammen,,, der er betydeligt kvalitets forskel på de 2 typer,,,, K2 er langt at foretrække og kan købes ved flugger farver,,, en anden ting er at man ikke blander lak typerne sammen,,, så risikere man det Juhl lige har prøvet at det koger op,,, fordi at de hærder op på forskelligvis,,, og at der er nogen produkter i en lak type som den anden type ikke kan tåle,,, så vil man være sikker på et godt resultat så brug samme lak type fra bund lag til top lag,,,
Ja pricippet er korrekt som du skriver, jeg har blot været heldig.. og så må det da også betyde noget at Erik ikke finder anledning til at øffe over mit (i øvrigt: klart amatør "klatmaleri".... æ´ klat´e de´ fan´me wha´ Æ ær´) forslag.
Havde jeg bare Eriks evner og udstyr, kombineret med min tålmodighed, så ville øvelse gøre mester...men for mig kan mindre blive nødvendigt og ....det går jo nok el´øwel
:mrgreen:
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af claus olieklud »

hejsa... jeg har også prøvet at det gik galt engang, men jeg har dælme også malet mange ting som bliver godt... det der går galt er hvis du har brugt jem & fix`s ok maling - det er alkyd på dåse og kan kun stå alene, men absolut ikke velegnet til at male knallert, det kan bruges til et havemøbel eller en køkkenlåge eller sådan noget...
vælger du istedet jem & fix`s gloos super er det en helt anden sag, det er akrylmaling og velegnet til at påføre klarlak, til det findes der kun en slags klarlak der dur, det er det der hedder metalsealer, det er også benzinfast og kommer fra selv samme butik...

ok maling koster 40 kr, nogle gange 25 kr på tilbud, men kan ikke bruges

gloos super koster lige knapt 100 kr pr bøtte, men det virker !!!

metalsealer klarlak koster lige godt 100 kr for en bøtte - det er en stærk klarlak som virker på akryl produkter

hvis du bruger grunder skal det også være den dyre, man kan sige at alt det der står ok på er ikke en bønne værd til knallert !

selvfølgelig er det bedste 2 komponent autolak, men jeg syntes man kan få et udemærket resultat med 1 komponent

hilsen olieklud
Brugeravatar
juhl-drengen
Knallert Mester
Indlæg: 3338
Tilmeldt: søn 11. mar 2012 00:13
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af juhl-drengen »

Har brugt deres Ok maling som eller "super gloss/primer" som de kalder det og deres ok klarlak

Har ved mange ting igennem tiden givet klarlak dagen efter men det er første gang det her er sket (og første gang jeg har brugt alle ok produkterne sammen)

Ville faktisk bare give stellet en billig lakering.. mens "lak delene" fik en fuld motip lakering

endnu et bevis på billig ikke altid er en god løsning i længden :shutup
You can't buy
HAPPINESS
But you can buy
HORSE
POWER

And that's kind off
THE SAME THING

KTM: KICK TILL MONDAY
Brugeravatar
Tottenham
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1908
Tilmeldt: lør 4. jul 2009 12:06
Kontakt:

Re: klarlak koger maling

Indlæg af Tottenham »

Hat vist nævnt det før, men alligevel !
Når Jeg sprøjtmaler , afslutter jeg ALTID med at male en lille prøve på en træplade el.lign.
Når jeg ændrer til f.eks. klarlak, el fra grunder til lak, så starter jeg jo med at male prøven :what2
Hvis ikk de 2 ting kan sammen, så har du resultatet med det samme, og undgår en ommer :(n)
Mvh. totte/
YamahaNordjylland

Supporter of Tottenham hotspurs
Kørende :
78 K1 match patina
77 K1 Rød match
77 K1 Blå match
77 k1 Gul 77 - 76 tema Ral farve 1021
2010 Yamasaki YB 50
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"