må slettes

Vis os hvad du roder med for tiden. Her kan du vise dit restaureringsprojekt frem.
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Knud skrev:Jeg vil nu alligevel komme med min beregnings metode til en mere nøjagtig beregning sf kompressions forholdet hvori der vil indgå en praktisk måling af volumen af stempelbuen og det aktuelle topstykke og ja vand er ikke godt at anvende det er sprit derimod som du jo også oplyser
Det er også helt ok... Men det er altså ikke hele kuplen, som skal modregnes; Kun den del, som rager ind i selve forbrændingskammeret og altså passerer 'grundlinien', der skiller squishbandets afslutning/forbrændingskammerets begyndelse.


Squish-afstand på mindst 0,6mm og max 0,8mm!


Det statiske kompressionsforhold har stadig værdi ift. oktantallet! Ellers skal du være velkommen til at kaste dig over 18:1 på 92 oktan. Det medfører nemlig tændingsbanken, uanset om topstykket er nok så godt indrettet til at modvirke detonation, som kun forekommer efter TDC.
Derfor giver det også mening, at detonation typisk brænder stemplet af nær udstødningsporten eller brænder ringene og/eller skørterne fast, hvor tændingsbanken tæver hul i stempeltoppen. Og jo, den ene kan godt forårsage den anden, men det er stadig to forskellige størrelser.
:thunge

Kai skrev:Slagvolumen er cylinderens rumfang, som altid. f.eks 57,65cc

Topstykkets rumfang ( tænkt tilfælde inkl toppakning og 0 deckheight) er 5,765cc

Det er rigtigt at motoren ikke kan suge mere end sin egen slagvolume, men topstykkets volumen er jo ikke lufttomt inden stemplet bevæger sig op af.. siger min logik da :hihi

Derfor lægges det til cylinderens rumfang (den lille del i topstykket komprimeres jo også)

Det er i hvert fald sådan det regnes ud i de bøger jeg har på hylden.

Det fandens ved det (for mig) er, at jeg kan se logikken fra begge sider af sagen. Div. regnemaskiner på nettet + vejledninger følger den devise, som jeg først nu er blevet opmærksom på.

For mig er (var) cylinderen = 0, når stemplet er i top
...og...
Der er vacuum i forbrændingskammeret, så rumindholdet ER netop = 0.
Motoren suger, hvad den kan suge, og det bliver klemt sammen i (f.eks.) et kammer af 1/10 størrelse, som er udtømt.

Det bliver så bare ikke en skid lettere af, at min guru har bestykket mig med et fint regneark, hvor alle mellemregninger er skjult... og nu bliver det decideret morsomt. Faktisk tragi-komisk, hvis man sætter situationen lidt på spidsen:

Slagvolumen i det pågældende eksempel er 60,4cc
Forbrændingskammeret er 4,5cc
Stempelkuplen stjæler 0,468cc deraf
Squish-afstanden er 0,57mm (+0,867cc)

Altså, 4,5cc - 0,468cc = 4,032cc
+ 0,867cc = 4,899cc (herefter benævnt: Korrigeret)

Min logik:
60,4cc / 4,032cc = 14,98:1...
Korrigeret: 60,4 / 4,899 = 12,33:1

Den anden logik:
(60,4cc + 4,032cc) / 4,032cc = 15,98:1
Korrigeret: (60,4 + 4,899) / 4,899 = 13,33:1


Guruens regneark: ????????????? = 13,32:1

Se, så kan jeg godt se, jeg bare skal lukke r*ven og rette ind!

For god ordens skyld, kan jeg så også se, at mit andet squish-design ender på 11,78:1 med den nu korrigerede regnemetode og guruens regneark siger 12,18:1...
Forskellen er her lidt større, fordi jeg her har modregnet en middelværdi (0,72mm i stedet for 0,57mm) for volumen mellem stempel/squish som følge af en større stigning på squishvinklen. Denne faktor tager guruens regneark IKKE højde for.
Korrigerer jeg dette ved at øge squishafstanden til denne middelværdi, siger regnearket 11,73:1

Så stemmer tallene, alligevel, og jeg sætter derfor nænsomt de grå hår på plads, som jeg netop har revet ud af hovedbunden!
Så tror da pokker, jeg aldrig har ku' få tallene til at hænge sammen ift. den skide hollænders forbandede regneark!!! Og så har han sgu ret igen... og det samme har I... sådan en flok r*vhuller!
:hihi


Nåja... tak! :dust :bravo




Kai >>
CCR er kun interessant ift. ydelsen indenfor trækområdet, hvor netop MSV spiller ind. Ved at sænke porten hæves MSV, således forbrændingen optimeres ift. omdrejningstal udenfor trækområdet.
Når omdrejningerne kommer op og potten så stemmer overens med den nu hævede udstødningsport, kan ekspansionskammeret få lov at bestemme over ydelsen i stedet for cylinderen, alene.

Bang-bum = mere træk over hele linien, fordi potten trods alt kun virker indenfor et vist omdrejningsregister... forskyd tændingen og forlæng trækområdet yderligere...

Pokkers til kloge japanere...!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Kai »

Det statiske forhold er det letteste, for lige at holde styr på begreberne. Det er ud fra cylindervolumen og topstykkevolumen ( + faktorer som deckheight og toppakning) så har du det statiske (det ændres ikke)

Det dynamiske/korrigerede er meget værre :)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 19:56, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
Kai
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1967
Tilmeldt: fre 1. feb 2008 11:10
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Kai »

0.7mm squish ude ved cylindervæggen lyder fornuftigt, nu du har en større prop end 40mm i, og ej heller kender grænsen for materiellet.

40mm "kan" køre med 0.4mm squish på methanol, og friske plejl lejer.. optil ca 13000 rpm.. så falder hammeren. Det lyder fælt når stemplet rammer topstykket fordi plejlen strækker sig liiiiidt for meget :)
(don't ask how i know)
Hvis ikke du har tid til at lave det rigtigt, hvornår har du så tid til at lave det om ?
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:23, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 19:56, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 19:57, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 19:57, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:23, rettet i alt 2 gange.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Vedr. MSV osv.... det er lange emner, som må baseres på lige dele fysik, gisninger og erfaringer! Jeg er kun begyndt at skrabe i overfladen, fordi jeg er en dør til matematik.

Men i korte træk vedr. MSV, er det et udtryk for den maksimale turbulens i forbrændingskammeret. Hvad den 'rigtige' værdi er, må man på sin vis prøve sig frem til, da alle motorer er forskellige.
Det nærmeste, jeg er kommet en mere præcis forklaring er, at MSV ikke bør overstige stemplets maksimale hastighed i cylinderen.
Jeg har så ikke luret, hvordan man finder frem til stemplets højeste hastighed - kun middelværdien, som kaldes 'Mean Piston Velocity' eller tilsvarende:

2 x slaglængde x RPM / 60

F.eks.: 2 x 39,7mm x 10.000rpm / 60 / 1.000 = 13,23m/s

Men Maksimum Piston Velocity har jeg som sagt ikke fundet frem til. :whew

Enkelte påstande er gået på, at MSV ikke bør overstige middelhastigheden med mere end det dobbelte (altså, 26,46m/s i eksemplet ovenfor), men det lugter langt væk af gisninger.

For høj MSV = detonation, fordi trykket stiger voldsommere, end stemplet kan accelerere, og dermed går endegasserne af med et brag... squishband eller ej.


Porttider og hvad der passer sammen for at opnå et givet antal omdrejninger...? Gætværk og erfaringer...!


Hydroforming af en udstødning ser ganske let ud, ja. Det er konceptet i sig selv sådan set også! Den største udfordring ligger i at svejse de to halvdele korrekt sammen, så der ikke dannes buler og så kammeret ikke revner, mens det bliver pumpet i form.
Det kræver en øvet tosse med enten TIG eller acetylen/ilt, hvis det skal fungere. Optimalt set skal de to halvdele svejses sammen uden tilsatsmateriale, og en dygtig svejser kan lægge så fin en svejsesøm, at man efter en let slibning stort set ikke kan se samlingerne!

Slutprocessen er enkel... det er forarbejdet angiveligt ikke.


Havde jeg blot haft adgang til en kraftigere el-gruppe, havde jeg forlængst ejet et TIG-værk til formålet... og acetylen/ilt, fordi det kan bruges til alt muligt... og i en perfekt verden havde jeg fritid nok til at lære det hele! :hihi


P.S. Tak for hjælpen med det forbandede formel-pjat! :dust
Regnearket begynder at tage form... eller rettere, det får indhold. Formen må komme senere, når jeg er færdig med at være forvirret over matematikken. :tuba
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 16. aug 2013 19:58, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:23, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:23, rettet i alt 2 gange.
:mrgreen:
Brugeravatar
Erik (Maleren)
Stor knallert
Indlæg: 136
Tilmeldt: søn 29. maj 2011 19:55
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Erik (Maleren) »

Hej knud
kan den så også køre ? med den motor :wink:
Erik (Maleren)

Yamaha FS1 SS årgang 1972 - indregistreret som MC med sort plade viewtopic.php?f=6&t=8647
Yamaha FS1 DX årgang 1979 viewtopic.php?f=6&t=12811
Yamaha FS1 DX årgang 1979 Færdig
Yamaha FS1 k1 årgang 1978 Færdig
Yamaha FS1 DX årgang 1977 Færdig
Yamaha FS1 k1 årgang 1977 viewtopic.php?f=6&t=13876
Yamaha FS1 DX årgang 1976 Færdig
Yamaha FS1 k1 årgang 1976 Færdig
Yamaha FS1 SS årgang 1975 Færdig
Yamaha FS1 SS årgang 1974 viewtopic.php?f=6&t=15457
Yamaha FS1 DX T-Hansen model viewtopic.php?f=6&t=12855
Yamaha FS1 k1 1979 Benny-model Færdig
Yamaha YL-1 årgang 1968 mini-MC Kørende - med positionslys (Krav fra synshallen)
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:23, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

Prøveplade på dyret, op på traileren, over til synshallen... du kan da vente et helt år med at hente nummerpladen! Så står den frisk og klar, den dag du får kørekortet...!

Bare fordi du ikke må køre på den, må synsmanden vel godt...?
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:24, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3924
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af kreidlerhansen »

:mrgreen:

16 forever!
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Knud
Super Knallert-Rocker
Indlæg: 1702
Tilmeldt: man 20. apr 2009 10:49
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af Knud »

.
Senest rettet af Knud fre 13. feb 2015 12:24, rettet i alt 1 gang.
:mrgreen:
Brugeravatar
FS1originalen
Knallert Mester
Indlæg: 4250
Tilmeldt: tors 13. mar 2008 21:23
Kontakt:

Re: Min Yamaha FS1 Street, candy mandarin

Indlæg af FS1originalen »

Knud, jeg troede også at jeg skulle til at have bøvl/fast tid med min kiropraktor mens jeg lavede min 72'er!!!
Men - helt modsat - blev resultatet at det er knallerten med streetstyret som min ryg allerbedst kan lide. Den "foroverbøjede kørestilling" giver os "voksne mænd" en ret ryg, men til gengæld lidt ømme håndflader af at bære overkroppens vægt på hænderne. Til gengæld slipper man for øm ryg af at "hænge foroverbøjet" med det "senere" styr...

LAV DEN NU RIGTIGT og prøv!!!

Erik
Hellere ha styr på lortet end lort på styret!!!

Yamaha FS1. Grøn, 1975, original stand, urestaureret. Solgt 2020.
Yamaha FS1 K1. Gul, 1976, genopbygget fra ingenting.
Yamaha FS1. Mandarin orange, 1972, som original, genopbygget.
Yamaha FS1. Popcicle purple 1973, genopbygget. Nu bor den i Den Gamle By Aarhus
Diesella 1954. Solgt 2022. Honda Amigo 1970. Solgt 2019. Puch Maxi 1970.
Besvar

Tilbage til "Renoverings projektet, nuværende.."