Med forlov: Hvis et par tusinde til en radio med ramme vælter budgettet, har man ikke råd til at køre bil!
Prioriteringen lyder lidt fjollet, men jeg kan godt se logikken: Penge sparet er penge sparet! Til gengæld er der også grænser for, hvad man egentlig kan forlange af en 10+ år gammel CD-afspiller... her tænker jeg på, at 'lyden hopper' når man kører over ujævnheder, hvilket er jævnt irriterende!
Jeg tænker på de sidste udgaver af Volvo's 850-serie. Morfar-indtrykket er fantastisk, og de er kvikkere end man regner med. Samlekvaliteten er i orden, priserne er godt trykket og der er faktisk god mulighed for at finde et vedligeholdt eksemplar i 'blød-hat-segmentet'.
Det er desuden en bil, som relativt få nye bilister har mast ind i ulykkesstatistikkerne, så forsikringen er værd at tjekke.
S40 er lidt nyere og lidt dyrere, men jeg har intet reelt kendskab til den.
Lavere forsikringspriser er én af fordelene ved at blive ældre. Sidst jeg tjekkede kunne jeg kaskoforsikre en BMW E34 540i for 5.700kr, trods den kun kan blive parkeret på åben gade.
Ansvarsforsikring kan nærmest ikke komme over 2.500kr, medmindre jeg vælger en Ferrari som vinterbil.
Der er den ene rigtigt store fordel ved at overveje de nye billigbiler: Ofte kan man få 2-5 års forsikring med i købet, hvormed man kan opspare en god portion anciennitet, HVIS man lader være med at dumme sig.
Hvis man kan få forsikringen for 3-5.000kr/år kontra 10-12.000kr til en gammel skodslæde, så er de første 3-5 måneders afdrag sådan set dækket ind. Brændstofbesparelsen ved bare 10.000km om året svarer til en undervognsbehandling det første år!
Et eller andet sted: Sigt lavere! Find en møgspand til 5.000kr... skift selv skiver, klodser, køler o.lign. småting. Det giver erfaring og er det nærmeste, man kommer at være 'billigt kørende'.
Jo flere ridser, skrammer og buler, den har i forvejen, desto lavere er prisen + det heller ikke gør så ondt i hjertet, når en eller anden idiot bakker en trailer ind i siden på bilen.
Desuden giver en billig slamæske bedre mulighed for at dumme sig i trafikken, uden man står på helt bar bund bagefter.
I øvrigt holder folk bedre afstand til en på motorvejen, hvis bilen ser ud som om, man er ligeglad med den