hej igen... jeg må lige rette til inden 12 volt eller kai, eller strynboen fortæller mig motoren er blæserkølet - en impel sidder selvfølgelig ikke i en 3,5 hk motor, den er ligesom 5 hk luftkølet og udstødningsgassen bliver kølet ved et trompetformet rør som fanger propellens tryk / bådens fart
bare en rettelse, jeg kender udemærket en yamaha 3,5 hk...
hilsen olieklud
Simmer - hvor købes de
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Simmer - hvor købes de
claus olieklud skrev:hej igen... jeg må lige rette til inden 12 volt eller kai, eller strynboen fortæller mig motoren er blæserkølet - en impel sidder selvfølgelig ikke i en 3,5 hk motor, den er ligesom 5 hk luftkølet og udstødningsgassen bliver kølet ved et trompetformet rør som fanger propellens tryk / bådens fart
bare en rettelse, jeg kender udemærket en yamaha 3,5 hk...
hilsen olieklud
Jeg retter ikke på dig for jeg kender den ikke
Men det affødte lige et spørgsmål til bådmotor eksperten
Jeg har faktisk haft en bådmotor engang, jeg husker desværre ikke navnet på den kun at den var hvid og med rød navn/logo og propel og vel ca 5hk 1cyl, den var faktisk begge dele ? blæserkølet cylinder og hvad der ellers hører til, men i stedet for et rør op til at køle udstødningen/manifold så havde den faktisk også en vandpumpe impeller i benet til at pumpe vand med, det fungerede også i frigear.
Det er da ikke "normalt" at lave det sådan, er det ?
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
-
- Super Knallert-Rocker
- Indlæg: 2165
- Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
- Kontakt:
Re: Simmer - hvor købes de
hejsa igen... jo egenligt kai - gearskiftet sidder jo i bunden & impelleren bliver også trukket i frigear via den lodrette trækaksel, men jeg syntes også at havde set nogle som var kombineret med dette trompetrør, tiltrods impellerpumpe...
faktisk findes der også nogle gamle volvo påhængsmotorer som er HELT umulige med servicestumper, hvorved der sidder 2 uafhængigt impeller pumper oven på hindanden - jeg kender den kun som 14 hk 2 cylinderet m. fælles kaburator - den ene impellerpumpe kunne da tilsyneladende bruges som spulepumpe via udtag... det er svært for mig at forstå men hvis vi antager der er en lille sivekanal som holder en minimal pumpning når man ikke benytter spulefunktionen, kan jeg forstå det - ellers ville impellem jo brænde af på et øjeblik
nok lidt off topic, men hva`faen - det var jo om en påhængsmotor som der blev spurgt til
hilsen olieklud
faktisk findes der også nogle gamle volvo påhængsmotorer som er HELT umulige med servicestumper, hvorved der sidder 2 uafhængigt impeller pumper oven på hindanden - jeg kender den kun som 14 hk 2 cylinderet m. fælles kaburator - den ene impellerpumpe kunne da tilsyneladende bruges som spulepumpe via udtag... det er svært for mig at forstå men hvis vi antager der er en lille sivekanal som holder en minimal pumpning når man ikke benytter spulefunktionen, kan jeg forstå det - ellers ville impellem jo brænde af på et øjeblik
nok lidt off topic, men hva`faen - det var jo om en påhængsmotor som der blev spurgt til
hilsen olieklud
Re: Simmer - hvor købes de
Hehe, jeg retter bestemt ikke. Kender intet til båd teknik.
En 20/35/7 er meget normal, har knap 1000 af dem på arbejdet. De sidder i de fleste Puch gear motorer.
EDIT: Hukommelsesfejl, det er 17/35/7 der sidder i de motorer
En 20/35/7 er meget normal, har knap 1000 af dem på arbejdet. De sidder i de fleste Puch gear motorer.
EDIT: Hukommelsesfejl, det er 17/35/7 der sidder i de motorer
Senest rettet af 12V lør 26. okt 2013 16:19, rettet i alt 1 gang.
Re: Simmer - hvor købes de
volvo penta..er specielle...gad vide hvem der entelig fremstillede dem--elektrolux på licens??..har før stødt på en anden kopi af samme penta..fra usa..en autboard fra 60"erne.....så den er ikke svensk oprindelig
yamaha 3,5 og kopien marina..staves?...er gode motore..luftkølede med trompet køling af udstødningen fra skruevandet...ja minderne vælter frem..de havde ikke bak gear..men frigear..og utrolig korte ben...fin til havjagt på skydepram..tankenkapasiteten var dog meget lille..
ps er der nogen som kender ESKA...en autboard med luftkølet aspera (tror jeg) og impreller pumpe til køling af udstødningen..den blev solgt af FDB...brugsen..og duede self ikke
yamaha 3,5 og kopien marina..staves?...er gode motore..luftkølede med trompet køling af udstødningen fra skruevandet...ja minderne vælter frem..de havde ikke bak gear..men frigear..og utrolig korte ben...fin til havjagt på skydepram..tankenkapasiteten var dog meget lille..
ps er der nogen som kender ESKA...en autboard med luftkølet aspera (tror jeg) og impreller pumpe til køling af udstødningen..den blev solgt af FDB...brugsen..og duede self ikke
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen