Abcon worn engine treatment

Her kan du skrive hvad du har lyst til, bare du overholder retningslinierne for forummet. Knallert emner bedes så vidt muligt placeres i en anden relevant kategori.
Besvar
Lars J
Fuldblods knallert
Indlæg: 480
Tilmeldt: fre 24. feb 2012 14:27
Kontakt:

Abcon worn engine treatment

Indlæg af Lars J »

Min gamle CBX1000 har igennem lang tid brugt mere og mere olie. Det er ikke unormalt at den har brugt en 1/2 liter på 200 km. Det er både træls og dyrt og slet ikke sund for motorens ventiler, stempelringe, udstødning etc. Så jeg har længe overvejet en renovering af topstykke og cylinder med evt. nye stempler. Olietyvene har jeg haft en mistanke om kunne være blevet stive og at det måske var der olien røg forbi. Så måske jeg kunne nøjes med at skifte dem. En måske krævende og dyr omgang. Men der er ikke meget ved at den ikke kan køre langt uden olieopfyldning :?

Så var det at jeg skulle hente olie i T Hansen og kom til at læse på en af Abcon flaskerne fra Lindemann for slidte motorer. Abcon worn engine treatment lovede: slut med olieforbrug, bedre kompression, mindre mekanisk støj, mindre slid, længere levetid, blødgøring/tætning af pakninger etc. etc. Jeg stillede flasken tilbage igen og tænkte, sikke en gang vås. Det kan jo ikke lade sig gøre. På vej ud af forretningen kunne jeg dog ikke lade være med at tænke over, hvad nu hvis det virkelig virkede. Så var alle mine problemer løst og det var en billig måde at komme olieforbruget til livs på. Og hvis ikke det virkede, kom jeg mig nok over tabet af de 150,- kr. Så jeg købte en flaske og tænkte at jeg måtte enten være naiv eller småtosset :D Måske begge dele :mrgreen:

Jeg var dagen efter med på julemærketuren til Kollund og da jeg kom hjem blev den gamle olie tappet af og nyt olie + filter monteret + dette her Mirakkel Vip som lignede lysegrøn frisk snot.... Kørte en tur på 15 minutter som beskrevet og lod maskinen stå. I dag skulle det så vise sig om kuren virkede. Jeg kørte på arbejde, en tur på 160 km frem og tilbage. Parkerede knallerten på arbejdet og kom først ved middagstid i tanke om at jeg måske lige slkulle tjekke oliestanden. Spændt skruede jeg olieproppen af og tørrede pinden af, ned igen og miraklet var sket ! Oliestanden havde ikke bevæget sig en mm. Da jeg kom hjem kiggede jeg efter igen. Ingen olieforbrug overhovedet. Jeg er virkelig positiv overrasket. Men det lysegrønne snot må have blødgjort olietyvene, så at de slutter tæt omkring ventilerne. Kompression og trækkraft er også mærkbart forbedret og motoren giver ikke så meget mekanisk støj som tidligere. Jeg er virkelig imporneret over dette produkt og kan klart anbefale det hvis man har en motor der bruger olie :(y)
kreidlerhansen
Moderator
Indlæg: 3927
Tilmeldt: man 31. maj 2010 23:44
Kontakt:

Re: Abcon worn engine treatment

Indlæg af kreidlerhansen »

Det fungerer udmærket. :) Jeg gav i sin tid min bette Fiat Seicento samme tur og med samme resultat.

Rense-halløjet holder jeg mig dog fra, idet jeg ikke ser nogen fornuft i at risikere, "større klumper snask" bliver revet løs og sætter sig i oliekanalerne.
Jesper Hansen

MC/Knallert
Kreidler Florett RS Elektronik 1977 ~ 'Gelbe Sau' (MC)
Moto Guzzi Nevada 750 i.e. 2007 (MC)
Suzuki FZ50 1995 ~ 'Moffi': Arvet fra min bedstefar

Det er fan'me ikke lakken, vi kører på!
Brugeravatar
strynboen
Knallert Mester
Indlæg: 7466
Tilmeldt: tors 10. jan 2008 17:50
Kontakt:

Re: Abcon worn engine treatment

Indlæg af strynboen »

tja troldom virker..noglegange... slitage kan aldrig stilles tilbage..ovale stempler/ringe ændre ikke facon..der bygges ikke en 100000 del milimeter på..nogen steder

men gummi kan måske blødgøres...men hvor længe...nye dele i motoren er den eneste garenti for holdbarhed
min cbx brugte 1,5 liter olie..fra roskilde til langeland...øv tænkte jeg...skiftede olien/ filter..og begyndte at spare sammen til nye stempel ringe og olietyve ....men så har den faktisk ikke brugt noget siden..jeg skifter en gang om året..og efterfylder ikke..men køre jo ikke mange km en seson...frandsen kørte bag mig..og klagede over lugten...så noget ryger gennem...men ikke specielt meget


men konklusionen er...at der er en masse kondens vand/bensin/bøvs...i olien. når den er brugt....det efterfylder ... så den olie der bruges ikke opdages..så pludselig er 10% af olien let fordampeligt efterfyld..
.det fordamper når motoren bliver varm i timevis i træk..
så er der frisk olie på fordamper der ikke meget..men sidst på sesonen..er der blandet mere fordampligt i olien og forbruget kan pludselig stige ekstremt på bare en tur...så pas nu på og tjek ofte..det er de lange ture på + 2 timer pludselig kan olielampen tænde..det er der rigtig mange cbx er som har prøvet

jeg stoler ikke på min...tjekker altid efter en lang tur...men venter til neste dag..så det er sivet til bunds


ps bensin forbruget er da meget værre...hvis du regner olie forbrug/bensin forbrug ud..er der ikke meget olie i forhold til liter brændstof forbrugt
rigtige mænd har mange knallerter,,og mc"er..og traktore....

sendt fra min dora senil telefon...nu fra langeland..men hedder stadig strynboen
Glaede
Junior knallert
Indlæg: 60
Tilmeldt: lør 28. aug 2010 01:34
Kontakt:

Re: Abcon worn engine treatment

Indlæg af Glaede »

Tror jeg prøver at give min Honda CB 550 en sjat af det - den ryger nemlig lidt grå/hvidt, men kører ellers fint..

Tak for tippet!
Besvar

Tilbage til "Frit Forum - Off Topic"