Yamaha påhængsmotor

Her er det frit at poste andet mekanik, biler, både, atv, maskiner osv.
Besvar
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Yamaha påhængsmotor

Indlæg af Toke »

Mjaa, ikke just en 2 hjuler, men dog en Yamaha. :)

Det drejer sig om en ældre 5HK luftkølet motor.
Til at starte med gik den noget ujævnt, men med en finger halvt for luftfilteret gik den rigtig godt. Jeg rensede karburator og benzinhane (der er nyt filter på slangen og tanken er ren indvendig). Derefter sejlede jeg en tur igen, de første 30-40 min gik rigtig godt, men derefter skulle den pludselig have halv choker for at sejle ok. Jeg har justeret lidt på luftskruen under belastning, men jeg synes den står hvor den skal... :?

Hvad kan mon være galt?
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
Yamaha FS1 50SS
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2948
Tilmeldt: man 8. okt 2007 21:03
Kontakt:

Re: Yamaha påhængsmotor

Indlæg af Yamaha FS1 50SS »

udluftningen på tanken er den åben / ren,,, til et vist punkt kan luften nok varme tanken så meget at det udligner vakummet i tanken,,,
A bad day in the Yamaha garage are better than a good day at work,,,,

Mennesker er de eneste levende væsner som er dumme nok til at opfinde ting ,,, som kan udryde alle mennesker på jorden ,,,,

,,,Hav en forsat god dag,,,

,,, Mvh Johnny S. ,,,
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Yamaha påhængsmotor

Indlæg af Toke »

Hej, jeps den er åben..
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha påhængsmotor

Indlæg af strynboen »

jeg har været udsat for at tændspolen..var dårlig..og mærkelig nok..kørte den bedre med halv choker...lidt mystisk..da tykkere blanding entelig burde være vanskeligere at tænde/eller måske ikke...en yamaha udvendig spole kan nok bruges som test..hvis det er en gammel type yamaha motor..men den type spole

føde spolerne kan også være varme påvirkelige...så ohm stiger...og strømmen falder ved varm motor
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
claus olieklud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 2165
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 01:42
Kontakt:

Re: Yamaha påhængsmotor

Indlæg af claus olieklud »

hej... den har platintænding, men som du beskriver det er det nok ikke her problemet ligger... rens istedet kaburatoren
hilsen olieklud
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Yamaha påhængsmotor

Indlæg af Toke »

Ok, jeg prøver at rense karburatoren igen, så ser vi hvad der sker. Jeg har heldigvis åre med 8)
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha påhængsmotor

Indlæg af strynboen »

skidt i kabuen..viser sig ikke først efter 30 minutter..det tyder mest på en varme påvirkning af enten kaburator /eller tændingen.
.er der et stigrør til køling af udstødningen..en luftkølet motor skal have kølet udstødningen..det sker tit med et rør som stikker ud i skruevandet..og føre vandet op i bunden af motoren..hvor det løber ind i udstødning kanalen i benet...og køler..der er nogle gange små rør/flanger som kan stoppe af ir og skidt..så overophedes hele motoren...jeg har dog mest arbejdet på de små 3,5 hk yamaha/marina..de grå kopier af yamaha...så kender ikke de lidt større 5 hk


men rens kabuen,,,som claus skriver..den "strålespids"/luftskrue midt i indsugeningen..jeg fandt aldrig ud af hvad den var til..min kunne ikke rigtig justeres..den gik ret godt aligevel
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Brugeravatar
Morten - Webmaster
Site Admin
Indlæg: 6634
Tilmeldt: tors 9. aug 2007 20:29
Kontakt:

Re: Yamaha påhængsmotor

Indlæg af Morten - Webmaster »

Skjult Snavs kan sagtens løsne sig i karburator efter f.eks 30 minutters drift hvor det hele skvulper og vasker snavs løs. Det så jeg så sent som sidste weekend. Bare spørg moster ;)


Morten - Webmaster
Morten - Webmaster.

Køreklare maskiner:
Yamaha FS1 SS K1 '72 5 gears MC. , Yamaha FS1 DX '76 - som original, Vespa gran luxe 177ccm '59- Urestaureret,
Projekter på lager:
Yamaha FS1 SS K1 '72 med drejeventil, Yamaha FS1 SS K1 '74, Yamaha FS1 SS K1 '75
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Yamaha påhængsmotor

Indlæg af Toke »

strynboen skrev:skidt i kabuen..viser sig ikke først efter 30 minutter..det tyder mest på en varme påvirkning af enten kaburator /eller tændingen.
.er der et stigrør til køling af udstødningen..en luftkølet motor skal have kølet udstødningen..det sker tit med et rør som stikker ud i skruevandet..og føre vandet op i bunden af motoren..hvor det løber ind i udstødning kanalen i benet...og køler..der er nogle gange små rør/flanger som kan stoppe af ir og skidt..så overophedes hele motoren...jeg har dog mest arbejdet på de små 3,5 hk yamaha/marina..de grå kopier af yamaha...så kender ikke de lidt større 5 hk


men rens kabuen,,,som claus skriver..den "strålespids"/luftskrue midt i indsugeningen..jeg fandt aldrig ud af hvad den var til..min kunne ikke rigtig justeres..den gik ret godt aligevel
Udstødningen kommer ud lige over skruen. Umiddelbart kan jeg ikke se, at noget rør til at køle udstødningen med...
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Yamaha påhængsmotor

Indlæg af strynboen »

kølerøret er støbt i benet på de fleste andre har et separat kobber/alu rør,,er der ikke en lille vandindtag nede bag propellen..mener vandet bare presses ind af propellen..(eller en lille impreller pumpe.).som på de vandkølede..prøv at google på typen..eller mål motor temp med en laser ..jeg havde en tønde,,med et bræt spændt på til test af autboard motore...gad ikke alt det roning hjem
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Toke
Gummi rocker
Indlæg: 773
Tilmeldt: man 3. sep 2007 22:53
Kontakt:

Re: Yamaha påhængsmotor

Indlæg af Toke »

Så blev karburatoren renset igen. Men jeg opdagede at gummimembranen var hård. Jeg har heldigvis en donormotor liggende, der var membranen blød som den skal være, så på med den. Den går rigtig godt nu, så bliver det spændende hvordan den ter sig i vandet...

http://www.buitenboord.com/dk/yamaha-ut ... p-180.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Http://www.123hjemmeside.dk/veteran" onclick="window.open(this.href);return false; knallert (ingen mellemrum mellem veteran og knallert)

Honda Dax ST50 1973
Vespa GL 150 1961
Besvar

Tilbage til "Øvrige køretøjer & nostalgi"