Innerrotor tænding.

Tuning og Racermaskiner - Alt som ikke vedrører lovlige knallerter.
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

Efter at have kigget på denne tænding i snart to år, fik jeg endelig taget mig sammen og bestilt den hjem.
Den koster 475kr og her er hvad jeg fik for pengene!

1 stk 12 volt stator af typen innerrotor med lys!!!
1 stk tallerken svinghjul plus høj møtrik til 15mm top. Nogen som ved hvor den kan fåes med links gevind???
1 stk cdi.
1 stk bagplade for tilpasning på forskellige typer motorer.
2 stk aftrækkere for afmontering af svinghjul.
1 stk manual.

Den sælges til Puch Maxi som jo har omløbsretning modsat de fleste andre knallerter og jeg skal da også bruge den
på min Kreidler.
Jeg har kun haft den startet op kort, da jeg mangler en møtrik til at spænde svinghjulet fast,
det er links gevind på Kreidler så den medfølgene møtrik duer ikke!

Der kommer mere når jeg har fået den testet.
Vedhæftede filer
image1.jpeg
image1.jpeg (106.4 KiB) Vist 19666 gange
10.jpeg
10.jpeg (110.27 KiB) Vist 19666 gange
image7.jpeg
image7.jpeg (119.93 KiB) Vist 19666 gange
image5.jpeg
image5.jpeg (102.96 KiB) Vist 19666 gange
image6.jpeg
image6.jpeg (94.18 KiB) Vist 19666 gange
image11.jpeg
image11.jpeg (118.84 KiB) Vist 19666 gange
image12.jpeg
image12.jpeg (115.14 KiB) Vist 19666 gange
image2.jpeg
image2.jpeg (111.9 KiB) Vist 19666 gange
image3.jpeg
image3.jpeg (114.41 KiB) Vist 19666 gange
image8.jpeg
image8.jpeg (73.15 KiB) Vist 19666 gange
image9.jpeg
image9.jpeg (81.15 KiB) Vist 19666 gange
image13.jpeg
image13.jpeg (83.77 KiB) Vist 19666 gange
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af 12V »

Jeg fik en høj smal model til min makkers kreidler, de havde nok ikke flere alm. Tror det var en 15 mm, det må væsten være denne til "kokusan" tænding:

http://www.kreidlerparts.com/parts/00.2 ... -1-Kokusan" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

12V skrev:Jeg fik en høj smal model til min makkers kreidler, de havde nok ikke flere alm. Tror det var en 15 mm, det må væsten være denne til "kokusan" tænding:

http://www.kreidlerparts.com/parts/00.2 ... -1-Kokusan" onclick="window.open(this.href);return false;
Lige nøjagtig, tak :D
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af kreidlerhansen »

Én detalje vedr. 'Kokusan-møtrikken':

Kanten er har en radius, som passer til svinghjulet. Når møtrikken spændes til, er det mig bekendt meningen, den skal gå i spænd efter samme princip som konussen mellem krumtappens akselende og svinghjulet.
Dvs. en spænde-/fjederskive er overflødig.

Men hvis nu denne innerrotor ikke har en passende konus ift. Kokusan-møtrikken, er jeg usikker på, om anlægsfladen på møtrikken er stor nok!

Jeg er i mellemtiden stødt på rygter om, at en AM6-tænding passer direkte på Puch Maxi, hvilket understøttes af, at nævnte innerrotor ifølge sælger føres til begge motorer uden forskelle.

Nuvel: Hvis tilspændingsfladen for møtrikken er flad og dermed ikke magen til Kokusan, formoder jeg, at møtrikken skal være flad for enden. Det er den umiddelbart på de fotos, jeg har fundet af møtrikker til svinghjulet på AM6-motoren.


Jan fortalte mig i går, at motoren kunne starte med denne tænding, men den ville ikke tage gassen.
Siden den ifølge West Import kun fungerer på en Puch Maxi, hvor svinghjulet drejer den anden vej rundt, tænker jeg, at tændingstidspunktet må være omtrent passende afstand før top på Puch og derfor 'upassende' EFTER top på Kreidler og gear-Puch
Ergo skal svinghjulet altså drejes en sjat MOD uret, således pick-up'ens trigger-punkt falder tidligere. Noten må man så undvære.


Lyder det ikke meget fornuftigt?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
12V
Moderator
Indlæg: 3462
Tilmeldt: ons 24. mar 2010 01:01
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af 12V »

Er CDI'en forresten med statisk tændpunkt?
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Morten - Webmaster »

Spændende apparat, og faktisk billig :(y)
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

12V skrev:Er CDI'en forresten med statisk tændpunkt?
Jeg er ikke helt med på hvad du mener!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af kreidlerhansen »

Nabo Jan skrev:
12V skrev:Er CDI'en forresten med statisk tændpunkt?
Jeg er ikke helt med på hvad du mener!
Dynamisk = tændingsforskydning
Statisk = fast fortænding/ligesom en platintænding


Umiddelbart er det stort set ligegyldigt. Jeg har et par forskellige på lager, inkl. en original, funktionel fra en Aprilia RS50, som forskyder tændingen ca. 5 grader i den rigtige retning på en motor, hvor svinghjulet drejer mod uret...

...og siden dén CDI nu engang hører til en AM6-motor, tror jeg ikke, der er nogle problemer med brugen af denne tænding. :hihi

Jeg har dog én frygt: Afbalancering af svinghjulet!

Når det hele er spændt sammen og trimmet ind, så læg mærke til evt. ændringer i vibrationer og resonans ift. tidligere. En knækket akselende er nederen! :(
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:Én detalje vedr. 'Kokusan-møtrikken':

Jan fortalte mig i går, at motoren kunne starte med denne tænding, men den ville ikke tage gassen.
Siden den ifølge West Import kun fungerer på en Puch Maxi, hvor svinghjulet drejer den anden vej rundt, tænker jeg, at tændingstidspunktet må være omtrent passende afstand før top på Puch og derfor 'upassende' EFTER top på Kreidler og gear-Puch
Ergo skal svinghjulet altså drejes en sjat MOD uret, således pick-up'ens trigger-punkt falder tidligere. Noten må man så undvære.


Lyder det ikke meget fornuftigt?
Han siger og skriver også at den yder optimalt på en Yamaha TZR og så vidt jeg husker drejer den også modsat af Puch Maxi!
Så den burde afgjort virke på Kreidler og Puch gear knallerter!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

Morten - Webmaster skrev:Spændende apparat, og faktisk billig :(y)
Ja spændene og billigt, den fås også her til 300kr, dog uden CDI http://www.dba.dk/italy-racing-taending ... 002458270/" onclick="window.open(this.href);return false;
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

Vægt på div. svinghjul.

Yamaha jog som jeg har kørt med på min FS1 med modificeret Passola tændnig vejer: 920gr
Kreidler svinghjul til MHKZ tænding vejer: 960gr
Det viste i tråden, Italy Racing til Kreidler vejer: 228gr

Jeg må indrømme at jeg ikke havde ventet så stor vægtforskel
og jeg er spændt på at se hvad en slankekur på 732gr har af indvirkning på ydelsen og kørestilen!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af kreidlerhansen »

Uuuuhhhh, det er spændende!!!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

Har rodet med justering af tændingen i dag og til min store overraskelse kan man ikke justere tændings tidspunktet ved at fjerne noten og rykke på svinghjulet, dog er den total død hvis svinghjulet rykkes 180 grader!
Svinghjulet kunne jeg flytte helt op til 2 cm uden nogen at det ændrede min markering på svinghjulet med tændingspistolen! Nogen som kan forklare det???

Inden jeg stoppede for i dag kunne jeg få den til at tænde 1,8mm før top, hvilket er lige lovlig meget fortænding!
Men den er rigtig meget kvik på gassen :(y)

Lyset roder jeg også lidt videre med i morgen havde ikke rigtig nogen regulator som virkede, den levere et max output på 28-29volt og hvad det svarer til i Ampere har jeg ikke fundet ud af endnu!

Hvis der er andre som har erfaring med en lignende tænding er jeg lutter ører :)
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af kreidlerhansen »

http://www.ebay.de/itm/Kreidler-Florett ... 2ebf09c1e0" onclick="window.open(this.href);return false;

Det kunne være værre...

Og fås i øvrigt med specialtilpasset svinghjul:

http://www.kreidlercncparts.com/Webshop ... uct_id=316" onclick="window.open(this.href);return false;


Den er altså lidt underlig, den Italy Racing-tænding... og mine to spændingsbegrænsere er enten defekte eller lige så underlige!

Men vi nåede da frem til, at den kan trække nogenlunde lys ud af en 12V/60W glødetråd i fjernlyset på en H4-pære allerede fra (formodentligt) 3-4.000rpm... og jeg vil garantere for, den kan sprænge en 12V/35W pære ved 9.000rpm!
Det er så uden spændingsbegrænser.

Jeg har en tredje spændingsbegrænser i brug på Kreidleren. Den må vi lige forsøge med, også! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

Har fået justeret tændingen til 1mm fortænding og det kom sig af en kombination af både at justere ankerpladen og svinghjulet, så jeg kører uden not!
Meget besværligt vil jeg nok sige og det tog så også det meste af weekenden og hvis motoren skal adskilles og tænding genmonteres
er det med at få lavet nogle markeringer/fix punkter og så skal der alligevel nok finjusteres en times tid :shock:

Tændingen giver en helt utrolig lækker og lidt hysterisk gasrespons, ala cross og speedway maskiner :dust
Kørestilen er udpræget raceragtig, der skal gives mere gas end normalt når man starter, men den tager hurtigt gassen op i gearene.
Den bliver dog lidt mere følsom over for modvind og bakker men ikke noget man ikke kan leve med hvis man kan lide at køre lidt frisk til!

Lyset:
Er ikke noget at råbe hurra for, den levere 12volt og et gæt max 30watt, som sikkert er nok til en Puch Maxi (hvilken den også sælges til)
med kun 2 pærer.
Min Kreidler som kører med 35watt kort/lang foran og 10watt bag plus 21watt bremselys er nok til at tage puste fra den.
Når jeg bremser spiser den så meget strøm at forlygten kun fungerer som nødblus indtil jeg slipper bremsen igen.
Jeg laver noget batteristrøm til bremse lyset her til vinter.

En anden ting er at den skal stå meget højt i tomgang for ikke at gå ud ca 3000rpm, om det er billige komponenter som er skyl i det ved
jeg ikke.

Er den pengene værd??
Ja det synes jeg bestemt, den nærmeste konkurrent koster 2500kr og de oplyser heller ikke et output, derudover er den utroligt sjov og lækker at køre med når man endelig har fået den justeret ind og vænner sig til at den skal køres som en cross maskine!
http://www.kreidlercncparts.com/Webshop ... uct_id=316" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de/itm/Kreidler-Florett ... 2ebf09c1e0" onclick="window.open(this.href);return false;

Et sted hvor den rigtig vil komme til sin ret, er på en klassisk baneracer hvor man ville have valgt en batteri tænding, men her slipper man for
at skulle huske batterier OG have dem opladet!
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af kreidlerhansen »

MVT- og HPI-tændingerne med lys leverer hhv. 60W og 55W, hvilket er 'nok' til 35W fortil og et 2AH batteri.
Prisforskellen er selvfølgelig betragtelig, og de andre innerrotorer har ikke det bedste ry ift. f.eks. Kokusan eller VAPE. Men ok, elektronik og racer-tæsk i timevis er sikkert god grobund for ballade!

Der er ingen tvivl om, motoren bliver kvikkere på gassen - det er jo heeelt vildt! :what2 Jeg har kun prøvet en tur med 50cc og den korte Homoet 4P. Jeg bemærkede dog, at sådan et let svinghjul umiddelbart modarbejder min trang til at køre med en gearing, som er til den tunge side.
Falder motoren udenfor trækområdet, kvitteres der pr. omgående med meget sløj acceleration. Det medfører således, at motoren bliver mere følsom overfor en for skrap portning...

...hvilket bekræfter min mistanke til, at FS1'ens hysteri overfor porttider i høj grad skyldes den ret så bette, lette krumtap! :)
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Nabo Jan
Gummi rocker
Indlæg: 881
Tilmeldt: ons 6. feb 2008 18:03
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Nabo Jan »

kreidlerhansen skrev:MVT- og HPI-tændingerne med lys leverer hhv. 60W og 55W, hvilket er 'nok' til 35W fortil og et 2AH batteri.
Prisforskellen er selvfølgelig betragtelig, og de andre innerrotorer har ikke det bedste ry ift. f.eks. Kokusan eller VAPE. Men ok, elektronik og racer-tæsk i timevis er sikkert god grobund for ballade!

Der er ingen tvivl om, motoren bliver kvikkere på gassen - det er jo heeelt vildt! :what2 Jeg har kun prøvet en tur med 50cc og den korte Homoet 4P. Jeg bemærkede dog, at sådan et let svinghjul umiddelbart modarbejder min trang til at køre med en gearing, som er til den tunge side.
Falder motoren udenfor trækområdet, kvitteres der pr. omgående med meget sløj acceleration. Det medfører således, at motoren bliver mere følsom overfor en for skrap portning...

...hvilket bekræfter min mistanke til, at FS1'ens hysteri overfor porttider i høj grad skyldes den ret så bette, lette krumtap! :)
Nu blev jeg så lige nysgerrig og hoppede ud i værkstedet efter et par krumtapper, ind på lillemor's digitale bage vægt og vupti!!

Kreidler Topracing med køleskiver=1262g
Yamaha gammel type med stråler=1166g
Forskel=96g
//Nabo Jan

Yamaha FS1 K1 75cc 1978 (Mc)
Kreidler GT 1967 50cc ombygget til 77-78 model (Mc)
Kreidler RS årg 1978 projekt, nu som Mc
Harley Davidson sportster årg 2002 (Mc)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af kreidlerhansen »

Det er 7,5-8% forskel i vægt... så vidt jeg husker er Kreidlerkrumtappen desuden større i diameter, hvilket har mest indflydelse; 2,85mm større, har jeg netop fået stukket ud pr. sms.

Så mangler vi bare at finde ud af, om der er forskel på vægten af de originale svinghjul, nu Jan alligevel er i gang, mehehe! :thunge
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af Knud »

Nabo Jan skrev:.
Lyset:
Er ikke noget at råbe hurra for, den levere 12volt og et gæt max 30watt, som sikkert er nok til en Puch Maxi (hvilken den også sælges til)
med kun 2 pærer.
Min Kreidler som kører med 35watt kort/lang foran og 10watt bag plus 21watt bremselys er nok til at tage puste fra den.
Når jeg bremser spiser den så meget strøm at forlygten kun fungerer som nødblus indtil jeg slipper bremsen igen.
Jeg laver noget batteristrøm til bremse lyset her til vinter.
.
Hej Jan
Du kunne overveje at isætte LED (lysdioder) i til alt andet end forlygten, mere lys hele vejen rundt, mindre effekt forbrug- >mere lys i forlygten, du kunne dernæst overveje at "omstrikke" DC og AC forsyningen, så batteriet forsyner alt og indsætter en dobbelt ensretter på ankerets gule ledning og en anden dobbelt ensretter på de andre spoler, husk at trække to ledninger fra spolen til ensretteren og IKKE have stellet spolen, fælles punkt fra alle ensrettere skal være batteriet, nøgle-omskifterens sidste position skal bruges til forsyningen til forlygten - så har du også konstant lys på alle de andre lygter i første nøgle position: det er da smart?!
:mrgreen:
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Innerrotor tænding.

Indlæg af strynboen »

ja en brokobling..kræver at stel på spolerne fjernes/isoleres fra..det kan gøres ved at vippe stel enden op og lodde en ledning på i stedet...alle kina knallerter køre dette system..men det kræver et kraftig ladesystem..på fs1 er standart spolerne for små...poul erik har testet..
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Tuning"