Sodablæsning

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Sodablæsning

Indlæg af Lars J »

Faldt over denne sodablæser som blæser malede overflader, rust og alu v.h.a. sodapulver. Den ødelægger ikke gummi, glas etc. Det ser efektivt ud og så ødelægger det ikke metallet som ved sandblæsning. Det kræver desværre bare minimum en 2 hk kompressor.
Har en almindelig glasbglasblæser m. beholder fra Harald Nyborg stående. Gad vide om man kan bruge sådan en :whew

http://www.viskerbladet.dk/product/soda ... l%C3%A6ser" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1970
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Sodablæsning

Indlæg af Kai »

Det er ret effektivt til maling osv, men det tager enormt lang tid for større emner hvis ikke man har noget ret meget større grej end den bette blæsepistol der, men til småting som bremsegreb og smårep af lakskader og lignende er den sikkert fin. Med Soda gælder samme regel som med Sand/silikat/valnøddeskaller/plasticgranulat.. whatever, hvis det der ligger bagved er blødere end det man vil fjerne så blæser man huller i emnet... Noget som vores Ingeniør ikke rigtig forstod..(man kan jo blæse etiketten af en ølflaske !) Jep.. men ikke umiddelbart fjerne oliemaling af en murstensvæg ! Det tog mig en del timer at mestre den kunst uden at ødelægge murstenene.

På mit tidligere arbejde har jeg blæst mange butiksvinduer og facadepartier, alu trapper og gelændere osv med Soda og vand (så støver det ikke) med en Torbo http://www.torbo24.com/products/products.php" onclick="window.open(this.href);return false; og som regel en 4.5 - 6 kbm/m atlas copco kompressor, så kommer man fremad :) Rigtig sjovt bliver det med silicat og 2 x 6 kbm/m parallel med buffertank på og en 32mm dyse på slangen..så skal man holde godt fast :lol:

Men det er da nogen voldsomme priser.. i 2002 gav "vi" ca 28kr for en 40kg sæk når det kom i hele paller med 1200kg på.
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Sodablæsning

Indlæg af strynboen »

har oplevet at fedt og olie og cilicone..ikke kan blæses af..da det opfanger blæsemediet..rust skaller bore grater er som hærdet..og kan heller ikke blæses af..
så det er reelt kun overflade rust..nogle former for maling..og aluminium oxyd..man kan fjerne effektivt..og hurtigt...glas blæsning er mere effektivt..men har samme begrænsninger..men er dog meget mere effektivt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"